Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Dette med valg opptar meg for tiden, fordi jeg står nå ved en skillevei, og valgene er mange. Frustrerende faktisk.
Hvordan tar man et valg? Jo, man velger en ting selvfølgelig. Men det var ikke det jeg mente nå. Hvordan ta et valg? Hva velger man ut i fra? Velger man den fornuftigste løsningen? Eller velger man fra hjertet? Dette er en vesentlig ting. Man kan egentlig ikke ta et valg, før man vet om det er fornuften eller hjertet som er gjeldende!
Si at du har et ønske! Et ønske du brenner sterkt for å gjennomføre. Men fornuften sier at *dette er ikke mulig* Så har man desverre noen rundt seg til tider også som sier *hmm, tror du virkelig at dette lar seg gjøre? Nehei, nå tror jeg du svever på en sky om dagen* Mens hjertet sier *dette lar seg faktisk gjennomføre, men du må ha mot og styrke*
Hmmm, fornuften og folk rundt sier nei, hjertet sier ja. Hvem skal man høre på? I de fleste tilfeller så vinner fornuften.
For å sette et eksempel, skal jeg ta min situasjon om dagen. Jeg begynte først å utdanne meg til frisør. Det er noe jeg bestandig har hatt lyst til, fra jeg var lita og skamklippte barbiene mine til å flette og sette opp håret til min en gang langhårede mamma. Men etter ett og et halvt år så kunne jeg ikke fortsette med det fordi jeg fikk fybromyalgi. Så hva skulle jeg da finne på? Jo, jeg vil bli designer, helst web-designer.
Da var min datter rundt 8 år. Jeg fortalte dette til de rundt meg men fikk straks høre at det var jo ikke lønnsomt. Det var lang utdannelse, jeg måtte jobbe steinhardt og mye. Og det gikk jo ikke, jeg som hadde ho lille. *Nei gu bedre jente, finn deg noe annet å gjøre*
Så jeg hørte på dem og fornuften min. Begynte å jobbe i butikk og trivdes greit med det. Men det var absolutt ikke det jeg ønsket. Mange år gikk, og min fibromyalgi ble ikke noe bedre. Tilslutt kunne jeg heller ikke jobbe i butikk. All den gåingen samt de tunge løftene var ikke mulig lengre.
Jaja, hva nå? Havnet i arbeidskontorets systemer igjen. Joda, kalrt de skulle hjelpe meg på vei. * Så...hva ønsker du?* *Jo, jeg vil bli web-designer, har funnet skolen, som lar meg få lære å mekke hjemmesider, lage annonser, brosjyrer, visittkort og you name it! *neineinei, det går ikke. Vi kan jo ikke utdanne deg til arbeidsledighetsstrygd? Det skulle jammen tatt seg ut. Nei, du må nok finne på noe annet* Jaja, ikke det nei. Nehei, hva nå?
Så ble det noe helt annet. Jeg satte meg på skolebenken og lærte noe fryktelig tørt stoff innen bedriftssammenheng. Greit stoff det, men lite kreativt. Interessant til tider, men fryktelig lite givendes. Så skjedde noe i livet mitt, det ble snudd opp ned, jeg mistet et veldig nært menneske. Nok om det. Jeg fikk fullført semesteret på ren trass, ren vilje. Men etter det stoppet det opp. Jeg orket ikke tanken på et nytt semester med dette faget. Jeg hadde plutselig fått et helt nytt perspektiv på livet. Noe nytt hadde våknet opp i meg. Og det var viljen til å gjennomføre mine valg.
Jeg skal nå ta denne web-design skolen. Om jeg så må ta opp studielån, sutte på tommelene eller spise havregrøt ett år. Ingen skal nå komme og fortelle meg at *dette går ikke* Når fornuften kommer snikende inn i hjertevalget mitt, knipser jeg den bort. Jeg SKAL ta denne utdanningen. Om jeg så må slite med økonomien i en tid, før jeg eventuelt får jobb eller oppdrag.
For jeg er nå alt for gammel til å bli kastet hit og dit, fordi ditt og datt. Resten av mine leveår nå skal jeg jobbe med det jeg kan, det jeg vil, og det som gir meg fordeler innen glede og lykke, og ikke i materielle eller økonomiske goder. Og jeg er sikker på, at så lenge jeg brenner så sterkt for noe, så skal jeg jammen får dette til også.
Valg, man har to valg. Man kan velge fornuften og få det greit! Eller man kan velge fra hjertet, som kanskje medfører at man mister noen goder, å heller våkne gla og lykkelig hver dag, fordi en gleder seg til å jobbe.
Valg, uansett om det gjelder jobb, forhold, familie, what ever....hva velger du? Fornuften eller hjertet?
GjenopprettetMedlem
Viktig tema,Silva .
Det står en artikkel om det på forsiden ( Ditt valg, ditt liv , din lykke ), der står mye av hva jeg mener om den saken.
Det er viktig å velge med hjertet, og ikke velge hva andre synes. Da vil man leve i en slags løgn til seg selv .
Vi har alle muligheter vi ønsker oss, det finnes ingen begrensninger. Vi lager de fleste av våre egne begrensninger.
Etter mine erfaringer , velger man med hjertet ,vil universet sende de nødvendige " hjelpemidler " til at resten ordner seg
Det vanskligste er å faktisk
ta valget . Hvis man ikke tenker konsekvens eller utfall, vil valget svare mer til hjertet og
sjelens oppgave . Selve
meningen med livene våre.
Det mener hvertfall jeg
:beer: ( selvoppfyllende-lykkelige-livsvalgs-eliksir )
SEO Crawler
De gamle grekerne mente at fornuften ("ratio") sitter i hjertet (de moderne filosofene tror den sitter i hodet :exclaim:)
GjenopprettetMedlem
Hva er fornuft egentlig.... En ord for de som ikke tørr kjenne på sin intuisjon ... og våge gå for sine drømmer...?
Etter mine erfaringer, velger man med hjertet ,vil universet sende de nødvendige " hjelpemidler " til at resten ordner seg

Den skriver jeg under på!
Ang. Nav...; Merkelig hvor forskjellig innstilling det er fra kommune til kommune... Jeg ble nesten truet til å utdanne meg som web-designer...
Har gått med på delstudier... men det tar jo bort fokuset på min egentlige virksomhet...
Kanskje skal jeg overlate den siden av virksomheten til deg, Silva..?
Visst finns det en drøss med webdesignere... Men du verden så få som virkelig er gode på estetikk! Belag deg på å bli en sabla god en ...
Go for it!!!

GjenopprettetMedlem
Kan sende deg en P.M. med linker til gode sider ang. web-design... :biggrin:
( Gi meg et par dager... Er litt ukonsentrert og distre for tiden... Prøver å bli røykfri.....

:icon_twisted:

)
GjenopprettetMedlem
Høres bra ut dette Silva!
GjenopprettetMedlem
Takk alle sammen.
Bare ta den tiden du trenger Aventura!

GjenopprettetMedlem
Jeg tror ikke på at det er så vanskelig å leve av web design som enkelte skal ha det til. Jeg var med på en studenbedrift i fjor som holdt på med grafisk design. Vi trodde det skulle bli vanskelig å finne kunder, så vi hadde lave priser. Men det kom stadig mer oppdrag og vi endte opp med å selge en logo til 6000, noe som ikke er så enorm en sum i forhold til profesjonelle. Men vi var altså fem uten noe utdanning innenfor design og ei jente med et års utdanning innenfor dette. Skjønner at studentbedrift ikke kan sammenlignes med the real thing, helt og holdent. Men jeg føler nå at jeg fikk et litt innblikk i de greiene der. Har du foresten lagt merke til at de som insisterer mest på hvor tøft og vanskelig noe er, er de som ikke jobber med dette? Hvor får de denne knallharde "kunnskapen" fra?
Ettersom vi undersøkte markedet, så vi hvor mye elendig design som var der ute, så her har du sjansen til å ordne opp

Jeg tror det kan være rett og slett et dritbra yrke. Fullstendig tillit til deg, følg hjertet ditt!
GjenopprettetMedlem
Takk sommersky! Alltid godt med oppmuntring! Mulig det er som du sier, at det faktisk er marked for det. Har allerede et par forespørsler, men jeg må jo også lære dette her. Jeg driver jo mest på fritid! Men, et sted må man jo begynne!
Takk for støtte alle sammen!

GjenopprettetMedlem
"torstein":
De gamle grekerne mente at fornuften ("ratio") sitter i hjertet (de moderne filosofene tror den sitter i hodet
)
Yes! yes, yes... !!
fornuften og hjerte følelsen er slett ikke adskilte slik jeg ser det!
Fornuften springer ut i fra hjertet og utvikler seg i hodet!
Det er som gamle følelser som finner veien opp til hodet for å utvikle seg..
Og når de har utviklet seg i riktig retning, kommer hjerte følelsen tilbake å starter opp utfoldelsen...
Føleleser fra hjertet og fornuften er for meg som fortid og nåtid, pluss en liten indigriens til.. som samspiller med å få gjort det hjertet begjærer!!
det fornuften kommer med som vi ikke vil ha fordi det bringer oss vekk fra hjertets barnlige impulser, er den erfarne siden av oss selv som sitter med full oversikt over alle våre valg tidligere i livet... og som stepper inn når det er noe vi har glemt å ta med i betraktningen... (alle utfordringene som strider imot hjertes impuls)...
Dette er slett ikke negativt, men trengs å erfares at kan jobbes med for å settes ut i livet!
alt jobber imot det samme målet i mine øyne...
Det gjeller bare å få ting til å falle på sin riktige plass...
Når hjertets barnlige impuls lærer seg å jobbe imot fornuften... og fornuften lærer seg å samarbeide med hjertet er det ingen dører som er låst lenger i forhold til mulighetene som faller oss inn..
Mulighetene åpner seg, å vi ser at livet er en lek på veien til målet!
Dette er mitt forhold til fornuft og følelser...
vi kan se det igjen som et barn uten erfaring og en voksen med bred kunnskap som skal lære seg å samarbeide mot et felles mål...
det er viktig for den voksene å ikke hindre barnets egen utvikling... men samtidig være der med den kunskapen som går ann å føre videre til de neste generasjonene... de må begge vite sine roller som to forrskjellige individer, men samtidig være enige om at de har et felles mål..
Jeg tror alle har et felles mål i livet.. og det er vel først å fremst å levet livet i velbehag med seg selv og andre rundt seg... ikke sant?
jim..
GjenopprettetMedlem
Dæven for et bra innlegg Jim!
Vettu....dette du sier her, kjenns og høres riktig ut....kall det kjent ut...
Takk for en ny vinkling på dette med fornuft og hjertet!