Anonymous
den er grei tigerøye

det er sånn vi alle lærer her på sonen for de som ønsker å lære finne det som passer inn i våre tanker å intensjon følg altid din magefølelse hva som er rett å galt for deg klem fra bast

GjenopprettetMedlem
flott å vite at folk her er forståelsesfulle, men tilgjengjeld litt uenige som også er flott. veier hadde jo ikke blitt forbedret om alle var enige om at veien var god som den var

Anonymous
ja ikkesandt ingen er vi like det er jo det som er flott,man skal si sin mening var veien god som den var, ingen indre vekst hver dag har nye muligheter vi skaper veien selv med våre tanker,man blir det man tenker å handlinger osv

GjenopprettetMedlem
Hei Tigerseye.
Avslapningsmetoder er moderne overlevelsesteknikker, og læres best når man ikke er stresset. Når vi er stresset, finner vi alle mulige slags unnskyldninger for ikke å ville endre oss. Men hvis vi ikke innser at vi er stresset, og gjør noe med det, så hoper stresset seg opp og kan bli farlig for helsa. En avslappet kropp er en nødvendig forutsetning for å kunne meditere. Dersom kroppen er rolig så følger sinnet etter. Når sinnet er rolig starter meditasjonen.
Her er en avslapningsøvelse som kan være god å bruke, jeg benytter den selv og jeg lærer den til mine klienter;Denne øvelsen er basert på Yogateknikker. Det er en god ide å begnne og slutte med rolig og vakker musikk. Sørg for ikke å bli forstyrret, trekk ut telefonen og lås døra. Legg et teppe på gulvet og legg deg ned på det på ryggen. Denne avslapningsøvelsen tar inntil 30 minutter, og den praktiseres i en stilling som kalles Shvasana.
1) Ligg flatt på ryggen med beina litt fra hverandre. Dersom du har problemer med ryggen, kan du bøye knærne, holde føttene flatt mot teppet om lag 75 cm fra hverandre og støtte knærne opp med puter. Lukk øynene. Trekk pusten dypt tre ganger, og slipp ut hva du måtte ha av stressfølelser hver gang du puster ut.
2) Start med høre fot, slapp av i den, og fortsett med å slappe av i høre bein, muskel etter muskel. Gjør så det samme med venstre fot og bein.
3) Slapp av i baken, kjønnsorganet, bekkenet og korsrggen. Slapp av i solarplexusområdet, hjertet og lungene.
4) Start nederst i ryggraden og la hver rygghvirvel "sette seg" i en avslappet stilling. Gå virvel for virvel helt opp til nakken. Kjenn hvordan bølger av avslapning skyller over deg.
5) Kjenn hvordan armene og hendene blir slappe og tunge. Beveg hodet varsomt fra side til side for å løsne opp spenninger i nakken. Slapp av i alle musklene i ansiktet og hodet, og la til slutt aktiviteten i hjernen dabbe av.
6) La den rolige musikken du spiller, flyte vasomt inn i deg. Prøv å ikke sovne, men hold deg i en tilstand av avslappet våkenhet. Når musikken tar slutt, ta lansomt til å puste dypere, strekk på beina, deretter armene, rull deg over på den ene siden og reis deg opp.
Vær snill mot deg selv hele resten av dagen. Lykke til
RITA
GjenopprettetMedlem
har hørt om lignende metoder som du beskriver selv. hehe.. men det går bra, alltid fint å få den så detaljert som du skriver

skal forsøke den
GjenopprettetMedlem
Mange ganger har jeg bruk for teknikker til å slappe av umiddelbart, når jeg er midt i en eller anna situasjon, med masse folk rundt. Da bruker jeg å hylle meg inn i lys før jeg går inn i et rom og puste inn lys og ut stress, mens jeg er i rommet. Trikset er bare å huske det! Og så går det an å be en kort bønn til sine kraftdyr. En gammel læstadiansk helbreder ga meg også noen tips om en enkel bønn, idet man går inn en dør.
For noen handler kanskje dette om beskyttelse, og ikke avslapping, men det er nettopp når jeg er beskyttet og auraen er sterk og hel, da føler jeg meg avslappa når det blåser rundt meg.
Men ellers så kan man jo følge Rita sin oppskrift med å slappe av i hver muskel i kroppen. Og det er jo spesielt viktig når man skal reise eller meditere. Selv opplever jeg at jeg BLIR avslappa av å reise eller meditere, og trenger ikke å slappe av på forhånd. Men hvis jeg er urolig/stressa kommer det egentlig fra tankene og sinnet, og det er som regel der jeg må gjøre en innsats. Et kinesiologitriks: Du ligger på gulvet før en reise. Hold en hand på panna, og en hand på solar plexus, og hold hælene mot hverandre. Tenk gjennom alt som stresser deg, til du føler deg "ferdig". Dette kaller å sette tankene i krets. De er nå overført til å jobbes med og løses i det underbevisste, og du er klar for reise!
Mvh Stridshjelp
Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Stridshjelp, så morsomt å møte denne kineseologiteknikken igjen!
Jeg lærte en lignende teknikk, men ment å brukes som lynkur mot stress, hvis energiene dine føles som gått i vranglås. På møte eller hvor som helst. Først, tenk deg at du drar energifeltet ditt tettere rundt deg selv. Med mer kompakt energifelt, styrker du beskyttelsen din. Deretter. Stå eller sitt med føttene flatt på gulvet og hælene sammen, og hold én håndflate på panna di og en håndflate på mellomgulvet. Energiene vil strømme igjen. Teknikken virker rent fysisk, der du kan delta i samværet.
Kroppen din jobber videre med å få i gang energiflyt og sentrering. Som snarhjelp trengs stillingen kanskje bare ¼ til ½ minutt før stress løses opp, og du står på høyde med situasjonen. Det er bare et lynkur, og om stresset brygger opp igjen, prøv igjen. Stridshjelps råd er en dyptpløyende utgave.
Ja du verden Stridshjelp, å styrke, gi slipp eller beskytte? Man må heller prøve, og finne ut hva som kan gi en ro nok når man er i en type situasjon som stresser. Et forslag hentet hos okkultistene: Sitt eller stå i en stilling med føttene samlet, og med fingrene flettet og hender foldet tett over solar plexus og med albuene holdt helt tett inntil sidene dine. Stillingen er selvbeskyttende, og du stenger av ’invitasjonsdørene’ dine.
Ofte (om man tenker seg om) kan det være en bestemt person tilstede som stresser deg. Du tefter at personen opptrer nokså invaderende. Det hjelper å forsterke beskyttelsen, opprette energiflyt, være sentret i seg selv osv. Men vær også OBS på en del invasjonsknep brukt av folk med det ønsket å oppnå makt over andre. Det aller vanligste er blikkveksling! Hvor lett kan ikke blikk misbrukes? Øynene er sjelens port. Når dere snakker sammen, rolig hold blikket ditt festet litt over vedkommendes øyenbryn. Ikke la personen få holde blikket ditt fangen, og du vil ikke bli likedan utsatt.
GjenopprettetMedlem
Det var mye interessant her, Tilda.

Den kinesiologiteknikken lærte jeg i full fart av Willy Korvanen Mæland, han med didjen. Jeg visste ikke at den kunne brukes i forenkla utgave, stående for å gjenvinne kontroll eller snu tankene. Dette må jeg prøve.
Artig tips ogå ang blikk og invaderende energier, og hvordan man kan holde hendene.
Takk