Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg synes det som skrives om på forsiden til Sjamansonen vedr. Hopiprofetier er noe vi alle bør kjenne på, dette vedrører muligens hele menneskeheten - og temaet er sikkert nok brennende het. En ting jeg bl.a. reagerer på fra denne artikkelen er dette:

"Did you know that all over North America, migratory birds have stopped returning to their nesting grounds? And that salmon are no longer returning to their spawning grounds? And indigenous tribes throughout the world have stopped having children?"

Er dette virkelig sant? I så fall hvorfor får vi ikke høre om det, det må jo være ekstremt viktig informasjon i så fall. Kan ikke tenke meg at det ville være særlig mange som kunne benekte at kraftige endringer foregår hvis de hadde fått denne informasjonen. Forhåpentligvis ville mange mennesker våkne opp av noe slikt.

Er det noen som vet noe om dette stemmer og hvorfor i all verden vi ikke hører om det?

UlveMor
SEO Crawler
hei.

jeg leste den artikkelen med en blanding av interessen og gjenkjennelse, men også skepsis...

personlig tror jeg på disse dyptgripende skiftningene, og føler at det er vanskelig å la være (når en f.eks ser på naturen)

likevel synes jeg at noen av disse utsagnene var noe "speisa", endimensjonale og unyanserte.  på den måten liknet denne "naturbevisste
holdningen" litt på den grunnleggende "forbruker forblindede" hopsa-kulturen. litt  "too much", synes jeg.

blant annet utsagnet om at urbefolkninger rundt om har stoppet å få barn. det kan umulig stemme i alle de tilfellene som ordet "urbefolkning"
blir anvendt i dagligtalen. hvis en ringer til fødestuer i finnmark f. eks så kan en sikkert få bekreftet at det fortsatt fødes barn der.

men av de "naturbefolkninger" som lever på den opprinnelige måten, med en dyp og omfattende kontakt med naturen og lite teknologi,
så kan det kanskje stemme...i noen tilfeller..ikke vet jeg. 

på nrk1 ble det nevnt i programmet "schrødingers katt" for noen måneder siden at en svensk antropolog hadde dokumentert en urbefolknings-
gruppe på andamanøyene som hadde unngått tsunamikatastrofen ved å oppholde seg i fjellene på øya når det skjedde, til tross for at de
vanligvis på det aktuelle tidspunktet skulle vært på stranden i forbindelse med det daglige sankearbeidet m.m
denne stammen hadde med andre ord, etter alt å dømme, ivaretatt den dype forbindelsen med naturen og de intuitive/instintive        kunnskapene som elefanter og andre dyr synes å ha.

med andre ord, burde det være liten tvil om at "det moderne mennesket" har mye å lære av slike naturmennesker.  de synes ofte å ha noe, som vi for det meste har mistet.  kanskje noe så enkelt som forståelsen for at jorda og naturen er levende, og har sjel.

om de andre påstandene stemmer (det om laksen osv), vet jeg ikke. kanskje ville det bli hysjet ned....

det med konspirasjonsteorier og skjebneprofetier er et ladet felt med mye "trøkk", hvor det har lett for å vippe i den ene eller annen retning...
enten avises alt (og dessuten kan vi bare flytte til månen eller mars!) eller så er det like greit å finne nærmeste stolpe og et tau.

nuvel.

dem om det!
GjenopprettetMedlem
Såvidt jeg vet har laksen vandret opp tanaelven i år også...
Syns det er skremmende å lese den artikkelen, men det var kanskje også hensikten?
GjenopprettetMedlem
Hei leste den artikkelen.
Satt etterpå og tenkte igjennom den.
Men har og diskutert noe tilsvarende med andre.
Piggsvinet er i ferd med å forsvinne på enkelte plasser,noen kan jo forklare det med at dem blir tatt av trafikken.
Ekorn har jeg sett på enkelte plasser i mindretall,mot tidligere år.
Samme med Frosken.
Og Kaniner.
Hva skjer? er det tilfeldigheter?.Eller er det menneskenes inngrep/overgrep i naturen?Jeg heller nok mere over til den teorien.
Har og sett store hogstfelt der det tidligere var dyreliv i mangfold.Som har forsvunnet etter slike inngrep.
Mennesker skaper en ubalanse i naturen uten tvil,med forurensning forsøpling,og inngrep.
Ikke rart den kan bli hevngjerrig....
Hilsen Tara ;D
GjenopprettetMedlem
Og Kaniner.

