Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Hva mener dere om nyhetene i dag? Ja til sexleker og puleleker i barnehagene?

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/15/515133.html

http://www.barnehage.no/PBLnytt/2007nr6 ... ,10-12.pdf

Her er mine tanker rundt dette, å mulig jeg erter på meg mange nå! Men...det tåler jeg!

Det første jeg ser når jeg får pc-en i gang er *Ja til sexleker og puleleker* i barnehagen. Det var rett før jeg satte kaffen i halsen. Men tok meg sammen og begynte å lese mer om dette, både hva hun Friisdama egentlig mente samt kommentarer og blogger som hyler over seg av dette.

En ting har jeg lært meg, å det er å prøve å sette seg INN I hva slike sjokkmeldninger har som det egentlige budskapet. For den første naturlige reaksjonen er at *dette er skammelig av en førskolelærer å komme med!

Men da tenker jeg, hvorfor er det naturlig for oss mennesker å bli hysteriske over slike uttalelser? Hva vet egentlig du og jeg om våre barns seksualitet? For å være ærlig ante jeg faktsik ikke at barn i barnehagealder faktisk er i stand til å få orgasme. Og hvordan ville jeg taklet å se mitt barn holde på med seg selv? Jeg hadde fått sjokk og stoppet dette brått og brutalt, å faktisk trodd at noe var galt med mitt barn.

Dette her tror jeg faktisk er en viktig debatt. Og jeg tror Pia Friis bevisst brukte ordene Sexleker og puleleker for å sette sjokk i oss, så vi blir nødt til å tenke og ikke bare handle etter hva vi har blitt oppdratt til. Og det er at sex er skammelig, noe man må skjule, og man skal iallefall ikke være vulgær eller utfordrende, for da er man horer og nærmest ber om å bli tatt.

Nei, jeg tror dette er viktig. Jeg skal innrømme at jeg ikke greier å svelge dette med sexleker og onani ennå, men jeg tenker nå først og fremst på at endelig blir kanskje sexsualiteten normalisert. For det er egentlig den naturligste del av oss mennekser. Jeg lurer på hvor mange kvinner og menn som sitter *der ute* og er redd, engstelig, som føler skam over sin egen kropp og sexsualitet?

Og jeg er så enig i at når barn lærer om seksualiteten, får satt ord på hva som skjer når de tar på seg selv, OG at de selv kan bestemme hvem som skal få lov til å ta på dem og ikke. At de lærer fra de er små at f.eks voksne IKKE får lov, at det er riv ruskende galt, så tror jeg mange barn vil slippe å leve i incesthelvette, fordi de da fra de er små VET at dette ikke er normalt. Hvor mange barn har ikke opp gjennom årene fortalt at de ble missbrukt som barn og trodde at slik skulle det være? Hadde disse barna visst, blitt opplært i barnehagen f.eks at seksualitet blant jevngamle er normalt. Men at sex med barn og voksne ikke er normalt.

Jeg kan aldri tenke meg at det hun egentlig mener er at barna skal få tilgang til pisker og håndjern på barnehagen, eller at de skal få utfolde seg fritt. Jeg tror de bare prøver å normalisere seksualiteten, å det er jammen meg på tide!

Takket være snevre holdninger om sex og religioner som har satt dette i skammeboksen, så sliter mange med sin seksualitet i dag! Spesielt barn som ikke har lært å sette grenser!

Jeg MÅ pressisere at jeg selvfølgelig ikke er enig i at det skal utøves sexleker. At barn ikke skal oppmuntres eller lære å putte ting inn i hverandre, oppmuntres til å *leke med seg selv* Jeg er kun opptatt av at de skal lære seg å ha naturlig holdning til kropper og til hva sexualitet egentlig er! Jeg har nemlig tro på at når små barn vet hva normal sexualitet er, så vil de også lære seg hva overgrep er!

Vi ser utviklingen i verden, ved å handle etter første reaksjon, uten å tenke igjennom fordeler og ulemper ved ting, hvordan skal vi da greie å tenke noe nytt, eller få til forandringer? Nei, jeg tror det er viktig å sette seg inn i slike debatter som dette, å ikke la oss fare avgårde med de første tankene som dukker opp, at dette er farlig! Se heller mulighetene over at det sexfokuset som er i dag, kanskje kan bli normalisert i neste generasjon!

