Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
http://www.absenteeshirts.com/images/barefeet.gif[/img]
Jag gillar att gå barfota överallt och hela tiden. Det har blivit en livsstil jag trivs riktigt bra med. Att gå barfota är inte bara skönt, bra för rygg och knän utan också KUL!
Vi barfotafolk känner marken under oss när vi går, skillnaden mellan våt jord och solvarm asfalt eggar oss. Grus eller hårda skarpa klippkanter intresserar oss! Undrar om kullerstenen där är varm eller kall!? En underbar närhet som skärper sinnena. I början är man nog lite nojig på glas och vassa stenar, och med all rätt – det gäller att vara försiktig - men till slut utvecklas en slags intuitiv känsla och fötterna börjar "se med egna ögon" - rätt var det är tar man ett långt steg, eller går en 45 graders sneddning och undrar: varför? Jo där låg det en glasbit och blänkte i solen, foten såg, kroppen följde efter.
Fördelarna är många - många fler än fördommarna tack och lov.
Barfotafolk är inte mer ohygieniska än vanliga männ-i-skor utan tvättar ofta sina fötter en par gånger om dagen (eller helt naturligt när vi går i daggvått gräs eller efter en överaskande, sval och för fötterna förfriskande regnskur) - hur ofta tvättar du dina skor? Barfötter svettas och luktar inte illa, det gör bara instängda tår. Skavsår slipper vi också
Det är heller inte olagligt (som många försöker få oss att tro) utan man har full rätt att gå med bara tår var man vill; på restauranger, bion, McDonalds och kyrkan.
Osunt är det heller inte - fötterna mår inte bra av att stängas in i varma strumpor och täta skor där fotsvamp och skavsår trivs. Fötterna luftas, musklerna blir starkare och det är ju ett sammelsurium av nyttiga akupunkturpunkter under fötterna, fråga vilken zonterapeut som helst!
Jag har gått barfota i många år och njuter vartje steg. Nåja, kanske inte fullt så kul i den norrländska -40C vintern med snö upp till midjan, så då är det sko och sockor på. Eller då jag i indien klev ner i ca 2 kilo koskit en mörk natt. Men å andra sidan, hade jag haft skor på hade de nog varit förstörda – foten tvättade jag raskt ren.
Ett tag hade jag till och med så starka fötter att jag utan problem kunde knastra iväg över krossat glas - men efter en svag svacka under pårådan/grym manipulation från känslig kvinna, filade jag bort elefanthuden och mina dunderfötter blev bäbisfötter igen och jag fick börja om från början. Nu börjar det "gå till sig" som man säger och jag ser fram emot ännu en barfotasommar!
Mvh,
Thomas
barfotafilosof
www.barefooters.org
www.geocities.com/barfotsfrihet2001/
members.aol.com/bhthom/hikertxt.htmAnonymous
Flott innlegg
Speciellt ljust ser det ut med min kommande flytt till Mexico, där vädret tillåter barfotagång året runt!
Når skal du flytte til Mexico?
Anonymous
"David":
Når skal du flytte til Mexico?
Ahh, oops! – det är en gammal artikel – jag var på väg till Mexico när den skrevs, men sen blev det kaos med kæresten min etc etc så de planerna blev ändrade. Jag skall ändra i artikeln.
Men till Mexico SKA jag. Vill lära mig mer om Svampen där.
Mvh,
Thomas
Yahoo Slurp [Bot]
Hej trumman
Jeg tror ikke jeg har lyst til at gå barfodet i - 40 grader.... Jeg fryser bare ved tanken...

Men en dejlig artikel og spændende..
Hilse Shamanen

Snappy [Bot]
Jeg går barbeint hele sommeren. Også glemmer jeg meg alltid når jeg skal bort til noen og må ta av sko/sandaler - så jeg labber rundt med skitne føtter i andres hus

Å gå barfot er kjempedeilig, men det er synd at i min landsdel er barfotsesongen kort :neutral:
Anonymous
Ja, jag älskar allt med å gå barfota. Jag kommer nog slänga skorna ganska snart och börja "gå in" fötterna igen, efter en vinter i strumpor och sandaler - ja sandaler, inga fängelse-skor för mig.
Det svåra är folks okunskap (som vanligt) då man t ex ska på kino, eller ut och spise på restaurang. De tror man är skitten och svett och æckel.. när det egentligen är DERAS fötter som svettas och stinker - inte mina barfötter somkan andas hela dagen. Synd.
Snart barfota igen!
Mvh,
Thomas
Francis [Bot]
Er deilig å gå bar fot. La føttene slippe trange og tette sko. Jeg går barfot så ofte jeg kan, også hele sommeren. Deilig å la føttene få puste!
psbot [Picsearch]
æ føyer meg inn i rekken av bare føtter. Går barfot så fort sneen e borte. idag har æ tilogmed hatt på bikini
i sommer varmen....og barføttes selvfølgelig.....ungan mine e også sånn. så fort sneen e borte, e det bort m skoan.
deilig

Anonymous
Många som går barfota! Bra!
Menar ni att ni alltid går barfota (som livsstil) eller ”kun” fordi det är dejligt runt hytta eller bakom huset etc? Intresserad av era erfaringar, för jag går barfota överallt och stöter på många problemer.
Mvh,
Thomas
psbot [Picsearch]
æ går barfot overalt, hele sommeren. Men samtidig har æ respekt for andre, så viss æ ska på noe spesiellt,( feks en fin fest )da har æ sko på. men æ kjipper skoan av så fort folk har fått i seg litt alkohol el. lign. da e det plutselig ikke SÅ nøye lenger

men æ kan nok ikke kalle det en livs stil.... har også fått endel kommentarer fordi æ alltid går barbeint. både positive og negative.......
Francis [Bot]
Jeg går barfot hjemme, på hytta, butikken, over alt, her hvor jeg bor. Også når jeg er borte på ferie hiver jeg skoene. Blir mest barfot gåing på sommeren da. Men er det mye asfalt der jeg går, tar jeg som oftes skoene på, for jeg får skikkelig vondt i bena av å tråkke på mye asfalt. Opplever også mye knust glass på asfalt, så da foretrekker jeg sko.
för jag går barfota överallt och stöter på många problemer.
Hvilke problemer støter du på da?
Anonymous
"Ulva":
Opplever også mye knust glass på asfalt, så da foretrekker jeg sko.
Efter 2-3 år barfota kan du gå på glass utan att det skadade dig! Det är bara att dra loss glassbiten
Faktiskt syns jeg icke det ÄR så våldsamt mye glass på gatorna, jag har gått barfota runt hela europa och det är faktiskt här, i danmark det har varit värst (även om de är föredömmen med ölflaskor av plast!) - finland var bäst, där trengde man icke ens å tänka på det.
Under alla år barbeint har jag aldrig skurit mig i foten. Därimot tar jag på mig flip-flops på beachen - det är det farligaste stället om man trør i glass!
Mvh,
Thomas
Yahoo Slurp [Bot]
Hej alle
Det er også blevet så moderne at grille på stranden... når folk er færdige hælder de bare sand henover, og går...
Der er så mange der er kommet til skade (forbrandninger) af den grund,- specielt børn... de træder på sandet som er så varmt fordi grillen ligger lige nedeunder overfladen...
Så pas på jer selv og jeres børn når I er ved stranden..
Hilsen Shamanen

Snappy [Bot]
Om sommeren går jeg også barfot overalt, ja nesten da. Ikke når jeg skal gå tur på butikken over asfalt og sånt, da. Eller når jeg skal kjøre bil. Men så fort jeg har sjansen så tar jeg av sandaler/sko og går barfot. Tar ikke på sokkene igjen før det begynner å bli kaldere ute, og er også barfot inni sko når jeg må ha dem på. Om det er en livsstil har jeg aldri tenkt over, men...nei - jeg gjør det fordi jeg liker det

Anonymous
Gjorde lite ändringar i artikeln
Nu har barfotasesongen begynnt på allvar!
Mvh,
Thomas
hobbitFrancis [Bot]
Jepp den har heldigvis det!Har kasta skoene for noen uker siden... Deilig å kaste skoene!! YESS!!

GjenopprettetMedlem
Dette er fasinerende. Selv kaster jeg sokkene og går stort sett i sandaler, gjerne mokasinerlook, fra tidlig vår til sen høst. Men helt bar blir det ikke mye av. Lurer jo på da om ikke føttene og bena takler dårlig å gå på hard asfalt, er de særlig egnet til det. Når man går i natur er det jo en naturlig svikt i underlaget.
Tomas - hva mener du om det?
Lille Ulv
GjenopprettetMedlem
Så er det jeg tænker om ikke man får enormt meget hård hud under fødderne..

Eller bliver det slidt af...

Elsker at gå med bare fødder i græsset...men synes ikke om asfalten.... :smile:
Francis [Bot]
Jeg synes det er kjempedeilig å barføtt over alt...
Hvis jeg går ekstremt mye på asfalt, blir jeg litt sliten i bena... men pytt sann! Skoene kommer ikke på av den grunn. Huden under føttene blir tykkere etter hvor mye barføtt man går, men kan ikke påstå at den blir så veldig hard, men så er jeg flink til å smøre føttene når huden blir tørr og tykk...