Kaniner hører ikke til i naturen !!!... Du mener sikkert haren..

Samin
GjenopprettetMedlem
Hei Samin.
Hehe jo mente Haren.Så det nå.
I det aktuelle omeråde vet jeg at det har vært mye Hare i all tid.I fjor så jeg en Hare der på mine skogsturer,da måtte jeg sperre opp øynene for virkelig å tro at dette var sant.
Ha en fin dag fraTara ;D
Anonymous
jeg kom til den konklusjonen at selve profetien i og for seg har mye for seg, men det som er skrevet under er å ta med en klype salt. men at verden som vi kjenner den snart tar slutt er da ikke akkurat noe vi ikke viste om fra før av, eller ? som barn hadde jeg en overveldende frykt for naturkatastrofer, og etter at jeg vokste opp litte grann har dette gått over til en slags visshet om at vi ødelegger vår egen verden. noe litt urovekkende er at folk jeg har nevnt denne profetien for, har først avblåst det som sludder og vås, men når jeg da har ramset opp alle de rare naturkatastrofene som finner sted nå for tiden, og global heating process ++, men først og fremst det at jeg ber dem tenke seg om, og uavhengig av alle mulige profetier si om dette ikke også egentlig er noe de viste fra før av innerst inne, så blir de fleste veldig bedrøvete, tankefulle og sier seg enig.

kan det være slik at vi egentlig alle sammen føler at det er ugler i mosen, men at vår egen kultur har gjort oss som NESTEN lamme for disse følelsene ? skjøvet dem langt ned i underbevistheten ?

en annen rar ting er at det er jo ikke bare hopi som mener dette og har disse profetiene, men de fleste relgiøse tidsregninger (spesielt kristendommen)  har et eller annet banebrytende som skal skje ved tusenårs skiftet. det var jo masse oppstyr om slike ting akkurat på tusenårsskiftet og, da forårsaket av kristendommen, som mente at verden tok slutt når vi gikk inn i det nye millenium. inka kalenderen (tror jeg det var) slutter jo i 2012 osv osv.
GjenopprettetMedlem
jazzcat skrev:
inka kalenderen (tror jeg det var) slutter jo i 2012

Ja det stemmer at den slutter i 2012.. Men det sies lite om det begynner en ny etter den tid...
Grunnen til at den slutter er at det vil skje en stor oppgradering det året.
Dere kan lese litt om hva Ailo skrev om oppgradering på Sjamansonen, og det er ikke tull det han skriver:
http://www.sjaman.com/index.php?option= ... 1&Itemid=2

Denne oppgraderingen vil bli en stor overgang for de som ikke er forberedt på den,
med forberedt mener jeg de mennesker som ikke har begynt å "ta del i seg selv".
Det å søke inn i seg selv med meditasjon, ta del i naturen og generellt søke om "hvem er jeg".

Det hørest kanskje litt rart ut at det hjelper å meditere, og ta del i naturen.
Men kommer man i kontakt med seg selv på den måten vil man være i stand til å "takle" de oppgraderinger
av frekvenser som kommer...

Kort sagt, de som ikke er forberedt vil få problemer... De som fødes no av den yngre generasjon,
er allerede på et noe høyere frekvens en oss "gamle"
(her snakker jeg for meg selv  ;D ) så de vil takle dette bedre enn oss..

Samin
Anonymous
og til syvende og sist, før alle tisser i buksa av redsel er det viktig å vektlegge at slike ting har skjedd før, middelalderen er muligens en slik hendelse, men ellers har vi jo istider og slikt, mennesket har overlevd flere slike såvidt jeg har skjønt. og om det kommer til å skje noe eller ei, så er det like greit å forberede seg på det, for man blir jo kun et bedre menneske av å utvikle seg.
Anonymous
Jeg får en sånn dommedagsfølelse når jeg hører om disse profetiene, og nå er det konsentrert om 2012. Hva skjer da????
Er det slutt på alt??? Hvis ikke, hva kommer så??? En ny verden, og hva nøyaktig vil skje før den eventuelle verden oppstår. Er det sånn at noen overlever og andre ikke??? Eller dør vi alle og kommer til en annen dimensjon???
Jeg tror vi kan være med på å skape den verden vi vil ha, for jeg har stor tro på tankens kraft. Jeg tror vi kan gjøre mye som det er nevnt, å gå inn i seg selv, meditere, gå ut i naturen ja, heale Moder Jord. Vi må ta tilbake det som er glemt, at vi er skapende, og at vi er så mye mer enn bare en selv. Hver eneste en av oss er unike, og alle fortjener den nye verden. Hva kan foreksempel jeg gjøre for å få til en bedre verden, og hva kan du gjøre? Jeg tror at alle må ønske og forandre seg før den nye verden kan oppstå. Vi er jo alle koblet til dettte Ene, den universelle tankekraften, og jeg tror som sagt vi er skapende og vi får nøyaktig det som vi ønsker oss og ber om.
Ja, jeg har mange tanker om dette, og til tider er jeg frustert, for jeg liker ikke denne dommedagsfølelsen. :sad2:
GjenopprettetMedlem
Hei.
Nei ingen liker vel snakk om Dommedag!
Første gang jeg hørte om dommedag,var jeg vel ikke gamle jenta.Husker det som om det var i dag denne dommedag som skulle komme.Fikk dengang også en såkalt dato for når dette ville skje!Når barn hører slikt blir dem skremt!Virkelig skremt!Så derfor har vi voksene et ansvar for hvordan vi formidler slikt til barn!
Har i mitt voksene liv lest endel om dommedagsprofetier,blantanna om Nostradamus.
Jeg vil ikke gå ut med mine tolkninger av han sine skrifter/profiteer.Men alikevel innteresang lesing.
Fra Tara ;D
GjenopprettetMedlem
"Kolibri":

Jeg tror vi kan være med på å skape den verden vi vil ha, for jeg har stor tro på tankens kraft. Jeg tror vi kan gjøre mye som det er nevnt, å gå inn i seg selv, meditere, gå ut i naturen ja, heale Moder Jord. Vi må ta tilbake det som er glemt, at vi er skapende, og at vi er så mye mer enn bare en selv. Hver eneste en av oss er unike, og alle fortjener den nye verden. Hva kan foreksempel jeg gjøre for å få til en bedre verden, og hva kan du gjøre? Jeg tror at alle må ønske og forandre seg før den nye verden kan oppstå. Vi er jo alle koblet til dettte Ene, den universelle tankekraften, og jeg tror som sagt vi er skapende og vi får nøyaktig det som vi ønsker oss og ber om.
Ja, jeg har mange tanker om dette, og til tider er jeg frustert, for jeg liker ikke denne dommedagsfølelsen. :sad2:

Jeg synes det du skriver er veldig fornuftig Kolibri. Det å være klar over ansvaret vi har for oss selv og Jorda vår er det aller viktigste, det eneste hver enkelt har å gjøre, om det blir dommedag eller ikke. Og som disse Hopiene sier; hvis vi tar feil, er det ingenting som er bedre.

Muligens er total utslettelse et litt vel svart syn på saken, men at noe er i ferde skjønner tydeligvis flere og flere. Og jeg mener nå at en del mennesker burde virklelig kjent på potensialet "dommedag", tatt det innover seg i lang tid. Muligens hadde de da skjønt litt mer. Å servere dommedag til barn blir nok også temmelig brutalt, hvertfall i vår kultur. Vi får heller servere bevissthet og ansvar med hjertet og tid på plass.

Jeg er overbevisst om at mennesket og menneskeheten har mengder med potensielle fremtider, "dommedag" er en av dem. På en annen side, en del forandringer kunne vi virkelig trenge og et annet potensiale for oss kan være en "minidommedag" med utrenskninger av de gamle, forsteinede energier menneskeheten nå sitter i. Kanskje er det slik bl.a. Hopiene sier, at ved å akseptere det, jobbe på lag med det, vil endringen ikke bli vanskelig for oss.

Hvem vet - inte du - inte jag - eller?
Ahrefs [Bot]
"jazzcat":

inka kalenderen (tror jeg det var) slutter jo i 2012 osv osv.

