Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Erfaringer med Biota frukt og grønnsakjusfaste:

I forrkant av fasten fulgte jeg Biotas anbefalinger og spiste stort sett lett mat uten mye fett og proteiner, kokte grønnsaker for å være presis. Fasten begynte Torsdag morgen (seneste fulle måltid var middag Onsdag) med 1dl saft, to strøkne teskjeer linfrø og en kanne med noe te som fulgte med saftflaskene. Lunch består av 1dl saft, og middag består av 2dl grønnsaksaft + to teskjeer linfrø og en kanne med te. Mellom måltiden drikkes kroppstemperert vann og te. Med i pakken følger en flaske såkalt Wellnessjus (ikke te som jeg skrev først). Denne kan man drikke 1dl av ved behov i løpet av dagen, selv har jeg benyttet denne på kveldstid. Fasten går over fem dager. Frokost i morgen Tirsdag blir mitt første riktige måltid siden Onsdag i forrige uke.

Erfaringer:
Noen vil sikkert hevde at om man drikker saft/jus under fasten, så er det ikke en riktig faste. Jeg skal ikke gå inn på dette. Saften representerer uansett mye mindre energi enn det kroppen er vant med å konsumere. Hva som er best at streng faste eller saft/jusfaste er jeg usikker på. Min erfaring er at sultfølelsen kan bli forverret en stund etter at saften er konsumert. Ved noen tilfeller, i samband med besøk hos venner, lot jeg være å drikke saft, og det fungerte helt fint.

Avføring: I løpet av fasten har jeg bare hatt litt avføring en gang, så magen har stoppet opp på tross av linfrøene. Jeg har derfor studert hva andre anbefaler under faste og funnet følgende:
[list]
  • Loppefrø gir tarmen noe å arbeide med og er bra for å rense/tømme den[/*:m]
  • Lett avføringste eventuelt linfrøavkok anbefales for å sette fart på magen[/*:m]
  • Det er viktig med avføring under fasten da ellers kroppen vil tære på det som finnes i tarmen av slagg og avleiringer[/*:m][/list:u]

Vannlating: Min urin viser at jeg har drukket litt for lite væske, da urinen har ofte relativt kraftig farge. Så for meg er det tydeligvis vanskelig å få tilstrekkelig med væske. Under fasten har jeg ofte erfart en kraftig hunger etter at væsken jeg har drukket er fortært. Uansett, hensikten med fasten er jo å rense systemet, så væske må drikkes i tilstrekkelige mengder.

Fasten er en fin måte å bli kjent med seg selv. Mat benyttes som trøst og stimulans i mange sammenhenger. Og det er godt å kjenne at jeg faktisk kan avstå uten at verden går under. De første dagene av fasten har jeg tatt meg selv i å impulsivt åpne døren til kjøleskap og skafferi før jeg får tenkt meg om. Tanker om den ene og andre retten dukker stadig opp, men det virker som suget er mindre på den fjerde og femte (etc) av fasten. Fasten, om man har selvdisiplin til å gjennomføre den, kan være god medisin for å bryte sine kostholdsvaner. Jeg har selv erfart at det er svært vanskelig å legge om kostholdet. I forkant av denne fasten har jeg ikke hatt planer om noe slikt, men jeg skal minke porsjonsstørrelsene og spise noe mer kokte grønnsaker i fremtiden.

Fysisk, psykisk og emmosjonelt:
    Bortsett fra noen tunge stunder etter arbeidets slutt på Torsdag og Fredag, har fasten forløpt fint. Jeg føler meg litt slapp, og orker ikke de store fysiske anstrengelsene. Det å reise seg fort medfører kraftig svimmelhet. Generelt føler jeg meg lett i kroppen og i sinnet. De siste to nettene har jeg hatt litt vanskelig for å sovne inn

