Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Snappy [Bot]
Savner en tråd om myter, sagn og hsitorier, så jeg poster denne he :icon_biggrin:r. Lotta! Jeg ser på presentasjonen at du snakker om en Stallo stein. Hvor i Finnmark befinner den seg? Jeg vokste opp med historiene om Stallo, og i områdene våre fantes det mange Stallo plasser. Kanskje jeg kjenner til den du snakker om, og kan fortelle noe om det? Og hvis ikke så kanskje jeg kan snuse opp litt informasjon til deg om akkurat denne plassen?
Snappy [Bot]
Ok, da er dette i den andre enden av fylket, så jeg vet desverre ikke noe om denne plassen. Gargo må vi klare å finne ut av hva betyr?!? Kanskje Ædni vet?! Jeg behersker desverre ikke språket!!!!!!! :exclaim: Jeg skal prøve å undersøke litt om denne plassen, kanskje jeg finner noen som kjenner til den som vil fortelle.
psbot [Picsearch]
gargo betyr en steinete strand eller noe sånt. stallo e jo et troll, eller en sagn figur. så da betyr det vel at stallo står på en steinete strand. har kjørt forbi der maaaange gang.  noen sier at det i utgangspunktet har vært en offerplass, men det jo ikke vanlig å ofre til stallo, akkurat :icon_rolleyes:
psbot [Picsearch]
e det noen som har vært i steinlabyrinten i sør varanger? det e også et kjempe spennende sted. der e en labyrint og en offer plass.... personlig tror æ det må være en gravplass også der. men det har aldri blitt funnet. det ligger på Holmengrå.
Snappy [Bot]
Nei, der har jeg ikke vært. Hvor i all verden ligger Holmengrå i Sør-Varanger??? I Mortensnes, litt øst for Nesseby kirkested finnes det en offerplass. Der er også en stor steinalder gravplass. For ikke å glemme Bjørnesteinen som står rett over gravplassen. Det er et noe mystisk sted.
psbot [Picsearch]
familien min kommer fra jarfjord,storbukt, utenfor kirkenes.... vi bruker å reise ut jarfjorden m båt. ytterst der ute ligger holmengrå.... til venstre. det e en gammel lakseplass som e vernet.
Snappy [Bot]
Jeg har aldri hørt om den plassen, men det hadde vært spennende å besøke den en gang :)
psbot [Picsearch]
stedet har antaglig vært brukt av noaider for å hjelpe de døde over til den øvre verden. tror man. det e iallfall knyttet masse overtro til stedet. tror du kan finne ut mer om det på nettet. søk på holmengrå+labyrint. æ kan ikke det med å legge linker ut på nett...litt  klønat der. :icon_lol:
Snappy [Bot]
Når du er inne på en side, så merker du teksten i adressefeltet blått, så kan du høyreklikke i det blå feltet, velge kopier og gå til stedet der du vil ha linken. Når du er inne og skal f.ex. svare på et innlegg, så plasserer du musepekeren der du vil ha linken, høyreklikker og velg lim inn. Og vips: http://www.miljostatus.no/templates/Pag ... aspx  - så er linken på plass :)