Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Sþk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig Ă„ logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
En gÄva 12/9 2005!

Hade inga förvÀntningar nÀr jag lade mig ner och började lyssna till trummandet, men nÀstan direkt sÄ börjar jag springa. Jag springer och springer efter nÄgot slags upptrampad stig. Det Àr alldeles flackt omkring mig sÄ lÄngt ögat kan nÄ, men lÄngt dÀrborta framför mig i fjÀrran kan jag skymta ett berg. Benen rör sig av sig sjÀlva och jag kan inte stanna och jag funderar pÄ hur jag ska orka? DÄ trÀder nÄgra ansikten fram, pÄ var sida av stigen. Lite oklart och suddigt men jag kÀnner deras glÀdje och dom ser vÀldigt nöjda ut. Jag hör inom mig hur dom driver pÄ mig. Det kÀnns fantastiskt med stödet och jag blir vÀldigt glad att dom har trÀt fram för mig.
MÀnniskor jag aldrig sett! Sedan tonar ansiktena bort och sÄ smÄningom nÄr jag fram till berget och kommer igenom det i krokiga gÄngar.
SĂ„ kommer jag ut i ett landskap som Ă€r ljusgult och alldeles disigt.  En visent stĂ„r och vĂ€ntar pĂ„ mig och jag landar pĂ„ dess rygg. Det Ă€r inte en bison, för den hĂ€r Ă€r mycket mindre, tĂ€nker jag. Visenten vĂ€nder sig on mot norr och tillsammans med en hel ”flod” av visenter flyter jag med. Jag ligger med min rygg pĂ„ visentens rygg och med mina fötter mot dess nacke. Det flyter som vĂ„gorna pĂ„ havet och jag ligger och tittar upp i rymden.
Efter ett tag stannar visenten framför ett annat berg, och böjer ned sitt huvud och jag glider ner med fötterna före. NÀr jag landat ser jag en enorm trumma framför mig inne i en mörk grotta. Jag gÄr fram till den och funderar pÄ om jag kan nÄ runt den, den Àr ju sÄ stor.
Jag strÀcker ut mina armar Ät sidorna sÄ lÄngt jag kan och nÄr knappt tvÀrsöver. Jag följer ramen med mina hÀnder och tÀnker att den Àr fantastisk! Till sist möts mina hÀnder ovanpÄ trumman. Jag följer ramens rundning uppÄt och nerÄt nÄgra gÄnger och kÀnner mig vÀldigt lycklig och nöjd, för det var hit dom förde mig, mÀnniskorna och dom fyrfota djuren! NÀr jag förstÄtt det sÄ förde mig hjorden som stÄtt och vÀntat, mig tillbaka till ingÄngen i berget jag kom fram ur, sÄ att jag kunde ta mig hem!

Sjamanism, dröm eller vad? Och betydelse...?
GjenopprettetMedlem
Kanskje det var Ändetromma di du fant..  :biggrin:

Flott reise var det, takk for at du delte  :w00t:
Anonymous
Tusen takk!
Noe fant du iallefall og dette virket Ă„ vĂŠre en fruktbar/givende reise.
GjenopprettetMedlem
Flott reise Vejla... :wub:
Anonymous
takk for at du deler denne reisen  :wub:
GjenopprettetMedlem
Jag undrar en sak för nu har jag suttit och lÀst om kraftdyr...
PÄ den hÀr resan var det ju en visent (european bison) som ledde mig.
Eftersom jag sÄg in i hans ena öga, som sÄg mycket klokt ut,
(har t.o.m försökt mÄla av ögat för det var sÄ vackert!)
var detta ett av mina kraftdjur?
:surprised:
GjenopprettetMedlem
Det kan det vÊre, men av og til kan dyr dukke opp som hjelper der og da. Enkleste mÄte Ä finne ut pÄ er Ä ta en trommereise til Visenten og spÞrre  ;D
GjenopprettetMedlem
Tack för tipset Inger Lise, det ska jag göra!
:biggrin:
PS!Jag tror ocksÄ att det var min andetrumma jag fann.
Anonymous
Har inte sett den hÀr resan tidigare, Vejla. Fin upplevelse!

Min erfarenhet Àr att en vÀgvisare inte nödvÀndigtvis, behöver vara ett kraftdjur, Àven om man kÀnner att man har kontakt. Man kan ju frÄga djuret... och förhoppningsvis fÄr man svar. Mina kraftdjur genom Ären har svarat pÄ olika sÀtt.

Det var vÀl Michael Harner som skrev, att om ett djur visar sig ur 4 vinklar, pÄ samma resa, dÄ kan man vara sÀker pÄ att det Àr ens kraftdjur. Det hÀnde vid ett tillfÀlle nÀr jag fick ett tillfÀlligt kraftdjur och det var en lÀcker upplevelse, nÀr detta djur hade uppvisning, nÀstan som hackspetten i Kalle Anka...  ;D ... fast i lÄngsammare takt.

Om du inte har gjort det; res igen pÄ frÄgan!
GjenopprettetMedlem
Spennende Vejla, fint Ä lese for en pÄ begynner stadiet nÄr det gjelder trommereiser.  :biggrin: