Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
GjenopprettetMedlem
"AndreasWinsnes":

Jeg synes disse friganerne er slemme. Her prøver kanskje http://www.hinduwebsite.com/hinduism/siva.asp å gjøre sitt beste for å ødelegge verden, slik at det kommer noe bedre, eller så lar kanskje Jesus verden gå til grunne, slik at vi kan få en ny jord, slik det annonseres i Bibelen, og da kan vi ikke ha slike bremseklosser rotende rundt i containere!

:w00t: :lol:
GjenopprettetMedlem
Hogg ned noen trær til, så blir det bedre.
GjenopprettetMedlem
Jeg sitter og funderer i denne tråd!
Hva pokker som foregår?

Skal man ikke kunne applaudere
for en sak som kanskje bidrar mere
til fokus på bruk og kast-mentaliteten
fordi den ikke forandrer verdenskvaliteten??

Å hva er dette med Bali...Siva,
turistødeleggelser og hogging av trær
Hva har det med freegans å gjøre?
GjenopprettetMedlem
Svaret må bli å fjerne overproduksjonen.
Overforbruket.
Overlysta etter å ha meir og meir.
Det er berre å ikkje kjøpe så masse.
Eg skjemmest,for eg har kjøpt 15 hårbørster dette året.(dille)
Eg deler dei gjerne ut.
GjenopprettetMedlem
Så da mener du final at man ikke kan rose eller klappe for folk
som bidrar til dette de gjør....før overproduksjonen er stanset??
GjenopprettetMedlem
Jo,men friganisme skal vel heller ikkje vere meint bli ein permanent livsstil??
Då er me fallitt.
GjenopprettetMedlem
Eg følger med denne diskusjonen litt,
og eg undres, er det litt misforståelser, og en liten tanke irritasjon ute å går?
Stopp opp litt og se.
Det er bra det som blir gjort, og kankje er verden i endring,
kanskje er friganisme ett springbrett til ett annet?
Dette er de tanker som har slått meg etter å ha fulgt denne debatten :w00t:
GjenopprettetMedlem
Jeg er ikke irritert, men jeg trenger en hårbørste, det sier muttern i alle fall.
GjenopprettetMedlem
Du svarte i allefall kjapt.. :o
Hva skal du med hårbørste og irritasjon, er det en sammenheng eg har gått glipp av?
GjenopprettetMedlem
(Du kan gjerne få ei.- Denman. -Nesten ikkje brukt.Massasjeknottar som skal "gi velvære".)

Eg er ikkje irritert,men stiller meg undrande.
Freeganismen,er den kommen for å bli?
Maten er ein ting,men det jo andre ting og.
Som å reparere framfor å få nytt.
Dele på transport osv.
Men å sortere ut kasta mat til dei meir trengande, blir meir politisk,tykkjer eg.Maten er grensa.
Eit slikt samfunn kan fungere,men er det rett? ;D

No seier eg takk for utvekslingen og skal heim og ete roastbeef .
GjenopprettetMedlem
Jeg er ikke irritert....men saklig i en sak jeg personlig
mener er en fin bekjempelse mot overforbruket!

Jeg er ikke irritert...men stiller spørsmål om hvorfor
man trekker inn ting som ikke har noe med temaet
å gjøre.

Som f.eks hårbørster.

Jeg stiller meg heller undrende til at slike tiltak
som freegans...som faktisk GJØR noe...
ikke kan bli applaudert for!

;)
GjenopprettetMedlem
Først appluderte eg linken,og då var alt greitt?
Så tenkte eg på det eg les,og kom fram til at ei slik verd ikkje er noko ideal for meg.
Angrip eg friganerane?
Nei,men eg set spørsmål ved livsstilen som ei løysing på våre enorme mentale samfunnsproblem når det gjeld forbruk og grådighet.
Det lyt du tole.
Men friganerane er jo anarkistar,og dei spreller ikkje når alt er bra? ;D
GjenopprettetMedlem
Syns det er flott at du stiller spørsmål!  ;D

Mulig det ikke er noen ideal for deg...men jeg kan tenke meg det er
det for disse menneskene.

Om ikke denne livstilen som freegans er....redder verden, så bidrar de iallefall til noe
slik som å forminske sin egen kjøpekraft, der de heller har valgt å gjenbruke ting eller
mat som andre har kastet. Samt at de deler med seg!

Freegans anarkister? Det må du forklare nærmere. Er man anarkist når man tar avstand
fra kjøpskraften?

:)
GjenopprettetMedlem
Seriøst så synes jeg alt engasjement er bra, også det freganerne gjør. Så applaus er på plasS:  :eusa_clap: Men hårbørste er relevant, fordi jeg ønsker ikke å ende opp på lista over de ti verste rotehuene.
GjenopprettetMedlem
*applauderer*

Jeg vil gjerne klappe litt for disse folka. Så programmet på tv og ble litt imponert og litt forskrekka. Må tilstå at jeg ikke syns det virker veldig fristende med mat fra søppelkassa, der man ikke vet hva anna som befinner seg. Men at folk gjør det syns jeg er helt flott, og at de har tatt stilling og mener noe i offentligheten om det også.
Selvfølgelig er ikke tanken at alle folk i verden skal bli friganere, - hvem skal da drive og kaste mat? Ville bli dårlig butikk for dem som prøver å selge mat. Og selvfølgelig redder de ikke verden med dette. Men er det en grunn til å la være? Vi driver og sorterer søpla, reduserer utslipp, sparer strøm og lar av og til ting gå i arv, gir til tv-aksjonen og kjøper lodd - verden er så langt ikke blitt redda av sånne tiltak heller, men er det dermed dumt å gjøre det?
GjenopprettetMedlem
Neei.
GjenopprettetMedlem
http://www.youtube.com/watch?v=4DN19Z0bw4g

Freegan er ein direkte spin-off frå vår overflod. Det er greitt nok,men det reddar ikkje verden. :wub:

Her er forresten ein skapleg artikkel som belyser fenomenet:http://londoncommons.net/node/594
GjenopprettetMedlem
Jeg trenger ikke hårbørste likevel, fordi jeg har samme hårsveis som Ari Behn:

http://www.vg.no/rampelys/artikkel.php?artid=517579

Er det konge eller!

(Roter friganere gjennom søpla til frisørerer for å finne hår som kan brukes til innmat i hodeputer?)
GjenopprettetMedlem
"WhiteOwl":

*applauderer*

Jeg vil gjerne klappe litt for disse folka. Så programmet på tv og ble litt imponert og litt forskrekka. Må tilstå at jeg ikke syns det virker veldig fristende med mat fra søppelkassa, der man ikke vet hva anna som befinner seg. Men at folk gjør det syns jeg er helt flott, og at de har tatt stilling og mener noe i offentligheten om det også.
Selvfølgelig er ikke tanken at alle folk i verden skal bli friganere, - hvem skal da drive og kaste mat? Ville bli dårlig butikk for dem som prøver å selge mat. Og selvfølgelig redder de ikke verden med dette. Men er det en grunn til å la være? Vi driver og sorterer søpla, reduserer utslipp, sparer strøm og lar av og til ting gå i arv, gir til tv-aksjonen og kjøper lodd - verden er så langt ikke blitt redda av sånne tiltak heller, men er det dermed dumt å gjøre det?

Takk for fint innlegg!

Er enig i forskrekkelsen, leeer!
Jeg ble heller ikke fristet til å lete etter mat i containere.
Anonymous
Helt enig med dere, derfor mitt innlegg på side en :)
GjenopprettetMedlem
Håper ingen blir lei seg fordi jeg tuller litt innimellom. Jeg blir ikke skremt av slik mat fra containere, fikk en god kaka fra en uteligger her forleden og det var topp, og synes det er skikkelig kult at noen fikk ideen om å basere en livsstil på å luske rundt på søppelplassene. Fint innlegg Silva!  :wub:
GjenopprettetMedlem
Jeg vil applaudere friganismen, samt at du bragte dette temaet inn her, Silva. :eusa_clap:

Hele tråden har en fin blanding av spørsmål, debatt og tøysehumor, og den har unngått de store konfrontasjoner. Jeg syns det er en kreativ tråd. Og et kreativt emne, som setter lys på overproduksjon og velstandsproblem nr. 1: søppel.
eller skal vi heller si: Likegyldighet? 
GjenopprettetMedlem
Takker og bukker folkens. Men tråden hadde ikke blitt så spennende uten
deres humor, syn på saken, diskusjonene og spørsmålene!

Så like mye takk til dere alle!  :respect: