Forum /
tilbake / Sjamansonen arrangerer tur til Peru og Tibet 2007
Anonymous
Nå er det knappe 3mnd igjen til 1.april og jeg lurer på om det er bestemt at det skal arrangeres tur til peru da.
Hvem til el. hvor skal man henvende seg for å melde seg på og for div. informasjon?
Anonymous
"Kira":
Nå er det knappe 3mnd igjen til 1.april og jeg lurer på om det er bestemt at det skal arrangeres tur til peru da.
Hvem til el. hvor skal man henvende seg for å melde seg på og for div. informasjon?
Det er Lasse V Gundersen -
lassevg@gmail.com
Jeg regner med at info vil komme nå iløpet av Januar. Jeg venter på infoen jeg også.

Anonymous
Tusen takk!
Har allerede planlagt i flere uker og begynner nå å få "larver" i magen...som jo etterhvert
vil utvikle seg til vakre sommerfugler.
Anonymous
http://www.espiritudeanaconda.com/001_A_ALL_eng.htm
En får jo enda mer sommerfugler og larver i magen når man ser dette stedet

Seremoni-lokalet er sirkelformet og vi ligger eller sitter på myke madrasser. Og mer publikumsvennlig sted ifølge Lasse - og det er også mye nærmere Iquitos enn det det var med Don Pedros camp. Men du verden jeg hadde så mye fine erfaringer i Don Pedros camp at jeg skulle gjerne ha vært der også. Men Lasse anbefaler veldig sterkt dette stedet og da blir det sånn.

GjenopprettetMedlem
Godt år!
Ja,dette hørtes behagelig ut!...Nå kan kanskje jeg delta også!
Jeg har et spørsmål til deg: har du lest boken "inka-innvielsen"av E .Jenkins?
Jeg har PRØVD!

i julen. Det gikk ikke så bra,jeg er ennå ikke halvveis. Det er en av de
dårligste såkalte alternative bøkene jeg har nærmet meg overhodet.
Jeg vet ikke hvorfor,for jeg er ikke så flink med bokomtaler,men den gjorde at jeg mistet lysten på å oppleve inkaspiritualitet generellt.
Så mange av disse bøkene handler om en hvit ,rik,resurrssterk person(fra USA) som helt uforståelig blir utvalgt til å ta del i de store mysteriene til esoteriske sekter,sjamansirkler ,indianerreservater osv.osv.
Så reiser de hjem fulle av kunnskap og innsikt og opplysning til sin egen dysfunksjonelle kultur, og starter psykiatrisk klinikk eller skriver en bok som
jeg er dum nok til å kjøpe...
Er det bare jeg som har det sånn?
Jeg må sette på meg et slags filter heretter,både av hensyn til lommeboka og min egen utvikling. (grubler...)
For ikke å skape unødige skvalp i kjølvannet av mine verbale mageplask,vil jeg samtidig si at boken "Sjamansonen" IKKE hører til i kategorien bøker jeg ikke leser ferdig.
Tvert i mot,den "vokser" med meg ,litt dag for dag...
Anonymous
Jeg har den i min bokhylle, men det er mer andre bøker som frister å lese om dagen enn den der ja. Og det er delte meninger ang den boka så jeg vet ikke om jeg vil like den eller ikke.
GjenopprettetMedlem
Jeg drømmer og svetter under ayahuascha ritualer,uten at jeg har vært i amazonas,men jeg har slukt så mye stoff fra sonen her at jeg lever til tider i en puttrende kjele med lianen til de døde og chakruna-mennesker med slangeøyne.
Jeg tror all denne omtalen av ayahuascha og pedroene og psilocybene er med å holde hele sjamansonen i en positiv bevissthets-utvidelse.
Synd jeg ikke kan koke sopp hver helg,skulle gjerne det,vært sopp-curandero i norge,men jeg har nu lært at psilocybin ikke bør brukes over lang tid slik ayahuaschaen kan,så det blir endel kamille og krydderteer da.fine greier.
Jeg har lyst å værra med til peru engang,å spy i jungelen er en gammel drøm,spy og siden hvile ved mama-ayahuascas mangfoldige byste av lys.(lillith?)
H
Anonymous
"teleterkji":
Jeg har lyst å værra med til peru engang,å spy i jungelen er en gammel drøm,spy og siden hvile ved mama-ayahuascas mangfoldige byste av lys.(lillith?)
H
Det blir nok Peru-tur neste år også i regi av Sjamansonen. Og da blir det møte med Shuar-indianere blant annet. Det blir veldig spesielt. Og jeg har tenkt å reise minst 1 tur til Peru i de kommende årene - så du får si ifra når du skal dra og om det ikke skulle evt skje i regi av Sjamansonen - så er det kjekt med reisefølge av en som ånder for plantehjelperene - en sopp-curanderos fra Norge

GjenopprettetMedlem
I will stick around,keeping my dreams alive,sweating,puking in my sleepless night of oblivion.
Perhaps becoming a better person in the process of ego-mutilation,self-dissolvement,body-excursions with flight-sensations.
For all this psycho-active material discussed,yep,keeps my mind pepsi,as they would say in brutish-columbia.
Yep,it is the tryptamine-mckenna connection,the tendency to speak in trance-like manners,with an on-going wit about the whole of the mental universe,seeing itself crumbled by the awsome wealth of akashim.
There is this tendency of the mind to strip out of its nut-case shell-game and become a larger bulb of healing light.
There is this tendency of mine to keep on talking when there really is no audience left in the audiotorium of hexstasy.
So good night sphere of strong light!

GjenopprettetMedlem
Du verden!

I hope your dreams come true,indeed.
We all search the
ultimate altered state..
In cold ruins,in the starlit night,
in the buzz of a beeswarm..,
in a fetish older than time,
in a circle around the Fire,
in the sweat of a recurring Dream,
soaked in the pounding heartbeat of the Drum
among animals so brave,
slippering in a dark and almost forgotten Cave..
in fear and fever,
dancing and romancing..,
In a buckets bottom,- puking in a green ,lost paradice.

Anonymous
Påske i Peru på Espiritu de Anaconda 30.03-15.04
http://www.espiritudeanaconda.com/001_A_ALL_eng.htm
Dette blir en reise dypt inn i tradisjonell amazonisk sjamanisme og natur. Vi besøker først leiren til Kestembetsa Guillermo Arévalo, en sjaman fra Shipibo-stammen. Den heter Espiritu de Anaconda (anacondaens ånd) og ligger ca to mil og tjue minutters gange fra Iquitos, hovedstaden i Loreto-provinsen i Peru og midt inne i skauen. Kestembetsa har praktisert sjamanisme i over 30 år og har jobbet med folk fra den vestlige verden i mer enn 10 år. Han har deltatt i en dokumentarfilm om Shipibo-sjamanisme kalt Other Worlds og i spillefilmen Blueberry, begge laget av den nederlandske regissøren Jan Kounen som også er en elev av Kestembetsa.
Selve oppholdet i leiren blir fra 31.03-09.03, altså 10 dager. Etter en natt og en formiddag i Lima, flyr vi til Iquitos og drar rett til Espiritu de Anaconda. Her kommer alle til å få prøve seg på en tradisjonell sjamandiett med en utvalgt mesterplante og utesitting i små hytter i skogen. Dietten er en meget enkel og ren livsstil bl.a. uten salt, sukker, fett, rødt kjøtt, alkohol og sex. Etter endt opphold stenger vi dietten slik at vi kan ha en festmiddag i Iquitos, men de som ønsker å
fortsette dietten hjemme har selvfølgelig mulighet til det. Tradisjonelt er diettperioden på et år for den som vil lære seg å bli en sjaman, men kortere perioder på tre eller seks måneder blir sett på
som tilstrekkelige til å få renset kropp og sinn. Utesittingen vil bestå av tre dager i fullstendig isolasjon og stillhet hvor vi får mat og drikke tilbrakt, så bor vi fire dager til i skogen hvor vi deltar på seremonier med ayawaska eller nishi som drikken blir kalt på Shipibo .
Totalt vil vi delta på 5-6 seremonier i løpet av vår tid i leiren.
Gullermo har ofte med seg en annen Shipibo-sjaman ved navn Ricardo og sin rundt 75 år gamle mor, Maria, på seremoniene. Shipiboene synger vanligvis en egen helende høysang for hver og en av oss i løpet av seremonien.
Etter endt opphold i leiren bor vi en natt i Iquitos og dagen etter besøker vi medisinmarkedet i Belem før vi drar ut i urørt regnskog med Emerald Forest Expeditions. Dette blir et opphold på 4 dager i en leir ved Yanayacu, en svartvanns-elv som er en sidegren av Amazonas. Dyktige lokale guider tar oss med på ekspedisjoner i jungelen og til små landsbyer for å se hvordan folket i Amazonas lever. Til slutt tar vi en siste overnatting i Iquitos og besøker blant annet et kunsthåndverk-marked i San Juan dersom det blir tid.
Reiseleder: Lasse V. Gundersen, også elev av Kestembetsa Guillermo Arévalo.
Pris: 22 000 NOK inkludert alt uten egne måltider i Lima og Iquitos.
Påmeldingsfrist: 15.02.07
Depositum på 12 000 NOK må betales innen 20.02.07.
Lassevg@gmail.com
--------
Da er det bare å melde seg på for dem som ønsker det

