Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
haha, kunne ikke dy meg tittelen. men inholdet er nok mer serriøst en som så. jeg har lagt merke til at det er lenge siden denne websiden har blitt oppdatert, med untak av den gjennopprettingen som fant sted for litt siden. det har ikke kommet nytt stoff på forsiden på lenge.
Ailo Gaup har så vidt jeg kan se ikke vært innom forumet siden før sommerferien (corect me if i am wrong) og det ser ut til at mange av de jeg ville sett på som mer erfarne medlemmer har blitt borte.
intet vondt om nye medlemmer, og det er jo fantastisk at så unge mennesker er interresert.
men, jeg syntes det har blitt borte mye fokus her, det er VELDIG mye diktskriving, med mer eller mindre sammenhengende stoff. som kansje har mer betydning for den som skriver det en for leseren. men man skal jo være høfflig og.

det jeg lurer på er om dette skyldes fellesferien, at mange begynner å gi opp denne siden, eller noe annet ?

ingen negativitet hva så enn, men derimot så er det ment serriøst.

vennlige hilsner
GjenopprettetMedlem
Hei Eirik Foss :biggrin:

Tjah..kan bare snakke for meg selv.. Jeg prioriterer å jobbe med sjamanisme, å sitte inne på sjamansonen tar for mye av min tid. Men selvfølgelig kommer jeg til å legge inn noen sjamanreiser eller andre ting når jeg får tid til å skrive det ned..

Sommeren er en fin tid å tilbringe ute i naturen, ikke foran pc-en  ;D

Men det er klart at fokuset kanskje har blitt litt ensidig her inne, men diktene er jo bare en måte å uttrykke sine sjamanistiske opplevelser på  ofte. Like bra som noe annet  :biggrin:

Fortsatt go sommer :biggrin:
GjenopprettetMedlem
redigering: hva kan man kalle en pss: som kommer før selve brevet ? uansett, jeg leste igjennom posten en gang til, og så at dette ble litt negativt, og ikke så hyggelig. jeg er veldig takknemmelig for arbeidet til Ailo Gaup, og alle andre som jobber for å informere andre, og å vise andre veien. det må være krevende, spesielt når man er så få. jeg er ikke noe flink til å huske på at det er bedre å takke mennesker for det de gjør, en å klage på det de ikke gjør.

også til posten: joda, du har et godt poeng. men det er jo ikke det at det har blitt færre poster her, det har vell heller blitt fler. men det har også utviklet seg mer og mer over i litt for luftig newage. jeg blir vell sikkert brent på bålet av diverse personer for at jeg sa det der nå, selvom jeg ikke har nevnt noen navn. det er altid like artig. treffer som en pil, jeg får la den gå gjennom hjertet og ut på andre siden.
jeg ser ingen grunn til at ikke Norge skulle kunne ha en like rik, godt organisert og meningsfylt front innen sjamanisme som det for eksempel Stor Britania har, eller enda bedre, slå oss sammen med de andre landene.
men kansje det er alle vi unge på dette forumet som skal skape dette når vi vokser opp. jeg syntes fortsatt at de som er eldre nå, og som holder kurs o.l. kunne gjort en bedre insats for å samle seg, kansje de er samlet, men jeg syntes ikke det virker sånn.

jeg oppdaget nettop at det er noen som arrangerer kurs innen sjamanisme, transeposisjoner, ekstatisk dans og noe andre ting i drammen (15 min. med tog fra der jeg bor) dette hadde jeg ingen aning om. selvfølgelig kunne jeg ha vært flinkere til å lete for lengre tid siden. men hadde det ikke vært fint med en felles organisasjon, et eget blad eller en nettside som denne, som dekker tilnærmet alt som er av slikt i landet, og ikke bare en liten del av det her, en liten del av det der, og litt gjemt bort i den kroken der ? dette er selvfølgelig ikke en enkel ting, men det har blitt gjort i mange andre land.
jeg har lyst til å jobbe med noe slikt når jeg blir eldre, men foreløpig er jeg 19 år, og har andre ting jeg må gjøre først.

ps:
kom på et veldig godt eksempel for å klargjøre hva jeg mener med luftig newage. Ailo lager en seriøs post hvor man skal diskutere hans ide om et sjamansenter. dette hadde jo vært helt genialt, om det hadde blitt gjennomført. hva skjer ? jo, det kommer et par seriøse innlegg med gode forslag, også svinner hele greia henn til å bli en liten gjeng som planlegger gerilja bygging av jordgammer ute i skogen. det høres fryktelig fint og romantisk ut, og jeg det ville virkelig vært en glede for mitt hjerte om det noen gang ble gjennomført...
desverre har den posten vært stille veldig lenge nå.

det er veldig viktig å være ute for seg selv i naturen, men hvis vi vil gjennopplive arven, så krever det mye sammarbeid, og det kan faktisk gå utover fritiden.
men jeg løfter ikke en finger for dette arbeidet foreløpig, annet en å skrive slike dumme og hyklerske innlegg som dette, så jeg har ikke noe jeg skulle sagt.

vennlige hilsner
GjenopprettetMedlem
Norge har tatt sommerferie,og varmen har gjort noe med oss alle.
Så følelsen av at forumet er forlatt,er den samme som kjennes i bebyggelsene ellers.
Folk er i halv-transe etter mye sol og bading.
For å ikke nevne mytt og flått.
Men når bevisstheten begynner sin nedoverferd mot underverden i høst og vinter,vil sonen blomstre på ny.i can feel it in the hair.
GjenopprettetMedlem
det er godt å høre :biggrin: selvom det ikke var kun forumet jeg siktet til.
dog man kan da være ute om vinteren og ? hihi, nå hørtes jeg ut som min gode mor.  :P

det slo meg en annen tanke at grunnen til at mange er stille er at de jobber med ting, som vi får se resultater av. mener det har vært slik før her.
GjenopprettetMedlem
Hei Eirik :biggrin:

Og til alle andre som måtte lure..

Den jordgamma jeg nevnte i den tråden er faktisk under planlegging.. Jeg og Khatarsis her på sonen holder på å se på gammer og lage tegninger. For så å gjøre en kostnadsberegning og fremlegge en plan. Det kommer utpå høsten og hvis alt går bra og engasjementet er stort nok hos brukerne her på sonen, starter byggingen til våren/forsommeren.

Så ting skjer, men de tar ofte litt tid  ;D
GjenopprettetMedlem
Det er interessant at Sommeråpent på NRK1 hadde med en konkurranse i kartozoologi. Det å finne dyr i gatekart over byer viser kanskje at urbaniseringen av samfunnet er på retur? Uansett Tor Åge Bringsværd har tidligere uttrykt en forståelse for sjamanisme og vår kollektive myte og kurlturarv. Den som vil finne ut hva han har skrevet kan oppsøke hans hjemmeside på: http://www.gyldendal.no/toraage/

Hvordan kan kartozoologi være med på å bidra til hva som skjer? Jo, gjennom at dyr er liv - og liv er Gud. Hvem kan motsette det? Sjamanisme er ikke noe fast, gammel praksis. Den er i utvikling - og i avvikling. Hvordan kan noe utvikles hvis ikke noe avvikles? Hvordan kan et frø bestå hvis det utvikler seg til en rose?

Dette med new-age er ikke bare gammel kulturarv, og en kan ikke sette et stempel, eller kategorisere noen livsanskuelse, for når en gjør det da er det en bedømmelse. En sjaman har sin livsanskuelse av erfaring. Det kan ikke forklares f.eks hva kjærlighet er i ord. Det finnes god og dårlig sjamanpraksis. Djengis Kahn lyttet f.eks til en sjaman av den "mørke sorten". Han fikk beskjed om at han ville legge under seg verden. Dette så han som et kall siden det var sjamanens budskap. Mitt budskap til hva som skjer er: alt skjer; forstå det den som kan.
Anonymous
:eusa_dance: jeg liker perspektivene dine, jordugla! :icon_biggrin:
Anonymous
Enig. takk Jordugla  :biggrin: Jeg visste ikke helt hvordan jeg skulle si det. Men jeg tenkte at det er så lett å bare sette et New Age-stempel på ting. og det er for tida helt umulig å vite hva personen mener også, for New Age omfatter en hel drøss med ting. Det er en samlebetegnelse på nye og nygamle religiøse og åndelige retninger som dukker opp i samtiden på mange ulike måter, og sjamanismen går også innunder den betegnelsen, så egentlig er alt her inne i manges øyne New Age. Så det så!
Så egentlig sier ikke uttrykket New Age meg noen ting, så sant det ikke legges til hva personen egentlig mener er negativt. Jeg synes det blir for enkelt å bruke begrepet new Age uten å presisere det nærmere.
GjenopprettetMedlem
ja,der fikk dere sannelig stanset kjeften min som vanlig. relativitets teorier og filosofisk rettferdiggjøring, som en pilskur på kattepoter. vi får håpe dere har rett i alt det her, selv klarte jeg ikke henge med på halvparten en gang men.
lykke til :beer:

til inger lise: det er godt å høre, det virket som om det hadde død ut, men jeg tok vist feil. hvor i landet kommer det til å foregå ? hadde vært hyggelig om dere skriver her i blandt om fremgangen. det høres spennende ut  :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Det e r ikke mer morro en man lager det på cella!
:respect:
GjenopprettetMedlem
:respect: så sant så sant
:lol: :lol: :beer: :lol: :lol:
GjenopprettetMedlem
"teleterkji":

