Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hei,nå har vi kommet igang igjen i mental helse her.Verdensdagen for Menta Helse er den 10.Oktober,det er satt fokus på barn og unge.Vi lager til en del moro og litt alvor den dagen.
Ellers er vi her ute hvor jeg bor,opptatt av enslige,i fjor hdde vi grøtfest for barn,hvor det også ble laget ett juleverksted,hvor de kunne lage jultrepynt og kort.Vi hadde også julaften for enslige,slik at de ikke skulle behøve å sitte allene på en slik dag.Allt ble en braksukse,som vil bli gjentatt i år.

Slike tilstelninger er det ett enormt behov for,fordi vi vet ikke hvor mange menesker som sitter allene og ikke har noen som tar vare på dem.Når man ser disse personene lyse opp og tårene renner av glede over at det er noen som bryr seg,er den største belløning man kan få.
Kjenner du noen du kunne ha stukket innom for en prat???????????? :wub:
Samfunnet er blitt ego!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-\
GjenopprettetMedlem
Vettu!!!!!! Jeg beundrer sånne som dere strake vegen opp til himmels  :eusa_clap:  :respect:  :wub:

Der er sååå mange ensome mennesker der ute. Som trenger et par ord i hverdagen, en oppmuntring, en annerkjennelse, litt omsorg, en klapp på skuldra, eller et smil når man går forbi.

Å stelle istand en jul for dem, er egentlig en stor utfordring for dagens mennesker. mange er litt ego den dagen. Man vil feire sammens med sine egne, å lukker øynene for at alle ikke kan det. Tenk om alle familier kunne be inn en eller flere de kjente, som de vet sitter alene! Da ville det ikke vært behov for slike tilsetninger.

Men takke meg til, for at det finns det. Dette gir inspirasjon delux.

Små gleder er store gleder for enkelte. Jeg har opplevd dette ofte. Har jo tråla i butikk i mange år. Å særlig på senterene, har jeg opplevd dette. Før man åpner butikken, så står det som regel en enselig gammel dame eller mann der. Later som de skal ha noe. Men det de vil ha er et ord eller to. Noen å snakke med. Noen som hører på dem.

Å stå der å preke med disse menneskene er hærlig. Du ser de lyser opp, det grå sløret av ensomheten i øynene gir slipp en stakket stund, å du kan se et par knallblå eller gyldne øyne lyse opp. Kroppen retter seg opp. Den får en rak og stolt holdning. Snakket om vær og vind går i en mer privat retning, som plager, siste besøk av barnebarnet, eller katten som har blitt syk. Å ta fem eller ti minutter av sin egen tid, er å gi vedkommende en glede resten av dagen. På vei ut av butikken, går de med en rakere rygg. De har blitt sett, de har blitt hørt, de har tilogmed fått gi deg råd på veien.

Så come on folkens.  :eusa_dance:

Besøk en du vet sitter ensom. Smil til den med lut rygg og et trist smil om munnen på gata. Ta en telefon. Og best av alt, inviter dem til jul....eller besøk dem i jula........ :wub:
GjenopprettetMedlem
Jeg applauderer dette og sier meg hjertens enig. :eusa_clap:
Uten sammenligning forøvrig men vi har alltid en ensom og alene nabo hos oss i jula,
og den gleden det er å se i de øyne er julepresang med stor J.

Det skal så utrolig lite til for å glede. Tenk alle de som sitter
og "tigger" uten å mase i Oslo`s gater. Det er mennesker som virkelig
har behov for et ord eller ei kørj jordbær for densakens skyld.

Stopp opp et lite øyeblikk en dag du er i Oslo,
se hvordan folk stresser og strener forbi de som sitter der
uten så mye å ense dem. For folk flest eksisterer de ikke.
Stopp opp snakk med disse (de fleste er narkomane som lever i
et helvete og som sitter der rolig med sin kopp og håper på en
liten slant) Vel så viktig er det å gi disse noen trivlige ord for dagen,
snakk med dem, om ikke mer enn 5 minutter, det har vi alle tid til,
og har du en slant å gi i tillegg :wub:
JEg glemmer aldri i sommer da jeg og familien ga en kurv med jordbær og
en med moreller til en av de som satt der. Tårene stod i øya på vedkommende
og viste en takknemlighet vi andre bare kan misunne.
De aller fleste av oss har det så forbanna bra og blir bare mer og mer bortskjemte.
Stopp opp et øyeblikk, gi av deg sjøl og få tidobbelt igjen.
Anonymous
Helt enig! I en annen tråd her er det snakk om å spre kjærlighet ut i verden.
Hvorfor ikke gjøre det hjemme hos deg selv en eller to ganger i året, til andre enn bare familien.
Det er snakk om å gi en stakket stund, men denne lille stunden er noe stort for de som får den.Ikke bare akkurat der og da men noe de kan ta med seg i hjertet sitt og minnes i lange tider.
Så den hjelpen vi gir er ikke kortvarig, men henger i leeeenge... :wub:
GjenopprettetMedlem
Jeg gjør det av glede over å kunne hjelpe et medmenneske :wub:
GjenopprettetMedlem
Konge Ørnen   :wub:

Sakset dette fra: veileder for psykisk helsearbeid for voksne i kommunene

14.4 Verdensdagen for psykisk helse
Verdensdagen for psykisk helse 10. oktober er en internasjonal dag for oppmerksomhet og
kunnskapsspredning om psykisk helse. De siste årene er dagen blitt markert med mer enn
1000 arrangementer over hele landet.
I Norge er det Mental Helse, som på oppdrag fra Sosial- og helsedirektoratet, koordinerer
satsingen. Verdensdagen gir muligheter for å involvere og engasjere innbyggere i alle
aldre. I forkant arrangeres det idékonferanser i alle landets fylker, hvor nettverksarbeid er
sentralt. Kommunen bør engasjere seg i arbeidet og samarbeide med brukerorganisasjonene
om markering av Verdensdagen. Frivillighetssentralene har mange steder hatt en
viktig rolle i arbeidet med lokale arrangementer. Skolene og fritids- og kultursektoren er
også gode samarbeidspartnere.
Eksempler på ulike typer arrangement: Barneopera, frigjøringsgudstjeneste, konserter,
filmframvisning, turmarsjer, åpen dag, temadag på biblioteket, teateroppsetninger og
foredrag.

----------------------------------------------------------------------------------------

Isolasjon – ensomhet kan ofte skape sosialangst og da blir det muligens ikke riktig å forsøke og dra disse med på store tilstelninger.
Min plan for denne dagen er blandt annet å besøke en ung dame i syttiårene, et hjertevarmt menneske som har gitt meg mye glede og som stadig fortsetter å overraske.
GjenopprettetMedlem
ung dame i syttiårene
  :wub:

Hærlig, det vil jeg bli å..... :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Cenobit,det er frivilig å komme,til de som ikke føler for det,foretar vi hjemmebesøk.Flott at du besøker damen.Stå på!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :wub:
GjenopprettetMedlem
"ørnen":

Cenobit,det er frivilig å komme,...........

Det var da enda bra  :lol:  :lol:  :lol: Det er mulig jeg ordla meg klønete og bare for å oppklare en evt. missforståelse, så oppfattet jeg ikke på noen måte ditt engasjement som forsøk på tvang.

Og gjentar innledningen av mitt innlegg Konge Ørnen......                  Konge  :wub:
GjenopprettetMedlem
Gjør bare det jeg MÅ :wub:
GjenopprettetMedlem
...da er dagen kommet ! Det er 10.oktober i dag...forøvrig er det mange flotte innlegg her. Innlegg som får en til å tenke hva er det egentlig som er viktig her i livet... :o
GjenopprettetMedlem
Takk til dere alle :eusa_clap: :wub: