Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Blir i noen samisk distrikt kalt Stallu og betraktet som en variant av han.
Man kjenner ikke til hvor han bor.
Ferdes i mørketida, og er særlig aktiv ved juletider (vintersolhverv)
Blir rasende hvis ting ikke er slik han forventer.
Reiser med en museraid, særlig på lillejulaften, julaften og første juledag.
Gårdsplassen må være ryddig og veden fint oppstablet, slik at museraiden ikke setter seg fast i skrot.
I boligen må det finnes vann hvis Ruohttagalis er tørst.
Ruohttagalis kan suge all blodet av mennesker og husdyr.
Ruohttagalis fanger opp i sekken sin den som aker eller kjører på ski dagene rundt julaften ( men særlig julaften)
Ruohttagalis hevner seg på folk som ikke har stelt husdyra sine bra til jul.
ráfi
psbot [Picsearch]
det e derfor det e så travelt før jul, vi har mye å gjøre når vi får denslags besøk.
GjenopprettetMedlem
Takk for dine oppysende innslag ràfi

GjenopprettetMedlem
Jeg har alltid fra jeg var lita av fått beskjed til å holde meg inne helt til 2. Juledag. I slekta vår har vi en gammel histore om min oldefar som var ute i skogen første juledag og skulle sage ved, og møtte huldra! Eller hva det nå var.
Mvh Stridshjelp
Anonymous
Og nå er det kommet dithen at de til og med arrangerer offentlige fester 1.juledag!!!

Jeg synes det er flott med noen av de gamle tradisjonene og kjenner at jeg blir veldig
trist når jeg ser hvordan de blir misbrukt...en ekstra fridag hvor enkelte drikker seg sanseløs
og raver rundt og slåss og herjer. Hvilken julefeirig er nå dette?
Hadde karnsje vært på sin plass med et besøk av Ruohttagallis!!!
AdsBot [Google]
Ruohttagalis ser ut til å ha samme funksjon som de underjordiske hadde på mine barndomstrakter..