Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Her kommer er liten bønn fra en som egentlig ikke skulle vært her inne nå:
Jeg ser at flere har startet egne dikttråder der man samler alle sine dikt.
Jeg forstår at det ligger en god intensjon bak, men jeg synes
ikke det er en god idé. Mest fordi jeg tror man lettere går glipp av gode dikt på denne måten. Det vil jeg helst ikke.
Av rent egoistiske grunner håper jeg derfor at praksisen med å starte en ny tråder for hvert nytt dikt fortsetter. Det er mulig at det bare er snakk om en vanesak, men for egen del har denne nye praksisen ført til at jeg helt sikkert har mistet flere gode dikt og innlegg av dem som bedriver denne praksisen.
GjenopprettetMedlem
må si meg enig her. Vil heller ikke gå glipp av noe ....

GjenopprettetMedlem
Den må du forklare, NNy....
Tror ikke du går glipp av noen gode dikt, tvert imot.. mener nå jeg....

En kan jo skrive en ny rubrikk for hvert nytt dikt en legger inn....
Det kommer jeg å gjøre etter hvert....
La nå de som kjenner for dette, gjøre det....

Anonymous
Hur blir det lättare att missa dikterna då?

Förstår inte riktigt hur du menar Nny...
Jag känner att jag har haft möjligheten att lättare återkomma till f.eks. Espens dikter
om jag vet att de finns tillsammans i en och samm tråd...
Anonymous
Enestående,
på det ene og det andre viset
Når det står der og glitrer
helt alene i begynnelsen
blir det enestående
med en hale av respons etter seg
har diktet fokus og sammenheng
jeg også
og jeg kan lett gå tilbake å lese det hele en gang til
å bli diktet og dikte
å undres
blir det flere
forvirres jeg
kanskje gjør diktet det også
iallefall det diktet jeg leser
det diktes ikke i meg på samme viset
Jeg kan se at det for poeten skaper sammenheng, fokus og kontinuitet å gjøre det slik
og i det ligger det også en opplevelse av det samme for meg som leser, men den er en annen
det var nå mine opplevelser.....
Gro
GjenopprettetMedlem
Er nok enig med deg der... Gro...
Har bare renset i arkivet, og de "gamle" kom på rekke og rad...
De nye som forhåpentlig kommer, vil derfor bli "enestående".... ihvertfall i bokstavelig forstand...hehe
Blir nok ikke så gæernt som det ser ut til....

Anonymous
Jeg kan også forstå NNy og har hatt en lignende reaksjon som gro H.
Dessuten synes jeg at spennende utvekslinger rundt et dikt blir lett kuttet av eller gjemt bak et nytt dikt i samme tråd som kanskje har en helt annen tilhørighet.
Men som sjelevenn sier, begge ting lar seg kombinere - såfremt det er nok " plass" på websiden.
NNy, som ifølge egne ord "egentlig ikke skulle vært her inne nå": Har jeg forsovet meg? Er det mai? Eller har jeg gått glip av de siste episodene i såpeoperaen?
Det kan komme mye godt av det å være på feil sted til gal tid...
Så kan det og være litt spooky å være to steder samtidig.
Var det ikke to av deg her inne i går? En FØR, en ETTER?
hilsen fra en søvngjenger som selv lurer på om hun skulle ta en timeout
- men jeg lover ingenting
GjenopprettetMedlem
Over femti sider... ble til en!!! :w00t: ( Når stakkars Inger-Lise har fått ryddet opp etter meg

)
Tror ikke det er ubegrenset med plass her inne....
Og dere andre behøver jo slett ikke ta etter, om det ikke tiltaler.....
Passer på å hilse alle sammen her en RIKTIG FORTRYLLENDE GOD HELG!

GjenopprettetMedlem
Jeg synes at de som skriver dikt her inne skal kunne velge om de legger inn hvert nye dikt på ny tråd, eller om de velger å gjøre som Espen og Sjelevenn, og samler de i en.
Og for hver gang de legger inn et nytt dikt, er det fremdeles rom for kommentarer.
Plass blir det nok uansett

Og det er rom for alle varianter
mvh
Inger Lise
Anonymous
Den må du forklare, NNy....
Tror ikke du går glipp av noen gode dikt, tvert imot.. mener nå jeg....
En kan jo skrive en ny rubrikk for hvert nytt dikt en legger inn....
Det kommer jeg å gjøre etter hvert....
La nå de som kjenner for dette, gjøre det....
Sjelevenn;
Jeg tror ikke jeg MÅ noe som helst, men siden det er DU som forlanger skal jeg forsøke å forklare hva jeg mener:
Jeg må for tiden være selektiv med hvilke innlegg jeg leser pga. tidsnød. Et av kriteriene for mine valg blir da Tabloid - dvs. overskrifter. Ofte trigges jeg av en god tittel på et dikt og velger å lese dette. Det er selvsagt ikke alltid dette stemmer, men slik fungerer nå engang programmet mitt.
Når det lages en fellestråd for alle diktene til en person, ser man ikke tittelen på diktet når man trykker på "Vis uleste innlegg". Når jeg ser en ”samletråd” vet jeg bare at det er en laaaaang tråd som jeg må leite inne i for å finne det nye diktet. Ikke er jeg sikker på om det er et nytt dikt som er lagt inn heller. Kanskje er det bare en ørliten kommentar av poeten eller noen andre som attpåtil bare er slik:

Med hundrevis av nye innlegg nedprioriterer jeg slike tråder. Det er slik jeg mener at jeg lett kan gå glipp av gode dikt. Og dikteren kan miste en leser.
En annen grunn er at man ganske ofte kategoriserer folk. Jeg vet at det er en dårlig egenskap, men for mitt vedkommende fungerer denne uvanen dessverre ennå. For eksempel har jeg noen favoritter her inne når det for eksempel gjelder dikt. Disse diktene vil jeg fortsatt prioritere å lese. For eksempel ville jeg nok lese i en eventuell ”Ailo-dikt-tråd,” mens jeg trolig ikke ville prioritere en eventuell NNy-dikt-tråd hvis hun - måtte Gud forby - skulle starte en slik. Dermed ville jeg kanskje gå glipp av framtidige perler fra NNys tastatur når hun etter hvert finner sin stemme. Men enn så lenge vil jeg kanskje tenkt at "hun NNy skriver da litt kjedelige dikt så den tråden dropper jeg å sjekke ut akkurat nå". Hvorom allting er vil jeg gjerne presisere at dette er helt uten brodd til noen av dere som allerede har startet en ”samle-dikt-tråd”. Dette siste er mer et fremtidig sceoarie.
Dette er heller ikke problem for meg, det var kun et ønske om at gammel praksis kunne fortsette.
Og heldigvis tror jeg at folk her inne gjør som de kjenner for. Og jeg? Verken kan eller vil hindre dem i det. Noe mer har jeg ikke tenkt å si om dette.
Masha: Nei det er ikke mai desverre, jeg står bare litt fast i skrivingen og finner litt trøst i dere som ikke står fast.

GjenopprettetMedlem
Så,så... NNy....
Forandring fryder...

Anonymous
Jeg er fullstendig enig med Nny. Jeg synes ikke personlig at dikt skal bli samlet i en fellestråd. Men jeg respekterer de som vil det.
GjenopprettetMedlem
Jeg er også enig med NNy. Jeg er for lengst begynt å merke slike tråder som lest, for jeg orker ikke å lese og scrolle. Det er også vanskelig å vite hva man snakker om og hvilket dikt folk svarer på. Og hvis man vil lese et dikt om igjen en annen dag - hvor finner man det egentlig?
I tillegg blir jeg sliten i øyan av å lese lenge på nettsider. Det er derfor en hjelp om folk er flink til å bruke linjeskift, store bokstaver i begynnelsen av hver setning og en og annen smiley for å gjøre sine innlegg mer lettlest.
Mvh Stridshjelp
Anonymous
"Stridshjelp":
I tillegg blir jeg sliten i øyan av å lese lenge på nettsider. Det er derfor en hjelp om folk er flink til å bruke linjeskift, store bokstaver i begynnelsen av hver setning og en og annen smiley for å gjøre sine innlegg mer lettlest.
Og mellomrom iblandt! Jeg blir veldeligt trött av mye tekst uten mellomrom og veldelig glad av luftighet i teksterna;
stykke mellomrom stykke
Intressant vad ulike det kan vara i hur vi upplever läsa, finna texter... et dikt, fellestråd, ordning, u-ordning, rydding
Tänk vad ulike vi er og vad triveligt det er att vi er ulike

For meg er det ordning at samle... jeg skulle ellers ALDRI vite vad jeg skrevet og sikkert nesten skrive samme diktet om og om og om igen... lykkeligt uvitende...

Jeg tar risikoen att noen bommer... vhis man vill lese mine dikt, er de där de er... i "Längtanstråden"

Sensis [Crawler]
Hei.
Det tok til med Espen...han samlet det meste han skrev under en overskrift.
Jeg har bedt ham fra nå av om å sette inn sine dikt der de skal være, under "Dine dikt".
Nå ser jeg at flere gjerne vil ha egen plass for egne dikt.
Jeg foreslår at hver enkelt samler egne dikt på egen plass på egen maskin.
Her på Debattsonen er reglen som før: Legg diktene inn under "Dine dikt"
Der kommer de til å stå på rekke og rad.
Der får de sine kommentarer etter seg og kan slås opp etter hvert.
Vennligst gjør det så og spar moderator og meg for arbeidet med å gjøre det fremover.
Mvh Ailo Gaup