Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Knusende dom over tilbudet til voksne

Riksrevisjonen har lagt fram sin undersøkelse av spesialisthelsetjenestens tilbud til voksne med psykiske problemer. Og dommen er knusende.

Etter åtte år med Opptrappingsplan for psykisk helse, kan Riskrevisjonen blant annet slå fast at:

Behandlingstilbudet verken er likeverdig eller tilstrekkelig

Prioritering av hvilke pasienter som skal få hjelp, fungere ikke

Det er mangelfull styring av spesialisthelsetjenesten både fra regionale helseforetak og sentrale helsemyndigheter

Styringsdataene er for dårlige til å gi pålitelige tall om utviklingen og status innenfor dette helsefeltet

Limt inn fra; http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=28365

Og kommunikasjonen med de "tilbudet" gjelder er toltalt fraværende spør dere meg

Jeg lurer på om de forstår betydningen av ordet markedsundersøkelse, grunnen til dette er at jeg tidligere i høst mottok et skjema som liksom skulle være en slik undersøkelse på hvordan jeg opplevde at opptrappingsplanen hadde hjulpet meg.

Etter å ha gjennomgått skjemaet var det fortsatt uten et eneste kryss noen steder, det var heller ingen felt/mulighet til å kommentere. Hadde det i tilfellet vært det så hadde min kommentar vært;
Hvorfor er det ingen mulighet til å krysse av for de som ikke får den hjelpen som er lovet?
Alternativet dårlig er ikke dekkende for totalt fraværende tilbud!

Men det er jo fint for alle som er på jobb og i møte med sine kolleger der de kan diskuter hvor fint det er med denne opptrappingsplanen, ja det er så flott å endelig ha få satt psykisk helse på dagsorden bla bla bla...
GjenopprettetMedlem
Det er enda dårligere til barn og unge, og den mellomgruppen som er fra ca 16 til 25...
Det er en skam, alle skulle fått den hjelp de trenger, uansett alder, kjønn og bosted. :moreevil:
Ressursene er her, men de blir feilbrukt.
For mye adm. arbeid.
NÅÅÅÅÅÅ skal jeg på fjellet :wub:
Anonymous
ja etter 8 år med opptrapping i gode tider, med sikrere jobber enn i norge i dag, og den høye renta som
knuser mange familier, alle de som kommer strømmende nå til med psykiske problemer i slike krisetider
hvor skal de ta dem imot ?

når så mange kommer samtidig ? medmennsker som er i kriser der å da i nuet, de som trenger noen å prate med.
får de støtte med en gang, så slipper de at så mange medmennesker havner i ei hengenmyr de ikke kommer ut av.

ja cenobit det er fint de har opptrappingsplanen, å har endelig satt psykisk helse på dagsorden bla bla

samtidig tar du opp skemaet som jeg har skrivi før: alle som kommer i en sitvasjon hvor det statelige
trår inn for å hjelpe, burde brukeren få besvare hvordan man blir møtt,hvordan fungerer hjelpen,
hva har kommet ut av sitvasjonen, brukerens stattestikk for å finne ut av hva er behovet for hjelp,

Norge mitt Norge Mitt Kjære Fedreland.