Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Francis [Bot]
Å meditere er for å finne ro, selv bevissthet og innsikt. Det kan fremme dyp mental og fysisk avslapping, øke kreativiteten og frigjør vårt åndelige selv.
Mediterer dere? Er det noe som blir brukt mye innenfor sjamanismen?

Meditasjon er erfaringen av sinnets grenseløse natur når det ikke lenger domineres av det vanlige mentale skravlet. (David Fontana)
psbot [Picsearch]
æ meditere hver dag. Synes det e utrolig viktig i hverdagen. Bruker meditasjonen for å finne meg selv og få en rolig stund . Æ mediterer gjerne om kvelden, eller visst æ vet æ skal heale en annen, gjør æ det før healingen.
Anonymous
mediterer ja. er kjempe deilig. Grayham Bishop sine meditasjoner er bare kjempe deilig. han har en behagelig stemme og høre på, og fine meditasjoner er det også. ellers så mediterer jeg bare stille på energiene og ser hva som kommer til meg. er nok ikke så flink som jeg burde være, men mediterer når jeg føler at nå passer det.
Gigabot [Bot]
Gjør omtrent det samme som ædni..

Det er jo så avslappende og godt..  :respect:
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Ulva.  :icon_biggrin:

Ja jeg tror det er nødvendigt at meditere for at nå de guddommelige højder  :eusa_pray:... Men en god ting er at sætte sig på en stol, - og ikke ligge ned, for der er større chancer for at falde i søvn. Så har man jo mistet meditationen...

I en meditation gælder det om at få hjernebølgerne ned i alfabølger og i dyb meditation at få hjernebølgerne ned i thetabølger. (lige før man falder i søvn)

Derved opnår du den bedste meditation..

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
Jeg mediterer i over 1 time hver dag, og det er blitt en fin avkopling på dagen. Jeg har så dårlig rygg at å sitte rett opp/ned klarer jeg ikke. Derfor har jeg nå anskaffet meg en flott godstol!! :biggrin:
Snappy [Bot]
Jeg får ikke til å bare sette meg ned å meditere. Tenker bare på middag i morgen, hvilke klær jeg skal ha på meg, hva jeg har glemt å lese på til neste prøve etc. Men jeg kan godt meditere med cd på ørene. Desverre får jeg gjort det altfor sjeldent, nå for tiden er det altfor mye stress rundt meg.  :exclaim:  Men den beste formen for meditasjon for meg er å sitte stille og fredelig ute i naturen. Der får jeg brukt de fleste sansene mine, jeg kan se skjønnheten i Guds skaperverk, høre lyden av dyr og fugler, ta inn luktene fra jorden eller havet, føler varme, kulde og vinder. Da kommer jeg i kontakt med mitt indre og jeg kjenner ro langt inn i sjelen.

Alpha- eller thetabølgene hører jeg i tilstanden mellom søvn og bevissthet, men de skjærer meg sånn i ørene at jeg finner dem bare irriterende.  :mad: Deet blir ikke mye ro til meditasjon med alt det skurret  :icon_lol:! Hvis det er de bølgene som minner om radiobølger, eller en radio som stiller seg inn mellom kanalene som er alpha/theta... (Er ikke så inne på disse uttrykkene enda  :-[ )
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle  :icon_biggrin:

Jeg har fået så mange henvendelser omkring meditationen og hvordan man gør det bedst....

Jeg har her lavet 5 punkter som svar på det, der er spurgt mest om:

1.  Sæt dig på en stol i stedet for at ligge ned, så undgår du at falde i søvn og derved ikke opnå meditationens verden.
2.  Træk vejret langsomt ind gennem næsen og ud gennem munden
3.  Lad der være stille i rummet. Men hvis du absolut skal lytte til musik, så vælg noget uden tekst, da det kan forstyrre en.
4.  Husk at fjerne din dagligdags tanker, inden du går i meditationen.
5.  Når du er færdig med at meditere så husk at stække dig. Stræk alle lemmerne igennem.

Disse ting synes jeg er u-undværdlige når vi taler om meditation

Så held og lykke med meditationen

W3C [Linkcheck]
Burde nok være flinkere med vanlig meditasjon, men jeg gjør fast hver morgen en "puste-meditasjon" jeg lærte da jeg gikk i sjaman-lære, samt tar kontakt med kraftdyrene jeg fikk "sådd frøene til" den gangen.  Nå er de jo ikke lenger frø, men føler det er viktig å ha kontakt med de hver dag.  Tankene om å meditere igjen på vanlig måte håper jeg at jeg klarer å få gjennomført for jeg vet fra før hvor bra det er.

Når det gjelder alt som flyter rundt av tanker i hodet så får man prøve å se det "fly" forbi uten å gå inn i de, hvis man oppdager at man har gått inn i tankeverdenen så er det bare å gi slipp igjen - og igjen- og igjen... Øvelse gjør mester  :sad2:
Francis [Bot]
Er nok ikke så flink å sette meg ned å meditere nei...  :icon_redface:
Har litt vanskelig for å ikke involvere meg i tankene som kommer flytende... men det kommer seg no etterhvert. Øvelse gjør mester ja...
Hadde en gang en ut av kroppen opplevelse... det var fantastisk!
Francis [Bot]
Nå er jeg en nybegynner innenfor meditasjon...Her forrige kveld hvor jeg satt og mediterte hadde jeg en merkelig opplevelse. Jeg klare å ikke involvere meg i tankene som kom, var helt avslappet osv... plutselig var det som om jeg var i ferd med å forlate denne verden. Det varte i ca 4-5 sekunder, og da jeg liksom ble obs på det forsvant dette... det var en flott følelse men så merkelig!  :whatthef:
Anonymous
Du er nok absolutt på rett vei,- bare la det komme av seg selv - unngå å binde opp tankerekker. En "sånn ut av kroppen"- opplevelse er virkelig fasinerende - og følelsen av å være vektløs...
Praktiserte i en periode langtidsmeditasjon i  ei gruppe - da var vi skikkelig drevne. Satt i 3-4 timer lag  i et mørkt rom. Når vi avsluttet meditasjonsøkta hadde man følelsen av at den bare hadde vart ei kort stund, og resultatet var langvarig overskudd og velvære.
Lykke til videre.
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Ulva  :icon_biggrin:

