Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Vi er alle opptatte av at maten vi spiser skal være giftfri - helst økologisk dyrket med høyt næringsinnhold. Men hva skjer når du putter den sunne maten din i ei moderne gryte eller kasserolle?
Dette er en advarsel om å ikke la kanarifuglen din bedrive friflyging i kjøkkenet. Men du bør kanskje dra tanken ennå litt lenger - hva gjør moderne kjøkkenutstyr med helsa vår? I heimen vår er nonstick, teflon og aluminium bannlyst - og helsa vår er blitt bemerkelsesverdig forbedret ....

http://www.ewg.org/reports/toxicteflon/diaries.php

P.S.Mange historikere og arkeologer mener at bruken av bly i romerske kokekar, husgeråd, vannrør m.m. var årsaken til at det romerske imperiet gikk under....
kariw
GjenopprettetMedlem
...takk for gode råd. Dette skal helt klart undersøkes nærmere  :w00t:
GjenopprettetMedlem
I går byttet vi ut alle våre gryter med nye :w00t:

De er laget av kirurgisk stål og steker/koker på mye lavere varme, i tillegg reduseres koketiden til nesten halv tid.
Koker uten vann og steker uten smør, maten beholder smaken på en helt fantastisk måte, så mye at barna spiser grønnsakene faktisk :w00t:
Mengden mat blir redusert fordi kostfiberen beholdes i maten og man blir fortere mett.
Nå skal det sies at pannene er dyre, men vi sparer vel litt på strøm, mengde mat og ikke minst (!) helsen forbedres og på det er det ingen pris :wub: :wub:
GjenopprettetMedlem
"Masi":

I går byttet vi ut alle våre gryter med nye :w00t:

De er laget av kirurgisk stål og steker/koker på mye lavere varme, i tillegg reduseres koketiden til nesten halv tid.
Koker uten vann og steker uten smør, maten beholder smaken på en helt fantastisk måte, så mye at barna spiser grønnsakene faktisk :w00t:
Mengden mat blir redusert fordi kostfiberen beholdes i maten og man blir fortere mett.
Nå skal det sies at pannene er dyre, men vi sparer vel litt på strøm, mengde mat og ikke minst (!) helsen forbedres og på det er det ingen pris :wub: :wub:

Håper du blir like fornøyd som vi er - har investert i samme type gryter. :)
hilsen kariw
GjenopprettetMedlem
Takk skal du ha Kariw, er sikker på at vi blir fornøyde  :w00t:
Gleder meg bare til å teste på egenhånd, så i dag blir det fårikål  :wub:
GjenopprettetMedlem
Har ikke hatt aluminiumskjeler på over 20 år...... bruker bare rustfritt......
Men dette med kirurgisk stål var interessant...!

Men koke uten vann...???  :eusa_doh:

Kan dere forklare dette litt nærmere....? Og hva er dyrt...?
GjenopprettetMedlem
Hadde vært artig å hørt hvilke type dere hadde kjøpt, kirurgisk stål kan jo være så mangt..
Finnes det navn eller link til de?

Samin ;)
GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":

Har ikke hatt aluminiumskjeler på over 20 år...... bruker bare rustfritt......
Men dette med kirurgisk stål var interessant...!

Men koke uten vann...???  :eusa_doh:

Kan dere forklare dette litt nærmere....? Og hva er dyrt...?

De bruker et system der du koker maten på lav varme og med lavt trykk. All mat inneholder vann, å tilføre mer er ikke nødvendig.
Siden maten ikke blir "vannet ut" er det mere smak i den slik at du ikke behøver krydder, salt eller pepper! + som Masi sier, det er mere kostfiber så du blir fortere mett.

Dyrt betyr...settet vi kjøpte, som var det største..kosta flesk...hehehe. (Detaljene kan vi ta på bakrommet  ;D )
De er MYE dyrere enn kjeler i rustfritt stål iallfall  :shock:

Har forresten bakt sjokoladekake med kjelene..sånn som du kjøper i pose på butikken. Du tilsetter bare litt gulerøtter for å få fuktighet og voila! Smaker DEILIG!  :w00t:
GjenopprettetMedlem
"Samin":

Hadde vært artig å hørt hvilke type dere hadde kjøpt, kirurgisk stål kan jo være så mangt..
Finnes det navn eller link til de?

Samin ;)

Her er en link til den norske siden:)

http://www.cookwarenorge.com/CDA/homepg.aspx
GjenopprettetMedlem
Takk Inger Lise :respect:
GjenopprettetMedlem
Her er link til den amerikanske:

http://www.saladmaster.com/index.htm

Som Inger-Lise sier så er dyrt, ganske mange penger  :-X
Men dette er absolutt en investering(!) vi kan leve med   :wub:

Man bør ha en demonstrasjon hjemme har jeg lært..Se det for å tro det  :w00t:
Jeg hørte om det tidligere via en kjenning og avskrev det som umulig, galskap osv..
But I've learned....  :o
AdsBot [Google]
Takk for tipset! Da har jeg sendt mail, og så gjenstår det å se om det lar ser gjøre i tillegg til en restskatt på 70 000,- :razz:
GjenopprettetMedlem
Ser på saken :w00t:
GjenopprettetMedlem
Masi: Som Inger-Lise sier så er dyrt, ganske mange penger

Er det sååå dyrt at ingen tørr å si prisen, hmm.. virker som lureri når man skal
bli hekta på produktet før man får vite prisen..  :shyone:
Og da hjelper det ikke hvor sunnt de mener det er....

Samin ;)
GjenopprettetMedlem
Hm jo...dyrt. Men det hører med at man får tilbud om helgekurs der du lærer mer om å bruke disse kjelene og lærer massevis av oppskrifter. Og disse kursene er gratis.

+ Gratis kundeoppfølging til alle døgnets tider.

+ Livstidsgaranti på kjelene (har du små barn skriver du selvfølgelig kontrakt i deres navn)

Men det er jo et typisk amerikansk konsept, da..

Og ser nå at det nesten kan virke som om jeg jobber for dem... :exclaim:   :moreevil:  (kan ha sammenheng med at jeg har jobbet som tlf-selger.. >:(  og vær så snill...det var IKKE meg som solgte dere de forbaska dyre bøkene..  :eusa_pray:  jeg solgte til firmaer og næringsdrivende..  :innocent2:  )

:lol:
GjenopprettetMedlem
det er kjempebra med oppmerksomhet om giftige ting. men i grunn er alt giftig. unødvendig å skremme folk ved å kalle det "giftbomber". en giftbombe er noe helt annet en at en kasserolle av et spesielt middel kan ha en negativ invirkning på deg i det lange laaaange løp.
GjenopprettetMedlem
Ja i helvete de grytende altså, pest å en plage, full av gift og edderkopper, salamandre og flaggermusvinger.  :shyone:
Anonymous
Dyrt ja...mellom 10.000 - 15.000 kr. for 4-5 kaseroller (da innkludert en elektrisk panne),
begynner jo å bli litt penger for den alminnelige mann.
Ellers er jeg enig i at det meste inneholder giftstoffer, og det finns da mange,langt rimeligere ting man kan bytte ut hvis man vil ha en sunnere livsstil og spare seg for div.plager.
Vi slipper ikke unna uansett. Tro hvor mye giftstoffer og dritt vi tilfører oss, som vi ikke aner om...
               DET ER LIVSFARLIG Å LEVE! :shock:
              DU KAN DØ AV DET!
GjenopprettetMedlem
Ojj....!  :w00t:

Tror jeg foretrekker sølvfat....
GjenopprettetMedlem
Den prisen var til å få bakoversveis av :w00t: