Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Setter pris på at Sjamansonen har satt månen på hovedsida, og gjort det lettvint å følge månefasene uten å måtte bla i kalenderen. Jeg har djupe røtter i  landbruket i Nord-Norge, der almanakken og månefasene var en viktig støttespiller for alle gårdens gjøremål og hendelser.

Slakting skal helst skje på voksende måne, fordi kjøttet blir saftig og man får mer igjen av slaktet. Skulle det skje at man f.eks. måtte nødslakte på minkende måne, blir dette tydelig i gryta. Kjøttet krymper nemlig på beina, dvs at beinene stikker ut av det ferdig kokte eller stekte kjøttstykket.

Det samme gjelder såing og høsting. Man får mer igjen av grøden fra åkeren og i utmarka hvis man kan så, plante og høste på voksende måne. Dette kan jeg egentlig ikke vise til av egen erfaring, men har det fra den eldre generasjon. Dette skal også gjelde om vedhogst.

Fullmåne og flo sjø har sterk innflytelse på fødselstidspunkt både hos mennesker og dyr, og her jeg bor merker vi kraften særlig godt. Har nemlig verdens sterkeste tidevannsstrøm som nærmeste nabo.