Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hva er virkelighet?
Er tanker og fantasi også en del av virkeligheten?
Hvor går så skillet mellom?
Finnes det???
Siden Alt, også tanker, er Energi...
og siden tanken om noe som ikke er skjedd kan være sterkere enn minnet om noe som har skjedd...
Hva er nærmest virkeligheten?
Kan man omskape det som har skjedd for å heale psyken.. sjelen
ved å skape en ny virkelighet -en ny sannhet?
GjenopprettetMedlem
Hei du
Interessange tanker dette her, og umulig å gi noe fasit svar på... tror jeg.
Likevel, jeg har lyst å kommentere dette ut fra hvordan jeg personlig ser det...
Virkelighet, det kan sees på fra to sider, den kollektive virkeligheten vi lever i her på jorda i år 2006, der hat og kjærlighet deler samme kropp som krig og fred.
Men så har vi den andre virkeligheten, den personlige vissheten av hva som er hva og hvorfor og hvordan ting er, for meg er dette to sider som går hånd i hånd, jeg mener at man må vite av det ene for å finne det andre.
Så til tanken, tanken styres av ego, men også av inntuisjon, hva som er nermest hva kommer vel ann på hvilken tanke det gjelder...
Mine tanker er bassert på visshet, min visshet om det som var og det som er, igjen med link til det jeg nevner ang. virkelighet...
Kan man omskape det som har skjedd for å heale psyken/sjelen, og få en ny sannhet eller virkelighet spør du...
Jeg mener man kan bevist jobbe på sjelsplan og i dette livet med å endre tankemønster, finne andre vinklinger og se lærdom av det som var, man kan da ikke fjærne problemet, men med forståelse og ny vinkling så JA, man kan heale sjelen opg resultatet kan bli en ny sannhet... din sannhet om din sjels vei frem til i dag...
Men det er bare noen av mine tanker rundt dette...
Lys & Kjærlighet
Tina
GjenopprettetMedlem
Virkeligheten er skapt ut fra vår evne til fantasi.
En stor kunstner lever i en større verden og virkelighet en et vanlig ikke-kunstnerisk menneske.(alle har evnen til kunstneri men av trygghets-faktorer når ikke alle utover den vanlige oppfattelsen av virkeligheten.
Man oppfatter verden slik naboen gjør det,inntil man sprenger bevissthetens dører på vid vegg og lar dem stå åpne en tid.
Da vil nok naboen kikke mistenksomt på oss.
Kort sagt,virkeligheten er en lilla plastikk-figur.
Ikke noe å beskytte,for ødelegger man en oppfattelse,står alltid en ny virkelighet klar til å overta,ofte en mere utvidet og forløst versjon.
Alle virkeligheter er ekte nok,men hverdt å kjempe for???????
GjenopprettetMedlem
Signaturen til "nnnnnzzz" fikk meg på noen lekende tanker......
det er vel kanskje meningen også....
"Livet er et annet sted"
Kanskje er dette drømmen?

Og kanskje er drømmene virkelighet?

Er dette en forgård til det virkelige livet?
Om meningen med livet er kjærlighet og fred...

da må livet være et annet sted....

SEO Crawler
jeg liker en definisjon på virkeligheten.
den er "vrien", må jeg innrømme.
her er den: virkeligheten er det som "er" når sinnet og alle de 5 sansene er "stengt"...
det er fra hinduenes "non-duality" tradisjon.
verden finnes ikke, sier de. for hvis du tar vekk alle sansene, som i dyp og drømmeløs søvnfase, så forsvinner den.
så verden er inni oss. og den speiler oss konstant, gir oss det vi fyller den med (jada, nå er jeg utafor pensum og ror litt her, ettersom selvrealiserte hinduer er fåtallige på helgeland, bortsett fra meg da, men jeg er jo ikke det, idag ihvertfall....hvor i helvete ble det av den satans turbanen???....ops, unnskyld ...)

GjenopprettetMedlem

Har du også delt en flaske vin.....alene ?

Anonymous
Det rare er jo det at ingen opplever virkeligheten likt uansett. Synet for eksempel er en blanding av en halvpart synsintrykk blandet med minst en halvpart minne. Siden verken du eller jeg har samme minne så ser vi heller ikke det samme. Virkeligheten er med andre ord subjektiv, men vi har en del felles opplevelser vi kan bygge broer oss imellom med. Fantasien er vidunderlig, men også den bygger på minner og inntrykk vi har fra før i minnet. Så kanskje fantaserer vi litt om de samme tingen og deler samme virkelighet på den måten?
GjenopprettetMedlem
JA!

FANTASIEN ER VIDUNDERLIG!!!
( Tror jeg skal køye snart....)
W3 [Sitesearch]
Det som vi kaller den fysiske virklighet , har sitt opphav i en annen verden

Anonymous
Det finnes vanvittig mange virkeligheter. Eller nå kommer jeg at jeg ikke vet hva som var meningen med det ordet da det oppstod. Noen som vet? Jeg oppfatter livet mitt og tiden som en bevissthetstilstand, og det finnes mange bevisstheter, som man av og til kan få oppleve en liten bit av. Spennende!

GjenopprettetMedlem
For meg er virkelighet det håndgripelige - det som bare er, eller det som kan forklarers ved vitenskap. Empiri - bevisbarhet. Det er det som er til stede uansett om jeg er der og fortolker det eller ikke. Et eksempel er universet.
Mvh Stridshjelp
Anonymous
"torstein":
jeg liker en definisjon på virkeligheten.
den er "vrien", må jeg innrømme.
her er den: virkeligheten er det som "er" når sinnet og alle de 5 sansene er "stengt"...
det er fra hinduenes "non-duality" tradisjon.
verden finnes ikke, sier de. for hvis du tar vekk alle sansene, som i dyp og drømmeløs søvnfase, så forsvinner den.
så verden er inni oss. og den speiler oss konstant, gir oss det vi fyller den med (jada, nå er jeg utafor pensum og ror litt her, ettersom selvrealiserte hinduer er fåtallige på helgeland, bortsett fra meg da, men jeg er jo ikke det, idag ihvertfall....hvor i helvete ble det av den satans turbanen???....ops, unnskyld ...)

Her kommer en tekst fra "Vediske skrifter"/"Chandogya-Upanishad":
("Atman" oversettes med "selvet")
"Atman er det største og det minste"
Et menneske blir skapt av sine beslutninger. Hva et menneske blir til etter
at han dør fra denne verden, er en direkte følge av hans beslutninger i denne verden.
Derfor bør han ta følgende beslutning:
Det som består av sinn, det hvis kropp består av sansene, det hvis natur består av lys,
det hvis hensikt er det sanne, det hvis atman er rommet, det som inneholder alle
handlinger, alle ønsker, alle lukter, alle smaker, det omfatter hele
denne verden, og gir verken lyd fra seg eller bryr seg.
Dette atman som dveler dypt inne i hjertet, er mindre enn et ris -eller byggkorn, mindre
enn et sesamfrø, ja, mindre enn et hirsekorn eller selv kjernen i et hirsekorn,
men det er større enn jorden, større enn luftrommet, større enn himmelen, ja, større
enn selv alle disse verdener til sammen!
Dette atman som dveler dypt inne i hjertet, det inneholder alle handlinger,
alle ønsker, alle lukter, alle smaker, det omfatter hele denne verden,
det gir verken lyd fra seg eller bryr seg. Det er brahman, og når jeg dør
og forlater denne verden, da vil jeg bli det!
Den som har tatt en slik beslutning, han vil aldri plages av tvil.
Det var dette Shandilya pleide å si.
W3 [Sitesearch]
"Any reality is an opinion , we all have the power to choose our own reality "
T. Leary
GjenopprettetMedlem
"Any reality is an opinion , we all have the power to choose our own reality "
T. Leary
Er det Timothy Leary?
Den gamle "hippielegende"?
W3 [Sitesearch]
Yepp det er det
Jeg liker dette utsagnet , pleier å fortelle det til folk som er deprimerte eller sliter med noe

GjenopprettetMedlem
Her er noen tanker jeg har gjort rundt virkelighet. Fra et hverdagslig ståsted kan det virke som et veldig sammensatt tema... men ikke desto mindre spennende
Virkeligheten er det vi omgir oss med hele tiden. Vi kan ikke flykte fra virkeligheten. Den vil alltid være rundt deg. Virkeligheten kan være fylt av lykke, glede, kjærlighet, - men også sorg, mørke, fortvilelse, tristhet. Er du fortrolig med din virkelighet?
For å forstå sin egen virkelighet er det viktig å ta stilling til en del spørsmål.
Hvordan er din virkelighet?
Har du tillit til din virkelighet?
Søker du bekreftelse fra andre for å vite at du har den ”riktige” virkeligheten?
Hvorfor lar du andre forme din virkelighet? Slik at de styrer din virkelighet og ditt liv.
Hvordan kan andres opplevelse bli din opplevelse?
Å leve fullt og helt i sin virkelighet er en frihet, en frihet som gjør det mulig å bestemme og forandre virkeligheten. Å ha tillit til den virkeligheten du lever i gir deg den tryggheten som ingen kan gi deg.
Hvordan kan vi forvente/tro at vår virkelighet er lik noen andres? Det finnes like mange virkeligheter som det finnes mennesker på jorden.
Hva er det du opplever og sanser som former din virkelighet? Hva skal til for at du har tillit til det som du opplever? Hvorfor tviler du på din opplevelse og må sammenligne den med andres?
Virkeligheten din forandres i takt med at du utvider din bevissthet. Bevisstheten er avgjørende for hva du oppfatter og hvordan du oppfatter virkeligheten.
Hvor mange har ikke hatt en opplevelse/”store øyeblikk” og kalt det uvirkelig. Det kan være såkalte ”tilfeldige” øyeblikk, ting går din vei, du føler deg heldig, brikkene faller på plass. Hvorfor skal magien i livet ditt bli definert som noe som er uvirkelig. Hva skjer hvis du har tillit til magien i livet ditt, ønsker den velkommen som en del av din virkelighet? Kan den komme oftere? Kan den hjelpe deg fremover i livet?
Ved å leve i andres virkelighet over lang tid vil man oppleve at sin egen sjels virkelighet begynner å falme. Man kjenner seg ikke igjen. Konturene blir dårligere. Fargene blir borte. Virkeligheten kan oppleves sort/hvitt. Man møter ”veggen”. I noen kulturer kalles det for en svart natt for sjelen. Sjelen krever at bevisstheten din retter seg mot din egen virkelighet slik at sjelen din får mulighet til å fargelegge din virkelighet.
På et plan, et bevissthetsnivå, i en verden, vil virkeligheten oppleves likt. Der består virkeligheten av kjærlighet, lykke, medfølelse og respekt.
Det eneste som er ekte og ikke kan styres av andre er dine egne følelser. De lyver aldri. De har opphav i deg selv. Uansett om de er negative eller positive må de håndteres som dine eiendeler. Du har eiendomsretten. Du kan endre dem. Omforme de negative til noe positivt. Ingen andre kan.
Husk at du lever i din egen virkelighet uansett hvordan den er.
"I ditt lys vil du vokse og i din skygge finner du kraft"
Steinar
Anonymous
Veldig absolutt noen bra ord Steinar

Enig i hver minste lille krik og krok av hver bokstav. Er akkurat i ferd med å begynne å forstå det der med kraft i skyggen.
GjenopprettetMedlem

enig,kloke ord!!!
GjenopprettetMedlem
Reality is a bunch of bollocks
forced upon us already as children.
If we believe in this reality
we become just what everyone in our family expected.
but when we meddle with sacred substances like the tryptamine-mushrooms
we genuinely alter reality,recreating it in a fashion that suits us far better,and is far more naturalistic
than the tradition-bone reality inherited from our parental hoods.
To dare an altering of reality and consciousness is like going into an boxing ring for the first time.
One becomes beaten and bloody,but then good things never come lightly.
Once restored,an original joy leaps forth,and the soul is healed.
Reality is nothing but an emotion in a stirred ocean.
Reality is a troll with many wonderbaum faces.