Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
AdsBot [Google]
Jeg viser til artikkelen om sjaman Inger Lise Mong.
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 96#msg9696
Etter å ha lest dine meninger, sitter jeg igjen som et stort spørsmålstegn. Hva i all verden er det du er så redd for? Er det så farlig at vi "hvitinger" (som du kaller oss) får ta del i en arv som tilhører alle mennesker? Og som hjelper mange på veien til et bedre liv? Regner ikke med at du leser dette, :icon_rolleyes: men kanskje noen andre kan gi meg innsikt i hvorfor dette skal holdes hemmelig?
Anonymous
Jeg liker heller ikke hemmelighetsholdelse av sjamanisme o.l.  :moreevil:
Nutch/CVS [Bot]
Det sies at sjamaner er sårete healere. Meningen med dette er at de har healet sine egne sår.
Om Johan Mathis Gaup ikke sparer på kraftuttrykkene når han hører om sjamankurser er han såret, kanskje healer men ikke healet selv.
Kanskje jeg fornærmer ham med denne setningen men jeg er sikker på at det stemmer. Kjærlighet kjenner ingen grenser. Og akkurat kjærlighetens grenseløshet gjør den så farlig at noen tror kjærligheten må stenges inn.
Hilsen
Gåååja
GjenopprettetMedlem
Hei Liljee.

Etter det jeg har lest (altså ikke noe jeg har direkte fra kilden), lukket den samiske kulturen mer og mer igjen overfor omverdenen etter hvert som kristendommen gjorde sitt inntog. Kanskje ikke så rart, da alt som hadde med samisk tradisjon å gjøre, og i særdeleshet noaide-tradisjonen, ble ansett som trolldom og svart magi som skulle bekjempes med alle midler. Det norrøne folket ble forbudt å ha kontakt med samene, enhver overtredelse ble straffet hardt.  Man blir ikke veldig åpen overfor andre etter sånne erfaringer...

Det finnes etterhvert endel litteratur om hvordan samene ble sett på og behandlet av norske myndigheter og  det norske folk. Har ingen titler i hodet, gå ut på nettet og let...

Inger Lise.
Nutch/CVS [Bot]
"alabast":

Det norrøne folket ble forbudt å ha kontakt med samene, enhver overtredelse ble straffet hardt.

Ja visst og da står mye redsel og angst bak dettte. Og det er svart magi eller gand. Vi snakker her jo om kjærlighet.
Hilsen
Gåååja
Anonymous
Helt ok att han ikke syns man skall lära ut samisk sjamanisme, om han nu är av den traditionen - men han verkar ha glömt att "sjamanisme" (som teknik/kunstform/whatever) finnes överallt, och har alltid funnits, om än int med det namnet, bland folk flest i skogar och marker kloden runt.

Man har kunnat köpa sjamankraften, tom ånderne i Sibir, man hade sjamanskolor i sydamerika, och utbildade sjamaner från de närliggande byerne på samma plats. Man kunde byta ut, eller köpslå med ånder i afrika ... etc etc.

Man må se hela bilden og ikke stirre sig blind på én färg!
Mvh,
ThomasamohT