Vel, dette er mine tanker rundt dette!
GjenopprettetMedlem
Jeg forstår at dette er et ømfintelig tema, som det kan være vanskelig å ha noen formeninger om! Å jeg håper dere ikke missforsto mitt innlegg, hehe! Jeg tok dette opp fordi jeg tror dette er en viktig debatt!

I dagbladet i dag, var det mulig å sende inn spørsmål til Pia Friis! Jeg anbefaler dere å lese hennes kommentarer på spørsmålene hun fikk. Der kommer det frem tydelig at de verken oppfordrer til at barna skal utforske det seksuelle eller at det blir lagt noe som helst vekt på dette. Her kommer det tydelig frem også, at det er vi voksne som foreldre som *seksualiserer* dette!!

http://www.dagbladet.no/nyheter/2007/10/15/515133.html
GjenopprettetMedlem
Modig gjort av deg å bringe dette på bane, Silva!

Hvis man leser teksten, før man hauser seg opp, så vil man finne at dette er ganske normale ting, egentlig.
Det er viktig å være åpne om også dette temaet, men det forundrer meg at folk alltid skal dreie ting ut av sin sammenheng. Som du sier, Silva, det er de voksne som seksualiserer dette og overfører sine egne holdninger (som er mer eller mindre sunne ...) på barna.

Honnør til deg og ditt engasjement, og evne til klar tanke!  :respect: :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Takk Bluestorm  :)

Jeg var usikker på å gjøre det!  :P Ikke godt å vite hvordan man blir oppfattet under slike uttalelser og det er heller ikke lett å skulle ordlegge seg riktig i slike saker. Ser jo at ikke mange har villet kommentere dette. Og det er helt greit! Men tror for fremtidens skyld, at det er viktig å fokusere mer på dette. Vertfall når man ser utviklingen innen dette med egen kroppsholdning (tenker på spesielt MTV og hvor lettkledd det oppfordres til, å hvor mange, spess jenter tror det skal være slik) Jeg tror det er fåtall som har en normal holdning til sin egen kropp, hvor få som er gla i sin egen kropp! Kanskje dette prosjektet om det utføres riktig vel og merke, kan bidra til å *normalisere* våre holdninger til kropp og til et naturlig sexsualliv som voksen, for kommende generasjon!

Jeg tenker litt på Dove reklamen som Passopp la ut, hvor vakkert det naturlige er fremfor det overfladiske!

Om man ser på utviklingen innen dette med naturlig forhold til sin egen og andres seksualitet, så er ikke den mye normal. Eller er det bare jeg som ser det slik?
Anonymous
Det faller barn helt naturlig å utforske kroppene sine. Ble tatt på fersken selv da jeg var liten av en usikker voksen, og det førte ikke akkurat til at jeg ble noe særlig trygg på min egen seksualitet. For meg på den tiden var det bare hva det var, men usikre voksne lærte meg komplisere noe som egentlig var helt ufarlig. Det førte til noen veldig unødvendige kriser. Man blir selvfølgelig tryggere på seg selv av å akseptert som det morsomme og rare mennesket man er. Voksne kan helt klart ha noe å lære av hvordan barn forholder seg til seksualitet. Akkurat nå er dette tatt opp i media og satt fokus på, men i mange barnehager er de ikke akkurat slik for tiden at barn blir nektet å ta på hverandre. Så i praksis er det ikke helt nytt.
Anonymous
"Kristin":

Det faller barn helt naturlig å utforske kroppene sine. ...  Akkurat nå er dette tatt opp i media og satt fokus på, men i mange barnehager er de ikke akkurat slik for tiden at barn blir nektet å ta på hverandre. Så i praksis er det ikke helt nytt.

Jeg husker et par runder med lignende diskusjoner i mediene fra syttitallet og åttitallet i Tyskland.
Løssalgsavisene og leserkommentarene på nettet gjør at "debatten" kan ta helt av og sprike vilt i alle retninger. Men sjamansonen er heldigvis ingen slik avis.

....

redigert i februar 2008
GjenopprettetMedlem
:respect: Takk for åpne og ærlige innlegg om dette temaet! Jeg var redd jeg hadde tråkket over en grense her inne nå!

Jeg synes dette er ekstremt viktig, å blir skremt over mange voksnes holdninger til dette! Bare de ser ordet sex + leker + barn, så er det blitt eksplosivt! Mange voksne tror faktisk at man har tenkt å innføre sexleker med sexleketøy inn i barnehager som altså skal foregå sammens med de voksne!!!  :o

Dette viser faktisk at denne debatten er viktigere en tidligere trodd! Jeg er på en blogg hvor dette har vært et temmelig hett tema, å har blitt rett og slett sjokkert over mange voksne`s evne til å tolke en slik artikkel! Mange har rett og slett kokt over av overskriften, uten å se hva det opprinnelige budskapet var!

Jeg skal legge inn her nå noe jeg har skrevet om naturlighet som jeg syns er viktig i denne debatten!

Naturlighet, hva er det!
Etter denne stormen som har feid over Norge de siste timene, angående denne Friis og hennes utalelser...så har jeg fått grublet meg frem til hvorfor jeg syntes denne debatten er så viktig!

Naturlighet! Hva er det egentlig? Når jeg tenker ordet naturlighet, så er det noe som ikke er tilgjort, noe som er ekte og ikke minst vakkert. Ikke noe er så vakkert som en urørt skog, eller et urørt landskap! Eller som naturlig skjønnhet uten silikon og duppeditter.

Naturlighet kan også være andre viktige ting! Ha f.eks et naturlig forhold til sin egen kropp! I mange av de kommentarene jeg har lest hittils, var det stadig å finne..*vår generasjon har jo klart å vokse opp, klart å formere seg, klart å bli normale mennesker og blablabla* uten hjelp fra pedagoger og ditto!

Da spør jeg! Har vi det?

Mange av oss har klart oss fint ja. Men jammen har mange også IKKE klart seg så bra. Jeg er ikke så gammel, er i midten av de tredve år, men mye har jeg fått oppleve. Bla folk rundt meg som aldri har hatt et normalt forhold til sin egen kropp. Noen er til dags dato ikke fornøyd med kroppen sin. De er for tynne, for tykke, for små pupper, for liten rompe og gud vet hva! Det at de er flotte som både mennesker og utseende messig, greier de ikke å ta innover seg.

Det jeg har sett da, er at mange har skeiet ut fullstendig i den gale retningen. Gått fra den ene partneren til den andre. Fordi de har valgt å gå i fra, fremfor å bli gått fra. Fordi redselen har vært at partneren umulig kan fortsette å være gla i *en slik kropp* Mange aner ikke hva *et normalt sexliv* er, fordi de ikke fikk læren om det hjemme. Alle vet jo at i mange år, nesten frem til i dag, så har sex vært et *ikke-tema*

Tenk bare på hjem som praktiserer en eller annen religion, der man iallefall ikke kan få læren om hva det seksuelle egentlig er, fordi det er en skam?

Hvis barn i dag, alle barn...kan få sjansen til å lære seg å bli gla i kroppen sin, være fornøyd med seg selv, få lov å utfolde seg (Ikke offentlig selvfølgelig) (som jeg da mener er ute i det offentlige rom eller sammen med andre i sammenkomster) så vil også barna bli tryggere på seg selv.

Hvis det er slik at det i barnehagene blir satt fokus på...at når Per kommer springende og hyler *Mia vil se på tissen min, men det vil jeg ikke* så skal han heller ikke måtte gjøre det. Fordi da vil barnehagepersonellet ta Mia til siden og forklare at det må Per få bestemme over selv! Og den samme beskjeden får Per. At det er han selv som bestemmer om Mia får lov eller ikke.

