Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Når mennesker ser andre mennesker lide, så viser hjernen deres en aktivitet svært lik det aktivitetsmønsteret de samme personene viser, når de selv føler smerte.
En  nylig studie av Sean Mackey fra Stanford har igjen påvist sammenhengen, og dette gjelder de sensoriske såvel som de FØLELSESMESSIGE aspektene ved smerten.
Er dette det nevrologiske uttrykket på empati?

Vi speiler hverandres smerte.
Jo mer speiling du åpner deg for, jo mer medfølelse utvikler du. Det er bare å se seg omkring.
GjenopprettetMedlem
Jeg fant en liten artikkel på norsk fra 2004 om dette:
http://www.forskning.no/Artikler/2004/f ... 7723240.38
med videre link:
http://www.sciencemag.org/cgi/content/a ... /5661/1157
Her heter det:
"Empathy for Pain Involves the Affective but not Sensory Components of Pain"

Da må Mackey ha kommet lenger, eller kommet til et annet resultat. Vil gjerne vite mer. Fant ganske mye om ham på nettet, men ikke nå i farta og på natta den studien du skriver om.
GjenopprettetMedlem
Speiler vi hverandres agresjon også kanskje? I så fall hva heter det? ;D
GjenopprettetMedlem
Da er det godt vi har sjamankraften til rådighet.
Speile disse kreftene,helbrede smerten,gjøre den lettere å bære.
En trommereise beskytter meg i mange dager,med kraft som kan helbrede dem jeg får tett innpå meg.
Levende eller døde.
:eusa_dance:
Anonymous
Nettopp, teleterkji !

Jeg har jo lagt dette inn her fordi slike forskningsresultater sjelden svarer på spørsmålene de beror på. Studien er forresten omtalt i Psychology Today.
Hva slags kraft og uttrykks-muligheter ligger i disse prossessene for den enkelte og samholdet mellom mennesker såvel som mennesker og dyr? Hvorfor er mange mennesker som sotete speil der lite medfølelse reflekteres? Eller der følelsen blir temmet og får utløp gjennom klisjéer? tross alt, de ovennevnte resultatene gir en pekepinn til hvordan man kan oppøve sin evne til medfølelse.

dimi - aggresjon inneholder jo en kjerne av smerte, sånn sett stemmer sammenligningen. Mye mer å si om dette - akkurat nu har jeg kun tid til dette veldig korte svar - see you later!
Nutch/CVS [Bot]
"Masha":

Er dette det nevrologiske uttrykket på empati?

Nevrologene har funnet noe de kaller for speilnevroner. Og dermed speiler vi hverandres følelser.
Hilsen
Gåååja
GjenopprettetMedlem
"dimi":

Speiler vi hverandres agresjon også kanskje? I så fall hva heter det? ;D

Agg- RE-sjon, kanskje?  ::)
GjenopprettetMedlem
Er det å være Empat i lys av dette en åndelig evne? Eller er det noe alle kan? Men kanskje det egentlig er slik med alle åndelige evner som synskhet, healerevner osv at alle i prinsippet har det, bare at ikke alle har tilgang til hele hjernen.? Hmmm  :-X :innocent2:
GjenopprettetMedlem
Hva er i koppen ? det gjenspeiler der noe. ;D
GjenopprettetMedlem
Seg selv eller den man vil være? :wub:
Nutch/CVS [Bot]
"Stridshjelp":

Agg- RE-sjon, kanskje? 

Latinsk "aggredi" betyr bare: nærme seg. Også med kjærlighet!
Hilsen
Gåååja
GjenopprettetMedlem
"Gåååja":

"Stridshjelp":

Agg- RE-sjon, kanskje? 

Latinsk "aggredi" betyr bare: nærme seg. Også med kjærlighet!
Hilsen
Gåååja

Hvorfor oppleves da aggresjoner som noe negativt? Er det fordi noen tråkker over streken og kommer FOR nær?  :o
Anonymous
Spørsmål etter spørsmål...
Speiler vi hverandres undring?
Over at svarene kan være så enkle?
At alt ligger i oss.
At vi er tilgjengelige for hverandre.

Å speile hverandre åpner
for gjensidighet
ikke etter
øye for øye prinsippet
for jeg kan ta imot
ditt sinne
og omfavne det
du får et forvandlet
bilde tilbake
og kan gi slipp

(Mitt svar idag om aggresjon og kjærlighet: Her snakker jeg - blant annet- om mine
holdninger og erfaringer fra det å være mor og hvordan jeg møter et barns sinne)
GjenopprettetMedlem
Jeg tror bestemt at vi speiler hverandres energier og følelser. Se bare hvordan aggresjon umerkelig sprer seg f.eks i en mengde mennesker, enten i en opphetet politisk debatt eller i en konflikt som kan ende med krig...

Ved healing til mine nærmeste føler jeg personens smerte, og når et eldre familiemedlem med manisk-depressive tendenser herjer som verst er det ikke like greit... Beskyttelse er viktig!
Nutch/CVS [Bot]
"Inger Lise":

Hvorfor oppleves da aggresjoner som noe negativt? Er det fordi noen tråkker over streken og kommer FOR nær?  :o

Ja, kanskje.
Jeg opplever aggresjon noen ganger ganske positivt når den har følgende betydning:
Jeg vet at du kan skade meg, men vet også at du ikke vil det. Derfor våger jeg å si deg at jer er sint på deg.
Om jeg altså vil at aggresjon kan være positiv må jeg risikere å bli skadet.
Hilsen og bjørneklem (men om bjørnen tar deg for sterk, blir du skadet). Alså likevel:
Bjørneklem
Gåååja
GjenopprettetMedlem
Takk for klemmen Gåååja  :wub:

Og det føles rett det du sier, at man må risikere å bli skadet. Eller få revet opp gamle sår, som er tilfelle med meg. Men det hjelper meg jo til å se på sårene slik at jeg kan lege dem. Endelig  :eusa_pray: :eusa_pray:

Stor, varm bjørneklem tilbake
Inger Lise.
GjenopprettetMedlem
"Masha":

....
Å speile hverandre åpner
for gjensidighet
ikke etter
øye for øye prinsippet
for jeg kan ta imot
ditt sinne
og omfavne det
du får et forvandlet
bilde tilbake
og kan gi slipp

(Mitt svar idag om aggresjon og kjærlighet: Her snakker jeg - blant annet- om mine
holdninger og erfaringer fra det å være mor og hvordan jeg møter et barns sinne)

Synes det var det godt svar

Det tok tid før jeg tror jeg forstod uttrykket speiling, men det handler kanskje ikke om speiling. Det er evnen til å kommunisere følelser, og er ett av prinsippene for energiene. Vi kan velge om vi vil speile eller heale. Om det kommer en sint energi mot oss kan vi altså heale den og sende ro tilbake.
GjenopprettetMedlem
når jeg opplever føleleser jeg finner vanskelilg å behandle har jeg funnet ut at når jeg chanter disse følelesene
så er de lettere å fordøye.  ;)

og jeg tror da at det kommer en høyere bevisthet ut av det  :w00t:
GjenopprettetMedlem
God beskyttelse og kraft av chanting!!! :respect:
Anonymous
Denne tråden inneholder info, tanker og linker som er relevante for emnene som er blitt diskutert i tråden "Hva er en empat?"  Dytter derfor opp.
Anonymous
takk masha! :)