Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Idag skal snarbeinte og langørede lille Alvar plage oss med et morsomt lite moraltricks... :P

I byen igår ble jeg tiltalt ei ei skjeggete gammel dame, vel hun var nok mye yngre enn meg, men usunn livsstil har nok fått henne til å se 50 år eldre ut enn hun egentlig er.. I allefall var hun bra barbert, bortsett fra under haka, der hadde hun tydeligvis ikke giddet, for det hadde hun en 2 cm lang pels fra øre til øre. " Blir ikke noe sex med meg, snuppa.." tenkte jeg, mens litkjekaren krøp innover i seg selv, og i dekning, i enslags stille protest mot sånt...hår i suppa?

Nåja, udelikate overflater sier ikke nødvendigvis så mye om det som er bak maska, kan godt være ei trivelig kjerring allikevel. Får så være, det har jeg ikke tenkt å finne ut. Er ikke syndene større enn som så, får det pinade være. Noe kriminalitet må vi ha, og denne formen er forholdsvis benevolent. Så av onder er slikt langt å foretrekke foran voldsmenn og denslags tobent avskum som for min del, godt kunne været fjernet fra jordens overflate. :I

Neida, denne, dog ikke så veldig søte gamle damen, ville selge meg billig "gull"... :lol:

" Buy gold?" spurte hun vennlig...Jeg kastet et blikk på den høyglanspolerte messingringen, lo sarkastisk, og sa at , det der er bløff. " OK, thankyou," svarte hun, dro et smil, og seilte videre i håp om å finne et annet naivt og uærlig offer.

Saken er nemlig den. At når man blir tilbudt å kjøpe 50 grams gullringer på gata av uvaskede utlendinger, for 200 kroner, så skjønner den mest enfoldige at det dreier seg om tyvegods. Allikevel kjøper mange "ærlige" folk, for å skaffe seg litt bling-bling til etpar hundre som er verdt 6000 i butikken. Folk elsker blanke ting, er som skjærer, og når man kan glitre seg opp med "gull" for 5000, til en 50 lapp, om man pruter, er det nok mange som tøyer "ærligheta" en smule...

Poenget er det, at man tror at man kjøper tyvegods, men blir selv bedratt... :lol: Således kan man vel neppe laste disse "gullselgerne" for å være noe værre moralsk enn de pene og pyntelige borgerne som lar seg bedra i håp om å selv tjene på å bedra?

Så om noen ovenfor, tja la oss si Herren, skulle beklage seg, tror jeg nok at gamlingen får seg en god latter i skyskjegget sitt... :lol:

Ja,ja, eiendomsrett og penger og sånt er nu engang endel av denne verdens betingelser, blant menneskene. Men i det store hel, tror jeg disse småsyndene er absolutt like tilforlatelige som de syndene som pene besteborgere utfolder. Blandt annet kapitalistene, brødtyvene, utbytterne, aksjespekulantene, bankvesenet og andre notoriske parasitter og kjeltringer. Nei, kapitalastene kan veksle papirene i mynter, og ete dem for min del. Gjerne alt på en gang, deretter kan de legge ut på svømmetur.

Og det å kjøpe messing for gull er jo en lærepenge, kan man vel si. En velfortjent en er det og, etter min mening. Selv om jeg selv i et svakt øyeblikk selv engang... :lol: jeg lærte noe av det, så helt ok for meg.

De produseres forresten antakelig her i Oslo, ettersom det "gullstemplet" på dem, er et kjent gammelt merke brukt av noen som jeg ikke ser noen grunn til å identifisere av flere grunner. Men for all, benytt anledningen, og kjøp feite gullringer til røverpriser!

Johoo! Lykke til!

Og hør her!: http://www.youtube.com/watch?v=ukI1p_M57lo
Tekst/akkorder her:
http://www.chordie.com/chord.pere/members.tripod.com/~Peji/songer/trubadur.txt

Ha en grønn og gyllen dag! 8)

Bling-Bling! ;D
Anonymous
Har de vært og kjøpt "gullringer" alle sammen, og at det er derfor jeg ikke får noen respons på denne mon tro?  :lol:
GjenopprettetMedlem
Likar best kråkesølv,og treng lite gull.

