GjenopprettetMedlem
"Ajax":
Filmen gir et troverdig bilde. I stedet for å skjønnmale Mayaene, skildres elitekulturen sett med menig manns øyne.
Det kom jo godt frem at de som ble ofret også var Mayaer. Elitekulturen forsvant, men Mayaene lever der fortsatt.
"If you want to know what happened to the Maya, the answer is - nothing. Go to the Yucatan, or Chiapas, or Guatemala, or Belize, or even Honduras. All those little short, big-nosed people wandering around are all Maya. You can easily recognize their faces on the ancient Maya sculptures. The truth is that there are likely as many Maya today as there ever were. Pretty amazing, considering that it is estimated that the diseases brought by Cortes killed some 95% of the population at the time. The fact is that, other than the depredations caused by Cortes' coming, nothing happened to the Maya people. They never went away, rather it was their leadership that failed." -- Lawrence H. Freeman
The Fall of the Maya Empire: http://www.chapala.com/particles/july2000maya.html
.......Og det sa Lawrence Freeman,en vestlig historiker? som regner seg som ekspert på mayaene,men som står på trappene til å starte guidede turer for rike gringos som helst ikke vil bli innsauset i de ubehagelige faktaene om conquistadorene sine herjinger og senere fks. hvordan New Mexico m.m ble deres.
Politisk elitedyrking i alle typer kulturer,viser seg gjerne å ende med et brak,det er jeg enig i.
En av grunnene til at Yuacatan-området ennå har den største og reneste indianerbefolkningen i Mexico og sydover i behold,er at det ikke var særlig store gullforekomster å erobre der.
Indianerene i midten av Mexico og Karibia fikk svi mer.
GjenopprettetMedlem
For lenge siden leste jeg en veldig bra bok som jeg ikke har eller husker tittel på:
Jeg tror den het "Maya" eller noe lignenede,og handlet om en indianer som står på kysten av Yuacatan og ser skip komme mot land for første gang i deres historie.Alt sett og tenkt fra
hans ståsted.
Den var egentlig interessant,husker jeg.
Kanskje Passopp vet?
GjenopprettetMedlem
"Nikté":
Har skrevet en hel hovedfagsoppgave om tema på norsk, men den er ikke tilgjengelig på nettet. Tenkte på å prøve å få den utgitt, men det er kanskje noe søkt å tro på at det skulle være stort nok marked for en slik bok. Ville dere kjøpt den?
Ja, jeg ville kjøpt den, hvis den ble utgitt som bok. Det du har skrevet her inne gir mersmak. Kjenner til flere forlag som utgir slike ting, og har arbeidet for noen av dem. Send meg en PM med flere opplysninger, kanskje jeg kan gi deg noen tips. Såframt steinene mine gir meg noen timers arbeidsro innimellom.
Men ta ikke for mye på forskudd, hovedoppgaver er vanligvis skrevet for et meget smalt publikum for å si det sånn, og jeg måtte som redaktør flere ganger si at den og den hovedoppgaven ikke kunne utgis som bok uten omfattende bearbeidelse og oppdatering, kanskje ikke utgis i det hele tatt. De færreste hovedoppgaver blir bok, det er livets realitet. Men det er også litt synd, det ligger mye godt og ærlig arbeid i mange av dem, som kunne være verdt videreformidling.
Humanist forlag f.eks. har utgitt en rekke gode bøker som er basert på hovedoppgaver og andre avhandlinger fra kulturhistoriske fag, bl.a. folkloristikk; noen av bøkene du ser her er eksempler på det (serien
Overnaturlige vesener ):
http://www.humanistforlag.no/index.php? ... er&Serie=1
P.S. Bokomtalen som lå her er flyttet til:
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... c=4173.newGjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

For lenge siden leste jeg en veldig bra bok som jeg ikke har eller husker tittel på:
Jeg tror den het "Maya" eller noe lignende, og handlet om en indianer som står på kysten av Yuacatan og ser skip komme mot land for første gang i deres historie. Alt sett og tenkt fra hans ståsted.
Kanskje Passopp vet?
Jeg har søkt etter noe som dette, uten hell. Du må gi meg mer opplysninger: Var den på norsk, svensk, dansk, engelsk...?? Var det en barnebok, ungdomsbok, voksenbok? Illustrert? Og når var "for lenge siden", gi meg et årstall, så jeg kan utelukke bøker utgitt etter det. Og var det en ny bok da du leste den? Alt du kan komme på. Eventuelt på PM. Så legger vi resultatet ut her når vi er blitt enige om at "DEN boka var det!"
GjenopprettetMedlem
"Passopp":
"Final Tribe":

Jeg tror den het "Maya" eller noe lignende, og handlet om en indianer som står på kysten av Yuacatan og ser skip komme mot land for første gang i deres historie. Alt sett og tenkt fra hans ståsted.
Kanskje Passopp vet?
Jeg har søkt etter noe som dette, uten hell. Du må gi meg mer opplysninger: Var den på norsk, svensk, dansk, engelsk...?? Var det en barnebok, ungdomsbok, voksenbok? Illustrert? Og når var "for lenge siden", gi meg et årstall, så jeg kan utelukke bøker utgitt etter det. Og var det en ny bok da du leste den? Alt du kan komme på. Eventuelt på PM. Så legger vi resultatet ut her når vi er blitt enige om at "DEN boka var det!"
Skumleste den fra et hotellbibliotek i utlandet, og den var på engelsk.Ca. i 96-97 . En pocketbok uten bilder. Mulig tittelen er feil. Det jeg husker,er at jeg likte vinklingen i boka.Skulle gjerne lest den omigjen. Håper den var for voksne. Vis ikke,er jeg et ekkelt barn.
GjenopprettetMedlem
Jeg har sett filmen - ser den gjerne flere ganger og har ingen betenkeligheter med å anbefale den til andre.
Alt trenger ikke analyseres ved første øyekast...

la heller intrykkene synke inn litt
Det finnes store bilder i filmen, ja - men også mange gode "små" bilder...
GjenopprettetMedlem
Hm,eg har ikkje sett filmen enno ,eg.Influensa hindra meg.
Men eg ser at mayaene slit med "styggemenn" ved pyramidane sine den dag i dag?
Dette er jo også sjamanisme,(politisk sjamanisme mot virkeleg stoor svart magi?),og burde kanskje vore nytta oftare?
http://news.yahoo.com/s/nm/20070310/od_uk_nm/oukoe_uk_bush_latinamerica_maya1
og:
http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=169777
og:
http://www.authenticmaya.com/authentic_maya.htm