Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
sosialdemokrat eller ikke...

http://opprop.humsos.no/
AdsBot [Google]
Det som er bra med at stat og kirke er sammen, er at det finnes en viss grad av vern av kulturskatter, dvs kirkene. Selv er jeg ikke medlem i statskirken eller noen annen for den saks skyld, så min skatt går til statskirken. Jeg tror kirken hadde hatt vanskeligheter med vedlikeholdet uten statsstøtte. Kirken er et åndelig sted, selv om jeg ikke er enig i det utøverne foretar seg.
GjenopprettetMedlem
Hei kvitrafn!

Velkommen til sonen.
Jeg er selv medlem av statskirken, har liksom ikke tatt steget til å melde meg ut ennu,
siden jeg ikke vet hva jeg skal melde meg inn i på nytt. Passer liksom ikke inn i alle de
andre heller, og som Liljee sier skatten går til statskirken uansett om man er medlem eller
ikke hvis man ikke har tilhørlig til noe annet...
Men det er også viktig at kirkene blir tatt vare på som kulturelle bygninger, men om det er
statens oppgave igjenstår å se..

Samin ;)

ps: Det har vært hyggelig om du satte inn en presentasjon av deg kvitrafn på tråden "Presenter deg",
    så har vi blitt bedre kjent med deg.  :icon_biggrin:
GjenopprettetMedlem
Er sjamanisme en egen trosrettning
I så fall vil jeg gi min "kirkeskatt" til de som utrettelig jobber for ve og vel for alle og enhver, mange uten å motta gjennytelser i form av penger. (bl.a Whitecougar)
Hvis noen vet hvor og hvordan så si ifra.
Og hvis dette ikke eksisterer så meld det inn i systemet.
(Sjamansonen er vel et elektronisk trosamfunn???)
En slik alternativ "kirkeskatt" kunne gått til de som jobber gratis som healere og sjamaner, til støtte til kurs og opplysningsarbeid, og til ett sjamanistisk senter det har vært snakk om.
Min obligatoriske skatt vil da gå til noe jeg vil (ikke er påtvunget)
Varme tanker
GjenopprettetMedlem
Har leitet opp litt om trossamfunn her:
http://www.lovdata.no/for/sf/kk/tk-2005 ... 001.html#2

Og utmelding v statskirken her:
http://www.human.no/upload/Skjema/skjem ... 010106.pdf

Kan være litt interesangt å lese..

Samin ;)
GjenopprettetMedlem
skal lese det :w00t:
GjenopprettetMedlem
Det viktigste prinsipielle problemet med en statskirkeordning er etter min mening ordningen
i seg selv. At staten skal ha en offentlig religion er i seg selv et tvilsomt prinsipp.
Det legger føringer for hvordan staten oppfatter seg selv, hvilke religionspolitiske hensyn
den skal ta, samt at det gir en oppfatning både utad og innad i nasjonen at vi er et kristent
land. I praksis gir dette seg utslag langt utover selve statskirkeordningen, noe som
tydeliggjøres av de siste års debatter rundt bordbønn i skolen, skoleavslutning i kirken,
KRL-faget og skolens kristne formålsparagraf. Uten statskirkeordningen føler vi det ville vært langt enklere å komme til med rasjonelle og prinsipielle argumenter i slike saker. Det ville ikke være like selvfølgelig at det var
statens oppgave å gi våre barn en oppdragelse etter kristen tradisjon. En sekulær stat ville
gi signal om at det er opp til de enkelte foreldre å ta seg av sine barns religiøse oppdragelse,
mens med en statskirkeordning kan det lett virke som om dette er statens oppgave.

statsstøtten fordeles i forhold til antall medlemmer i de ulike trossamfunnene og det er lite som tyder på at statsstøtten vil falle bort ved et skille mellom kirke og stat.
det finnes flere gode alternativer til det å bare stå som støtte medlem i kirken for en naturtroende vil jeg si.

selv er jeg medlem av åsatrofellesskapet Bifrost som også er offentlig godkjent.
jeg personlig synes det er bedre at bifrost får de pengene selv om jeg ikke nødvendigvis er 100% enig i alt den nyere åsatroen er idag. min tro er for personlig farget til at jeg forventer å finne et trossamfunn som er skreddersydd en mine meninger.
jeg vet om flere som er støttemedlem av Bifrost som ikke nødvendigvis er 100% åsatroere men
er naturtroende som er opptatt av kulturarven vår!

Kosmologisk Livstro kan være verdt å vurdere hvis man ønsker å være medlem av et offentlig godkjent trossamfunn som anerkjenner animisme.
http://www.mamut.com/kosmologisklivstro

skal få skrevet en presentasjon av meg selv snarest:)
GjenopprettetMedlem
Mye å tenke på der ::)
GjenopprettetMedlem
Samin: Om du melder deg ut av statskirken behøver du vel nødvendigvis ikke melde deg inn en annen plass..?..  :o
Du står da mer enn godt nok alene  :w00t:

Nevner forøvrig at sjamanisme ikke regnes som noen religion, den er mer en livsstil, med sin egen måte å forholde seg til kreftene i oss og rundt oss på. Men mange innen det sjamanistiske miljøet er animister, som jeg tror oppfattes som en slags religiøsitet...har ikke mye greie på dette  :exclaim:

Animisme: Alt er besjelet  :idea:
GjenopprettetMedlem
Enig med Inger Lise - man står meget godt og stødig i seg selv i denne verden, og helt sikkert i alle de andre verdnene også ...

hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Sitat Inger Lise: Samin: Om du melder deg ut av statskirken behøver du vel nødvendigvis ikke melde deg inn en annen plass..?

Joda det gjør man, men om du ikke er medlem av noen annen trossamfunn så går din tiende til statskirken uansett..
Det er mange som har meldt seg ut og fortsatt blir trukket til statskirken, det var det jeg mente.

Samin ;)
GjenopprettetMedlem
Såvidt jeg vet er det flere religiøse kirkesamfunn som får statsstøtte. Alt dette av skattebetalerenes penger. Jeg kommer ikke til å melde meg inn i noen av dem heller...

At noen av penga våre går til sånt behøver ikke bety at man må være enig eller med på det. Alle politiske partier får jo statsstøtte...jeg har problemer med å finne ett som passer meg i det hele tatt, enda jeg er med på å finansiere dem  :moreevil:

Og uansett om den protestantiske kirke er statlig eller ikke, kommer de nok til å fortsette å få midler via budsjettet.

Poenget med å skille stat og kirke er da heller ikke at man skal stoppe overføringene av penger. Det går mer på det som kvitrafn skriver om til å begynne med i sitt siste innlegg.
GjenopprettetMedlem
Poenget med å skille stat og kirke er da heller ikke at man skal stoppe overføringene av penger. Det går mer på det som kvitrafn skriver om til å begynne med i sitt siste innlegg.

Nettopp! dette dreier seg ikke om penger men prinsipper!
Anonymous
Store hierarkiske religiøse organisasjoner forsvares vel best (eller mest avskrekkende) av de øverst i hierarkiet. Mullaene, biskopene etc. Sett i lys av den siste tidens hendelser her hjemme og i Danmark er jeg tilbøyelig til å forsvare statskirken ut fra rent proteksjonistiske hensyn. I så måte er jeg imidlertid redd de ikke gjør en særlig god jobb. Godtfolk kjenner seg vel mer og mer lunkne overfor denne organisasjonen. At statskirken er en pengereligion (som de fleste andre) ble nylig klart for meg. Min mor bygde i sin til et hus på en tomt bykslet gjennom Nannestad kommune. Det viser seg at denne tomten tilhører kirken. Dette er følgelig tomter som i sin tid er avhendet til kirken etter krav fra kongen, som kompensasjon for manglende betalt kirkeskatt e.l. I den moderne ånd, hvor privatisering av statlig (min og din) eiendom etc (varige verdier avhendes til en engere krets av befolkningen for noen småpenger) er vårt nye mantra for velstand og vekst, har kirken funnet at de vil realisere sine verdier i klingende mynt. Som konsekvens av dette fikk min mor, og hennes naboer,  en regning hver seg på 700 000 kroner fra den norske kirke (nærmere bestemt en underavdeling som kaller seg sannhetskommisjonen eller noe liknende) for deres tomt. Dette ble imidlertid avvist av huseierne, da man etter loven ikke kan kreve mer enn 30 ganger bykslingsavgiften for en tomt. Hvorpå kirken iverksetter en heftig økning av nevnte avgift. Det er jo lov å spørre seg hvorfor den norske kirke sitter på slike verdier rundt i det ganske land? Og man kan undre hvorfor de må realisere disse i klingende mynt? Konspirasjonsteoretikere, dette må dere ta tak i. Om ikke dette er djevelens verk, så vet ikke jeg.

Gormii
GjenopprettetMedlem
Fytterakern :moreevil:
GjenopprettetMedlem
Creating differences
creating more sufferings