Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg synes det er spennende å lese de trommereisene der deler her inne. Skikkelig fasinerende. Så slo det meg at det er mange fellestrekk mellom endel trommereiser og noen typer eventyr. I endel forkeeventyr så reiser man "østenfor sol og vesten for måne" og det går over "berg og blåne", og inn i berg og under jorden og opp i luftslott. Og ofte er det noen som skal befris, prinser eller prinsesser, og befrieren må gjennom prøvelser på mot og styrke. Og det ris på isbjørner. Minner ikke dette mye om tromme reiser da? Med sjelehenting? Og gir ikke det en plausibel forklaring på endel av folkeventyrene? Noen som kan eller vet eller har tanker om dette?
GjenopprettetMedlem
Jo, dette var en interessant tanke! Jeg tror absolutt at trommereiser har fellestrekk med eventyrverdenen. For når man gjør en reise går man inn i myteverdenen. Jeg tenker på en bok også, og hvordan eventyr er symboler på våre livsmønstre. Av de mandala- folkene. Benedicte Thiis - men husker ikke hva boka heter. Kan prøve å finne det ut.

Men sjelehenting finner man jo spor av i eventyr også. Hva med Hans og Grete? Eller Tornerose? Eller Snøhvit? Og Mumle Gåseegg?

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Eventyr var en måte å dele/lære bort kunnskap på i gamle dager, så ja jeg tror nok at eventyrene kan være iblandet (i alle fall) kunnskap fra trommereiser.

Når det er sagt kan vi vel ta eventyrene for det de er, vi trenger vel egentlig ikke noen plausibel forklaring. Bedre å leve vårt liv i dag, i visshet om at de kunne mye i gamle dager også.
Anonymous
en av mine beste trommereiser var når jeg forflyttet meg til brygga mi på hytta kunne kjenne det blåste i håret å ta i vannet nydelig. jeg elsker trommereiser kan vel aldrig få nokk  :) bast
GjenopprettetMedlem
Les Bear Hearts "Vinden er min mor". Der skriver han litt om hvordan historier brukes/eller ble brukt til å lære opp barn.
GjenopprettetMedlem
"gidgeroo":

Les Bear Hearts "Vinden er min mor". Der skriver han litt om hvordan historier brukes/eller ble brukt til å lære opp barn.

Ja her er jeg enig med deg gidgeroo, og historiefortellere var spesiellt viktig i tiden før skriften ble innført, og den er viktig i vår tid også.
Og dette er i ferd med å bli innført igjen..  :eusa_clap:

"Hele verden er full av historier,
av og til lar de seg fortelles."
                    Cherokee ordtak.

Samin  ;)
Anonymous
"Stridshjelp":

Jeg tenker på en bok også, og hvordan eventyr er symboler på våre livsmønstre. Av de mandala- folkene. Benedicte Thiis - men husker ikke hva boka heter.

Den heter "Eventyret er sant". Står om den her: http://www.manadala.no/