Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg har arbeidet lenge med å sleppe mitt ego og gå in og vaere "ett med alltet" och ikke bry meg om ynkelige små behov av bekreftelse och önsker. Det går bedre og bedre og det har skjett en forandring i meg. Det som er en kunst, er å gjöre det, uten at helt tape sin personlighet. Flere av mine venner er litt irritert på dette, när jeg ikke har lyst til å fire bursdag, eller ikke setter pris på godord, da jeg ikke er interresert å höre at jeg er dyktig på det eller det. Men det er ikke lengre interessant.
Mange ting blir rett uvesentlige at egne tanker til og jeg har lyttet en hel del på Eckhart Tolle...
Idag fikk jeg en övelse av det uvanlige sorten og jeg ser den virkeligt som en övelse i at sleppe egoet och "let go" :
När de av mine kollegor som slutter på mitt arbeide, idag ble avtakkede med blomster, fine ord og klem, ble ikke jeg avtakked, tross at jeg også er en av dere, som slutter på den här arbetsplatsen. Det er förste gangen i hele mitt liv, som jeg har vaert med om dette. Noen gjorde sjefen oppmerksom på dette men da sa h*n at jeg egentligt ikke levner dem... Men sånn er det – jeg slutter på den jobben og har allrede truffet min nye sjef.
Kanskje han hade glemt meg og ikke ville erkjenne? Jeg vit ikke, men nu er det sånn at jeg har en vidunderlig intuition og visste allrede igår, at det nok skulle bli sånn här. Så jeg sa till mannen min, at avtakkninger er ikke noe göy, men om jeg ikke blir avtakked alls, då kommer det att bli rart. (Han påmindede meg när jeg kom hjem, om att jeg hade sagt sånn.

)
Vifte vifte... blow away and it's gone.
Det gikk bra. Den lille fölelse av skuffelse som kom på eftermiddan kl.15:30, den forsvant rett raskt. Man får vad man behöver brukar er noe jeg sier ofte... og dette var en övelse som nestan burde gi diplom... men vad bryr jeg mig om diplom?

Det är bara egots röst... Nej vifte vifte... blow away... Hur mår jordkloden egentlig?
Det er gott at vaere i utvikling. For 10 år siden hade jeg lei, skuffet og sikkert grått.
Men idag så opplever jeg... föler... og går videre. Det er flott å vaere med om!

Anonymous
Hmmm - du vil ikke ha godord, så hva skal jeg si da, mon tro?

GjenopprettetMedlem
Blommor ter sej bettre på ëngen min engel

GjenopprettetMedlem
Hmmm... Jeg mener da at selvfølelse og ego ikke er det samme....
Et sosialt vesen trenger oppriktige positive tilbakemeldinger...,
som en bekreftelse på seg selv, ellers hadde en ikke behovet av å være sosial... mener nå jeg da...
Jeg
elsker komplimenter! Det styrker selvfølelsen. ( Er det egoet? )
Er det ingen andre til stede, så roser jeg meg selv, og gir meg en klapp på skulderen!
Ikke konstruktiv kritikk derimot, ligger det som oftes dårlige intensjoner bak, har jeg blitt flinkere på å ikke ta innover meg... Å ikke kjenne behovet for å forsvare meg.... er en seier for meg.
GjenopprettetMedlem
"Lie":
Det er gott at vaere i utvikling. For 10 år siden hade jeg lei, skuffet og sikkert grått.
Men idag så opplever jeg... föler... og går videre. Det er flott å vaere med om! 
Dette er flott, Lie

(vifte, vifte, blow away...

)
Som jeg forstår det handler det om egoets følelser, om det går an å si det på den måten.
Når man tillater seg å bli lei og såret av "negative" ting som man titt og ofte møter på sin vei,
samles det en masse grums og slam i systemet.
Dette kan føre til en opphopning av tunge energier, som igjen kan føre til blokkeringer.
Sånn sett blir det til hinder for den frie flyten av lette energier som vi trenger for å holde oss friske.
"Aventura":
Ikke konstruktiv kritikk derimot, ligger det som oftes dårlige intensjoner bak, har jeg blitt flinkere på å ikke ta innover meg... Å ikke kjenne behovet for å forsvare meg.... er en seier for meg.