Jeg regner med at Ailo setter samme informasjon opp ganske snart på forsiden.
Anonymous
Jeg har sendt ut info angående tur til Peru i Påsken i regi av Sjamansonen(Lasse som guide). Det står fra noen dager tilbake i denne tråden. Det blir også tur i Juli og her er info om den turen:
Sjamankongress og pilegrimsferd i Andesfjellene 02.07-22.07
Det er tid for den tredje konferansen om amazonisk sjamanisme fra 07.07 til 14.07. Programmet for konferansen med alle detaljer etterhvert som de blir klare finner du på konferansens hjemmeside.
http://soga-del-alma.org/ConferenceSite/
Står også noe om det her i Ayahuasca-forumet:
http://forums.ayahuasca.com/phpbb/viewtopic.php?t=12213
Se også artikkel med referat fra den første konferansen på Sjamansonen: Sjamankongress i Amazonas .
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 3&Itemid=2
Men vi skal ikke bare på kongress! Vi skal få med oss mye mer når vi først drar til Peru. Før kongressen blir det 4 dager hos Don Pedro Guerra, en mestizo palero-sjaman fra Tamisyacu som tidligere har samarbeidet mede Don Augustin Rivas, men som nå har sin egen leir utenfor Tamisyacu, ca. 1 time opp Amazonas fra Iquitos. Her kommer vi til å ha to ayawaska-seremonier og lære oss mange lokale medisinplanter. Se Don Pedros hjemmeside på tysk.
http://www.don-pedro-guerra.net/dp/modu ... x.php?id=6
Etter at kongressen er ferdig 14.07, bærer det til fjells tidlig på morgenen dagen etter, nærmere bestemt Andes-fjellene og Cuzco. Der skal vi dra på en pilgrimsferd til en stor festival til ære for Virgen del Carmen.
Festivalen er nesten 400 år gammel og stammer fra en gammel legende om at Marias ansikt mirakuløst åpenbarte seg i en krukke ved Paucartambo, rundt 11 mil fra Cuzco og 3000 m over havet. Dette er en meget populær kristen festival til ære for Jomfru Maria, men den har også klart
sjamaniske elementer. Ritualene og dansene har urgamle røtter og er ikke akkurat slik vi forestiller oss krisen kultus her hjemme. Vi drar til Paucartambo dagen etter ankomst og blir der oppe fra 16-18.07.
Når festivalen er over tar vi en dags pause med lett program i Cuzco. De som vil utforske Inka-ruiner kan gjøre det med Lasse og en lokal guide. Ellers er de eldre delene av Cuzco et sted man kan bruke hele dagen på å vandre rundt i. Det finnes utallige restauranter og unike handlemuligheter.
Turen blir avsluttet med et møte med en annen stor plantelærer, nemlig wachuma eller San Pedro. Vi tilbringer en hel dag sammen med wachumaen i antikke pre-Inka ruiner med Lesley.
Ta en titt på følgende artikkel fra sjamansonen: Gjennom Perleporten.
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... iew&id=168
Reiseleder: Lasse V. Gundersen
Pris: 25 000 NOK inkludert alt bortsett fra egne måltider i Iquitos, Lima og Cuzco.
Påmeldingsfrist: 01.05.07
Depositum på 15 000 NOK må betales innen 10.05.07.
lassevg@gmail.com
Det blir 3 Ayahuasca-seremonier iløpet av kongressuka - det har Lasse glemt å skrive opp. Det kan bli med Guillermo Arrevalo eller andre som er med i denne Amazonas sjamankongressen.
Anonymous
Her kommer alle til å få prøve seg på en tradisjonell sjamandiett.... Dietten er en meget enkel og ren livsstil bl.a. uten salt, sukker, fett, rødt kjøtt, alkohol og sex. ....Tradisjonelt er diettperioden på et år for den som vil lære seg å bli en sjaman, men kortere perioder på tre eller seks måneder blir sett påsom tilstrekkelige til å få renset kropp og sinn.
David: Kan man finne mer info. om denne dietten her inne eller et annet sted?
Anonymous
"NNy":
Her kommer alle til å få prøve seg på en tradisjonell sjamandiett.... Dietten er en meget enkel og ren livsstil bl.a. uten salt, sukker, fett, rødt kjøtt, alkohol og sex. ....Tradisjonelt er diettperioden på et år for den som vil lære seg å bli en sjaman, men kortere perioder på tre eller seks måneder blir sett påsom tilstrekkelige til å få renset kropp og sinn.
David: Kan man finne mer info. om denne dietten her inne eller et annet sted?
Nei, det finnes ikke mer detaljert info om dette. Men det handler om å unngå salt,sukker,fett,rødt kjøtt,alkohol,sex(sukk..

:w00t: hehe)
Det er litt forskjellig fra sjaman til sjaman i Amazonas ang diett. Ifølge Don Pedro så går det fint å spise kylling,egg,brokkoli,blomkål,gulerøtter,ris,drikke vann,te og litt til for oss nordboere Men helst unngå frukt og tomater også ifølge han. Dietten i Amazonas er mye tøffere enn her i landet

Don Pedro spiser bare i diettperioder - en kokebanan og en spesiell ørretfisk. Når Lasse var hos Guillermo Arrevalo i høst/vinter 2006 så skrev han dette på email til meg:
begynne fasten vår på Espiritu de anaconda som Gulliermos leir heter. En tradisjonell Shipibo-diett for folk som vil lære seg å helbrede varer i 1 år og vi satte i gang med friskt mot. Dietten inneholder også en Mesterplante som Guillermo velger ut. I vårt tilfelle ble det en kaktus ved navn chai, en flott plante hvis ånd ligner San Pedro. Etter en uke flyttet jeg ut på skogen i en liten hytte uten vegger og satt der til jeg dro hjem. Fastet helt i en uke, spiste bare frukt 1 uke, så bare suppe og frukt 1 uke og deretter vanlig diett i de to neste. Jeg drakk medisin delvis alene i skogen og delvis sammen med de andre i seremonilokalet. Tøft, men illuminerende!
Så dietten når man er i Amazonas er nok tøffere, men den er også enklere å følge der enn her i landet hvor man må ha en noe annerledes diett. Lettere å spise lite og mindre i Peru,Amazonas - men en kan tilpasse seg spesielle dietter her også selvfølgelig. Og unngå flere ting som nevnt.
For mer info kan du jo spørre LASSE
lassevg@gmail.comGjenopprettetMedlem
Dere som reiser på flere av desse turene,hvordan finansierer dere all denne lidelsen?

Raner dere banker og slikt?

Personlig føler jeg at Amazonasturen blir for tøff for en person som er avhengig av mat og slikt...
En må vel kunne si at den turen er for folk som spesiellt er interessert i å få ryddet opp sjelsmessig?
Turen i juli virker mer turistpreget,eller har jeg feil?
Anonymous
Final Tribe:
Dere som reiser på flere av desse turene,hvordan finansierer dere all denne lidelsen? 
Raner dere banker og slikt? 

Ja, jeg elsker å rane banker og eldre damer....neida...fra spøk til revolver så bor det en streng regnskapsfører i meg som lager solide budsjetter og jeg sparer endel penger - og jeg drikker ikke alkohol,eier ikke bil,bor i hybel(kollektiv) og røyker ikke - så det er ikke vanskelig for meg å spare..

Og har fast jobb - så jeg har klart å skape meg selv endel muligheter for sparing som gjør det mulig for meg å oppfylle drømmer om å reise endel i årene som kommer.

Jeg hadde ikke trodd det var mulig i begynnelsen av 2005....men jeg har klart å skape det på en måte.
Så mitt mål i årene som kommer er å reise minst 1 gang i året til Peru og være med på totalt 2 lang-turer hvert år. Å reise til Mexico - og Indianerland i USA er andre drømmereisemål for meg. Kanskje i 2009 vil det skje i regi av Sjamansonen. Neste år blir det kanskje møte med Shuar- og Shipibo-sjamaner i Amazonas - og da vil Lasse sammen med noen fra Sverige(Shuar sjaman som bor der) være guider. Mange spennende reiseplaner med Lasse(og evt Ailo) som guide i årene som kommer som også nevnt tidligere i denne tråden.
Personlig føler jeg at Amazonasturen blir for tøff for en person som er avhengig av mat og slikt...
En må vel kunne si at den turen er for folk som spesiellt er interessert i å få ryddet opp sjelsmessig?
Turen i juli virker mer turistpreget,eller har jeg feil?
Tja, det er nok mer turistpreget i den andre turen, men en kan jo velge selv - evt å utfordre seg selv litt og sitt ego

