Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
http://www.strasbourgcurieux.com/fourrure/spanish

se på denne link
kvalmende :exclaim:
:exclaim:
:exclaim:
:moreevil:
GjenopprettetMedlem
Fy fa... at det går ann  :exclaim: Og alt dette for å tilfredsstille noen "fine" fruers forfengelighet... Stakkars dyra som må lide for griskhet og forfengelighet :exclaim: :exclaim: :exclaim:
GjenopprettetMedlem
Orkar ikkje å sjå linken,veit alt som foregår,trur eg...
Eg meiner at vis ein feller eit dyr sjøl,bruker kjøtet og div.,kan ein nytte pelsen og.
Og takke Moder Jord litt etterpå.
Pels av rev og mink og for den slags del kinesiske hundar for at ei eller anna "dame" skal sole seg i glansen,el. fordi du ikkje veit kva dyr pelsen i skianorakken din er laga av,er berre horribelt.
Rovdyr i små bur,fulle av stress og angst og uten eit verdig liv.... :icon_cry:

Men vis eg plutseleg befann meg åleine og dårleg kledd i eit øde landskap,og eg fraus,og hadde hatt mulegheten til å ta skinnet til ein ulv,så hadde eg sjølvsagt gjort det.Ja,så menn.
Sjølv har eg to røvar i skapet. Arva frå ei anna tid,og skotne av nokon i slekta.  Har aldri tort å "pryde" meg med dei.
Ganske makabert med dei plirande,tome glausauga....
Anonymous
Haute cotour for mange tusen år siden, men da spiste man innholdet (til den første eieren) først.

Jeg er ikke motstander av å benytte pelsverk¨.
Jeg benytter sko og klær i skinn, lær og ull.
Spiser mat som kommer fra døde og levende dyr.

På den annen side, behandlingen av dyrene i pelsdyrnæringen, landbruket, slakteriene (samt i forskning og utprøving av kosmetikk, medisin, tilsetningsstoffer etc) kan jeg ikke gå god for.

Som konsekvens det mangehundreårige prosjekt med å; institusjonalisrere og å autorisere åndelighet og kunnskap, samt med å spesialisere og effektivisere mennesket, så har vi mistet noe. Vi har mistet kontakten. Og tomrommet som står igjen fyller vi med profitt.
Det er vel dette svundne vi sjamanspirer forsøker å hente tilbake.
GjenopprettetMedlem
Er ikkje motstandar av å nenytte pels,men kan ikkje gå god for behandlingen av dyr i pelsdyrnæringa,seier du.
Kva inneber det i praksis då?
Eg likar pels,men veit ikkje kvifor.
Likar mykje betre den levande reven som luska i måneskinet utanfor kjøkenglaset i heile vinter,enn dei to tørre og åndlause med glasauge i skapet...
GjenopprettetMedlem
Jeg har ikke noe imot å bruke klær og utstyr av skinn, for pels har jeg dessverre ikke. Måten dyr blir avlivet på i utlandet, som linken viser, er jo helt forferdelig. Men, så lenge avlivingen av dyr her til lands foregår på en human og etisk måte, så har jeg ikke noe problem med å bruke skinn.
Eks-familien driver med pelsdyr, og der har de regler mht avlivning å forholde seg til. De er jo mennesker som ikke ønsker at dyrene skal lide, men det er jo en gang slik at dette er levebrødet deres.
Hva med samene og reinsslakting? Reinskinnet kan en bruke som trommeskinn, og jeg har lest innpå forumet her at trommeskinn av rein blir tilbudt til de som skal lage sin egen tromme. Skal vi da bli hysteriske over de stakkars reinsdyra som må dø for at noen sjamanspirer skal sitte å tromme seg inni bysse-lalle-drømme-land?
Har jeg misforstått alt, men er det ikke meninga at vi mennesker skal gå mer tilbake til naturen? Syntetiske klær, matvarer som er fulle av e-stoffer; er det det dere heller vil ha?
Det er bare så dumt å hisse seg opp over at disse fine fruene går rundt i sine pelskåper, la dem gjøre det da for pokker om det er det dem vil.
Oldemora til min sønn hadde en fin kommentar en gang til ei som ville være litt finere der hun skrøt av alle pelskåpene hun hadde. Men da kom det kontant fra ho oldemor; Du kan vel bruke bare ei om gangen du også...
:eusa_liar:
Anonymous
"Final Tribe":

Er ikkje motstandar av å nenytte pels,men kan ikkje gå god for behandlingen av dyr i pelsdyrnæringa,seier du.
Kva inneber det i praksis då?

