Forum /
tilbake / Hjelp, hva skjer når jeg blir paralysert og "tatt på senga" på denne måten?
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Noen som har peiling her? I natt da jeg skulle sove, ble jeg plutselig (har skjedd noen ganger tidligere) paralysert, og for å komme meg ut av det, må jeg bruke viljen, konsentrere meg om pusten, og anstrenge meg for å få i bevegelse føtter og armer først, så kommer jeg meg etterhvert ut av det.
Men jeg skjønner ikke hva det handler om. Jeg kjente hender rundt brystene mine (var helt våken) og jeg kjente hendene, at de var fysisk der, og dro de vekk.

Er det meg eller? En annen eller...? Noen som har råd om hva jeg kan gjøre neste gang?
GjenopprettetMedlem
jeg har hatt samme opplevelsen. Dette med paralysering er en del av innsovningsprosessen. Dersom man våkner under paralysen, så kan man ha opplevelser som den du hadde. En annen teori er at det er en slags åndekraft. Vet sannelig ikke. Men uansett tror jeg det kan fungere å fokusere på magen, og stole på at man klarer seg fint ut av situasjonen. Hvis man er trygg i seg selv, så blir det fremmede mindre truende, og da er man klar for å se mer neste gang.
Anonymous
Jepp, takk. har jo hatt lignende opplevelser før, og har fått øvd meg i det. Fokus på magen høres ut som en bra ide, og denne gangen syntes jeg det funket bra å fokusere på pusten.
Det er kanskje akkurat her man får kontakt med ting som skjer under overflaten. Men så er det kanskje mer enn det rent personlige

En slags blanding? Har spurt om dette temaet før her på sonen og tenkt på det, men har ikke greid og få helt klarhet i det. Noen som vet om noen bøker eller annen informasjon om det?
GjenopprettetMedlem
"Sleeping, Dreaming and Dying"- en bok av dalai lama- trolig oversatt til norsk... med tittelen "Råd om døden - og om å leve et bedre liv"
beskrivelse fra folkebibliotekets kataloger:
Boka gjennomgår de åtte stadiene en døende passerer på vei mot gjenfødelse.
Boka tar utgangspunkt i et gammelt visdomsdikt på 17 strofer, og med tilfang fra den kulturkrets Dalai Lama er fortrolig med, går han detaljert gjennom dødsprosessen. Man venner seg til de åtte stadiene gjennom meditasjon, og slik kan man forberede seg på døden. Boka er pedagogisk skrevet - og kan ses på som en lærebok. Den gir et fascinerende innblikk inn i senteret av buddhistisk tankegang.
I boken står det noe om at det er de samme sju stadiene ved innsovning, orgasme og død. På denne måten blir det mulig å venne seg til stadiene, og kjenne dem igjen.
Anonymous

Takk for tips brukernavn. Hadde begynt og komme til å tenke på Dalai Lama igjen, men visste liksom ikke om noe jeg skulle lese, men denne hørtes veldig intressant ut.
GjenopprettetMedlem
Jeg tror du trenger litt lengre tid å vende tilbake til kroppen etter endt søvn,enn du selv oppfatter.
Slik at halve sjelen kan bli hengende igjen hinsides.En sterk opplevelse av ut-av-kroppen og tilbake igjen opplevelse.

Anonymous
Takk Teleterkji. Tror du har rett i det. Det kan skje både når jeg er på vei til og våkne og når jeg er på vei til å sovne. Hva tror du skjer når det skjer når man er på vei til å sovne?
GjenopprettetMedlem
Jeg tror dagsbevisstheten gradvis går i oppløsning under innsovning,og det åndelige overtar .
Jeg hadde for flere år siden et syn som gjentok seg,under innsovning kommer det flytende,kravlende mot meg i løse luften,en edderkopp liknende skikkelse,bare denne har tusenvis av tentakkler.
2 ganger etterhverandre hendte dette,jeg fløy opp av senga,skrudde på lyset,ingenting der.
Men jeg aner ennu nærværet av åndevesen rett før innsovning.(ikke alltid da)

GjenopprettetMedlem
Slike opplevelser har jeg hatt i 45 år, og jeg syntes det var til tider både plagsomt og skremmende. Det skjer framleis, men jeg fikk en gang tak i ei bok om den hypnagogiske og hypnopompiske tilstand, og etter det har jeg slått meg til ro med at slikt er helt vanlig, av og til ganske interessant, men kanskje ikke alltid så mye å bry seg om... Les mer f. eks. her (som dere ser, dette har noe med mare-ritt å gjøre...):
http://no.wikipedia.org/wiki/Mareritt
http://en.wikipedia.org/wiki/Sleep_paralysis --- mange bra linker, særlig nederst på denne siden.
http://watarts.uwaterloo.ca/~acheyne/S_P.html
http://watarts.uwaterloo.ca/~acheyne/S_P2.htmlAdsBot [Google]
Jeg hadde noen slike opplevelser for noen år tilbake. Den gang satte jeg det i forbindelse med åndekrefter fra en gammel skuvseng, fordi det alltid skjedde i den sengen. Jeg lå i sengen og jeg ble trykket ned av noe jeg fornemmet var en tung mannsperson (med ekstem dårlig ånde

). Jeg var helt paralysert og måtte rulle meg ut av sengen for å komme fri. Jeg fortalte det til min svigerinne, som eide sengen, og hun kunne fortelle at hun hadde hatt de samme opplevelsene. Dog hadde han ikke "prøvd" seg på min svigermor, som hadde sovet der mange ganger - tror hun ble litt snurt for det

Anonymous
"Liljee":
..... Jeg lå i sengen og jeg ble trykket ned av noe jeg fornemmet var en tung mannsperson (med ekstem dårlig ånde
). Jeg var helt paralysert og måtte rulle meg ut av sengen for å komme fri. ... Dog hadde han ikke "prøvd" seg på min svigermor, som hadde sovet der mange ganger - tror hun ble litt snurt for det 
Først min aller dypeste medfølelse med stakkars svigermor som slapp unna den dårlige ånden.
For rundt 15-20 år siden hadde jeg også en periode der jeg opplevde noe lignende. Jeg hadde gjentatt drømmer eller skrekkopplevelser etter at jeg hadde sovnet: En mørk mannsperson med sorte klær og hatt la seg tungt over meg. Det opplevdes veldig kaldt og jeg følte at denne personen var ond og ville meg vondt. Under disse episodene ble jeg også paralysert og følte det som om jeg skulle kveles. Jeg forsøkte desperat å våkne, gispe etter pusten, eller sloss mot denne mannspersonen.
Den gang var kristendommen den eneste åndlige tradisjonen jeg kjente særlig til, derfor brukte jeg navnet Jesus som en beskyttelseformular.Alt dette i søvne. Formularetbrukte å hjelpe slik at jeg greide å våkne for å puste igjen. Drømmen kom stadig tilbake helt til jeg leste i en bok at man ikke skulle forsøke å flykte fra marerittene, men heller gå dem i møte og spørre hva forfølgeren ville. Jeg gjorde det og det fungerte. Kan ikke huske at jeg siden har hatt besøk av denne mannen, eller opplevd denne tilstanden. Det har jeg tenkt helt fram til nå, men nå begynte jeg å lure på om jeg sluttet å oppleve dette fordi jeg flyttet fra leiligheten i samme periode... Det må jeg tenke etter.
GjenopprettetMedlem
Kan ikke huske at jeg siden har hatt besøk av denne mannen, eller opplevd denne tilstanden. Det har jeg tenkt helt fram til nå, men nå begynte jeg å lure på om jeg sluttet å oppleve dette fordi jeg flyttet fra leiligheten i samme periode... Det må jeg tenke etter.
Dersom dette opphørte etter at du flyttet, var denne ånden trolig knyttet til huset, leiligheten eller rommet. Sånne bør fjernes, det blir lite nattero når de velger å oppholde seg på soverommet. Vi har hatt noe tilsvarende på besøk hos oss.
kariw
Anonymous
"kariwe":
Dersom dette opphørte etter at du flyttet, var denne ånden trolig knyttet til huset, leiligheten eller rommet. Sånne bør fjernes, det blir lite nattero når de velger å oppholde seg på soverommet. Vi har hatt noe tilsvarende på besøk hos oss.
kariw
Jeg husker ikke helt når det sluttet, men jeg har alltid - helt fram til i dag- trodd at det hele sluttet fordi jeg gikk "i møte med drømmen" isteden for å flykte, eller overvinne forfølgeren. Jeg synes også søvnparalyse-linkene som Passopp la inn også virker som greie forklaringer på slike opplevelser. Ihvertfall mye mer sympatiske og hyggligere å teke på enn at det skal være onde krefter som går til angrep når man sover. Tror ikke jeg er helt rede for den biten ennå.

GjenopprettetMedlem
Ta det med ro.det er ikke onde krefter.Det er en del av søvnens mysterier

GjenopprettetMedlem
http://sjaman.com/index.php?option=com_ ... 3#msg20983
Noe av det samme som dette? Som jeg opplevde for en tid tilbake. Rett og slett vannvittig skremmende, hehe!
Å kjenne seg slik paralysert, er ingen behagelig opplevelse. Man føler seg fanget, kontrollert, man forstår ikke hva som skjer og man føler seg holdt fast. Stakkar den personen som prøver å holde meg bevisst fast, jeg klikker i vinkler, haha!
Aner ikke hvorfor vi opplever dette i, under, rett før eller etter søvn. Jeg har fått forskjellige forklaringer på det.
Jeg har fått spørsmål om kundalinikraften, astralreise, at man våkner før sjelen er tilbake i kroppen. Ånder som er ute etter energien din, osv.
Har selv ikke snøring, har opplevd det et par ganger til, men ikke i så sterK grad som denne. Jeg var rett og slett vettskremt i flere timer etterpå, å turte knapt legge meg samme nattan. Jeg sov vaffal ikke på sofan på lange tider etterpå, hehe!
Anonymous
Jeg har hatt liknende opplevelser flere ganger. Dette skjer helst når jeg er på tur til oppvåkning men klarer liksom ikke våkne helt. Det er akkurat som jeg blir fanget i et drømmelag der jeg kan tenke men ikke klarer å bevege kroppen. Det oppleves som jeg kan bli angrepet her. Jeg vet heller ikke om det er min egen frykt som skaper dette eller det er noe utenfor meg selv. Det er veldig ubehagelig og har vært direkte skremmende og en følelse av å være i alvorlig fare.
En av de mest ubehagelige opplevelsene jeg har hatt var da jeg sovnet på sofaen mens jeg satt og leste. Jeg våknet flere ganger og var på tur opp men sovnet igjen. Da jeg til slutt bestemte meg for at nå var det på tide å komme seg opp av sofan klarte jeg ikke røre på kroppen. Jeg var som "paralysert" og så en mørk skygge komme mot meg. Jeg ble redd og prøvde fortvilt å komme meg opp men klarte ikke røre meg. Skyggen kom helt bort til meg og tok kvelertak på meg. Jeg tenkte hele tiden at dette er noe jeg innbiller meg, men det opplevdes faktisk som jeg ble kvalt, klarte ikke å puste og det kom en lyd ut av halsen min som når luft blir klemt helt ut og en ikke klarer å trekke ned luft. Jeg klarte til slutt å få kontakt m kroppen min og få rullet meg ned på gulvet så jeg kom meg ut av favntaket og fikk kontroll over pusten igjen. Utrolig ubehagelig!
Hadde vært veldig interessant om noen kunne forklare hva som skjer i disse situasjonene. Skal sjekke linkene dine Passopp