Da magen ikke har fungert helt optimalt kommer jeg til å strekke fasten en dag, dvs at jeg spiser først Onsdag morgen. Loppefrø og avføringste er handlet inn, så nå skal tarmen tømmes. Umiddelbart kjenner jeg at jeg kunne ha tatt en skikkelig tarmskrelling (med leire ala Hulda Clark) eller en tarmskylling f.eks. Colon Klinikkens. Men det rekker jeg vel ikke før Fredag morgen. Da går nemlig ferden til Peru. Jippiiiiii :w00t:
  • Anonymous
    Takk for god innformasjon! Jeg skal gjennomfore en uke faste snart og dette kom godt med.
    Ønsker deg en fantastisk fin tur til Peru! :eusa_dance:
    Anonymous
    Kom til å tenke på det. Faste benyttes jo i samband med indianernes vision-quest, og Jesus fastet i førti dager i ørkenen. I disse tilfellene blir det gjort for å lette evnen til å se "den andre virkeligheten". Alberto Viloldo hevder at rødt kjøtt minsker hans even til å se. Vitenskapen hevder at man halusinerer når hjernen får brist på et protein (eller var det ensym, arrester meg om jeg tar feil her!). Jeg har og lest at ens intuisjon forbedres under faste. Summa summarum, faste og kosthold burde være verd litt forskning, prøving og feiling bland oss her på sonen.

Hilsen fasteprofeten :P
    GjenopprettetMedlem
    Faste er sundt for både kropp og sjel!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :idea:
    Anonymous
    Litt mer om faste på tross av laber interesse her i forumet (jeg får vel noe igjen for å lire det av meg :wink:):

I dag er det dag seks av femdagersfasten. Jeg opplever (føler) at magen ikke er helt tom og har derfor valgt å ikke spise så langt i dag. Om det løsner i løpet av dagen vil jeg antakelig spise middag i dag (det er sikkert greit å ha litt å tære på i forkant av flyturen til Peru). Siden i går har jeg dyttet innpå noen omganger med loppefrø og noen kanner maveregulerende te i tillegg til den sedvanlige grønnsaksaften. Teen skulle være mildt lakserende, men så langt har jeg ikke merket noe til dette til tross for at jeg har drukket relativt mye av den siste døgn. Det er mulig at jeg har valgt feil te. Jeg vurderer å gå på apoteket for å finne noe som virker. Når dette skrives sitter jeg med en kopp sterk kaffe. Det er vel forbudt, men kan sette fart der nede.

Jeg har funnet noen råd om faste i "Den rutiga kokboken" samt på noen jogasider på nettet. Begge anbefaler en tarmrens i forkant av fasten. Jogiene har et system hvor de gjør noen øvelser og deretter drikker i bøtter og spann av saltvann (8-9g salt pr liter vann), dette vannet passerer gjennom tarmen (og ikke nyrene) og skyller ut skitt og lort. Jogiene holder på til klart grønt vann kommer ut bakveien. I kokeboken ble det anbefalt å ta noen teskjeer glaubersalt (?) rørt ut i vann i forkant av fasten, dette skal virke lakserende.

Søvn: Jeg hadde vanskelig for å sovne inn siste natt, på tross av dette kjenner jeg ikke tretthet i dag. Kan det være slik at man behøver mindre søvn et stykke ut i fasten? I begynnelsen av fasten so jeg mer en normalt.

Neste gang jeg faster vil jeg satse på å tømme tarmen skikkelig i forkant. Det er mulig jeg vil satse på en ren råkostdiett i en uke eller to i stedet for f.eks. Biotas saftfaste. Da har jo tross alt tarmen noe å arbeide med, samtidig som kroppen får i seg stort sett de samme næringsstoffene (eller er det noe mer stivelse i råkost?) som ved Biota fasten.

Well well (two holes in the ground); temaet er ikke uttømt for min del. Ny forskningsrapport fra laboratoriet kommer antakelig på vårparten.

Gormii
    Anonymous
    Det blir iallefall noe fasting under Peru-turen  8)
    Anonymous
    "David":

Det blir spennede å se hvor mye som er igjen av meg når vi er tilbake i gamlelandet. Ah, livet er så lett :wink:

Gorm
    GjenopprettetMedlem
    "Gormii":

"David":

Det blir spennede å se hvor mye som er igjen av meg når vi er tilbake i gamlelandet. Ah, livet er så lett :wink:

Gorm

Det blir vel mindre utenpå og mer inni  ;) God tur ut i verden og inn i en annen...  :eusa_dance:
    GjenopprettetMedlem
    Noe fylles og noe tømmes.Ha en god tur.La oss få høre når du kommer hjem!!!!!!!! :w00t: