Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Francis [Bot]
Nå ble jeg usikker på hvor jeg skulle poste dette emnet...  :razz: dere får bare flytte på det i allefall...  :icon_biggrin:

Bruker dere se etter tegn i naturen som kan si noe om været? Hvilke tegn og stemmer det?

Her er noe av det jeg har:

Fluer og mygg bli ekstra plagsomme når det er regn i vente

Maur som kommer tett i tett, kan tyde på tungt varmt vær i tiden fremover

Skriker kråka bestemt tre-fire ganger etter hverandre, blir det regn

Spinner edderkoppen tett i tett blir det godvær, spinner den med store hull blir det regn.

Holder myggen seg nede ved bakken, er det tegn til regn

Ring rundt sola tyder på væromslag og nedbør

Trekker tåka til sjøs blir det godvær, trekker den innover landet blir det regn og uvær

Hvis kyr, sauer og geiter trekker mot fjellet blir det godvær, trekker de mot hjemmetraktene blir det ruskevær

Blir fjellene blå (som de ligger i en dis) blir det varme

Hvis en flue setter seg på ryggen og biter deg gjennom skjorta, blir det styggevær

Er det en hvit ring rundt månen blir det snø

Stikker du en pinne i maurtua og mauren klatrer helt opp på pinnen, blir det godvær

Er det klarvær/blå skyfri himmel på vinteren, blir det frost

Når skjæra vasker seg i vannpytterblir det regn

Når nymånen ligger på rygg blir det frost

Hvis fjellene blir blank på en sollys dag/virker som de er våte, blir det regn

Når det er "lytt" ute/lyder høres godt, som om de er veldig nær,  blir det regn

Når hus som er langt borte blir avlange/som en skyskraper, blir det mildvær
Snappy [Bot]
Kjempeflott oversikt!

Og når sjøfuglene (måsen) sitter på land i større flokk, blir det uvær. Sikkert værtegn. (Naturlig nok fordi det allerede er uvær lenger ute på havet og de har søkt ly på land)

Kald mai måned skal angivelig gi god sommer, og varm mai skal gi møkkavær om sommeren, hvor jeg kommer fra. (Men hvem vet i disse globale oppvarmingstider...)
Francis [Bot]
Bygger skjæra reir høyt, blir det en fin sommer. Bygger den reiret lavt blir det en dårlig sommer.

Blir trær uten lauv, mørk/ser fuktig ut, blir det regn
Yahoo Slurp [Bot]
Hej Ulva  :icon_biggrin:

:eusa_clap: :respect: :wub: Det var rigtig flot.... og jeg kan nikke genkendene til flere af dem du har skrevet, som vi også bruger i Danmark

Hilsen Shamanen  :icon_biggrin:
Anonymous
- og hvis isen på fjorden går an å gå på til st.hans tyder det på sommeren blir sen...  :innocent2:
Yahoo Slurp [Bot]
"WhiteOwl":

- og hvis isen på fjorden går an å gå på til st.hans tyder det på sommeren blir sen... :innocent2:

hej WhiteOwl  :icon_biggrin:

:lol: :lol: :lol: :lol:

Hilsen shamanen  :icon_biggrin:
Francis [Bot]
- og hvis isen på fjorden går an å gå på til st.hans tyder det på sommeren blir sen...  innocent2

:lol: :lol:  :lol: :lol:
Anonymous
Hei ulva
flott informasjon. det eneste jeg viste var når myggen og fluene blir ekstra hissig er det regn i vente.
Tror også jeg har hørt at når fuglene flyr høyt på himmelen, kommer det god vær.
Whiteowl, du er nå morsom :lol: :lol: