Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Tidligere har det vært debattinnlegg her inne nesten hvert 11. sekund, men de siste dagene er det ganske få som skriver samtidig som det er mange passive besøkende inne på sida. Hvorfor det?
GjenopprettetMedlem
Jeg vet ikke... Men for min del er jeg en nykomling og har egentlig nok med å lese det dere andre har skrevet i årevis :) MEN jeg har faktisk klart å skrive tre innlegg i dag.

Rani  :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Sånn skal det være!

Så vidt jeg har fått med meg er det en del som har trukket seg fordi de føler at animisme ikke passer online, og jeg har argumentert iherdig for at det absolutt ikke gjør det, og følgelig burde jeg jo være fornøyd med at få skriver her akkurat nå. Men med dagens verdensutvikling, hvor uberørt natur blir stadig sjeldnere, og maskinene sprer seg over kloden, fra Amazonas til Sibir, så man kanskje bite i det sure eplet og innrømme at animisme i dag er tvunget til å utfolde seg i teknologiske og overbefolkede samfunn. Å fastholde et skille mellom natur og høyteknologi førerer bare til frustrasjon, og her snakker jeg av egen erfaring. Kanskje bedre å glemme nostalgien, gi slipp på denne dualiteten, og innse at maskinene har kommet for å danse i The Cosmic Game. If you can't beat them, join them - og integrer. Kanskje det er en del av den store planen Ailo snakker om. Kanskje han har vært mer forutseende enn meg i denne saken.  ;D

Kommer nok ikke til å skrive om naturspiritualiet her likevel, men ser at Sjamansonen har en funksjon likevel når det gjelder å kånekte folk over avstander.
GjenopprettetMedlem
Slik det ser ut nå, har teknologien kommet for å bli. Men hvem vet fra fremtiden bringer. Det tyder jo på at vi har hatt ganske så sivilierte samfunn tidligere også.. (om vi skal kalle oss sivilisete nå da...?) 

Som sjaman mener jeg man må  kunne stå i det som naturen bringer, på godt og vondt. Noen arter dør ut og nye kommer til. Det er livets gang. Hvordan teknologien etterhert virker inn på oss etterhvert blir et spennende kapittel. Moder Jord er jo i endring hele tiden, og det er jo vi mennesker som får problemer etterhvert som den forandrer seg. Eller ka du trur?

Rani
GjenopprettetMedlem
Jeg er på en love kick for tiden, så tror vel at bare vi mennesker er snille mot hverandre, så har ikke omgivelsene rundt så mye å si selv om asfaltjungelen kan legge en demper på lyset. Mye av dagens angst og nevroser skyldes jo tross alt de kalde kulissene rundt oss. Å sitte på rumpa i en boks kalt "hus" kan gjøre hver av oss litt rare. Ser frem til cerebrale implantater!

Personlig har jeg ikke noe imot å helle egen psykologisk gørr utover frontruta til dere som bruker Sjamansonen, men føler at det hellige i naturen forflates når det videreformidles gjennom en elektronisk flatskjerm, så derfor står jeg over den biten. Om andre vil fortelle om disse tingene, så får det være deres greie.
GjenopprettetMedlem
Selv har jeg vært stille en god stund på debattsonen. Noen ganger er det naturlig å trekke seg litt tilbake om en er på en spirituell vei. Så er det med disse offentlige elektroniske tavlene, de finnes mange steder, noen har begrenset tilgang og der kan en være mer åpen. Mens debattsonen kan leses av mange, og da er det naturlig for meg å begrense meg.

Som eksempel kan en trommereise rables ned på ei blokk og forbli der, eller den kan deles med med de få i en sirkel og forbli der. Men den kan også deles til noen, eller flere via digital teknikk.

Det at en kan uttrykke natrurnære spirituelle opplevelser med ord, ser jeg at andre får til, men er ikke så god på det selv. Om ordene er skrevet på papir, eller på ei elekronisk tavle skulle gå ut på det samme. Men det er  noe med ordene som uttrykksform, hvordan di er satt sammen, hvilke bilder di skaper, mye kan sies med ord, og formidles digitalt.

