Knusende dom over tilbudet til voksne
Riksrevisjonen har lagt fram sin undersøkelse av spesialisthelsetjenestens tilbud til voksne med psykiske problemer. Og dommen er knusende.
Etter åtte år med Opptrappingsplan for psykisk helse, kan Riskrevisjonen blant annet slå fast at:
Behandlingstilbudet verken er likeverdig eller tilstrekkelig
Prioritering av hvilke pasienter som skal få hjelp, fungere ikke
Det er mangelfull styring av spesialisthelsetjenesten både fra regionale helseforetak og sentrale helsemyndigheter
Styringsdataene er for dårlige til å gi pålitelige tall om utviklingen og status innenfor dette helsefeltet
Limt inn fra; http://www.psykiskhelse.no/index.asp?id=28365
Og kommunikasjonen med de "tilbudet" gjelder er toltalt fraværende spør dere meg
Jeg lurer på om de forstår betydningen av ordet markedsundersøkelse, grunnen til dette er at jeg tidligere i høst mottok et skjema som liksom skulle være en slik undersøkelse på hvordan jeg opplevde at opptrappingsplanen hadde hjulpet meg.
Etter å ha gjennomgått skjemaet var det fortsatt uten et eneste kryss noen steder, det var heller ingen felt/mulighet til å kommentere. Hadde det i tilfellet vært det så hadde min kommentar vært;
Hvorfor er det ingen mulighet til å krysse av for de som ikke får den hjelpen som er lovet?
Alternativet dårlig er ikke dekkende for totalt fraværende tilbud!
Men det er jo fint for alle som er på jobb og i møte med sine kolleger der de kan diskuter hvor fint det er med denne opptrappingsplanen, ja det er så flott å endelig ha få satt psykisk helse på dagsorden bla bla bla...