Kvar vil du med denne triksteren din,Alvar?
Du burde jo skjønne at mange av oss her inne er eminente scannerar,intuitivt sett,og derfor anser slike oppslag som ein smule......bortkasta?
Prøver du å framstå som ei slags moderne PillarGuri? :biggrin:
Har du tips om kva du kan gjere med apropoet,i ein sjamanistisk setting?
Anonymous
"Alvar Horst":

Har de vært og kjøpt "gullringer" alle sammen, og at det er derfor jeg ikke får noen respons på denne mon tro?  :lol:

Nei... det har vi nok ikke... ikke jeg i hvert fall. Men jeg ble inte så interresert av emnet, just for at det ikke er interessant for meg. Jeg bär jern fra Skogsnäskollektivet, runt halsen min  ;D

Idag skal snarbeinte og langørede lille Alvar plage oss med et morsomt lite moraltricks

De orden derimot, de spilte på en streng og jeg tenkte... hvorfor skrev du det? Er det for at du tenker så om deg selv, eller er det for at du tror at vi andre tenker så om deg? Du har også skrevet slem-Alvar eller noe slikt... Jeg er av den tron, at det du sier om deg selve, det slår an en treng i deg, meg og alle andre. Hvem vil du vaere? Langørede lille slem-Alvar?  ::)  ;)

Derimot blev jeg glad åt akkordlinken du la ut.  :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

Jeg trodde dama het Prillar-Guri, ihvertfall lærte jeg det på folkeskolen i Nordland på 1950-tallet. Nå ser jeg det er 20 ganger så mange treff på navnet uten –r— i. Men det er et men, for ikke å si flere:

http://www.hegnar.no/hegnar/printver.as ... 639&cat=66

http://www.genealogi.no/kilder/prillarguri.htm

”Dei lågo der som katten på lur,
når han vil musi fange.”

(Dølevise.)  
GjenopprettetMedlem
Takk for korrigering,edle riddar! Eg sjekka sjølvsagt på wikipedia,for eg var ikkje sikker sjølv,men fann ut at den mest kjente varianten fevna fleire av lesarane.Difor. :biggrin: he he.
Men linkane er interessante,og berører faktisk meg litt,på et anna vis. :wub:
Anonymous
"Final Tribe":

Tenkte også det, men glemte at skrive det
Anonymous
"Final Tribe":

Likar best kråkesølv,og treng lite gull.

Kvar vil du med denne triksteren din,Alvar?
Du burde jo skjønne at mange av oss her inne er eminente scannerar,intuitivt sett,og derfor anser slike oppslag som ein smule......bortkasta?

Nei, jeg tror ikke du er noen eminent scanner, bare et menneske som i fravær av egen kreativitet , ynder å huke deg på, eller kritisere andres. Og  du har på det viset forsimplet flere av trådene mine, også med hva jeg opplever som direkte ondsinnede insinuasjoner og forsøk på stigmatiseringer. "Marokkansk romantisk posesi", "Augesoga" Og om du tror jeg ønsker å diskutere dette med deg tar du feil.

Jeg synes du kunne i så fall begynne med å scanne deg selv, og finne ut hva slags intensjoner du har med å stalke meg her inne.

Ei heller tilfører dette innlegget ditt noen annen substans, enn hva jeg anser som vampyrisme. Jeg hadde satt stor pris på at du heller la deg etter noen andre, og sluttet å forsøke å ødelegge mine tråder.  Men det er klart, som vampyr, er det mye næring å hente, så jeg forstår din iver.

Vær så snill å hold avstand om det er mulig, eller i det minst la være å systematisk trenge inn i trådene min med hva jeg opplever som gjentatt forsimpling for å si det pent.. Jeg oppsøker aldri deg, jeg henvender meg aldri til deg heller, men besvarer dine henvendelser. Så kunne jeg kanskje få være i fred for deg?

Eller ønsker du det du faktisk oppnår, å ødelegge min glede med å være kreativ her inne?

Om det er andre, mere personlige subjektive grunner til at du har lagt deg etter meg, så for det første liker jeg ikke din karakter, dernest er du for gammel for meg.

Så kanskje jeg kan få være i fred for deg, så lenge jeg ikke poster noe som du på liv og død MÅ respondere på.

Og uansett, kanskje holde seg til saken?