Den sjamnistiske praksisen har nok variert i di ulike tradisjonene, akkurat som den ser ut til å variere innen et forum som debattsonen. God farget av vår kultur, og det ser ut som laptopen hører med til vår kultur.

Av og til undres jeg litt over det som engang var urfolkspiritualitet og det jeg leser på sonen. Det kan nok ha seg sånn at verden har forandret seg, og selv «sjamaner» følger strømmen. Og digital kommunikasjon kommer sjamanen til nytte.

Alt er forbundet sies det, og jeg mener det eksisterer kommunikasjonsform mellom mennesker, og kommunikasjon mellom mennesker og ånder. Og når den formen for kommunikasjon blandes med den digitale, kan det muligens skape litt forvirring.

Jeg tror at ved å bruke digital kommunikasjon, som et av hjelpemidlene, på en fornuftig måte, vil en kunne skape en sjamanistisk tradisjon raskere
GjenopprettetMedlem
Kanskje det er merkur retro som virker inn  :innocent2:

Heheee...Men mener jo det er vel og bra når diskusjoner senkes...
Det er jo kanskje ett godt tegn mener jeg....For det tyder på en indre ro  :wub:
at man ikke lenger har ett jagende behov for å få svar, dele med andre og få bekreftelser...

:wub: bare en tanke....Men jeg selv skal være aktiv når jeg føler det trengs ;)

Love & light!
GjenopprettetMedlem
Når noen melder seg ut av sonen går av og til lufta ut av ballongen hos andre. Det har jeg merket før, og det har kanskje skjedd nå igjen. Bølgedaler har det alltid vært her egentlig. Noen ganger skjer det mye og andre ganger skjer det lite.
I tillegg varierer det også fra person til person hva som engasjerer en, og hva en har lyst til å svare på.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Kanskje er det bare høsten og tid for introspeksjon som begynner å bli litt virkelig....selvom det jo går an å skrive derfra også. Som om man hviler der i det uendelige dype og sender ut noen hint om hva som skjer i en. En del retninger forteller at det er fra dette stedet skapelsen skjer. Som mennesker preges vi nok at årstidene og selv om vi som oftest ikke gjør som bjørnene og går totalt inn i det over lengre tid, så kan vi gjøre det stykkesvis og delt. Jeg var i et slikt hi mer eller mindre en hel vinter for 3 år siden. Det var sterke saker hvor verdnene smeltet sammen som et slags hele. Og jeg var våken mens jeg sov. Det var et nydelig sted å være hvor jeg gjenfant en del av freden jeg hadde mistet.

høst - vest - følelser - introspeksjon - drømmer......i medisinhjulet
GjenopprettetMedlem
Just some thoughts while Im drinking my morning coffee.

It seems like the zone needs new angles to be able to look and think of ideas.

As you said, the world is getting overpopulated and we humans are consuming the earth.

I have stopped listening to the worlds religious, political and other fanatic propaganda in order to find piece in my soul. I know its important to be aware of what is happening in the world but it seems like most of us are already are aware of where the world is headed.

How can we shamans impact the trends that we find?

At the moment Im writing my thoughts down here in the zone and are hoping that somebody is reading it.

I dont have a TV and dont listen to the radio or read the papers, its just unnecessary noice in my mind.

It takes a life time to awaken some people.

As a shaman I can feel what a person is thinking as soon as he open his mouth and the spirits give me knowledge of what is going on in the world.
I practice shamanism my own way by just being here and sharing my knowledge with whoever have the time to listen. I Have stopped being angry and reactionary, I found this not to have any effect on people.

Keep on writing and sharing your knowledge with the world.

Peace be with you, I understand your frustration.
GjenopprettetMedlem
[quote="AndreasWinsnes"]

Tidligere har det vært debattinnlegg her inne nesten hvert 11. sekund, men de siste dagene er det ganske få som skriver samtidig som det er mange passive besøkende inne på sida. Hvorfor

Enig med Rani. :) E nok å lese her før mange år fram i tid.
Klæm Trinemor :biggrin:
Sensis [Crawler]
For å slippe å få egne kommentarer inn i sitatrammen se på:

Generelt/tekniske problemer/test formfunksjonene her.

ailo