Wow, Det er det meditationen går ud på.. "at forlade denne verden" og du må ikke blive bange... du skal bare følge med og se hvor du bliver ført hen... Husk at kalde på dine hjælpere, - hvis du føler du er i nød. Så kommer de og hjælper dig. Så gå du bare ned i meditationen igen, og nyd hvad der bliver tildelt dig.

Francis [Bot]
Jeg har hatt ut av kroppen opplevelse før, men dette var ikke som en ut av kroppen opplevelse... det var nesten som om sjelen  var i ferd med å forlate livet her på jorda på en måte... vet ikke hvordan jeg skal forklare det... En deilig følelse var det i alle fall.  :wub:

Neida , jeg blir ikke skremt eller redd av dette. Bare enda mer nysgjerrig!
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Ulva  :icon_biggrin:

Jeg opfattede det heller ikke som en UKO (ud af kroppen oplevelse) Da det er noget helt andet. Jeg ved hvor svært det er, at skrive det man har oplevet på det jordiske sprog, for det kan lyde meget abstrakt....og meget uforståeligt.
Men hæng i og nyd hver oplevelse til fulde..  :wub:

GjenopprettetMedlem
jeg elsker å meditere :biggrin: å med det sammen så prøver jeg å kontrollere chien min. ps vanskeligt :P
GjenopprettetMedlem
noen som er gode på dette med chi, chakera eller ka dåkk kalle det. med andre ord any tips :innocent2: plz
GjenopprettetMedlem
Chi og chakra er to vidt forskjellige begrep, selv om de går inn i hverandre, overlapper, hvis du skjønner hva jeg mener. Chi er livskraft, chakra er energisentre. En fin meditasjon for å åpne opp og balansere chakraene er at du ser for deg hvert chakra fra rot til krone, at du sender hvitt lys gjennom, som renser hvert chakra og balanserer energien. Du kan også gå inn på www.transfigurasjon.no og klikke på "for hode og hjerte" på venstre side, der står det noen fine meditasjoner du kan forsøke. Lykke til  :wub:
GjenopprettetMedlem
ja, jeg vet at chakera er anderledes enn chi :eusa_dance:. det er jo sånne stasjoner som du sier, 7 av dem viss jeg ikke tar helt feil :innocent2: takk for tipse viljesterk :biggrin:
GjenopprettetMedlem
hei ulva, hvordan kan du beskrive den følelsen? for e har hatt noe liknende en gang tror e. satt i stolen heime, når e mediterer hører e på en cd med reiki meditasjon, veldig rolig asatisk inspirert musikk som e føler at e blir avslappet av.
satt der en stund og plutselig fikk e en enorm svimling, kjentes ut som hele meg fløy rundt om meg selv. ikke en vond følelse men en merkelig en. og det kjentes med ett ut som om e satt en halvmeter bak meg sjøl. denne følelsen prøvde e å holde på så mye e kunne men slapp etter noen sekunder. var veldig deilig egentlig.
GjenopprettetMedlem
En liten ting jeg har lagt merke til når jeg en sjelden gang greier å komme i dyp meditasjon, det er at synet flimrer hvis jeg åpner øynene og ser. Tror det flimrer i samme frekvens som hjernebølgene er nede i. Dette oppnår jeg også nesten hver gang jeg mediterer med hjernebølge-generator. Da er tankene så klare og rolige at jeg greier å få kontroll på sinnet og enten få ro eller brainstorm, der jeg tenker sinnsykt mye på en gang (Uten å miste kontrollen på tankene). Kommer som regel til en positiv konklusjon. Men om jeg gjør ting korrekt er jeg ikke sikker på. Ofte sitter jeg og sveiper mellom våken og søvnstadie, og drømmer mange drømmer eller ser visjoner, som er helt borti natta merkelige. En ting jeg har funnet ut er at meditasjon krever mye av utføreren, og det tar lang tid å få det til.
GjenopprettetMedlem
ja veldig vanskeligt :P alltid når jeg sier til meg selv: ikke tenk på noe bare konsentrer deg, så begynner jeg å tenke på alt annet :razz: men jeg begynner å få det til :icon_rolleyes:
GjenopprettetMedlem
Det er bra. Med trening kan alt fås til.  :icon_biggrin:

Meditaszjon er utrolige greier. En gang jeg hadde vondt i ryggen og mediterte i senga etter fin musikk, reiste jeg meg opp og gikk bort til godstolen etter jeg var ferdig, og merka til min forundrelse at smerta i ryggen lå igjen i senga. Katten tok helt av da, og hoppa opp i senga og løp bortover gulvet som den hadde djevelen i baken. Fartsrekord på pus hehe... Til slutt slapp jeg pus ut og jeg tror hun kosta "smerta" mi ut vinduet, virka iallefall sånn.  :P God i ryggen etterpå.  :)