Ha en fin dag.
Anonymous
"Lie":

"Alvar Horst":

Nei... det har vi nok ikke... ikke jeg i hvert fall. Men jeg ble inte så interresert av emnet, just for at det ikke er interessant for meg. Jeg bär jern fra Skogsnäskollektivet, runt halsen min  ;D

Idag skal snarbeinte og langørede lille Alvar plage oss med et morsomt lite moraltricks

De orden derimot, de spilte på en streng og jeg tenkte... hvorfor skrev du det? Er det for at du tenker så om deg selv, eller er det for at du tror at vi andre tenker så om deg? Du har også skrevet slem-Alvar eller noe slikt... Jeg er av den tron, at det du sier om deg selve, det slår an en treng i deg, meg og alle andre. Hvem vil du vaere? Langørede lille slem-Alvar?  ::)  ;)

Derimot blev jeg glad åt akkordlinken du la ut.  :eusa_dance:

Som overskiften flagger klart som dagen, denne tråden berører et moralspørsmål., og det ganske så on the edge.
Av alle tråder på dette forumet, har den således like mye intensjon og innhold enn svært mange andre feks. morotråder. Ikke at den på noe vis er enestående, men den peker på en nokså interessant moralsk gråsone, som brukes bevisst av noen. Dessuten er den både velformulert og morsom. Sier jeg selv.

Min noe sarkastiske behandling av Alvar er likeledes med ei god klype humor, og av rik kjærlighet til ham fra min side, og signifiserer også noe av hans tidels alvete karakter gjennom den beskrivelsen. Alver regnes som lettbente, langørede, noen ganger litt slemme, eller spisse, og og tildels noen ganger hva som kan oppleves som bortimot ondskapsfulle, noe jeg forsøker å ikke låne oss til. 

Det handler også om at loven er innstiftet for å verne om eiendomsrett, og og disse som stigmatiseres som kjeltringer, ofte ikke er halvparten så mye kjeltringer som dem som loven beskytter. Småfolk er lette og ta, de er annerledes, har ikke midler, er gjerne uflidde og kanskje uvaskede, driver kanskje litt småkriminalitet... Mens de egentlige kjetringene som eventuelt skulle vært "stigmatisert", ser ut som besteborgere, har pene klær, kjører blanke biler, har dusj hjemme og pene tenner. Men er allikevel uendelig større kjetringer en disse tuskhandlerene.

Men loven og gjengs moral fordømmer de sistnevnte, de små og skitne, i samfunnets utkant, men ikke dem som egentlig skulle vært fordømt, lenge før disse.

Ja Cornelis var fin han, jeg hadde gleden av å treffe ham etpar ganger. Festlig fyr ;D

Ha en fin Lie dag, og må 101 uventede gleder blomstre i din vei.
GjenopprettetMedlem
Hm. Nye vendingar igjen.

For å vere kortfatta:

Nei,eg er ikkje kreativt fråverande. Det er ikkje mitt problem.Meir tiden til å vere det,kanskje?
Jo,eg scanner ganske så bra.Så godt som eg må gjere.
Forsimplar trådane dine?   Vil du berre ha ros? Andektig nikking?
Stigmatisering ? Av kva type gruppe eigentleg? Stigmatiserer du??
Du tek opp tema du anser som viktige, og tåler ikkje motsvar eller spørsmål?
(Uten gale hadde det vel aldri vore noko rett)
Øydelegge trådene dine?  Kva er ein tråd egentleg? Ei lang rekke supporterar av dine synspunkt?
Nei,eg får ikkje næring av å "ta" alle innlegga dine.Nokre. Men langt frå alle.
Eg oppsøker deg? God vits. Eg har berre svart deg relativt høfleg på et par henvendelsar..
For gammel til kva? Det har eg lurt på i fleire dagar....

Ellers kan eg seie at det ikkje berre er din opplagte kreativitet,formuleringsevne og "drive" eg speiglar meg i.
Eg  syns du har ein morosam tilnærming til ein del tema.
Men derimot ein god del av innholdet gjer meg trist.
For i allfall meg,vitner det ikkje om respekt og tru på mennesket som heilskap.
Skal du liksom fungere som ein slags "dødsengel" i ein allerede kaotisk verden? Er det sjamanens lodd?
Du deler rundhånda ut titlar som snyltar,løgnar,degenerert,forpestar,svindlar,vampyr etc etc.
Det er dine favorittord,slik eg har talt dei?
Kven går fri eigentleg?
Men eg ser slettest ingen grunn til å slette trådane dine,og det har aldri vore min intensjon. Eg har aldri bedt om å få dei sletta.Tru meg.
Eg er like glad i mine eigne innlegg som du er i dine.
(Dette er ikkje eit triks.)
Eg har tru på meg sjøl,på deg og alle andre.
Har du?
Du vil vere i fred for meg no.
Det er ok. at du seier det.
Slik fungerer jo både samfunnet og Sjamansona?

Til slutt,vis eg er ein vampyr,må det vere ein med kraftig anemi.
Eg vel heller å sjå meg sjølv som ein løvetann  frå ein bra komposthaug som strekker seg etter sola. :biggrin:
Vere med?