Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Fall for fristelsen til å kjøpe bladet Bedre Helse i dag for å sjekke ut noko.
Inne i bladet stod også denne lille notis under Helsenytt:
Utrygghet gir overtro.
Dess mer vi føler at vi mister kontrollen,jo større tendens har vi til å rasjonalisere med overnaturlige krefter,magiske ritualer og konspirasjonsteorier.
Dette er konklusjonen til et amerikansk forskerteam som testet personer ved å sette dem i situasjoner som ga følelsen av henholdsvis kontroll eller mangel på kontroll. De som følte at de mistet grepet overtolkt testmaterialet-og så blant annet ting i bilder og begivenheter som ikke var der fra før. De hadde også større hang til konspirasjonsteorier.
Kanskje verd å huske på i krisetider?
Så åpna eg Bedre Helse-pakken meir, og ut fall bilaget Alternativguiden.
Med tema om dyreessensar,fargepersonleghet,annonsar for spåkoner og div.
Det
er harde tider...

AdsBot [Google]
Huff da
Det kommer an på hvem som er forsker.. Kanskje "overtro" skaper utrygghet på forsker-labben?
Ja, det er harde tider du..
GjenopprettetMedlem
Har av og til tenkt på dette med konspirasjonsteorier, og lurt på om det ikke er en erstatning for den gamle Gamle-Erik (

morsomt navn), en ny New Age-djevel. Nok en maktillusjon. Om det så er en sannhet i dem, er og blir det uansett en maktillusjon, og den eneste som lurer deg er deg selv.
Hold opp a'!
GjenopprettetMedlem
Vel,det treng vel ikkje vere noko negativt i det å vende utover dei finaste antennene eller setje si lit til høgare makter,vis ein kjem i ein utrygg livssituasjon?
Eg trudde det var ganske normalt,eg.
Det er vel ein reaksjon me deler alle?
Men å dyrke udokumenterte konspirasjonar,kan vel umuleg vere særleg sunt eller resultatgjevande?
Har det redda nokon av dykk frå ei verre skjebne?
GjenopprettetMedlem
I know some souls who believe in Santa Claus.
Peace and love.
GjenopprettetMedlem
"Vakker Forvandling":
I know some souls who believe in Santa Claus.
Peace and love.
What do you mean by saying that?
GjenopprettetMedlem
Min datter tror på julenissen! Er hun utrygg?

GjenopprettetMedlem
Vi søker alle etter noe mer meningsfylt, tror jeg. Det foregår selvfølgelig i perioder i livet.
Når vi er "trygge" , kjenner vi at ting er greit.
Er ikke ting greit lenger, søker vi etter hva som kan hjelpe oss å gjøre det mer enn greit.
Så lenge folk finner sin greie, åndelig tilfredstillelse, tro, eller hva det måtte være...så er det fint.
Vi får bruke de hjelpemidlene som kommer vår vei....

GjenopprettetMedlem
Hi there FT,
Its soon x-mas and I know many children are waiting fot Santa to come. We have the freedom to believe what we want, but since this is a zone for shamanism I rather discuss about things related to shamanism.
Peace and love
GjenopprettetMedlem
Utrygghet kan åpne for en utvidet forståelse av "virkeligheten". Man blir villig til å ta et skritt enda lenger ut i det ukjente..
Litt av en selvmotsigelse; å søke trygghet i ”overtro, overnaturlige krefter,magiske ritualer og konspirasjonsteorier"

GjenopprettetMedlem
Hi there Ofela,
I believe it is the quest for knowledge and wisdom of the unknown and the mysteries in the universe which brings us to believe.
Peace and love
GjenopprettetMedlem
"Vakker Forvandling":
it is the quest for knowledge and wisdom of the unknown and the mysteries in the universe which brings us to believe.
But it’s the desire to explore the unknown that brings us to knowledge through shamanic experiences..
GjenopprettetMedlem
Vel,det treng vel ikkje vere noko negativt i det å vende utover dei finaste antennene eller setje si lit til høgare makter,vis ein kjem i ein utrygg livssituasjon?
Eg trudde det var ganske normalt,eg.
Det er vel ein reaksjon me deler alle?
Enig
Utrygghet kan åpne for en utvidet forståelse av "virkeligheten". Man blir villig til å ta et skritt enda lenger ut i det ukjente..
Enig med dette også.
Én av de vanskeligste tingene i livet er å gi slipp på kontrollen. Iblant så er det ikke et valg. En bare mister den.
Jeg tror at vi da begynner å bruke ressurser vi har men ikke har vært bevisst tidliger. Én av de ressursene er å se forhold vi ikke har sett før.
Deretter følger et valg, og det valget er mellom kjærlighet og frykt.
Hvis valget er basert på frykt, så tror jeg det er lett å falle i konspirasjonteori hullet. En søker forhold som støtter teorin at jeg er et offer.
En kan også falle i tvangsrituale fellen. Den er også basert på frykt.
Kjærlighetsvalget er ikke det letteste, men det som kan gi oss ro og fred.
Hvis en overgir seg og tilstår at en ikke klarer situasjonen og hvis en samtidig ber om hjelp. Da kan en gi seg selv tilgang til tillit.
Og det er etter min erfaring den største gaven en kan ta imot.
GjenopprettetMedlem
"Tara Trommelom":
Min datter tror på julenissen! Er hun utrygg? :o
Ikkje veit eg! Men dei fleste barn skjønner etter kvart at julenissen er ein forkledt slektning.Eller stemmer ikkje det?
Til Gunilla; veldig klokt svar!
GjenopprettetMedlem
"Ofela":
"Vakker Forvandling":
it is the quest for knowledge and wisdom of the unknown and the mysteries in the universe which brings us to believe.
But it’s the desire to explore the unknown that brings us to knowledge through shamanic experiences..
Hi there Ofela,
I agree with your statement.
Peace and love