Omsatt i praksis:

Jeg benytter i dag ikke pelsverk. Ikke fordi jeg er så jævlig god, men fordi jeg benytter andre løsninger som er mer kostnadseffektive.
Jeg har sørget for å ikke være involvert i pelsdyrnæring, slakteribransjen, kjøttfetransport eller liknende. Ikke fordi jeg er så jævlig god, det har rett og slett ikke falt meg inn å gå inn i disse næringene.

Jeg syter og klager og synes at andre burde være snillere og mer hensynsfulle, samtidig som jeg gumler i meg en deilig bit fra et stresset dyr, sammen med genmanipulerte og besprutede planter hvis sprøytemiddel er testet ut på aper og kaniner, egg fra sinnssyke ihjelavlede verpehøns, ost, melk og smør fra overdimensjonerte kyr med overdimensjonerte jur.

Kort fortalt, min medynk med pelsdyrnæringens offer er ikke omsatt i praksis.

Sånn går no dagan.

Gormii
GjenopprettetMedlem
Eg går med plastpels,fordi eg er så jævla god.
Og reven heime er nesten tam,for den får priorkylling. :innocent2:
Bodhranen min er av geiteskinn,men eg et geit og.Det blir noko anna,for meg.
Anonymous
ja, hva skal man si... har ikke  pels, jeg, har  aldri hatt  noe hig etter det heller, men... det er  vi mennesker som skal lære  å ta hensyn ang.  dyrene, ja, men  på en annen side, så har jo mennesket brukt det  en får  fra naturen, vilt, bær, sopp o.s.v. til sitt bruk i årtider, ikke sant? Metodene  var vel ikke så skånsomme i gamle tider heller?.Lurer på om vi må  slutte å ete,og gå naken da, uten ullester også? Ullet kommer jo fra  sau og andre pelsdyr, gjør ikke det, det? Nei,  hvis en vil bli fanatiker, så---men klart det  må legges til rette med skånsomme metoder i forbindelse avliving.
Eller så må de kloke  forskere finne ut  en mengde med syntetiske greier, både på mat-og kledsveien.Og vi må hive i oss masse e-stoffer og annet lort.
Frittgående høner, ja, men hva med fugleinfulenssa da? Ikke lett det der, tror aldri det går an å slutte med slaktingen og annet innhenting av naturens grøder.
Men vi bør vel vise varsomhet, og prøve å skåne både dyrene og naturen så godt  det lar seg gjøre.

ho marihøna uten pels :)
Anonymous
Marihøna; hva er det du egentlig forsøker å meddele?

I min verden handler dette om etikk. Det handler om å gi dyrene et verdig liv og en verdig død.

Mange jegere i afrika har tradisjon for å be dyret om tilgivelse og å takke det etter (eller før) de tar det av dage.
Dette er vakkert.

Når jernbanen etterhvert krysset det nordamerikanske kontinentet kunne man sitte i toglugarene og skyte ihjel bison, for fornøyelsen. Andre drev bisonjakt bare for å skjære ut tunga og lot resten ligge igjen for å råtne. Dette forholdet til naturen er en del av vår kultur, enten vi liker det eller ikke.

