Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Anna Rita Spein har undersøkt rusbruk blant samisk ungdom. I en ny doktoravhandling avslører hun at unge samer drikker mindre alkolhol og røyker omtrent like mye som ikke-samisk ungdom i Nord-Norge.
Funnene fra doktorgraden til Anna Rita Spein gir ingen empirisk støtte til myten om den ”drikkfeldige” samen.
En mulig historisk forklaring på denne stereotypien har vært at man mente at samer skjenket seg oftere offentlig enn sine landsmenn. Storsamfunnet har vansker med å akseptere den åpenbare beruselsen som er vanlig i det samiske samfunnet, heter det.
Til tross for at samisk ungdom drikker mindre, er nesten dobbelt så mange samiske foreldre bekymret over ungdommens alkoholforbruk.
Læstadiansk avholdenhet kan være årsaken til at flere samiske foreldre uttrykker bekymring over barnas drikking, mener Spein, som tror det eksisterer generasjonsforskjeller i synet på alkohol.
(Nordlys 3. mai.)
Anonymous
Det er godt at myter blir avslørt.

Anonymous
Ja, dette leste jeg også i avisen i dag.
En annen myte som går igjen, er at samer er kjent for å være svært hissige. Man må passe seg, slik at de ikke trekker kniven. Denne myten lever i beste velgående.
Ja, ganske nylig satt jeg i et selskap. Der presterer en person å si, at samer er kjent for å være hissige. Dette mens tre fredsommelige samer satt og hørte på.
GjenopprettetMedlem
Er dette forskningsresultatet ein del av denne levekårsundersøkelsen??
http://www.nrk.no/kanal/nrk_sami_radio/1.2344366
Generellt vil eg stø alle slike undersøkelsar som set lyskastaren på kvifor nokon samfunnsgrupper kjem dårleg ut i levekårsstatistikkar og daglegliv.Og ignorere kollektiv ,gammal skam for ei stund.
Aldri moro å vere under lupa,men viktig.
Skal ein forstå seg sjølv,lyt ein forstå samfunnet ein lever i.Og omvendt.....
Anonymous
Høres ut som en fornuftig forklaring. Noen nordmenn kan også ha inntrykk av at folk drikker mye i andre land lengre sør for eksempel, fordi de gjerne drikker litt hver dag. (Husker noen kunne bli overrasket hvis jeg tok en øl på en søndag før.) Noen drikker litt hver dag, mens andre tar alt sammen den nest siste dagen i uka.
Så har det mye å gjøre med religion. Nordmenn har vært nøye på det med ukedagene, men nå er det på vei til å bli borte. Vi begynner vel å nærme oss spanjolene og de gamle samene, ihvertfall i hovedstaden når det kommer til drikkekultur.
GjenopprettetMedlem
Dette kan vi ikke ha noe av !! Nå er det bare begynne å bøtte !!

skål