. Å gå på diett i Amazonas er lettere her fordi energien i Amazonas er "lettere" enn her i Norge. Så det er ikke så skremmende egentlig......muligens bare for vårt ego...
Ayahuasca-seremoniene er også en utfordring i seg selv - en jobber mye med seg selv da. Fint å erfare og gå igjennom prosesser i ens åndelige vei og være med å skape interessante åpninger og muligheter i ens liv.
San Pedro-seremoni på en antikk inka-ruin plass i Cuzco er også utfordrende. Men som sagt en kan velge å være med eller ikke - en må ikke være med på alt som Lasse og co har tenkt på i disse turene. En kan velge å ikke være med på diverse seremonier o.l.
GjenopprettetMedlem
Takk for svar!
Du virker veldig disiplinert med regneskapen,David!

Ja,det kan bli jo bli en stor utfordring med den første turen...
Jeg har lurt på en ting:
Vis en får visjoner og direkte heavy opplevelser pga. yaje,kan desse curanderoene dere bruker tolke dem for meg eller si noe om det jeg går gjennom? Slik at jeg får en personlig tolkning av det som skjer???
Hva vis en blir redd og tilter ,der inni den hytta?
Snakker de engelsk eller?
Anonymous
I turen til Peru i september/oktober 2006 så var det ikke alle som var med på "alle" Ayhuasca-seremoniene og det var noen som også valgte å skippe San Pedro-seremonien og valgte å gjøre noe annet. Så det går an å gjøre andre ting enn det Lasse og co legger opp til. Men det er en utfordring - en slags gave til seg selv å prøve ut litt av disse seremoniene o.l. fordi en får mye igjen for det som jeg ser det - men en må lytte til sin intuisjon og sånt hva en vil være med på eller ikke. 8)

Anonymous
"Final Tribe":
Takk for svar!
Ja,det kan bli jo bli en stor utfordring med den første turen. Jeg har lurt på en ting:
Vis en får visjoner og direkte heavy opplevelser pga. yaje,kan desse curanderoene dere bruker tolke dem for meg eller si noe om det jeg går gjennom? Slik at jeg får en personlig tolkning av det som skjer???
Hva vis en blir redd og tilter ,der inni den hytta?
Snakker de engelsk eller?
Jada, en får hjelp. Og Lasse er såpass dyktig allerede at han er den vi lettest kan snakke om slike ting om det blir for mye for en osv. Det er viktig å snakke ut om det en kan erfare og om det er mange spørsmål som dukker opp så er Lasse naturlig å snakke med om slike ting fordi han har mye erfaringer rundt disse tingene og så har vi sjamaner i Guillermo Arrevalo blant annet som har erfaringer med Ayahuasca og dietter i over 30 år. Så vi er gode hender.

Og under seremoniene så er det jo "flere" som passer på og de merker med en gang om noen har litt problemer med å takle Ayahuascaen og jobber med den personen. De går bort til den personen.
Det er viktig å ha med seg intensjon i disse seremoniene. F.eks å si til seg selv - til Ayahuascaen om å heale fortiden eller noe spesielt fra fortiden. Eller at den skal gi det en trenger her og nå av healing eller kunnskap. Eller hva det skal være som er et problem for en. Så vil Ayahuascaen jobbe med det i seremonien.
Anonymous
Her er flere reaksjoner fra diverse seremonier med Ayahuasca og San Pedro, som du sikkert har sett før - men disse kan også være med til hjelp på en måte for dem som ikke vet helt hva en går til ang slike seremonier:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=1679.0
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... pic=3296.0
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... ic=2759.15
En amerikaner har forklart det på en veldig fin måte forberedelser og erfaringer før,under og etter Ayahuasca-seremonier og lagt ved endel fine bilder fra Amazonas - veldig genuin og levende å lese om - som om å være tilbake til Peru,Amazonas igjen:
http://www.jaguarfeather.com/greenmagicGjenopprettetMedlem
Takk,har nå lest den siste linken og den var fin.
Hvor mange personer tar dere med på slike turer da?
Anonymous
Vi var totalt 14 stk i sept/okt - så det er vel rundt det tallet der ang full kvote skulle jeg anta.
Anonymous
http://tbt.sjaman.com/
For de oppmerksomme så finnes det en ny side som en kan klikke seg innpå på forsiden av Sjamansonen som handler om turer som "Tre Bjørner - Sjamansonen" arrangerer. Og bilder og info om turene i 2007 står det om der nå.
Anonymous
Takk for flott ny reiseside! God ide å gjøre det på denne måten, dere tre bjørner!