Det e r ikke mer morro en man lager det på cella!
:respect:

haha, kansje humoren din ikke tåler dagens lys som du sier, halvparten av morroa er at jeg ikke forstår den  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Hadde den vært din,kunne du forstått den.
Men det er noe med denne eiertrangen,den gjør en så liten og puslete.
GjenopprettetMedlem
haha, kansje humoren din ikke tåler dagens lys

Ha ha.... dere er morsomme...... selv i lyset...  :w00t:
GjenopprettetMedlem
"teleterkji":

Hadde den vært din,kunne du forstått den.
Men det er noe med denne eiertrangen,den gjør en så liten og puslete.

liten må man være for å krype ned mellom steinene.
GjenopprettetMedlem
Jeg har vertfall tatt sommerferie :P

Å det var gørdeilig. La alt på hylla en lang stund, helt til jeg ble ristet tak i.
Har og går gjennom en del forandringer nå, både positive, men også skremmende. men jeg føler nå at jeg er mer rusta til å ta i mot og prøve meg på nye veier, enn tidlig i sommer.

Jeg er stadig på leting, å jeg finner stadig fler spørsmål jeg kunne tenke meg ble besvart. Men det får komme som det kommer. Nå er høsten snart her, å da kryper man innendørs igjen, å den faste plassen ved pcèn vil igjen bli inntatt. Med nye erfaringer, nytt mot, flere opplevelser, og mange nye spørsmål.

Klem Silva :biggrin:
GjenopprettetMedlem
.
jeg syntes det har blitt borte mye fokus her, det er VELDIG mye diktskriving, med mer eller mindre sammenhengende stoff. som kansje har mer betydning for den som skriver det en for leseren.

skriver Eirik Foss.

"NÅR DU BARE FÅR SAGT DET SOM ET DIKT"

Å dikte er en flott vei...
om å se tingene på nytt...
Flere perler er blitt servert her....
hvor innholdet er vel så fokusert som hvilket som helst annet innlegg...
Kunsten er å fange leseren...
Alt som legges inn her er kanskje ikke like bra.... men vi er jo et forum, ikke et forlag.

Men det er da bare min mening....  :P
GjenopprettetMedlem
Måtte bare føye til litt;

Dette forumet er jo rene oppslagsverket i sjamanisme og alternativt!
Er det noe interessant som savnes her, så er det jo bare å starte en ny tråd...  :P
GjenopprettetMedlem
Vel overstått sommer til dere alle :w00t:

Er det noe interessant som savnes her, så er det jo bare å starte en ny tråd...  Tongue

Helt enig Sjelevenn.. Det er rom for alle her inne til å uttale seg.. Her er maaaaange rom å boltre seg på her på forumet..
Se på "navneskiltene" på døren, det sier hva som diskuteres der inne.. og stikk innom for en prat..
Eller som Sjelevenn sier så godt. heng opp ditt eget "skilt" og inviter til en diskusjon :icon_biggrin:

Klem fra
Samin ;)
GjenopprettetMedlem
ja, dere sier noe. men man finner fortsatt veldig mye som skjer rundt om kring i norge i forbindelse med sjamanisme, som man ikke hører et kvidder om her inne. og siden dette er i mine øyne det mest kjente samlested for sjamanisme i norge, så kan det virke som om det som ikke står annonsert her havner i skyggen. og jeg mente da hovedsakelig på selve nettsiden, ikke forumet spesielt. syntes bare det hadde vært fint om man var en samlet gruppe, ikke separate celler. men det er sikkert ikke så lett som det virker, og Ailo har sikkert mye å gjøre.
for meg begynner sommerferien min nå, og skal vare i et år, jeg har jobbet hele sommeren. men nå skal jeg et år til på folkehøyskole, gleder meg som en gris =)
GjenopprettetMedlem
Emancipate yourself from mental slavery
non but ourselves can free our minds.
have no fear for atomic energy
for non of it can stop our time.
                                      -redemption song.
                                          BOB MARLEY.
GjenopprettetMedlem
jada jada, men "get up stand up" er like viktig.
GjenopprettetMedlem
jada dadda.