Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
FAST Enterprise [Crawler]
Hei dere!
Jeg driver og leser en bok av Doreen Virtue :Lysarbeiderens vei.
Mye bra stoff her, men så kom jeg til et kapittel, som fikk meg til å lure.
Sitat:Jeg oppdaget at mine egne evner bedret seg dramatisk da jeg kuttet ut alkohol, koffein,kjøtt,
melkeprodukter og de fleste bearbeidede matvarer fra kostholdet.
Forskjellen på mine mentale bilder før og etter forandringene i kostholdet kan sammenlignes med å gå over fra en liten TV med bordantenne til storskjerm og kabel.
De oversanselige bildene ble klarere, mer strålende og større.
Dette høres jo helt fantastisk ut. Men stemmer det for alle. Derfor spør jeg dere her inne på sonen.
Har dere opplevd at mat påvirker deres åndelige evner?
Med andre ord; Er det mange vegetarianere her?
Jeg tenker: Må jeg kutte ut foreksempel kaffe og sjokolade(nam nam), (kjøtt;Lammesrek, reinsdyrstek...mmmmm)
Klarer ikke å se meg selv knaske på salat akkurat.
Kanskje det er derfor jeg syns jeg går rundt i et tåkelagt landskap av og til.
Kristine

GjenopprettetMedlem
jeg har god erfaring med å kutte ut kaffe og sukker.
Jeg har dårlig erfaring i å kutte ut kjøtt helt, og etter mange år som vegetarianer spiser jeg i dag kjøtt og fisk to ganger i uken. Dette fordi jeg fikk vite fra en alternativ behandler at jeg "må ha det". Blodtype er årsaken.
Grunnen til at mange velger å kutte ut kjøttet, er at man kan få humørsvingninger av at dyrets ånd passerer gjennom kroppen. Dersom man ikke ønsker å kutte kjøtt helt, kan dette problemet delvis ordnes ved å anvende halal- kjøtt eller økologisk/ evt. vill visk el. l. Her bør det imidlertid skytes inn at torsken er en truet dyreart, og således bør man som holist være deg sitt ansvar bevisst, og heller anvende sei eller andre arter til middagen.
Videre hørte jeg at man bør kutte ut hvitløk og løk generelt i perioder da man ønsker å tiltrekke seg ånder. Anonymous
Hei Kristine
Jeg opplever også at ved å spise "lysere mat" og holde meg borte fra f.eks. kjøtt, kaffe, alkohol, sukker, hv.mel, industriell og konservert mat m.m så fungerer jeg mye bedre og har sterkere spirituell kontakt og er "renere" i tanke og sinn. Men for mitt vedkommende kan jeg leve slik i perioder, men andre perioder trenger jeg å komme ned og bli mer jordbundet og da er både kaffe, kjøtt og alkohol nødvendig.
For meg er det viktig å leve livet på jorden som menneske mens jeg er her, erfare smerten og gleden fullt ut. I mine øyne er endel av de som kaller seg lysarbeidere redd smerten og råheten her på jorden og velger heller et liv som "lysengel med den ene tåspissen nede på jorda". Men jeg mener da lever man ikke jordlivet som man kanskje er ment å leve her. Vi er jo alle spirituelle vesen og kan velge å gå høy, bli lys, bli opplyst om vi vil - alle har jo sin vei - men jeg mener da skal du være veldig fredigarbeidet som menneske - og på tur mer over til bare ånd. Det å få være menneske her på jorden er en gave som jeg mener vi plikter å leve mens vi har. Vi blir tidsnok lys og ånd igjen, men har heller ikke lenger tilgang på materien og det å kunne lukte og føle og elske fysisk

.
Jeg har vært med på den spirituelle utviklinga siden 1986 og har hatt perioder hvor jeg har vært mye i miljøer hvor man higer etter renhet og lys. Jeg opplevde at mange av de lyse og rene menneskene også var de som hadde unngått å kjenne på smerten i livet og de ble veldig redde og brydde da mennesker som hadde gått gjennom smerte og levd den -viste den og speilet den. For meg ble det en bekreftelse på at livet må gjennomleves her og nå, og først nå en har gjort det kan man romme alt - også lyset
Jeg er åpen og mener alle har sin vei og sin sannhet. Dette er det som er rett for meg, og vil nok kanskje endre seg igjen undervis på livsreisa. Men det å finne fram til sjamanismen har vært gull verdt for nå kan jeg eie hele krafta mi. Det kan jeg ikke bare som lysengel men den ene tåspissen i jorda
Synes dette er et stort og interessant tema som jeg gjerne skulle diskuter over en kaffe ved bålet

GjenopprettetMedlem
Sjamanene i Amasonas anbefaler et kosthold bestående av mye grønnsaker,ris,frukt,fisk,og kylling,og de unngår bearbeidete matvarer.
Nå bor ikke vi der,men de har lang erfaring med den store plante-bevisstheten og hvordan kommunisere best mulig med den.
Fant mye spennende i boka Plant Spirit Shamanism av Ross Heaven Og Howard G Charing.

Anonymous
Jeg var i lang tid veldig tung i kroppen og kuttet derfor ut kjøtt og andre varer som var tunge, men har nå begynt å spise kjøtt igjen. Føler meg mer jordet og klar, men jeg spiser så lite jeg kn av "fyllmasse" so,m ris, poteter og brød, siden dette bare er fyll og gir lite.
Ferdigprodusert mat tror jeg burde skys siden den er for bearbeidet av maskiner og det er for mange ledd uten kjærlighet....
Mat produsert i fellesskap av venner tror jeg er god medisin

Hei dere!
Takk for svarene på mitt innlegg.
Føler meg litt lettet, for at det er forskjellige meninger om dette.
Nu kan jeg kanskje, med god samvittighet spise,
det jeg liker best.
Selv om jeg vet at ikke alt er like bra for meg.
Shamilla, for ordens skyld, så er navnet Kristine

Men pyttsan, spiller vel ikke så stor rolle det da.
Kristine

Anonymous
Jeg var vegetarianer i 15 år uten å få så mye større evner for det. Det var heller ikke min intensjon. Jeg tror at hvis man gir opp f. eks kjøttspising, bruk av krydder, melkeprodukter etc, som en oppofring til Åndene så
kan man få noe tilbake, f. eks en visjon, innsikt etc. Jeg for min del merker at kaffe ikke er bra hvis jeg skal meditere eller ut på en trommereise. Det forstyrrer meg veldig, så jeg prøver å avstå så godt jeg kan.
SEO Crawler
Interessant tema. :beer:
Man er hva man eter, sies det i et engelsk ordspråk...og det trenger jo ikke bare gjelde mat, men alle typer inntak (tv, aviser, bøker, sosiale vaner, tankegods...vi eter på mange plan)
Jeg har tro på at optimalisering av flyt, helse og overskudd kan "renne over", som enslags bonus, til ekstrasensoriske evner o.l. (innen yogatradisjoner er som kjent dette et favorisert synspunkt)
En fare, som det er lett å trø i når man er helsefrik, er å bli småfanatisk. Da kan kostholdsteorier bli som den reneste religionen, en dualisme hvor noen er "mer hellige". (i slike tilfeller er det godt å kunne flytte fokus over på øl og "porr"...når alle er rene og flinke, trenger vi en gris

)
Men "det åndelige prosjektet" kan kanskje best beskrives som
å ta mest mulig bolig i sin kropp og i sitt liv. La sjelen fylle hele kroppen, inkarnere. Ofte vil så dette si at en kan bli flinkere å lytte til kroppen, hva den trenger og vil ha
Ulike kropper har ulike behov, og kroppene har ulike faser og sykluser. Gift kan også være medisin, i rett dosering. Medisin blir fort til gift, med feil dosering
Noen hevder at det fins noe som kalles (på engelsk) "monatomic elements" som styrker drømmekroppen, og oversanselige evner med den. Disse fins gjerne i frukt og grønnsaker og annet, men avhenger ofte av godt jordsmonn (samt andre faktorer) der hvor de dyrkes.
Kanskje er det så at alle har en
indre doktor (healer) som vet nøyaktig hva som trengs? Hvis man få denne i tale, kan man trygt glemme alle andre råd.

SEO Crawler
Passopp (kjære venn! takk for sist

)
Hvis du lurer på hva "drømmekroppen" er...så er svaret at jeg vet ikke...jeg våkner alltid før jeg rekker å finne det ut..

Anonymous
Reiser lettere når jeg ikke har spist kjøtt på en stund. Mange spiser kjøtt for å jorde seg. Men dette kan sikkert også være individuelt tror jeg. Lettere energi i grønnsaker. Alt henger sammen og alt er energi, så når man spiser noe, stiller man seg inn på tilsvarende vibb som det man spiser. Så er det i tillegg som sagt individuelt og noen er generelt mer følsomme enn andre. Jeg kan bli sint og irritert av sukker. Da lukker man seg samtidig tror jeg, for da fokuseres energien på det. Men trener man og spiser sunt, eller det man har lyst på, og koser seg innimellom, slik at man føler seg mest mulig fri, og kroppen slipper å bruke for mye energi på det den ikke tåler, tror jeg det er lettere å utvikle evnene sine.
Anonymous
vi er så forskjellige sukker er som gift for meg også går rett i nærvesystemet,det eneste jeg kan si er å ikke spise tunge måltider før meditesjon-reiser-kanaliseringer når det gjelder intensjon har jeg ikke merket noe forskjeld på hva man spiser,alt med måtehold ikkesandt,enig med torstein lytte til kroppen hva den vil ha,
det er mange som har ødelagt sine kropper forde de skal bare være alternative å sunne i flere år,holdt seg unna dit å dat når de en dag for lyst på eks kjøtt blir de syke,det er fint å leve sundt og kose seg innimellom hilsen livsnyter
GjenopprettetMedlem
Interessant spørsmål!
Jeg tror ikke det finnes noe fasit løsning her. En bør spise det som en føler for og synes er riktig. Om fortidens noaider har stort sett bare spist "grønt" tror jeg neppe, men det får andre som vet bedre en meg omtale seg om.
Peronlig så hadde jeg ikke klart meg på "grønn kost", jeg hadde sultet ihjel.
Uansett hva en spiser så er det måtehold som er nøkkelen - tror nu jeg.
Ja, akkurat, måtehold må være den beste løsningen.
Så trenger man ikke gå rundt og lure på om man spiser riktig.
Og ha dårlig samvittighet, om noen mener at man ikke skal spise,
ja hva det enn skal være.
I dag har jeg spist lammestek (nam nam, fra fryseren)
Kristine