Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Har en bok av Caroline Myss som heter "Dine åndelige kontrakter". Hun har gitt meg noen aha-opplevelser i det hun skriver om chakraene. Her er noen stikkord:
Det åttende chakraet (over hodet/arketypedimensjonen/farge:hvit eller gull? litt usikker har hørt begge):
Leksjon: Å integrere jeget
Kraft: Symbolsyn
Sterke sider: Nøytralitet, å være til stede i øyeblikket, ha ubetinget tillit,
klare å avsløre illusjoner, godta intuitiv veiledning
Skyggesider: Alle arketyper har både positive sider og skyggesider.
Det sjuende chakraet (kronechakraet/farge:fiolett):
Leksjon: Å leve her og nå
Kraft: Indre guddomelighet
Sterke sider: Tro på det guddommelige og på indre veiledning,
innsikt i healing, hengivelse
Skyggesider: Behovet for å vite hvorfor ting skjedde som de gjorde, noe som
gjør at du lever i fortiden.
Det sjette chakraet (pannechakraet/pinealkjertelen/farge:indigo):
Leksjon: Søk bare sannheten
Kraft: Visdom
Sterke sider: Intellektuelle evner, å evaluere innsikt, motta inspirasjon,
skape visdom ut av erfaring
Skyggesider: Å definere sannheten på måter som tjener deg selv
Det femte chakraet (halschakraet/farge:blå, turkis):
Leksjon: Å overgi personlig vilje til guddommelig vilje
Kraft: Valg
Sterke sider: Tillit, selvinnsikt, personlig autoritet, evne til å holde ord
Skyggesider: En besettende trang til å kontrollere forhold og begivenheter
Det fjerde chakraet (hjertechakraet/farge: grønn):
Leksjon: Kjærligheten er en guddommelig kraft
Kraft: Kjærlighet og medfølelse
Sterke sider: Tilgivelse, plikttroskap, inspirasjon, håp, tillit, evne til å helbrede
Skyggesider: Sjalusi, sinne, bitterhet og manglende evne til å tilgi
Det tredje chakraet (solar plexus/farge: gul):
Leksjon: Å hedre deg selv
Kraft: Selvrespekt
Sterke sider: Selvaktelse, selvdisiplin, ambisjoner, mot, sjenerøsitet
etikk, instinkter, intuisjon
Skyggesider: Å oppgi sin egen valgfrihet fordi man trenger anerkjennelse fra andre, og
navlebeskuende oppførsel
Det andre chakraet (harachakraet/en fingerbredde under navlen/farge:oransje):
Leksjon: Å hedre hverandre
Kraft: Kreativitet
Sterke sider: Overlevelsesinstinkter, herunder "kjemp eller flykt", smidighet, utholdenhet,
evne til å skape og ta sjanser, seksualitet og sensualitet, økonomisk sans
Skyggesider: Å svekke eller bruke andre for sin egen vinnings skyld
Det første chakraet (rotchakraet/farge: rød):
Leksjon: Alle er ett
Kraft: Jording
Sterke sider: Familieidentitet, bånd og lojalitet
Skyggesider: Å ekskludere andre, fordommer, illusjoner om overlegenhet
Dette var noe av det. Hvis noen vil at jeg skal utdype noe av det, kan jeg godt gjøre det.
GjenopprettetMedlem

dette var flott gjort, kristin......
Jeg har noe jeg lurer på.
Under noen meditasjoner nå, har jeg opplevd en del ting som jeg fant igjen her i det du skrev.
Jeg opplevde å bli jordet, vet ikke om du leste det innlegget, men jeg så vertfall mye rødt da. Fjellet var f.eks rødt.
Under en annen meditasjon, holdt jeg en slags ildkule, orange, som eksploderte nærmest, og inntyllet meg med den orange fargen.
I samme meditasjon, fløy jeg over havet, å det samme skjedde der. Havet eksploderte under meg, å inntyllet meg i det blå. Jeg til og med pustet inn disse fargene.
jeg har også opplevd en meditasjon, der jeg og en indianermann utførte de samme ritualer på hverandre. Lurer på om det var den mannlige og kvinnelige siden av meg som ble forenet?....
Kan dette ha noe med chakraene å gjøre? At de holder på å bli renset/balansert?.........

GjenopprettetMedlem
Takk Kristin.
Og Caroline Myss har mye bra, men er ikke helt enig med det 8 chakra hvor hun har plassert det...
Mye fin info om chakra her.. om det ikke gjør noe for deg vil jeg gjerne dele en drøm jeg hadde.
Jeg hadde en drøm for ca 3 uker siden, jeg låg i halvdøsen og fikk en opplæring og forståelse om det niende chakraet.
Jeg visste at jeg måtte våkne og skrive ned all den infoen ellers ville jeg glemme den..
Tror dere jeg våknet, nei jeg gjorde ikke det. Fordi det var så spennende å ligge der å få all den iformasjonen.
Jeg ble løftet opp og snurret rundt og forklart hvor det niene chakra låg og hva det sto for.
Det som jeg husket var hvor det låg, navnet og hvor de andre chakra låg. 8. 9. 10. 11.og 12.chakra..
Så hva gjør man når man bare har navn på det niende chakra å gå etter, Pituitary Chakra.
Jeg startet å leite på internett, og jeg leita å leita. Til jeg nesten ble sprø, fordi det er mange sider opp og ned men
chakra på nettet.
Jeg fant mye som ikke stemte, mye som ikke harmonerte i det hele tatt..
Men så kom det opp en side som var så kjent med den infoe som jeg ble gitt av eksistensen i søvne..
Søvne å søvne.. jeg var i en sånn læremodus og husket det viktigste.
Jeg vil dele med dere den linken som jeg fant det som var likt min læring i "søvne", så kan dere se selv:
http://home.xtra.co.nz/hosts/Wingmakers ... Notes.html
Ta også en titt på underlinkene på denne siden, mye spennende..
Jeg er fortsatt en læregutt i universet..
Samin

GjenopprettetMedlem
The new Twelfth Chakra sits outside of the right side of the head and above the Crown Center. It represents what is left of the Ego. It controls the left side of the physical body and regulates creative talents. It is the Center where love and compassion originate.
Her kjenner jeg ofte prikkninger.....kan det være den mon tro?....eller no anna? Kjenner prikkinger mellom kronechakraet og høyre øre. menes det at dette chakraet sitter høyere i auraen enn kronechakraet?.....eller er det no anna gæli med hode...

GjenopprettetMedlem

Takk til deg å Samin, for en interessang link....glemte meg bort i nysgjerrigheten.....

GjenopprettetMedlem
Det var en bra link, Samin!
Jeg så det sto litt om Thymuschakra. Er det noen som kan fortelle litt mer om dette chakraet? Jeg har hørt at det er forbundet med turkis og delfinen. Noen sier også at sjelen sitter her, mens andre sier at den er i det åttende chakra.
så man kan jo bli litt forvirra
GjenopprettetMedlem
...det NIENDE CHAKRAET fra Alberto Villoldo fra boken "Sjaman, Healer, Vismann" :
Element : Ånd
Farge : Gjennomsiktig hvitt lys
Instinkt : Frigjøring
Det niende chakraet ligger i universets hjerte. Det strekker seg gjennom rommets uendelighet og forbinder seg med det åttende chakraet via en lysende streng. Sjamanen kan reise gjennom denne strengen og oppleve skapelsens veldige utstrakthet. I mangel på et bedre ord kalles også dette senteret et chakra. Egentlig er det åndens bolig. Det eksisterer ut over den personlige sjelen som holder oss bundet i tid og rom, til frelsen til det som assosieres med det åttende chakraet. Det er ånden i alt i universet. Beskueren viser seg å være alt som er beskuet.
Det niende chakraet er det selvet som aldri er født og som aldri kommer til å dø.
Dette er kun et utdrag...les boken...anbefales på det varmeste...

GjenopprettetMedlem
"Stridshjelp":
Jeg så det sto litt om Thymuschakra. Er det noen som kan fortelle litt mer om dette chakraet?
Thymuschakraet er tydeligvis det samme som halschakraet dvs chakra nr. 5.
"Kristin":
Det femte chakraet (halschakraet/farge:blå, turkis):
Leksjon: Å overgi personlig vilje til guddommelig vilje
Kraft: Valg
Sterke sider: Tillit, selvinnsikt, personlig autoritet, evne til å holde ord
Skyggesider: En besettende trang til å kontrollere forhold og begivenheter
Hvis man kjøper bøkene til Caroline Myss så står det mye mer i forbindelse med hvert chakra enn det som
er skrevet her. Det står spesielt mye om chakraene i bøkene hennes som heter "Ånd og energi" og " Kropp, sinn og ånd". Ellers står det også masse om chakraer på internett.

Anonymous
Korreksjon: Thymus chakra er ikke det samme som halschakra. Se utdrag nedenfor. Fra linken Samin ga oss.
"The newly formed Sixth Chakra or Thymus Center, assists us in adjusting to our thought-form body. When fully activated, our physical body will respond to our thoughts in a direct fashion. This is when we will 'think it and be it', and where 'instant karma' is manifested - that is to say, 'what we think is what we get', whether it is for our highest good or not. You may be seeing the effects of this new Center now, as manifestation is occurring at a much more rapid rate on the Earth plane.
Aquamarine - Blue-Green - Thymus Chakra
Aquamarine opens the spiritual high heart, the thymus chakra, and quiets the mental body to become receptive to transmissions from higher realms. It has humanitarian qualities as well as serenity, peacefulness, balanced emotions and patience. There is a strong connection to the dolphins. Aquariel, the Archangel of clarity, has infused this Aquamarine essence. "
Så du har helt rett, Stridshjelp. Turkis og delfiner. Dette senteret hadde jeg fysisk kontakt med i flere år, og likeså koblet til fargen turkis. Det var som en banking, så kanskje det begynte å røre på seg?

GjenopprettetMedlem
..når det gjelder farge er også halschakraet turkis... :w00t:
Ligger ikke thymus-kjertelen akkurat der halschakraet blir beskrevet å ligge da ? (altså i halsen) :shyone:
...hmmm...tydelig å se at de lærde strides...at det er mange med forskjellige meninger om dette emnet. Kanskje et emne med mange sannheter ?...

Anonymous
Ja det er mange varianter. En får gjøre sine egne valg.

Men jeg føler at dette senteret ligger lenger ned i brystet, mellom hjerte og hals.
GjenopprettetMedlem
Den ligger mellom hjerte og hals

GjenopprettetMedlem
Det var en healer jeg hadde nylig time hos som anbefalte meg å jobbe med Thymus-chakra. Hun sa at fargen er lys turkis. Så hvis det er turkis på hals, så er dette noe annet.
Thymus ligger på/under brystbenet. Det er en forhøyning som ligger nedfor halsgropa ( ca fem cm på meg selv). Det er et organ som dyrene har, men som hos mennesket er blitt mindre og mindre. Det har med immunforsvaret og energi å gjøre. Når man føler seg slapp kan man banke på dette punktet, og mange føler seg raskt fylt med energi.
Takk, perle for din beskrivelse fra den nettsida. Jeg ser at det har med ting jeg faktisk jobber med for tida. Jeg tror jeg skal finne frem akvamarinen fra stensamlinga mi.
mvh Stridshjelp
Anonymous
Ja Thymus er et avlangt organ i brysthulen bak brystbenet. Den vokser i barneårene og er størst i puberteten, og vil da gradvis forminskes.
Man har jo ikke bare de 7 hovedchakraer, men mange flere småchakraer. Jeg husker ikke i farta hvor mange det er.
Anonymous
Vet at vi har et chakra midt under fotsålene og i håndflatene. Ellers er jeg ikke sikker på hvor alle disse " små/bi-chakraene" befinner seg, eller hvor mange det er...
Anonymous

Her ble det mye å tenke på. Mange takk dere!
Takk for informasjonen din Samin. Har ikke tid til å se på det nå, men jeg skal gjøre det, for det var veldig forskjellig fra alt annet jeg har lest og hørt om chakraer.
"Geronimo":
Hvis man kjøper bøkene til Caroline Myss så står det mye mer i forbindelse med hvert chakra enn det som
er skrevet her. Det står spesielt mye om chakraene i bøkene hennes som heter "Ånd og energi" og " Kropp, sinn og ånd". Ellers står det også masse om chakraer på internett.

Det sto også en del tekst i innunder det jeg siterte om chakraene. Og også litt om forbindelser mellom dem. Kan godt ta med litt mer om dere vil.
"Fønix":
Man har jo ikke bare de 7 hovedchakraer, men mange flere småchakraer. Jeg husker ikke i farta hvor mange det er.
Har hørt i forbindelse med akupunkturen; rundt 8000.
"Stridshjelp":
Det var en healer jeg hadde nylig time hos som anbefalte meg å jobbe med Thymus-chakra. Hun sa at fargen er lys turkis. Så hvis det er turkis på hals, så er dette noe annet.
Har også hørt at det er blå på hals, men uansett kan det jo passe med lys turkis mellom hjerte og hals, om hjertet er grønt og hals blå eller turkis. Har ikke sett det selv.
"Silva":
dette var flott gjort, kristin...... 
Jeg har noe jeg lurer på.
Under noen meditasjoner nå, har jeg opplevd en del ting som jeg fant igjen her i det du skrev.
Jeg opplevde å bli jordet, vet ikke om du leste det innlegget, men jeg så vertfall mye rødt da. Fjellet var f.eks rødt.
Under en annen meditasjon, holdt jeg en slags ildkule, orange, som eksploderte nærmest, og inntyllet meg med den orange fargen.
I samme meditasjon, fløy jeg over havet, å det samme skjedde der. Havet eksploderte under meg, å inntyllet meg i det blå. Jeg til og med pustet inn disse fargene.
jeg har også opplevd en meditasjon, der jeg og en indianermann utførte de samme ritualer på hverandre. Lurer på om det var den mannlige og kvinnelige siden av meg som ble forenet?....
Kan dette ha noe med chakraene å gjøre? At de holder på å bli renset/balansert?......... 
Takk for komplimentet. Intressant det du forteller. Vel...jeg tror det er riktig det du sier at de holder på å bli renset og balansert, for når du blir det blir også chakraene det...og motsatt. Kjenner meg igjen med det røde fjellet. Jeg så et rødglødende fjell på en reise en gang, og det kom en stor mengde vann ovenfra. Det høres dramatisk ut, men det var en herlig følelse, for jeg følte meg så deilig liten. Jeg hadde en tendens til å tenke så mye, og fant mange sannheter. Etter denne opplevelsen, satt jeg igjen med en eneste mening/sannhet, og det var å hjelpe til med healing av jorden. I samme periode, drømte jeg mye om slanger, og det sies at drømmer om slanger kommer når man skal jorde seg.
Det du forteller om deg og indianermannen, høres kjempefint ut