For ordens skyld: Nå er det jo ikke Inka-kalenderen det er snakk om, men derimot Maya-kalenderen og den senere aztekiske versjonen av denne. Encyclopedia Britannica sier følgende om Inca kalenderen, selv om mange mener noe annet: So little is known about the calendar used by the Inca that one can hardly make a statement about it for which a contrary opinion cannot be found. Some workers in the field even assert that there was no formal calendar but only a simple count of lunations.
Mayakalenderen slutter heller ikke i 2012. Dette er enden på en såkalt long-count syklus som varer fra 3114 fvt til 2012, altså ca. 5000 år. Tiden vil nok (dessverre) både gå og bestå etter dette, folkens. Mayaene har ALDRI sagt at denne sluttdatoen er en fullstendig dommedag, men derimot en overgangsperiode til en ny tid. En overgang til en ny og bedre tid, til og med. Det vil selvfølgelig skje leie ting når det gamle dør og det nye gjenoppstår. Dette sier nesten alle undergangsprofetier forresten. Så armageddon er ikke noe å bekymre seg for, det viktigste er som sagt å sørge for at man er klar for den nye tiden, så man ikke blir hengende igjen i de gamle mønstrene. Dette er den egentlige undergangen: å stivne i gamle mønstre. Kristne, muslimer, jøder, hinduer, buddhister, sikher m.m. kaller dette helvete. Sannheten er at himmel og helvete er samme sted, det er DU som avgjør hvor du skal være eller ende opp. Derfor vil jeg oppfordre alle til å oppgradere til versjon 2.0.0.5 snarest mulig, versjon 2.0.1.2. vil bli tilgjengelig snart!
Kontakt en kyndig mykvareoperatør i ditt nabolag hvis du ikke har tilgang på nettet og kan laste ned selv...

Mere info om mayakalenderen: www.calleman.com (svensk forsker og maya "guru"), http://www.levity.com/eschaton/Why2012.html (Jenkins teorier kort forklart), http://www.13moon.com/time-is-art.htm (Arguelles har lagd sin egen variant av kalenderen).
Disse sidene er ikke tradisjonelle eller skrevet av Maya-indianere, men gir en indikasjon og en inngang til materialet. Se også http://www.sacredroad.org/ som har mere trad. materiale.

God undergang!

Lasse
GjenopprettetMedlem
Hei Lasse.

Burde det ikke heller kalles "overgang"? Vi går jo fra det gamle over i det nye.

Inger Lise, flisespikker...
Ahrefs [Bot]
Gjennomgang, stemmer jeg for. Vi må jo gjennom det en eller annen gang, og den som ikke vil får nok  gjennomgå allikevel...
GjenopprettetMedlem
Yepp, sant så sant. Det er bare å gi seg over folkens :exclaim:
GjenopprettetMedlem
Det å dra inn "dommedag" er nok litt vel langt.. Det var Kolibri som fikk:
Jeg får en sånn dommedagsfølelse når jeg hører om disse profetiene,

Og noen tok hennes følelser totalt ut til at det er annonsert en "Dommedag"

Det er snakk om en frekvens forhøyning.. Noe som jazzcat sier:
før alle tisser i buksa av redsel er det viktig å vektlegge at slike ting har skjedd før,

Ja... dette skjer med x antall år imellom... Verden og vii mennesker skal opp en frekvens...
Det å være litt forberedt er jo bare en fordel, man unngår mye problemer...

Men ok.. de som vil må bare la følelsene spille fritt... Ingen kan ta dine tanker ifra deg, og tanker skaper følelser..

Samin
Anonymous
jeg snapper opp litt her og litt der, og jeg har dessverre ikke satt meg inn i Maya kalenderen.
Ja, jeg er enig med deg ulvemor at det er litt å svartmale om total utslettelse. Jeg satte det litt på spissen, egentlig innerst inne tror jeg ikke på det selv. Denne dommedagsfølelsen er det faktisk en del som har,mange som er redde.
Lasse du sier at man har ansvar for seg selv, og man bestemmer selv for hvor man skal ende. Joda jeg er med på den, men har vi ikke ansvar for andre også da? Er vi ikke en del av det hele da. Det er jo de som ikke tror på noenting, hva med de? og det er ikke allle som har hørt om 2012, og at vi er inne i en forandring, og at vi skal over til dette nye.
Personlig har jeg stor tro på fremtiden, og håper på en god verden. Jeg merker forandringen som skjer, og denne kjærlighetsenergien som er begynt å komme er enorm(antageligvis merker jeg bare en liten del av det). Jeg fryder meg over den, samtidig som jeg merkelig nok frykter den, for den er så mektig. Det føles som at alle mine celler gjennomgår en forandring, blir utvidet til det nesten sprenges,og denne vibrerende lyden som fyller hele meg og rommet, og som synger med den universelle kjærligheten.
Hva mener dere andre om dette som skjer?
GjenopprettetMedlem
Hei.

All forandring i oss selv, påvirker de rundt oss. Hvis du vil forandre verden, må du forandre deg. Det du sender ut, får du tilbake. Derfor sier Lasse at man har ansvar for seg selv, det er det ingen andre som kan ha. De har nemlig også ansvaret for seg selv.

Endel av det jeg har lært i sjamanismen, er hvordan alt/alle påvirker hverandre. Når jeg forandrer meg, vil det påvirke resten av verden. Hvis flere endrer seg i samme retning som jeg, fordi de er påvirket av meg, blir påvirkningskraften sterkere. Osv. Høres mystisk ut, er logisk. Ren energi! Som signaler fra en mobiltelefon til en annen. Eller enda bedre, fra en radiostasjon og ut i eteren.

Inger Lise.
Anonymous
Du er så klok du alabast :)
GjenopprettetMedlem
:icon_redface: Vet nå ikke det da. Men noe har jo klart å klore seg fast i teflonen ::)
Snappy [Bot]
Jeg har lest flere av Hopi profetiene tidligere, og de forbløffer meg. Vi vet for mye i dag til å benekte at vår rovdrift på moder jord fører til ubalanse i naturen og det globale miljøet. Vi har jorderosjon, som gir ørkener, tørrere og varmere vær - det gir global oppvarming som igjen gir flere stormer. (Skrev det på hovedsiden også som gjest) Skrev også en oppgave i samfunnslære i fjor om akkurat dette. Hopiene sier jo at dette ikke vil utrydde oss, ikke hvis vi tar våre forholdsregler, lærer oss mest mulig om hva som skjer og åpner opp øynene en gang for alle. Nå sendes det opp satelitter for å observere isen på polene, og det er en bra ting. Smelting av isen i Arktis kan i verste fall føre til endringer i golfstrømmen, noe som i sær vil påvirke oss her i nord. Hvordan vet vi nok ikke før det skjer - om det skjer.
Ahrefs [Bot]
"Kolibri":

Personlig har jeg stor tro på fremtiden, og håper på en god verden. Jeg merker forandringen som skjer, og denne kjærlighetsenergien som er begynt å komme er enorm(antageligvis merker jeg bare en liten del av det). Jeg fryder meg over den, samtidig som jeg merkelig nok frykter den, for den er så mektig. Det føles som at alle mine celler gjennomgår en forandring, blir utvidet til det nesten sprenges,og denne vibrerende lyden som fyller hele meg og rommet, og som synger med den universelle kjærligheten.
Hva mener dere andre om dette som skjer?

Ja! Akkurat slik er det. Er det ikke heeeeerlig dere?
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle  :icon_biggrin:

Det der sker i øjeblikket med jorden påvirker alle.. ikke mindst os selv. Den kærlighed vi lærer at kende er ufattelig. Så fantastisk stor, at vi ønsker at dele den med andre.
Men ved at dele den med andre, - forandre vi jo de mennesker, vi fortæller det til, og når de lærer kærligheden at kende, fortæller de den videre, på den måde er vi med til at forandre verden... For alene kan vi ikke forandre meget, men sammen er vi stærke....

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
Jepp, livet er herlig :biggrin:
og øh :icon_redface: unnskyld min dommedagsfølelse, har bare luftet ut min frustrasjon.
Jeg er nå enig med deg samin om frekvensøkningen, fint at du sier at de som vil spille følelsene fritt ut, kan gjøre det. :lol:
Men jeg synes nå det er fint å få høre om hva dere mener.