Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
jeg leste nettop noe veldig oppsiktsvekkende, at barn i 7. ende klasse skulle fra en eller annen dato av ha det samiske alfabet (tror det var alfabetet) som pensum. jeg vet ikke, er det mange av samisk slekt her inne ?
personlig lar jeg frivillig mitt eget missnøye med nynorsk flyte inn her, og syntes dette var et like tåpelig påfunn. selv ville jeg likt å lære det, men jeg vet godt hvor vondt det er som liten å skulle tvinges (man tvinges kansje ikke, men det er det intrykket jeg hadde da jeg satt på skolebenken i den alderen) til å lære noe man kan være mer eller mindre sikker på at man får lite bruk for. selvfølgelig, det kunne hjulpet til åpenhet ovenfor samefolket, men det kan like fult føre til lukkethet, barn gir samene skylden for at en eller annen politiker bestemte at de skulle lære seg språket dems.
derimot fortjener vi det fult og helt i mine øyne.
GjenopprettetMedlem
La dørene åpnes for samisk språk i skolen,men gjør det da på en måte som får barna lyst til å lære det,og ikke under prestasjonsøyemed.
La barna få oppleve sangen og joikens kraft,så får de et alternativ til kristnedommkunnskapens fremmede landskap.
GjenopprettetMedlem
At barn på skolen lærer om samisk språk / det samiske alfabetet i forbindelse med samisk kultur høres da veldig bra ut i mine ører. Er det noe vi trenger i dette "Frp-landet" så er det virkelig mer kultur og spesielt kanskje vår egen "ur-kultur". Selv vil jeg (kanskje av ren uvitenhet)legge mye av skylden for at vi tidligere ikke har lært om samisk kultur i grunnskolen på kristendommen.

GjenopprettetMedlem
selvfølgelig geronimo. men husk at barneskolen er for barna, ikke for voksne bedrevitere

GjenopprettetMedlem
...ettersom det er barna som skal overta dette kaoset håper jeg at de blir bedre kulturelt rustet enn det jeg har blitt i gjennom skolesystemet (jeg er 41 år gammel). Det er gjerne dårlig kunnskap om verandres tenkemåter og kultur som skaper splid. Kanskje f.eks. George Bush & Co. er et godt eksempel på et lavt kunnskapsnivå vedr. dette ?

GjenopprettetMedlem
Vi har jo nesten ikke tid til alle kjæledyrene våres
de blir gående i en overtravel verden
og lurer på om dop kan være en utvei.
Materialismens kalender har overtatt.

GjenopprettetMedlem
Tror ikke det samiske alfabetet er så vanskelig å lære for en sjuendeklassing. Er ikke så mange bokstaver som skiller seg fra det norske vel? Ellers så syns jeg at samisk skulle
tilbys alle elever i den videregående skole (på linje med nynorsk eller fremmedspråkene). Jeg ville mye heller ha lært samisk på videregående enn nynorsk. Min familie mistet det samiske språket under fornorskningen, og jeg vil gjerne ha det tilbake.
GjenopprettetMedlem
Jeg er helt enig med deg Atlenta.

GjenopprettetMedlem
Ja, gjerne som frivillig valgfag! Og frivillig religionsundervisning!
Tenk hva all denne tvangslæren gjør med barn!
Hvorfor ikke støtte opp under de fritenkene, åpne individer de ble født til å være....
Hmmm.. Lærervesenet burde lese "Kunnskapens stemme."
GjenopprettetMedlem
Som Alenta påpeker...det dreier seg om å lære tre-fire ekstra bokstaver og hvordan de uttales
Tror ikke 7-klassingene er dummere enn at de klarer det på to-tre skoletimer

FAST Enterprise [Crawler]
Helt enig med Alenta, at det er mange som ble fratatt sitt mormål engang. Jeg er en av dem. Da jeg begynte på skolen på 50 tallet så skulle man lære norsk, og det var det språket som stort sett ble brukt, så jeg må bare si at idag har jeg store problemer med å forstå samisk( mitt morsmål).

Tenker alvorlig på å ta et kurs

Syns det er bra at det blir mulighet for unge og lære seg samisk, selv om det virker litt bakvendt når man i sin tid ble fratatt sitt morsmål.
Kristine

Anonymous
Og jeg som datter fikk da aldri muligheten til å lære samisk fra barnsben av.
GjenopprettetMedlem
Bra att dem lære det samiske alfabetet,men tvang er ikke veien å gå,se på nynorsken

GjenopprettetMedlem
ja, det har du veldig rett i ørnen ! jeg kan minnes en viss frustrasjon over 2 knappe toere på karakterkortet, som trakk snittet ned under tre. for noe jeg ikke kom til å få bruk for engang !
men nå viser det seg jo at det ikke helt dreier seg om det helt store. når det bare er snakk om noen bokstaver så skifter jeg mening. husker jeg syntes det var fryktelig spennende de to skoletimene vi hadde om samisk kultur og historie på barneskolen.
bestemoren min hadde faktisk litt av undervisningen. hun er ikke samisk selv, men har vokst opp midt i finnmark, og hadde en del samiske klær, kniver, vever og annet rart.
rart hva man kommer på når man mimrer litt, dette hadde jeg rent glemt !