Fordi for meg, høres det ut som om din indre mann og kvinne er likestilt eller i balanse.
For jeg har erfart selv, at i perioder, da jeg har hatt dårlig selvtillit og blitt utnyttet, har jeg drømt om mannlige mordere, og da jeg hadde forstått og begynte å utvikle meg i positiv retning, møtte jeg fine mannlige veiledere i drømmene mine.
Har et spørsmål angående mitt kronechakra. Det føles litt lukket. Når jeg forsøker å visualisere lys som går ned i det, kjennes det ut som om jeg har et hardt lokk på hodet, og jeg føler meg litt frustrert. Det begynte i samme periode som jeg følte at jeg måtte jorde meg, så jeg tenkte det var jordingen jeg måtte fokusere på, men det er liksom ikke riktig heller. Noen som kan hjelpe?
GjenopprettetMedlem
Det er bare å lete

GjenopprettetMedlem
Fønix:Har hørt i forbindelse med akupunkturen; rundt 8000.
Du kan nok gange det opp litt, hadde selv hørt 72 000, mes jeg leitet etter dokumentsjon fant jeg denne linken:
http://www.colorsystem.com/projekte/engl/64inde.htm
" A total of 88,000 are mentioned in literature, and of course nobody can know them all."
Fant denne til deg Kira som vil se chakra i hender :
http://www.experiencefestival.com/chakras_chakra
Samin

Anonymous
Sitat Kristin:
"Har et spørsmål angående mitt kronechakra. Det føles litt lukket. Når jeg forsøker å visualisere lys som går ned i det, kjennes det ut som om jeg har et hardt lokk på hodet, og jeg føler meg litt frustrert. Det begynte i samme periode som jeg følte at jeg måtte jorde meg, så jeg tenkte det var jordingen jeg måtte fokusere på, men det er liksom ikke riktig heller. Noen som kan hjelpe?"
Vet ikke om jeg kan hjelpe, men en healer fortalte meg engang at kronechakra skal man ikke jobbe med. Det tilpasser seg de andre chakraene av seg selv. Så derfor tenker jeg at det beste er å konsentrere seg om din balanse generelt sett, så ordner det seg. Finne ut av hva som trykker i livet. Kanskje skifte fokus?

GjenopprettetMedlem
Sånn har jeg også forstått det perle......kronechakraet åpner seg når alt ligger til rette.......?
GjenopprettetMedlem
Sånn har jeg også forstått det perle......kronechakraet åpner seg når alt ligger til rette.......?
Ja, slik er det bare..
Man må begynne i rotchakraet og jobbe seg oppover ett og ett chakra av gangen..
Man kan ikke bygge et hus med å begynne med taket
Fundamentet må være i orden først, så start "building from the ground"
Samin

Anonymous
"Perle":
Vet ikke om jeg kan hjelpe, men en healer fortalte meg engang at kronechakra skal man ikke jobbe med. Det tilpasser seg de andre chakraene av seg selv. Så derfor tenker jeg at det beste er å konsentrere seg om din balanse generelt sett, så ordner det seg. Finne ut av hva som trykker i livet. Kanskje skifte fokus? 
Mange takk Perle! Det hjalp. Hadde jo faktisk rent intuitivt tatt hintet tidligere, da jeg tenkte jeg kanskje skulle jobbe mer med de andre
chakraene isteden, men jeg visste ikke det du har hørt. Men en meditasjonsteknikk jeg har fått anbefalt, er å visualisere hvitt lys som går ned i
kronechakraet, gjennom kroppen og ned i bakken. Så er det det jeg har forsøkt meg på de gangene jeg har fått den følelsen på hodet, så du har
kanskje rett.
Takk Samin. Intressant det om alle chakraene.
Anonymous
Fant en ny link om chakraer som jeg syntes var veldig bra. Det var noen ting som ble satt på plass for meg:
www.bearcy.com/chakrabeskrivelse.htmlAnonymous
Tusen takk Samin og alle dere andre for mye nyttig info!

GjenopprettetMedlem
Takk fra meg også, nå skal linkene studeres nærmere