Dette har ingen ting med fugleinfluensa eller munn og klovsyke å gjøre. Det handler om at vi forsøker å dekke våre behov med materiell overflod. Forbrukssamfunnet er tuftet på en uro i vårt sinn. Vi forsøker å stille uroen gjennom forbruk. Vi kan ikke stille den indre kløen ved å sitte urolig.
Anonymous
....
Anonymous
tror ikke dere skjønte hva jeg mente!!!  mente jo at det  bør tas hensyn til dyrenes ve og vel, men uansett så kommer  ikke vi bort fra  hverken slakting og annet som foregår... det er en umulig  oppgave, faktisk... jeg  eter kjøtt, egg og alt annet som stammer  fra dyr... jeg eter det som jeg må før  å overleve, kan ikke bli så fanatisk at jeg  ikke skulle kunne  spise meg mett!!! det går  IKKE an.. og skikkene  i alle kulturer er forskjellige, det bare bes og gjøres  et eller annet i forbindelse med slaktingen.. og jeg  tror  nå ,  at  det ,å gå bort  fra indurstielle slakting ligger i et sted laaaangt  borte i en drømmeverden, først må  ALT ramle i sammen og  startes på nytt, men tviler på at mennesket  har lært noe av det som foregår  NÅ...( hvis noen overlever da)...
men enhver har sin oppfatning og praktiserer tingene på sin måte, respekterer det

marihøna som  ikke tror at verden våkner i nærmeste fremtid
GjenopprettetMedlem
I "gamle dager" brukte man dyrets pels for å iføre seg dets kraft. Man kan jo lure på hvor mye kraft det er i dyrene som ales opp til pelsdyrnæringa.

Jeg var på en butikk i nordfinnland, og der hadde de en diger bjørnepels hengende på veggen. Jeg var borte og kjente på pelsen, som var overraskende myk. Men jeg kjente krafta i skinnet, og ble som besatt av denne pelsen. Jeg tenkte på den i flere dager, og ringte til og med til Finland for å prøve å kjøpe den.

Det med kjøtt og dyrenes vilkår i forhold til fjøs, mat, slakt osv er noe jeg må innrømme at jeg skyver fra meg - jeg orker ikke å tenke på det. Vi lever i et samfunn som er bygd opp på denne måten. Men der man har anledining, kan man i størst mulig grad kjøpe økologisk.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Pels og skinn, fra dyr man ikke kan spise....slik som rev, mink, gaupe, you name it......er UAKSEPTABELT.

Dyr man kan benytte til mat og skinn er greit, i moderate mengder. Ikke slik kjøttindustrien fungerer i dag, tonnevis med kjøtt på dynga.
Eller slik pelsindustrien fungerer i dag, nydelig minkkåper til nydelige fine damer. Skulle gjerne sett de damene uten hår, i parykk!
Ego til benet er disse som uten et fnugg av dårlig samvittighet, kler på seg den flotte kåoa av Gaupa......

Har de noen gang sett hvor flott den er i virkeligheten?
Anonymous
"marihøna":

tror ikke dere skjønte hva jeg mente!!!  mente jo at det  bør tas hensyn til dyrenes ve og vel, men uansett så kommer  ikke vi bort fra  hverken slakting og annet som foregår... det er en umulig  oppgave, faktisk... jeg  eter kjøtt, egg og alt annet som stammer  fra dyr... jeg eter det som jeg må før  å overleve, kan ikke bli så fanatisk at jeg  ikke skulle kunne  spise meg mett!!! det går  IKKE an.. og skikkene  i alle kulturer er forskjellige, det bare bes og gjøres  et eller annet i forbindelse med slaktingen.. og jeg  tror  nå ,  at  det ,å gå bort  fra indurstielle slakting ligger i et sted laaaangt  borte i en drømmeverden, først må  ALT ramle i sammen og  startes på nytt, men tviler på at mennesket  har lært noe av det som foregår  NÅ...( hvis noen overlever da)...
men enhver har sin oppfatning og praktiserer tingene på sin måte, respekterer det

marihøna som  ikke tror at verden våkner i nærmeste fremtid

Mulig jeg ikke skjønte din mening, kanskje du uttrykte deg uklart?

Å spise et dyr innebærer å slakte det. Det er det nok ingen her i denne tråden som bestrider.
At ulike kulturer ber ulike bønner er vel et lite problem i sammenhengen.
Min mening er ikke at man skal kjøre en kasettspiller med en Imam som joiker, for så å slakte på gamlemåten (les: industrimåten).
Du kan, om du likner folk flest, antakelig spise atskillig mindre enn det du faktisk gjør, og det vil gavne din helse.
Jeg tror at forandringene kommer raskere enn det du gir uttrykk for, men det vil framtiden vise.

Jeg har venner som i dag konsekvent spiser økologisk kjøtt og hjemmeavlede egg fra lykkelige høner.
De sprer det glade budskap, mange bekker små.............

Gormii
GjenopprettetMedlem
"Silva":

Pels og skinn, fra dyr man ikke kan spise....slik som rev, mink, gaupe, you name it......er UAKSEPTABELT.

Dyr man kan benytte til mat og skinn er greit, i moderate mengder. Ikke slik kjøttindustrien fungerer i dag, tonnevis med kjøtt på dynga.
Eller slik pelsindustrien fungerer i dag, nydelig minkkåper til nydelige fine damer. Skulle gjerne sett de damene uten hår, i parykk!
Ego til benet er disse som uten et fnugg av dårlig samvittighet, kler på seg den flotte kåoa av Gaupa......

Kva vis du hadde vore jeger,som sneik deg inn på gaupa etter fleire kilometer på sporet i snø og regn,og drap ho for pelsen som er mjuk,varm og okkult vakker?
Det tykkjer eg er meir greitt.
Anonymous
halloo, du Gormii...hvis jeg  kutter  matinntaket mitt ytterlige ned, så da går alt  i dass, fordi, jeg faktisk spiser bare sunt og riktig  allerede, og ikke store mengder, spiser også variert og leser nøye hva  enkelte matvarer inneholder...
og greit nok at alle bekker små...o.s.v. kan hjelpe, men ikke i det store, vi er så mange her i verden  og alle tenker ikke slik som  du , dessverre.. det var  det jeg ville  frem med...
og alle har heller ikke muligheter til  å holde "hjemmehøner"... dessverre, så må  noen jobbe i det indrustielle også, for å få litt brød og  kanskje  smør også, nei, vennen,  vi har lov å drømme, og  gjøre noe med det også, men vi må nok være realistiske  også... slik livet er blitt , så  skal det  mye til at tingene forandrer  seg i vår tid...
m.a.o skrittene  til den riktige retninger er altfor små ennu( det er det jeg prøvde å si :biggrin:

mvh marihøna så prøver å spise  så økølogisk så mulig i denne gale, gale verden
Anonymous
Vyrde Marihøna.
Hva som betraktes som realistisk har endret seg ganske kraftig de seneste 50 årene, de seneste 100 årene og de seneste tusen årene.
Og det vil endre seg i morgen, og dagen deretter. Det realistiske er rett og slett svært lite statisk.

I mellomtiden velger jeg å drømme.

Gormii
GjenopprettetMedlem
På neste evt. treff skal eg ikle meg revene mine.Ein over kvar skulder.Håpar å ikkje bli mobba.Dei levde eit godt og spennande liv heilt til det small.
GjenopprettetMedlem
"Final Tribe":

"Silva":

Kva vis du hadde vore jeger,som sneik deg inn på gaupa etter fleire kilometer på sporet i snø og regn,og drap ho for pelsen som er mjuk,varm og okkult vakker?
Det tykkjer eg er meir greitt.

Ikke i 2007. Vi har klær som funker godt om vinteren. Det skulle jeg kanskje nevnt. Men Gaupen er for meg vakkrere som vill. Det samme med Ulven og Reven....Minken.....de dyrene som lever vilt. De må få lov å leve fritt, leve for de dyrene de er, ikke for å gjøre MEG vakker og for å føle meg fin.
Når det gjelder å få dyrenes visdom/styrke og ditto, det får jeg ved å vite at de lever fritt og uten å bli en pelskåpe eller lingnende.

