Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Er veldig opptatt av naturmiddel og ernæring.
Noen her som har lest
Sejd 3.0 – En introduktion till shamanismen, av Jörgen I Eriksson ?
Oppdatert utgave; med nytt avsnitt om sambandet mellan kost och shamanism, samt ett slutkapitel med den visionära rubriken ”Bortom metoderna”.
Noen som ellers vet om spesiell kost som støtter psyken og "letter" det mentale ( les naturlig høy) ?
Takknemlig for svar.
W3 [Sitesearch]
Johannes urt , rosenrot og nype te

GjenopprettetMedlem
Steinalderkost/urkost. Det betyr mye naturlig fett og protein fra dyrreriket og lite karbohydrater - spis helst bladgrønnsaker, nøtter og frukt.
Unngå hvitt sukker, hvitt mel, poteter, ris og mais som er raske karbos - forårsaker ustabilt blodsukker og ubalanse i hormonenene våre. Og drikk masse reint vann.
Se disse linkene bl.a.:
http://www.eat-web.com/eat/home/index.a ... 5&langid=1
http://www.paleodiet.nu/
http://www.homodiet.netfirms.com/
http://www.ravnskov.nu
http://www.fetmaparadoxen.se/
Myten om det farlige kolesterolet har i årtier gjort folk fettskremt. Vit at spiser man i pakt med urkosten viser bl.a. studier at kvinner med forhøyde verdier av totalkolesterol og LDL-kolesterol (det gode kolesterolet) lever lenger, og har en en bedre helse både fysisk og mentalt enn andre. Hjernen inneholder spesielt mye kolesterol, der den blant annet hjelper til med at de elektriske signalene går raskt og effektivt. Ikke bare vil bli man bli gammel og få leve lenge i landet, men man vil også ha lettere for å kunne bevare en "knivskarp" mental helse.
Og det er jo det vi ønsker alle sammen - å utnytte vårt potensiale. Man blir ganske enkelt hva man spiser....
Mvh kariw
GjenopprettetMedlem
Utmerket kariw!
Det var dette jeg ventet på!
-Og jeg som har blitt rådet å holde meg unna dette;
Unngå hvitt sukker, hvitt mel, poteter, ris og mais som er raske karbos
Ja, man blir hva man spiser!
Takk!
GjenopprettetMedlem
Sitronmelisse (Melissa offisinalis), hette i Sverige før "Hjärtansfröjd" og det er dens virkning.
Den fryder hjertet, er beroligende og gledende.
Kjøp en plante og bruk de freske bladene å tygge.
En kann og lage the, men friske blad er best.
Gunilla
GjenopprettetMedlem

Ja, det gjør jeg allerede.

GjenopprettetMedlem
Tja.. mange meninger om kosten. Jeg har tro på et kosthold som inneholder "alt" i balansert sammensetning. Og spiser en mat med mye karbohydrater, så kombiner det med masse mørkegrønne grønnsaker( det balanserer de raske karbohydrater.) Tror ikke det er nødvendig å gå på en ensidig diett. Lærer en å kombinere alt slik at balansen blir riktig så får både hjernen og "skrotten" det den trenger. Fordi: vi må faktisk ha karbohydrater og, det er de som gir kroppens celler energi, samt fettet. Men det er ikke meningen at vi skal spise av slike sorter "kilovis". Sunt "bondevett" i matveien er det beste.Og til slutt, små hyppigere måltider er bedre enn få store. Er ikke ekspert men har lært litt underveis,men det er ikke dermed sagt at jeg ikke "hiver " i meg en fløtekakestykke av og til. Man skal jo nyte og.....og av og til er det greit å tenke usunt...

FAST Enterprise [Crawler]
Takk Sandra! Den trengte jeg.
Klem Kristine

GjenopprettetMedlem
Når det gjelder urkosten - det er hva man spiser i det daglige som betyr noe. Er det fest, så er det fest - og en dag i uka kan man gjerne skjeie ut med noen ekstra karboer. Kroppen vår kan produsere karboer av protein - så de er ikke et
must. Den får det imidlertid lettere hvis vi tilfører dem i passelig mengde, og 50 g karbohydrater er nok for en voksen person per dag i normal aktivitet. Tillegg hvis man ammer, trener hardt osv.
Å adaptere urkosten er ikke en slankekur, men en livsstilsendring. Svært mange mennesker spiser seg faktisk friske ved å gå tilbake til denne kostsammensetningen. Men det er viktig å samrå seg med legen sin dersom man tenker på kostendring i forhold til sykdom, uansett hva slags diett man velger.
mvh kariw
Anonymous
Dette er i grunnen veldig interessant, jeg har i den siste tiden tenkt seriøst på å skifte om på kostholdet. Her i gården går det mye i hvitt mel, pastaretter, sukker (i store mengder

).
Jeg har hørt om steinalderkosten, ei dame jeg vet om, var mye plaget med smerter i kroppen,og hun hadde lite energi. Hun gikk over på steinalderkost, og ble som et nytt menneske.
Men skal man kun spise grønnsaker, frukt og kjøtt da? Nøtter er ikke jeg så glad i.
GjenopprettetMedlem
Har lest en del om urkosten, og det har vært delte meninger om det. Men skal ikke gå inn på det her. Klart at endringer i kosten mot det sunnere om så små mengder er til det beste for alle. Men det er kommet så mange slags dietter og kostendringsgreier i det senere tid. Fedon Lindberg, steinalderdiett o.s.v. ..tror akkurat der er det mye med profitten å gjøre. Jeg synes nå fremdeles at en allsidig vanlig kost er det beste, da får man i seg alt det man trenger. Men som sagt, er ikke ekspert, men av erfaring kan jeg si at jeg "mår bra" som det sies her hvor jeg bor. Og jeg spiser alminnelig mat, variert og godt.Men alle har sine synspunkter, og det respekterer jeg.
mvh sandra
Anonymous
Denne damen gikk på steinalderkosten i en periode, for så å innføre matvarer etterhvert. Hun fant ut hva hun ikke tålte, og det er det jeg har lyst til å prøve ut. Men lett blir det ikke

He, he skal nok unne meg en liten sjokoladebit i ny og ne.
GjenopprettetMedlem
Klart det finnes mange som ikke tåler alt, men der må man prøve seg fram, finne ut hva slags mat som utløste reaksjonen. Men jeg tror og at industrien har gjort sitt med at "skrotten " forlanger mye søtt og mye fett. Alt er jo så overstadig sukret og fettet renner bare her og der. Vi er faktisk blitt "avhengige" av det. Og det er jo det de industrigigantene vil. . for da kjøper vi det de lager og profitten hos dem øker. I steinalderen fantes det vel ikke Mc.Donalds eller Freia sjokoladefabrikk.. Så egentlig er det vi selv som ødelegger skrotten med inntak av usunne matvare.Men du verden hvor godt sjokolade er, og skikkelig fettrand i kotelett, mmm.. og akkurat der må vi lære å styre våre "lyster". Vanskelig er det, det kan jeg skrive under, men å ha det godt med sin "skrott" med sunn kosthold er vel mest verdt å strebe etter...

GjenopprettetMedlem
Jeg syns det er ganske greit å følge steinalderdietten til middag, for det er jo bare å kutte ut potet/ris/pasta, men beholde grønnsaker.
Men det er verre med frokost, lunsj og mellommåltider. For det krever kanskje en del planlegging. Jeg er vel ikke heller den ivrigste på å kutte salat hver dag. Er det noen som har ideer/tips på hva man kan spise til frokost og lunsj?
Mvh Stridshjelp
Anonymous
Ja, helt enig med deg stridshjelp, det går helt sikkert fint til middag. Men så var det frokosten da, salat

tja en banan kanskje, spise frukt.
Jeg kan jo trygt si at jeg er avhengig av sukker, det blir faktisk det værste å skulle kutte ut.
GjenopprettetMedlem
Forandringer i kosthold er vel og bra.....
Men vil at man skal tenke på en ting, når det gjelder "urmat".......vi er ikke på langt nær så fysisk aktive som de var på den tiden, hvor de trengte dette kostholdet for å holde seg gående. Vi er i en "stillesittende" tidsalder, å en sånn kraftig kost tror jeg ikke vi trenger lengre. Vi må ikke jakte for å skaffe mat, vi må ikke bruke håndkraft lengre, da det meste blir gjort av supre maskiner.
Men....vi kan kutte ut unødvendig fett og spise mer grønnsaker, fisk og lyst kjøtt.....å unne seg en bedre usunn middag med biff og fløtesaus innimellom, for litt må man jo unne seg. :wub:
GjenopprettetMedlem

Blodtypedietten av Dr. J.D`Adamo er helt fantastisk! :eusa_dance:
På meg stemmer den; type 0; steinalderkost-urkosten!
Det kjentes så riktig, da kariw også påpekte densamme!
Anonymous
Skal tro hva jeg må spise, jeg er B.
GjenopprettetMedlem
Blodtypedietten er fantastisk!

På meg stemmer den; type 0; urkost!
Fikk bekreftet av kariw at det stemte for meg iallefall.
Hmmmm.. hvorfor kom dette innlegget to ganger????
(Postmannen har nok tatt seg et glass for mye....)
GjenopprettetMedlem
Det som passer for moren er ikke nødvendivis det beste for datteren, som det sies. Det er vel individuelt. Tror Silva er rett i det hun skriver. Vi lever i en annen tidsalder, og dermed er det ikke sagt at akkurat det som var før i tiden er så bra for oss. Vi brukte mere kalorier før, da det meste gikk manuelt, nå er det jo vi som styrer maskiner i det meste. Og ang. salater, det er jo ikke så tidkrevende å skjære en tomat i skiver og litt agurk, enkelt og greit, og frosne grønnsaker inneholder like mye vitaminer( forskerens utsagn) som de ferske så det tar bare noen minutter å koke de. Så Fønix, tror du klarer dette

. Men det er ikke slik at en behøver å overdrive, bli fanatiker, litt "kosemat" må vi unne oss. Men alt det der er opp til oss selv å få til. Jeg for min del har funnet "veien" til en bra kosthold og trives med det, og er ikke skrubbsulten bestandig som jeg var før da jeg puttet i meg masse usunt mat.
Anonymous
Joda, klarer det helt sikkert, he he. Men jeg mente at jeg er ikke glad i salat, og så ikke for meg at jeg spiser salat om morgenen.
GjenopprettetMedlem
Ja men Silva...,
selv om vi ikke trenger å jakte for å skaffe oss mat lengre, så er kroppen fortsatt laget sånn
at vi må holde den igang på andre måter. Ellers forvitner vi jo....
GjenopprettetMedlem
"Silva":
Men vil at man skal tenke på en ting, når det gjelder "urmat".......vi er ikke på langt nær så fysisk aktive som de var på den tiden, hvor de trengte dette kostholdet for å holde seg gående. Vi er i en "stillesittende" tidsalder, å en sånn kraftig kost tror jeg ikke vi trenger lengre. Vi må ikke jakte for å skaffe mat, vi må ikke bruke håndkraft lengre, da det meste blir gjort av supre maskiner.
Synes det er viktig å oppklare en gedigen misforståelse når det gjelder fett: Man må nemlig tilføre fett for å forbrenne fett, og den største feilen folk flest gjør når de skal slanke seg er å kutte ned på fettet.
Kroppen vår kan sammenlignes med en kjemiskfabrikk utstyrt med et fantastisk kontrollrom, og ved minimalt fettinntak oppfatter den dette som
krise og dermed stilles forbrenningen på minimum. Hva skjer - jo kroppen gjør hva den kan for å beholde kroppsfettet.
Karbohydrater er dårlig brensel fordi dette blir mer komplisert for kroppens laboratorium. Overskytende stivelse og sukker er anstrengende for kroppen å styre med, - og hva gjør den da ? Jo -den lagrer dette som kroppsfett! Derfor legger man på seg av sukkerholdige-mat og drikkevarer, pasta, poteter, ris og hvitt mel.
Ikke av naturlig fett som fettet i kjøttet og fisken og i oljerike grønnsaker. Naturlig fett går rett inn i kroppens forbrenningsovn, og metthetsfølelsen blir en helt annen fordi blodsukkeret blir stabilt. Man spiser mindre mengde mat, og magevolumet krymper derfor. Se på nistepakka til urfolk, f.eks. indianere og inuitter. (tørka kjøtt, fisk, pemmikan, spekkstrimler osv.) Veier og fyller lite. Men de blir minst like mette som du og jeg på en tur til Mac Donalds. Og dessuten beholder de stabilt blodsukker, og trenger derfor ikke hive innpå med ny ladning 2 timer etterpå.
En annen misforståelse er det ovedrevne aktivitetsnivået man har tllagt steinalderfolk og urfolk.
De jaktet ikke hele dagen hele året. Årssyklusen besto av sesonger, og vel nok var de avhengig av en velfungerende kropp for å kunne skaffe seg mat ved å jakte og å samle. Men ikke hver dag hele året. Ingen folk har hatt mer fritid enn jegere og samlere, med rikelig med tid til å dyrke familieliv, samfunnsliv,lek, håndverk og ikke minst ivareta den spirituelle delen av menneskelivet. Arkeologien har påvist at det er først ved innføring av jordbruket at man ser større slitasjeskader på skjeletter som følge av tungt kroppsarbeid og også tegn på feilernæring og mangelsjukdommer.
I dag er slitasjelidelsene en folkesjukdom og folk stresser seg faktisk både feite og sjuke ved å forsøke å opprettholde et vanvittig tempo både i arbeidsliv og fritid.
Vår tids "urkost" som jeg lærer den bort, er tilpassa det som finnes i vårt skandinaviske kosthold i dag, og jakta foregår på Rema eller ICA.(Blodtypedietten er også innbakt i denne, fordi man gjennom denne kan hjelpe folk til å oppdage matintoleranse.) Et generelt råd er å unngå transfett og fabrikkfett, og heller spise naturlig fett, protein og karboer. Økologisk frukt og grønt er den beste karbokilden. Men jeg anbefaler også folk å bruke kosttilskudd. Grunnen til det er at industrielt jordbruk har utarmet jorda, og det blir lite livsviktige mineraler og vitaminer igjen i plantene når de er høsteklare. Mange dyrker sine egne grønnsaker og urter, og da har man klart mer kontroll på hva man får i seg.
mvh kariw
GjenopprettetMedlem

Takk kariw!
Det oser innsikt og kunnskap av dine innlegg!
Takk for at du vil dele det med oss!
GjenopprettetMedlem
Sant nok det du skriver, men jeg for min del har holdt på det noenlunde vanlige kosten uten kosttilskudd av noen slag. Velger matsorter som inneholder sunt fett og minimalt med karbohydrater som ikke inneholder for mye rent sukker. Mine blodverdier er på topp ang. av alt kroppen trenger, proteiner , mineraler o.s.v.Så det er det jeg ville frem på at en behøver ikke bli asket for å opprettholde en sunn kropp.Slitasjeskader i vår tid, ja det kommer mye av tungt arbeid og overvekt, men man kan også være arvelig belastet. Men sammenlignet nå og før i tiden så bruker vi ikke kroppen så mye, mange har stillesittende arbeid, og beveger seg lite. Tar bilen istedet bussen, og heisen i stedet for å gå i trappene. Tror ikke det fantes biler og heiser i urtiden. De måtte nok bruke føttene for å gå, så der er jeg litt uenig. Tror ikke de lå hele vinteren i "hiet"?Men som sagt, er ikke ekspert på dette området, snakker bare om de erfaringer jeg har gjort ang. kosthold. Transfett er herdet fett og ikke sunt, det brukes mye i kjeks,sjokolade og kaker som lages industrielt. Og klart jordmonnet er ikke det det var før i tiden, vi selv har jo vært med på å ødelegge og forurense.
Tror det er mange og delte meninger akkurat om det emnet her, men til syvende og sist er vi selv ansvarlig for det vi putter i munnen og da også må ta konsekvensene som følger med å spise usunt.
Men alt med måte, enten det nå var urdiett eller noe annet.
Må og sier til slutt at jeg har faktisk slitasjegikt, og har ikke kunnet gå i trappene på en lang tid, men når jeg begynte med sunnere matvaner så er jeg kommet så langt at jeg har vært ute noen turer i det siste. Vet ikke om det er kostholdet som har gjort det, men velger å tro det. Vekten er og redusert.Men må si at jeg har vært dum tidligere, og ikke tenkt over konsekvensene av å spise usunt.Fikk også diabetes, og det er jo et livsstils sykdom. Så jeg har lært, men litt for sent.Så til dere som ennå kan gjøre noe, begynn idag å tenke på kostvanene. Og uansett hva dere velger av dietter pass på å få i dere det kroppen MÅ ha!
mvh sandra
ps. det er lov å skjeie ut iblandt