Forum /
tilbake / Kritikk - indre kritiker - ødelegge tråder - saklig og usaklig kritikk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Tror det er viktig å ta opp dette her. Vi skulle vel ha et eget EMNE som heter FRUSTRASJONER.
Anonymous
Svar til Whiteowl ang A.Villoldo-bok
Men disse bøkene handler ikke om plantelærerne, er det da mer naturlig å begynne å diskutere dem (igjen) enn å snakke om hva bøkene handler om?
Det er mitt poeng.
Det andre poenget har jeg fått med meg, - skulle godt gjøre seg å klare å unngå det!
Whiteowl:
Boka Sjelehenting handler ikke om plantelærerne, bare så det er sagt.
Utrolig at uansett hva det er snakk om så må denne misjoneringen blandes inn!
Men for dem som tror det er mulig å utvikle seg også uten bruk av plantelærere, så er det en fin bok.
Biernna:
Enig med WhiteOwl, utrolig at ikke selve seremonien omkring og selve opplevelsen blir mer vektlagt.
I min verden er dette de mest matnyttige tips, intet ord her inne om plantelærere har hjulpet meg så mye som et eneste skritt på min vei.
Enkelte synes å lete etter innsmett for sin viten om plantelærens historie
-virker mest trist i mine øyne det..
Siden du liker å si ting rett ut så gjør jeg det også. Jeg kom med tilleggsinformasjon om Alberto Villoldo om at han har flere "venner" som driver med plantelærerseremonier i Peru. Du irriterer meg kraftig med å rakke ned på mine postinger til tider. Og jeg irriterer deg sikkert med at jeg legger til eller vinkler en sak til fordel for noe du ikke har sansen for. Jeg ønsker ikke å rakke ned på andre sine tilleggsinfo eller at de vinkler en sak litt annerledes. Kan du også klare det? Fordi når det blir en vane så blir det jo en slags "negativitet" i den tråden som den tråden ikke er tjent med. Det har ødelagt for tråder andre steder enn Sjamansonen. Så jeg ber deg om å slutte å kritisere dem som legger til informasjon og la dem få gjøre det uten at du leker rollen som kritiker(som du har en tendens til å gjøre). Det blir ganske slitsomt i lengden.
Kan du heller prøve å slutte med å kritisere bare for å kritisere? Og så kan du heller bruke dine anti-plantelærerholdninger til tråder om plantelærere og om hvorfor du er så negativ til det. Så slipper tråden å få en litt negativ aura fordi du bruker din indre kritiker unødvendig. Den kan brukes titt og ofte, men når det blir en vane og det skjer ofte og at det er unødvendig så er det beste å holde kjeft.
Det betyr ikke at du ikke får lov til å si hva du vil. Poenget er som sagt at en må få lov til å si noe uten at noen "rakker" ned på det som om det er unødvendig. Den boka er veldig bra, og at jeg la til info om at han er en plantelærertilhenger skader ikke. Det er unødvendig å kritisere budbringeren(meg) ang det. Jeg hadde ikke tenkt å vinkle debatten til en plantelærerdebatt. Jeg håper du kan bruke din kritiske røst(til plantelærerdebatt) mer konstruktivt. Og si hvorfor du er så negativ til det. Det har jeg sjelden sett. Mens det eneste er at du bare kritiserer for å kritiserer. Jeg utfordrer deg til å bli mer konstruktiv i din kritikk. Det er en balanse og en grense for å få usaklig kritikk eller saklig kritikk. Her er det usaklig kritikk. Jeg håper at andre blir også flinkere til å bli mer saklig i sin kritikk. Det blir ganske slitsomt med unødvendig kritikk.
At jeg har overdrevet noe med plantelærerinfo til at det har blitt en slags misjonering tar jeg selvkritikk på. Men synes man skal få lov til å få med tilleggsinformasjon. Og det bør også dem som ikke liker det jeg kommer med akseptere.
Jeg velger å overføre min,din og Biernna sin innlegg her i denne debatten til KRITIKEREN.....SAKLIG OG USAKLIG KRITIKK. En må bli mer bevisst på det. Hvor går grensen og sånt...tror noen trenger å bli minnet på om det. Jeg kommer til å skrive inne på PENSUM-tråden til Biernna om at det jeg kom med er tilleggsinfo og ikke noe jeg ønsker å vinkle debatten til. Det får en ta opp på plantelærerdebatten. En skal få lov til å komme med tilleggsinfo uten å måtte bli kritisert for det.
Anonymous
Hvor er grensen mellom saklig og usaklig kritikk som fører til dårlige stemning i en tråd? Folk må bli mer bevisste på hva de sier og hva de gjør med tråder osv.
SEO Crawler
tja, kanskje kan dere møtes på halvveien..?
mye interessant du kommer med, men kanskje litt ofte/mye/til enhver tid...
"misjonering" er nok et ord som synes å dekke det stort sett ja. for meg gjør det ikke så mye, det vil vel avta med tiden..
dere er no søte begge to da. små "nussegutter". nuss nuss (jada jeg er småbarnsfar...ikke bra, må være en forsinket ammetåke)

(

)
Anonymous
Torstein:
tja, kanskje kan dere møtes på halvveien..?
mye interessant du kommer med, men kanskje litt ofte/mye/til enhver tid...
"misjonering" er nok et ord som synes å dekke det stort sett ja. for meg gjør det ikke så mye, det vil vel avta med tiden..
Ja, det har jo begynt med å avta. Og ang plantelærere så kan man ta den debatten i "riktige" tråder - som en kan finne under plantelærere og urtesjamanisme istedenfor andre steder. Tilleggsinformasjon må en få lov til å si noe om. Men det er jo ikke akkurat sånn at en skal gjøre det i hver tråd eller emne. Det var bare engangstilfelle.
Men vil være mer bevisst på dette med gnisninger og usakligheter som kan ødelegge en tråd. Så det er viktig å være bevisst på. Etter at jeg slettet flere innlegg i den tråden til "Biernna - pensum..". Så ser den bedre ut nå uten tegn til at den tråden skal bli ødelagt og frustrasjoner og unødvendig kritikk i den tråden kan en si en annen plass eller ta det i PM.
SEO Crawler
fint å jobbe for en god tone.
du har jo tross alt rett - villoldo snakker åpent og respektfullt om de tingene. la bl.a merke til hvordan han ble fortalt at han hadde bli fri for døden inne i seg, når han kunne reise inn i de himmelske visjonene uten å først gå veien gjennom de andre , fryktrelaterte greiene først...
(husker ikke ordrett, de som har lest boka forstår)
tilsammen danner vi et 360 graders perspektiv, hvis en greier det alene til enhver tid...burde en være fornøyd!
Anonymous
Jeg har opplevd på andre forum at tråder har lett blitt ødelagt fordi moderatorer o.l. ikke har tatt tak i hva som skaper dårlig stemning og hva som bør slettes. Det blir jeg mer strengere og bevisst på nå. Nåde den som prøver å ødelegge stemning i en tråd.

SEO Crawler
tja, du er no søt når du blir streng da.
lurer litt på hva jeg skal finne på..
kødde littttt....nei, best å holde kjeft

SEO Crawler
hehe :lol:
ikke dumt med en perfeksjonist i magen...
obs - min sier at jeg må lappe meg i seng, at jeg prater for mye drit...(eller var det "realisten" i meg...gudene vet, det er liksom så like alle de der tullebukkene, tror jeg må sette navnelapp på dem...
nei, nå altså--)
:razz: :exclaim:
god kveld uansett, skal prøve å slite meg løs.
ta en liten skjermsabbat, faen meg vanedannende det her
GjenopprettetMedlem
Dette er jo ubetalelig - underholdning - skulle vært under humor.
Men seriøst: Når man stiller seg frem gjør man seg samtidig sårbar for kritikk. Det er en risiko og ta. og det er jo kanskje derfor noen er mer passive i et forum enn andre. Men stå på - jeg for min del hopper bare over temaer jeg ikke er interessert i og prøver å unngå å irritere meg og kritisere.
Mvh Stridshjelp
Anonymous
Jeg får ta til meg kritikken, dette er ikke stedet for meg. Har fått beskjed om at jeg ødelegger hele forumet omtrent.
Vil bare ha nevnt at jeg faktisk ikke er motstander av plantelærere, så hvorfor skal jeg finne argumenter mot dem?
Jeg kommer vel til å lure meg innom for å lese likevel, men da ikke som medlem, så jeg skal holde kjeft.
Vil ønske dere alle det aller beste på reisen videre!

Den hvite ugla flyr i en annen retning

GjenopprettetMedlem
"WhiteOwl":
Jeg får ta til meg kritikken, dette er ikke stedet for meg. Har fått beskjed om at jeg ødelegger hele forumet omtrent.
Vil bare ha nevnt at jeg faktisk ikke er motstander av plantelærere, så hvorfor skal jeg finne argumenter mot dem?
Jeg kommer vel til å lure meg innom for å lese likevel, men da ikke som medlem, så jeg skal holde kjeft.
Vil ønske dere alle det aller beste på reisen videre! 
Den hvite ugla flyr i en annen retning 
Hvor tar du det fra??

Det er ingen som har påstått at du ødelegger hele forumet.. Og det å få kritikk er ikke nødvendigvis ett onde. Jeg pleier å ta en god kikk på meg selv hvis jeg blir kritisert, for er det noe som må forandres for at jeg skal få det bedre, må jeg starte med meg selv
At David oppfattet det som at du er imot plantelære, eller rettere sagt enteogener, kan jeg på en måte forstå..jeg oppfattet det visst også sånn

Men da er det en misforståelse som man fort kan oppklare med å skrive noen ord om det.
At du velger å forlate debattsonen er trist. Alle som er her inne er en berikelse. Alle som går etterlater seg ett tomrom.
Lykke til videre WhiteOwl
Inger Lise
GjenopprettetMedlem
Telefonkatalogen har
Gule sider,
kansje en ide å opprette
G R Ø N N E sider her
-så får de som liker slikt pusle i beddene sine?
Ærlig talt David,
Du avsporer
M I N tråd om en bok som overhode ikke nevner plantelærere!!!
Synes du skal forsøke å holde DIN misjonering på DIN grønne banehalvdel
og holde deg for god til slike provokasjoner som du nå kommer med.
Forresten avventer jeg i spenning om din jakt på latterliggjøring av personer
også blir tilgodesettt meg her inne.
Eller tilhører jeg fienden siden jeg misliker å bli tvangsforet med grønn litteratur?
Jeg har INGENTING imot plantelærere!
Det jeg har imot er ukritisk og uansvarlig misjonering i en max liberal retning.
Dette har jeg sagt før..
-men det letter vel din argumentering å skyve meg helt over på motsatt side..
GjenopprettetMedlem
[b][color=red]
Rolig nå WhiteOwl!
Vi kjøttetere må stå sammen vettu 
GjenopprettetMedlem
"Biernna":
Telefonkatalogen har Gule sider,
kansje en ide å opprette G R Ø N N E sider her
-så får de som liker slikt pusle i beddene sine? 
Trodde vi
hadde det jeg
Inger Lise
GjenopprettetMedlem
Ellers er jeg nå litt enig i at å legge inn den informasjonen om Villoldo ang enteogener er en smule off topic..
Biernna hadde fokus på en bok, Sjaman, Healer, Vismann. En flott og viktig bok. Selv har jeg lest den to-tre ganger siden jeg kjøpte den for noen år siden. Jeg sliter med teflonhjerne innimellom, men jeg kan ikke huske at enteogener var nevn i den boka.
Hadde fokuset vært på enteogener, ville det vel heller ikke vært så aktuelt å bruke den som pensum i skolen..
Hvis man så vil komme med opplysninger om forfatteren, som helt riktig er opptatt av mange temaer innen sjamanismen, kunne man jo åpnet en egen tråd for det
Det finnes mange forfattere og andre kjente navn som har enteogener som ett av sine verktøy. Å informere om hvem de er og hva det er de er opptatt av i dn sammenhengen, kunne jo vært interressant for noen, men ikke for alle.
Og til slutt..for ordens skyld. Det er utrooolig mange her inne som er opptatt av og som jobber med plantelærere. Og jeg tror ikke det er mange her inne som er i mot dem
Det som skaper de store følesesstormene og debattene er enteogenene..altså den psykoaktive gruppen av plantelærere. Føler at det var litt viktig å poengtere..om ikke annet så for meg sjøl
