Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Dette er for mange et fremmedord, om vi klarer å tenke oss tilbake til barndommen… så var dette en helt vanlig seanse vi var i.
Vi var som barn bevisst i hva vi gjorde og hva vi foretok oss, vi var til stede i det som vi gjorde og foretok oss.
Har vi glemt å være i nuet? Det å være til stede i det vi gjør, være bevisst på hva vi gjør?

Det å være til stede er kanskje en vanskelig situasjon for mange, du haster til barnehagen med ungene før du selv kommer 5 -10 min for sent til arbeid. Hva med ”tidsklemmen” som alle snakker om? Er det en selvforskyldt tilstand, som vi hele tiden kjemper imot? Eksisterer den egentlig, eller er den ”laget” for at vi skal ha en unnskyldning for å ikke strekke til? Er det slik vi vil ha det, er det slik vi må legge opp hverdagene våre for at kabalen skal gå opp..? 

Om vi tar tilbake den tilstanden vi hadde som barn, og husket hvordan vi var til stede med det vi gjorde. Er jeg sikker på at den såkalte tidsklemma, og ikke strekke til følelsen, og ikke være bra nokk følelsen, og ikke funger normalt følelsen, og ikke være god kone / man følelsen….
Den følelsen vil forsvinne, den vil ikke eksistere, vi vil være i nuet… den viktigste tiden i ditt liv… Nuet… vær bevisst og til stede med det du gjør…

Samin ;)
GjenopprettetMedlem
:eusa_clap: Viktige ord Samin.
Tilstedeværelsens øyeblikk er dyrbart som voksen, og jeg tror at tidsklemma
er en (hvertfall delvis) er selvforskyldt
Vi bruker også denne bevisst for å "slippe unna" situasjoner vi ikke er så
veldig begeistret.
Sjøl stressa jeg mye før, med stadige utsagn om at jeg ikke hadde tid,
men ser nå at jeg får tid til det meste, sjøl om tempoet er mye roligere,
og det trur jeg også Samin,  har noe med tilstedeværelse å gjøre.
Det har mang en gang blit skrivi om å slippe fram barnet i seg, og det
er jeg helt overbevist om at også her er at stor betydning.
GjenopprettetMedlem
Ja,barnet i meg har jeg ikke gitt slipp på,selv om jeg mange ganher får høre at jeg kan værebarnslig.Men det er folk som tar seg selv så høytidelig,at de mener det er nedvergende og leke med barn :w00t:
GjenopprettetMedlem
kom og syng en sang- leke gjør vi dagen lang- men det er vanskelig å være voksen når barnligheten tar over. Se for deg sjefen som roper deg inn for nye oppgaver der du sitter med snørra i sandkassen og hyler mot kollegaen fordi han har rasert sandslottet ditt. Det som er bra med å vekke barnet etter nødvendig  modenhet er at egosentrisiteten kanskje har sunket noen hakk...
GjenopprettetMedlem
"månestråle":

kom og syng en sang- leke gjør vi dagen lang- men det er vanskelig å være voksen når barnligheten tar over.

Jeg tror du må skille mellom det å være barnslig, og det å ha barnlighet i seg..
Det er to vidt forskjellige ting, selv om det å være barnslig kan være artig en gang i blant.

Barnslighet er nok slik du beskrev det her, men barnlighet er mer som å være i nuet, være mer spontan,
være glad for den minste ting.. Jeg kunne nok ha ramset opp en masse ting som barnligheten har,
men om du setter deg ned med et barn så har vi mye å lære.

Jeg selv er så heldig at jeg har en gutt på tre år som barnebarn, og han har lært meg mye som jeg hadde glemt.
For eksempel når han og jeg var en tur ned til elven og leiket oss med å kaste stein uti den.
Og da jeg sa vi måtte gå hjem begynnte han å takke, han sa hadet til elven til steinene og blomstene vi hadde luktet på.
Han glemte ingen, alle fikk sin takk..

Så er det barnligheten vi må ta vare på i oss..

Samin ;)
GjenopprettetMedlem
:lol:enig med deg, samin, bare lekte litt med tankeneeeeeeeeeeeeee, oi, denne huska svinga kraftig :wub:
GjenopprettetMedlem
Blubb blubb,ga ga :eusa_liar:
AdsBot [Google]
Ja, jeg er enig i at vår moderene tidsklemme er selvforskyldt. Tiden på døgnet er det eneste som er demokratisk, vi har alle fått 24 timer til rådighet. Og det er det vi gjør med den tiden som er interessant. Alt handler om valg; Jeg velger å bo i byen = dyrt. Jeg velger å bruke Steinerbarnehage = stenger tidlig. Dette kunne ha blitt et stressende liv. Men jeg velger også å jobbe selvstendig = ingen sjef. Jeg velger å ikke se på TV = tid å bruke på Sjamansonen :biggrin: Så da har jeg et hav av tid til å gjøre det jeg har lyst til.
GjenopprettetMedlem
"Liljee":

Så da har jeg et hav av tid til å gjøre det jeg har lyst til.

Enig med deg Liljee, det kommer stadig ny ubrukt tid..
Vi er utstyrt med evnen til det å ha frie valg, og ønsker vi å gjøre en ting sterkt nokk,
finner vi tid til å gjøre det... Så det å prioritere og gjøre ting som gir oss energi og livsglede er viktig...

Samin  ;)