Men...om det var sånn nå, at omverden raste, alt kollapset og man måtte ut for å jakte, for å overleve, ville jeg i gørste omgang forsøkt å jakte på dyr jeg kunne fått nytte av som både pels, mat og annet. Om ikke pelsen ville være varm nok, måtte jeg jo selvfølgelig jakte for pelsens skyld.

I 2007 står det mange dyrearter på den *røde listen* over de mest ekstremt utryddningstruede dyr. B.la...ulv, vi har faktisk svensk ulv i norge!!!!
Gaupa vet jeg ikke om er listet opp, men mange står der, å hvorfor skyte dem for pelsens skyld?
Anonymous
Jeg spiser kjött, men bruker ikke pels, men kan tenke meg at, presis som Silva sier - bruke pels fra dyr jeg spiser. Nå er jag ikke interresert av å benytte pels... det finns andre materiale.

Jag hade faktisk en hette av får, när jeg var 18-19 år... semsket fårskinn med brem i pels... jeg har kvar den ennå, men ingen vil bruke den, så den ligger "gjemt" i en pose. Jeg husker at jeg fölte det som jeg noe av dyret i meg, när jeg bar hetten, Jeg fölte fåret og historien tilbake i tiden... vanskelig at forklare...
Men hvis dyr blir stressede, må vi også bäre på den stressen... och spiser vi kjött fra dyr som mår dårlig, då mår vi også dårlig.

Jeg kjöper helst kjött (og annen mat) som man dyrker i liten skala fra bönder i närheten. F.eks. fårbonden er en venn og hans kjött er det mest velsmakende fårkjött, jeg har spist noen gang. Jeg vil spise ökologisk mat, som ikke reist tusentall mil.

Jeg liker ikke hva jeg sag på filmen! Jeg har også sett en film om gjess... hvor man gjör får å få stor gåslever... fryktelig dyreplageri!  :( 

Jeg vil at vi respekterer alt liv.
GjenopprettetMedlem
Ok,fekk litt nye nyansar.
Ja,foretrekk plastpels og boblejakke,men vis eg skulle iført meg pels,så måtte det bli frå eit dyr som hadde ein viss sjangse mot meg,vis ein kan seie det slik.

Gåselever er godt.Har desse fuglane smerter el. er det tvangsforingen du reagerer på?
Skal inrømme at eg helst tenker på fornøyde gjess utendørs på rustikke gardar i Dordogne  når eg et posteien... :icon_confused:
Anonymous
Jeg eter grønt men tar gjerne en hanebaguett eller en stekt fisk i ny og ne hvis jeg blir bydd på. Helst villt og helst sjøldrepte ting.
masseprodusert kjøtt er jo full av rart som jeg ei vil foretrekke, men i nøden spiser fanden alle fluene mens den nakne dama spinner til den store gullmedaljen som det sies utaskjærs. Grønnsakene i norge er jo nesten ikke som grønnsaker å regne de heller da de er importert som oftest og dratt land og strand og mister all sollyskraften sin så what to do? Med andre ord så vil jeg meddele at ting dør, alt dør så det er jo ikke unaturlig å drepe dyr men kanskje ikke så veldig nødvendig alltid heller. det å dø er jo en ting, det å bli drept er jo litt ekstra krydder på tampen av et kroppslig liv, kanskje et krydder et dyr (som for meg er et medmenneske å regne) kunne vært foruten. Det var det!
GjenopprettetMedlem
Pels ekje so voldsomt stas,men enno verre er utstoppa dyr!
Det er perverst! :icon_mad:.
Anonymous
"Final Tribe":

Gåselever er godt.Har desse fuglane smerter el. er det tvangsforingen du reagerer på?

I storproduksjon ute i verden, kan det vaere sånn at fuglene plages svaert, da man mater dem med tvang og bruker rör, som de kjörer ned i deres halser, hvilket gjer vanskelige skader. De for også aldeles for mye mat, med tilvekstemner, som gjör at gjessens lever vekser aldeles for fort... Alt for profiten.

Vi har ju altid vanskeligheten med forskjellige vurderinger - mange land ser ikke noe feil i å plage dyr.