Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
SÅ KJÆRE VENNER ,TENN ET LYS
La oss tenne et
lys for de få av oss,
som lever fra hånd til munn,
de få av oss som må
begå kriminelle handlinger for å overleve,
la oss tenne et lys
for de få av oss som
kan se til bake på dagen å tenke:
Jeg overlevde i dag også.
La oss tenne ett lys
for oss få som har
kommet seg igjennom og overlevd rusmissbruket.
Ett lys for oss
som må kjempe for å overleve
i ett av verdens rikeste land.
Norge.
La oss tenne et lys,
for alle våre brødre og søstre,
de som tar sitt siste stikk akkuart nå,
de som sulter ihjel utenfor kontoret til den rike,
la oss tenne et lys
for de små barna i gatene som selger kroppen sin for mat,
la oss tenne et lys
for alle dem som må følge sin kjære til graven.
La oss tenne et lys
for vår bror og søster som ikke var like heldig som oss.
La oss tenne et lys
for Alle de mennesker som ikke får hjelp eller støtte i og av Helsevesnet
i ett av verdens rikeste land Norge.
La oss tenne et lys,
for dem som døde i kø når de ventet på hjelp,
i ett av verdens rikeste land.
Norge.
GjenopprettetMedlem
Et lys brenner i vinduet mitt
tent i kjærlighet for alle
mennesker.

RITA

Anonymous
Jeg gråter her, når jeg leser dette, fordi alt det der du skriver om er sant. Jeg har brent mange lys og håpet og trodd... og vil håpe og tro ...

EN dag blir ALT bra.
marihøna
GjenopprettetMedlem
En dag Marihøna, så vil alt bli bra.
Stor klem fra RITA

GjenopprettetMedlem
Å tenne et lys for andre, er en av de vakreste handlingene jeg vet om.
En dag vil alt bli bedre ja!

Anonymous
Det var dette med å oppgi kilder da.
Diktet over ligger ute på nettet, der det heter
Tenn et lys.
Det er skrevet av en som kaller seg Frk. Ametis, som har en egen hjemmeside:
http://www.freewebs.com/frkameti/Anonymous
ja det va da det.
men uansett hva en legger ut er det altid noen som har sakt eller skrevet det før
det er budskapet som er viktig ikke hvem hva hvor

psbot [Picsearch]
Æ syns det e viktig å si ifra kor dikt kommer fra. Det har med respekt å gjøre, både for leseren og forfatteren. Hadde blitt bra sur hvis noen la ut ett av mine dikt på nettet, uten å fortelle kem som hadde skrevet det, eller værre, at det så ut som den som la det ut, hadde skrevet det.
Anonymous
joda fikk det av andre så viste ikke hvem som hadde skrevet det.
men ska prøv å sjekke det til neste gang.
så ikke noen ska føle seg støtt.
å så ska æ skriv at æ ikke vet hvem som har skrevet det.
GjenopprettetMedlem
Dette diktet provoserer meg fordi eg tykkjer det har ein slik mellow tone der tende lys ikkje er det som hjelp mest.
Eg feiltolker det sikkert,men....
Men tenk på alle amerikanarar fks. ,som ikkje nyttar stemmeretten sin.
Hjelp dette?
Ser tiggaren på Karl Johan lyset?
Kvinna i organ-kø?
Den som bryt seg inn i hytta di i sommar?
Beklager at min empati er mindre enn mi faktiske handlekraft.
Lys tenner eg helst for dei døde.
Kanskje treng eg at nokon tenner eit lys for meg?
Men ein ting er at mange lys
sammen har eit budskap.
Og mange stemmer.
Uff,no rota eg det til igjen...

GjenopprettetMedlem
Å tenne et lys for andre, uansett hvilken situasjon de måtte være i, er ganske vakkert og en stor og kjærlig handling.
Skjønner hva du mener Final, men hvorfor tenne bare for de døde? Hvilken nytte har de av det?
Når jeg tenner et lys her, så tenner jeg det for..(ta nåværende situasjon) Min x-svigermor som har mistet sin sønn
i en tragisk ulykke. Og hennes mor igjen, som har mistet sitt andre barnebarn på kort tid.
Jeg tenner et lys til begge, gjennom lyset ønsker jeg dem kraft og styrke til å komme seg gjennom
dette vanskelige. Det er ikke sikkert det hjelper dem, men det hjelper meg, å vite at jeg faktisk
ønsker at de skal få det en smule lettere. Å tenne et lys for noen er å vidreføre en kjærlig tanke,
omsorgsfølelse og ikke minst et godt ønske for noen. Min x-mann som døde for tre uker siden,
har det bra nå, der han er. Han trenger ikke å bli tent for, for han er i alle våres tanker
i form av minner.
Når det gjelder å tenne for de som har det vondt verden over, hva skade kan det gjøre?
Man sender ut signaler i form av kjærlighet, i omsorgen og dette med at man er bevisst
at andre har det vondt. Jeg har tro på at all god og kjærlig energi vi sender ut, i form av
et tent lys, meditasjon eller bønn, er en god og oppløftende healing som jordens og
verdens energier kan styrke seg på.
Anonymous
for meg betyr et tent lys håp, håp om at det jeg sliter med akkurat nå, skulle endre seg, jeg får en slags ro og kraft av å se på den brennende lyset, og det mørke blir litt mindre... men hver har sin måte å gjøre det...men et tent lys om så det bare fantes kun ett i hele verden MÅ jo bety LYS og HÅP og TRØST og
marihøna
Anonymous
ps. er enig med ædni der, "låner" en tekster fra andre så bør en oppgi kilden, her gjelder jo loven om å utgi andre sine tekster like mye som i alle andre steder.( det kalles vel åndsverkslov, eller noe sånt, er ikke så go i de fine ordene). Men diktet var veldig fin, uansett hvem som har skrevet det.
marihøna
ha en god sommerdag, alle dere herlige sonefolk

GjenopprettetMedlem
Takk for fint svar Silva

Kanskje det var akkurat det eg trong ,dette svaret?
Kanskje blir ein litt kynisk når avmakta følest for stor?
Ser også at du skjønner meg,og eg skjønner jo deg,og det blir slik eg oppfatter det dobbelt opp?
For meg er det å tenne lys for forlengst døde slektningar ganske essensiellt.
Det behøver heller ikkje å vere lys,men kan godt
vere andre ting..
Eg innrømmer at det fins mange typar handlekraft.
Fred til dine nære,Silva.
Anonymous
oakmann 2
jeg tenner et lys for de skrevede ord- synes det var godt sagt, ikke alt er som det skal i overflodens land.
som du selv skriver budskapet er viktig,
det skal mye til å skrive noe ingen forfatter har skrevet før,føler den som har skrevet dette har lyst til å dele det
med sine medmennesker,dette er jo noe alle vet fra før,hvis man ikke går med skylappene nede,takker til deg å de andre som har skrevet disse sanne ord om veldstands Norge