Bing [Bot]
Jeg er enig i at det er viktig at slike opplevelser som den du hadde ,Lie, ikke blir hengende fast og skape masse grums i systemet. Men: Det er forskjell på skryt og å bli sett, jeg tenker av det du har delt om ditt arbeid at dette er noe som du skulle få blomster for. I massevis. Det handler jo om å bli sett, ikke la det gode arbeidet være usynlig for sjef og kolleger. Har arbeidet med ungdommer i vansker, slik som du, og tar imot de blomster jeg får også når jeg møter igjen de ungdommene jeg har arbeidet med, opplever at de er glade for å se meg og at mange av de nå heldigvis klarer seg i livene sine. Og det er de vakreste blomster det går an å få!

GjenopprettetMedlem
Enten e han sjefen ein tullebukk,ellers så
fortrenger han noko. Og så får du testa egoet ditt på kjøpet,Lie.
Kanskje ein slags dominoeffekt?
GjenopprettetMedlem
Flott at du ikke tok deg nær av den behandlingen Lie

OG flott at du jobber med egoet ditt. Det er en vanskelig
prosess!
Men må nok si meg enig med Aventura her.
Jeg tror ikke ros eller ris har så mye å si egoet. Det er hvordan du håndterer risen eller rosen.
Før ble jeg kjempelei og kanskje tilogmed sint, om jeg fikk ris. Særlig hvis det var urett.
Og jeg hadde vansker med å ta i mot ros, selv om jeg ville høre det ofte og mye.
I dag...om noen vil rise meg, så lar jeg dem gjøre det. Er det berettiget, så prater
jeg stille og rolig om det, og takker for at de satte noe i lyset for meg. Noe jeg kanskje
kan jobbe med å få bort.
I dag...om jeg for ros, så tar jeg det i mot, det gleder mitt hjerte oppriktig.
Bare sånn som ei i andre klassen min, som ringer til meg de dagene hun har eksamen.
Hun vil snakke med meg, fordi hun får en positiv energi som hun roer seg ned med.
Det er ros for meg.
Men uberettiget ris og ros, det håndterer jeg enkelt og greit ved å tenke....
Aha, de er enten ute etter noe, om de roser meg for noe svada, eller de er usikre på meg,
da kommer de med uberettigede svada, som for å *ta* meg, hehe!. Heldigvis er det ikke mye
av dette som skjer. Men når det skjer, legger jeg om til en humoristisk tone, som på en måte
tar brådden av det hele.
Egoet er der klar til å ta over, men den får ikke den næringen den trenger.
For jeg mater den ikke med irritasjon, det med å bli lei meg, det å føle meg
ovenpå av ros, osv. Så den forsvinner hen. Slukøret.
Anonymous
"rokkingfakkingroll":
Blommor ter sej bettre på ëngen min engel 
Det har då så rett i! Dessuten er jeg allergisk mot blommer!

Nei det var ikke blomstren jeg egentligt ville ha i den stunden, da jeg satt der å de andre fikk... det var ju selvfögeligt att få bli behandlet på like måte.
"aventura":
Jeg mener da at selvfølelse og ego ikke er det samme....
Et sosialt vesen trenger oppriktige positive tilbakemeldinger...,
som en bekreftelse på seg selv, ellers hadde en ikke behovet av å være sosial... mener nå jeg da...
Nei jeg er ikke enig med deg. Selvfölelsen var dårlig i mina yngre dager, men den har kommet sterkt i vuxenålder. Mitt behov av sociale kontakter ligger i kjärleken, som jeg möter og deler med andre mennesker. Då spiller det ingen rolle hur mine prestasjoner vurderes. Noen kan vaere ussel på jobben sin, men vare en god oh kjärleksfull menneske.
Jeg har ju arbeidet med barn och ungdom i 25 år og det jeg gjorde i begynnelsen; gav barnen positiv kritikk for hva det GJORDE - det gjör jeg ikke lenger. Jeg gjer positive omdömme om deres persjon. For den de ÄR. Og jeg sier ikke lenger "hva duktig du er", jeg spör
"Er du fornöyd? Så bra, då er også jeg, fornöyd - for det er det son er viktig; at DU selv er fornöyd" for de skal ikke gå gjennom livet å va avhenging andres omdömme - de må föle selv og ha tillit til sig selv. Og er det er maling som er gjord, da sier jeg att den gir meg mange fölelser og at den har herlige farger - jeg sier ikke hva du er dyktig, for det skaper et behov av krittikk fra andre (og det er slike personligheter som blir utbrendt)
"lilyane":
Som jeg forstår det handler det om egoets følelser
Presis! Egoets fölelser - ikke mine fra det sanne selvets utgangspunkt.
Tiril: Jeg vill nok bli sett, men det jeg fölte igår var... at när det ikke skjedde, så var det ikke så viktig og det var noe for meg å lära av.
Har arbeidet med ungdommer i vansker, slik som du, og tar imot de blomster jeg får også når jeg møter igjen de ungdommene jeg har arbeidet med, opplever at de er glade for å se meg og at mange av de nå heldigvis klarer seg i livene sine. Og det er de vakreste blomster det går an å få!
Jeg har blitt sett av flere av mine kolleger og blomstren får jeg fra öyene på dem og de ungdommer jeg har arbeidet med.
"Final Tribe":
Enten e han sjefen ein tullebukk,ellers så fortrenger han noko. Og så får du testa egoet ditt på kjøpet,Lie.
Sjefen den sjefen... Han slipper jeg nå... !
Jeg har vaert i flere situasjoner det slike ting har hendt. Ting som jeg opplever som ett test for egoet og jeg forstår at det jeg har önsket; å få bli en person som ikke er avhengig og som kan gå fri gjennom livet - fri fra bånd til godord og oppskattning av andre (litt som en buddhistmunk kanskje) da får jeg kurs som et brev på posten.

GjenopprettetMedlem
Fint å høre at du følger din intuisjon,eller hjertets røst,Lie.
Inspirerande at du føljer din kraft.
Power to you!
Anonymous
Ja... Det föles gott att gjöre det Tele!
"Silva":
Det er hvordan du håndterer risen eller rosen.
Sånn er det nok... og jeg tar imot ros, men jeg arbeider ikke for å få ros.
Av min beste veninne har jeg en gang, vegret ta imot ros. Det er for at hun er helt oppslugt av å selv få fin krittikk og er avhenging "ros-rusen" og projiserer det på meg. Hun har vid flere tillfeller oppmuntret mitt diktskrivende - det er gott, men när hun sier "Åh du er så DYKTIG, du borde gi ut bok" og siden sier at hun selv ikke kan skrive og må gå på skrivarkurs... og siden sier til meg "du borde også gå på skrivarkurs, du er så DYKTIG"...
Da sa jeg;
Jeg tar ikke imot det du sier nu, men den dagen du kommenterer
inneholdet i mine dikter, og sier noe om vad du opplever när du läser dem, da ska jeg ta til meg vart eneste ord! Og jeg skriver ikke for å gi ut bok, eller få ros - jeg skriver for at jeg "MÅ" og for at det er GÖY.
Jeg er helt overbevisst om at vi får det vi behöver.
Tydeligvis behövte jeg oppleve at ikke bli avtakked!
Jeg tror ikke alle behöver oppleve samme sak, men dette var noe som talte til meg igår.
For noen år siden var jeg ute meg et gjeng i skogen, for å gjöre trommereise. Så snakket de om mygg og at det var så mye av dem. Og jeg sier "För jeg hade bott i nordSverige, da led jeg svaert av myggen, men etterpå, så synes myggen i mellomSverige ikke så hemsk. De berör ikke meg..."
Etterpå kan jeg si, at det jeg sa nok var:
JEG kan stå ut med mygg nå... oi hva jeg er cool (og ni er ikke det)
Så var vi fremme ved plassen og jeg viste min brummere og sa at jeg ville inviga (invie?) den. Så jeg begynte å rotere den i luften og den ville ikke lyde! Tross at den hade fungeret sa bra hjemme. Till slutt kom der noen brum og så PANG gikk snoren av og den skjöt ivei som en projektil!
Jeg lot den vaere og la meg ned og trommen begynte å lyde... jeg gikk in og vaer i öververden. Jeg kjente nok at det vaer mygg i ansiktet mitt, men jeg brydde meg ikke. När reisen var slutt og vi satt opp, pekte alle og kommenterte min nese. Senere i bilen sag jeg i speilet - den var STOR og RÖD.
Jeg bryr meg ikke om mygg i mellomSverige... jeg er så cool
Rett tydelig at jeg hade noe at läre der?
Brummeren skulle ikke brukes i gruppe, fikk jeg svar på etterpå, av min guide.
Og myggen... de ville si meg at ikke spille cool, tror jeg. Egoet ville vare cool

GjenopprettetMedlem
Sånn er det nok... og jeg tar imot ros, men jeg arbeider ikke for å få ros.
Da skjønner jeg deg bedre...

Og meg behøver du ikke være enig med....
Du Lie..... Det svenske språket er så herlig! Behold det herlige språket ditt!
Og jeg tror de fleste her inne skjønner ren svensk.
Det kan bli noe uforstående "rara" ord av forsøk på fornorskning... selv om det også kan bli morsomt...
( P.S. Dette er ikke ros eller ris.... Bare en bønn... )

Anonymous
Ja det kan bli kul med svorsk. Där är jag SÅ enig med dig Aventura!
I början när jag skrev här på Sjamansonen skrev jag bara på svenska, men fick rätt många frågor om vad jag menade och vad olika saker betydde (fick PM med frågor och tillrättavisningar) ibland inga reflektioner alls och jag ville ju gärna utbyta tankar, så jag började byta ut vissa ord med tvetydig betydelse.
Till slut har det blivit så att jag t.o.m. tänker på "svorsk" när jag går in på sonen

och då blir det som det blir när jag skriver.
När jag skriver en dikt på svenska, då behåller jag den på svenska, men många gånger skriver jag direkt på... norska eller vad det nu är vad jag gör

och då är det en "norsk" dikt.
Men så är det ju också det här med mitt språkintresse - jag gillar att uttrycka mig på nya sätt och sedan min syster flyttade till Norge och till slut började prata svenska på norska, så har mitt intresse för norska språket bara ökat.
Att utrycka mig och veta att det blir fel men inte veta vad som är rätt... det är också en övning för egot! Jag har alltid varit noga med att uttrycka mig korrekt på det svenska språket (en del av perfektionspaketet jag slagit mig ur) och att stå ut med att se att det blir fel... det är en övning (även om jag inte kan sluta att gå in och redigera uppenbara stavfel i efterhand.

)
Jag bjuder er på rariteter av "rara" uttryck och hoppas jag glädjer

:biggrin:
Och de som inte förstår, får fråga eller meddela (fast nu är ju PM-funktionen trasig

)
GjenopprettetMedlem
Lie,det er interessant å lese om dine beraktningar om denne øvelse for egoet.
Hadde for mange år siden ein jobb der eg trur sjøl at eg var eit bra innslag.
Fekk utvikle meg relativt mykje,reise på messer,kurs etc. Lenge var det berre moro og full fres,men så kom ein periode der eg følte stagnasjon og kjedsomhet og brotne løfter tross mine anstrengelsar og dialog.
så kokte det ei stund under topplokket før eg skreiv ein kort og grei oppsigelse,og gav til min overordna.
Heller ikkje eg fekk roser og tale,ja knapt papir på dei åra eg jobba der.
Egoet mitt skreik og velta seg ei lang tid etterpå.
Det som seinare har slått meg,er at det var ein stor egoprøvelse for min sjef,også.
Han trudde han eigde meg,trudde han hadde kjøpt meg med kurs og anna.
For han vart eg bortkasta pengar,et bevis på at firmaet oversåg sine ansatte,og eg tok med meg spisskompetanse som var verdifull UT av "fengselet".
Aldri har eg følt ein større frihet enn då eg kasta ALT som hadde med jobben å gjere op i ein stor kontainer og trampa på det!
Eg er fri!
Ingen eig meg!
Egoet mitt vart grundig lufta,og det voks mindre av å komme ut av den situasjonen,faktisk.
Det å ikkje knuge...
Anonymous
"Aventura":
( P.S. Dette er ikke ros eller ris.... Bare en bønn... )
Jag har ju himla svårt att motstå böner!!!

Men... nej... det blir nog samma blandning i fortsättningen.

Anonymous
"Final Tribe":
men så kom ein periode der eg følte stagnasjon og kjedsomhet og brotne løfter tross mine anstrengelsar og dialog.
Jeg tror vi ska lytte på det... jeg gjorde det ikke for 10 år siden og det fikk effekten at jeg "löpte i veggen". När det ikke er bra og man föler at men arbeider seg "nedover" da skal man gå til noe annet.
Egoet mitt skreik og velta seg ei lang tid etterpå.
Det går mye energi til at vilje ha noe man aldri får.
Eg er fri!
Härligt!

Anonymous
"Aventura":
Du Lie..... Det svenske språket er så herlig!
Det er fint å höra att svenska språket är härligt... det har fler skrivit här på sonen.
Jag har dock inte skrivit att JAG tycker att norska språket är härligt!

Och så ska jag avslöja en hemlighet; "Alla" svenskar tror att alla norrmän ALLTID är glada... för att sången i språket hörs så otroligt positiv!
Man blir glad av att höra norska språket!
GjenopprettetMedlem
Om du är nöjd Lie? Då är jag det med!
Kram, klem, hugs....
Anonymous
Fint vejla

men nöjd med vad?
Språket eller övningen?