Inger Lise.
GjenopprettetMedlem
Blir det mer om plantelærere generellt sett her bør forumet døpes om til f.eks "Plantesonen".
[i]Blir bare ikke klok på hvordan slikt kan berike MIN vei.
Jeg er NORSK!
Jeg bor i NORGE!
Jeg har ikke slikt i min skog!
Jeg har ingen problemer med å skjønne
den OPPRINNELIGE bakgrunn for den info som spys ut her,
jeg skjønner bare ikke hvorfor det plasseres over alt..
Mye tatt helt ut av den rette sammenheng..
Her!
Nå!
I vår verdensdel!
I vår kultur!
Jeg er mett av slikt for lenge siden.
Jeg liker ikke repriser så la meg få velge om jeg skal se dem!!!!
NÅ BØR DERE MED KLOKERE HODER ENN MITT SNART FORTELLE MEG HVORFOR JEG VED Å GÅ INN PÅ SJAMANSONEN NÆRMEST TVANGSFORES MED GRØNN LITTERATUR!!!
ER DET BRA ELLER NYTTIG FOR MEG Å VITE?
I SÅ FALL: HVORFOR?
NÅR VI I UTGANGSPUNKTET ER ENIGE OM BRUK AV PLANTELÆRERE I RITUELL SAMMENHENG..
HVA ER DITT PROBLEM ANG MINE OPPFORDRINGER OM ANSVARLIGHET?
HVORFOR HØRER DE IKKE HJEMME HER?
HVORFOR TAR DU MEG IKKE PÅ ALVOR? GjenopprettetMedlem
David, du påstår uten å spesifisere og helt generelt
at mine synspunkt KUN er negativt ladet.
Du påstår at jeg har tatt en "rolle" som kritiker her inne..
igjen negativt ladet.
Du påstår med andre ord at jeg er et negativt element her inne..
Med hvilken rett stiller du deg som dommer over mine debattinnlegg?
Utrolig ufint av deg!!!!
Er mine bidrag her inne diskvalifisert pga mine oppfordringer om ansvarlighet?
Er det som du "mellom linjene skriver",
at det jeg kommer med ikke er bidrag men belastninger?
Ja jeg kritiserer!
Når det gjelder plantelærere tar du det så personlig at du nærmest påstår at det er gjort i ondskap
-mot DEG.
Tro meg om ikke annet på en eneste ting,
du e ikke værdt det!
Men din mangel på ansvarsbevissthet bør ha en motvekt med tanke på leserne!
Så, det er ikke ondskap, det er omtanke.
Det samme gjelder innenfor andre tema, som du så freidig lar det henge i luften at jeg også forpester med negativt ladet kritikk.
-Det er OMTANKE og jeg melder meg på banen fordi jeg faktisk har MYE å bidra med!!!
Men øyet som ser avgjør om mine ord er sur kritikk -eller rettledning..
GjenopprettetMedlem
"Biernna":
Blir det mer om plantelærere generellt sett her bør forumet døpes om til f.eks "Plantesonen".
[i]Blir bare ikke klok på hvordan slikt kan berike MIN vei.
Jeg er NORSK!
Jeg bor i NORGE!
Jeg har ikke slikt i min skog!
Jeg har ingen problemer med å skjønne
den OPPRINNELIGE bakgrunn for den info som spys ut her,
jeg skjønner bare ikke hvorfor det plasseres over alt..
Mye tatt helt ut av den rette sammenheng..
Her!
Nå!
I vår verdensdel!
I vår kultur!
Jeg er mett av slikt for lenge siden.
Jeg liker ikke repriser så la meg få velge om jeg skal se dem!!!!
NÅ BØR DERE MED KLOKERE HODER ENN MITT SNART FORTELLE MEG HVORFOR JEG VED Å GÅ INN PÅ SJAMANSONEN NÆRMEST TVANGSFORES MED GRØNN LITTERATUR!!!
ER DET BRA ELLER NYTTIG FOR MEG Å VITE?
I SÅ FALL: HVORFOR?
Norsk natur er fylt med plantelærere. Noen få av dem er enteogener. Så dette er ikke noe som er ukjent i norsk kultur eller natur.
Når enteogener hører sjamanismen til..hva er da mer naturlig enn at det blir skrevet om inne på Sjamansonen?
Hva som finnes i norsk kultur i dag er ikke nødvendigvis det vi kommer til å finne om ti, tjue eller femti år. Vår kultur forandrer seg og har alltid gjort det.
Klart du kan velge om du vil lese om sånt eller ikke. Det er som med meg og tv..er det noe jeg ikke liker skifter jeg kanal eller skrur av (dårlig eksempel egentlig, da jeg ikke ser på tv..

) Det er temaer her inne på debattsonen som ikke interesserer meg så veldig. Da lar jeg bare være å lese det. Det finnes så utrolig mye annet å lese som er interessant så hvorfor plage seg selv?
Jeg er enig med deg i at det som har med enteogener å gjøre kan få være der det hører hjemme her på sonen. Men å være kategorisk avvisende til alle innspill og forsvare det med at det er "min" tråd er, hva skal jeg si.. veldig defensivt..?
Og hvorfor er det sånn? Nå snakker jeg generelt her og ikke bare til deg, Biernna. Hvorfor føler alle at de må sitte på hver sin tue der de har SIN sannhet opplest og vedtatt og det ikke finnes rom for å se gyldigheten i "den andre sidens" argumenter? Hvorfor er det sånn at så snart ordet plantelærer (som er et ord som for øvrig omfatter ALLE planter) blir nevnt, er det som å vifte med en rød klut og alle kombattantene hopper ned i sine skyttergraver og plaffer løs med følelseladet ammunisjon?
Jeg er hverken for eller i mot. Jeg
er.
Og jeg
er interessert i å forholde meg åpen til alt som kommer i min vei som jeg kan lære noe av. Det være seg en stein, en hendelse, ett tre eller en sopp. Det er opp til større makter å dømme meg for det jeg gjør/ ikke gjør i dette livet.
GjenopprettetMedlem
"Biernna":
Inger Lise, 
du må visst lese mine innlegg en gang til, jeg er IKKE mot annet enn uansvarlighet!
Og når jeg sier MIN tråd var det fordi det var jeg som startet den,
har du noe problem ved ordlyden
eller leter du etter vinnerlaget siden du først misforstår for så å gå til spissfindigheter?
Var forresten ren usaklighet av David å hive blomster på MIN tråd! 
Hmm. Tror ikke jeg påsto at du var hverken for eller i mot

Da jeg snakket om det snakket jeg generellt, noe jeg også påpekte. Hvis jeg ga inntrykk av at jeg trodde du er imot, beklager jeg det, for det har jeg faktisk observert at du ikke er
Leter ikke etter noe annet enn å kunne forstå hvorfor sånne enteogendebatter blir så heftige jeg. Er ikke ute etter hverken å vinne eller å trekke noen ned. Hvis du føler at jeg gjør det med mine svar, beklager jeg det også.
Innrømmer at den med "min" tråd gjerne var unødvendig. Skjønner ikke hvorfor jeg hengte meg opp i den, egentlig. Må se nærmere på eget inventar her, kanskje
Hev han blomster på din tråd...?

GjenopprettetMedlem
ÅÅÅ...blomster..planter... nå skjønte jeg den

GjenopprettetMedlem

Blir jeg mer provosert nå så tar jeg og plenklippern min første fly sørover!!!