Da har man lært disse barna å sette grenser, samt fortelle HVA grenser betyr! På denne måten lærer Mia at hun kan ikke tvinge noen til noe de ikke vil innen det seksuelle, slik de lærer at de ikke kan tvinge andre barn til å gjøre noe annet de ikke vil. Per lærer at det er han selv som bestemmer over SIN kropp. Han lærer at han blir hørt og kan ved senere anledning finne det trygt å fortelle neste gang noen ber ham gjøre noe han ikke vil innen sammenheng *kropp*

Er ikke dette viktig for barn å lære da? Ikke bare hjemme, men også i barnehagen, der de tilbringer mange timer hver uke, sammens med mange andre barn i ulike aldre. Kan de ikke på denne måte bli tryggere på seg selv og sin kropp? Lære hva som er riktig å tolerer og ikke tolerere! Vil ikke dette lære barna da, hva overgrep er?

Da tenker jeg følgende...når disse barna vokser opp, så er det helt naturlig for dem å si NEI...og det vil bli naturlig å respektere dette! Fordi de har alle lært at sånn er det! Det er naturlig å bestemme over sin kropp selv!
GjenopprettetMedlem
Så flott at du tar opp dette  :respect:

Vi trenger å få fokus på dette, gang på gang.
Håper så mange som mulig leser det du har skrevet, og at det "når inn" til dem.

Barn trenger å bli trygg på (og glad i) seg selv og kroppen sin.
Barn trenger trygge voksne som de kan gå til med følelsene og reaksjonene sine uten å få høre at dette er stygt og galt.
Selv om det selvfølgelig ikke skal ut i det offentlige rom, er det viktig  å la barna snakke om det hvis de ønsker.
Hvis barnet møter fordømmende holdninger på sine gode seksualitet og lærer at dette er noe man aldri må snakke om, tør barnet kanskje heller ikke fortelle om overgrep.

Silva, jeg er så enig med deg  :wub:
GjenopprettetMedlem
Dette var også diskusjonstema da jeg var ferdigutdannet førskolelærer i 1982. Men, det var ikke noe problem.
Jeg hørte et intervju med den førskolelæreren/styreren som kom med dette nå og det var ikke noe nytt. Barn har alltid lekt "sexleker", det er en måte å bli kjent med kroppen sin på. Det er egentlig fint at det skjer i barnehagen siden det der kan bli observert om noen blir tvunget til å gjøre noe de ikke har lyst til, og de voksne kan passe på at ingen blir skadet. Passer foreldrene på dette???

Noen har sagt at det vil være vanskeligere å se om noen er blitt misbrukt (utenfor barnehagen),- men jeg kan love at det er en helt annen aktivitet en får se i leken da.
GjenopprettetMedlem
Takk for responsen dere! Dette gjorde godt!  :wub:

Det har vært tatt opp mange ganger før, og ja, dette har alltid blitt praktisert i barnehagene og ellers rundt der det er barn! (Barnelekene).

Men noe er galt, siden temaet blit tatt opp flere ganger! Og ser man utviklingen i kroppsholdning bare de siste 10-20 årene, får iallefall jeg bakoversveis! Og skal man klare å få et normalt fokus på kropp og det seksuale, tror jeg det er kjempeviktig å starte nå! Med barnehagebarna!

Jeg har også i dag fått vite, at gutter dusjer med badebuksene på, og jentene med lyset av! På skoler og innen idrett!  :o Så ille er det faktisk blitt enkelte steder!  :confused: De føler i allerede ung alder skam fordi de ikke ser sånn eller slik ut!
GjenopprettetMedlem
"Silva":

Jeg har også i dag fått vite, at gutter dusjer med badebuksene på, og jentene med lyset av! På skoler og innen idrett!  :o Så ille er det faktisk blitt enkelte steder!  :confused: De føler i allerede ung alder skam fordi de ikke ser sånn eller slik ut!

Det viser hvor viktig det er at ungene kan få et mer naturlig forhold til kroppen sin. Jeg synes innlegget som psykolog Thore Langfeldt hadde i Dagbladet på lørdag var veldig fint. Det er jo akkurat sånn det er.

Fint at folk engasjerer seg,men jeg håper ikke det får den motsatte virkningen av hva jeg og flere ønsker. Ille å høre på frp og Krf!