Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Må bare spørre om hjelp. Dere har jo mange kjærrinrgåd i lageret

. Jeg blir innvandert av bittesmå fluer i mitt grønne kjøkkenet. Har prøvd alt fra : eddikk, til hvitløk, til og med dyr konjakk, men konjakken falt visst ikke heller ismak. Det er ikke blomsterfluer, tror jeg, tror de kommer av frukten og tomatene jeg har stående i kjøkkenbenken. Nå vet jeg ikke hva jeg skal prøve for å kverke dem!!!???Har dere noen annen råd?Hjelp meg, blir sprø snart. Greit nok med fluer men ikke når det blir en hel armee av de
takker på forgand
hilsen marihøna så holde på å bli.....hehe...overlever vel men....
GjenopprettetMedlem
Dette må være noe vi her kaller *bananfluer*...sånne små brune! De kommer gjerne fra frukt og grønnsaker! Sjekk om det ligger noe råttent nedi blandt frukt/grønnsakene, de elsker råttent!
Jeg går drastisk til verks når jeg blir innvadert av disse! Kanskje jeg nå blir kalt slem, hehe...men det er ikke morro å få disse på tomaten på brødskiva!
Jeg tar en sprayflase med vann eller rengjøringsmiddel, sprayer på dem så de sitter fast, og kjapt er jeg der med papirfille og tar de av dage med en gang! Det går fort! Når jeg har fått fjernet det som er råttent og de fleste fluene, så er alle borte noen timer senere! De kan ikke overleve uten råtten frukt, og de får heller ikke formert seg!
Er jeg slem? Men jeg kan ikke fordra disse fluene rundt maten!

GjenopprettetMedlem
driv demonene dine inn i dem
da stikker de av
eller...
de vokser seg store og kommer etter deg
om natten og
HEVNER drapene som du utfører over bestanden
... spøk til side...
de er da natur ikke?
hvis du overforbruker rengjøringsmidler så vet jeg ikke om det er så sundt for deg heller
alt sånt lagrer seg jo i kroppen vettu
enten man er flue eller menneske, er man laget av det samme mystiske stoffet
selv den største vitenskapsmann kjenner ikke til hemmeligheten bak livets mysterium
han er selv i samme båt som disse fluene
inkarnert til fødsel og død
så hvorfor bruke
såpe og kjemikalier?
kjemisk krigføring?
hvorfor ikke bare la disse harmløse individene få formere seg i fred?
fall til ro
akseptere dem
det er mitt råd
dreper du dem, så kan det slå tilbake på deg i form av dårlig karma

Gigabot [Bot]
Ta svovel av noen fyrstikker og sett nedi jorden på plantene dine.. Om en dag og to, tre har fluene funnet seg et nytt hjem og plantene dine får være i fred...
Anonymous
ehhh...kjemisk krig,kan ikke kalle det akkurat det, de får jo servert både hvitløk, eddikk, og den fineste konjakken min,,(men, hm, kanske forsvinner de ikke p.g.a. serveringen, det har jeg ikke tenkt på)

men før å være alvorlig, så greit nok med fluer og alt annet levende i naturen men når de begynner å overta min leilighet, så...da er det stopp her i gården og jeg tror min karma er nå slik den er uansett hva jeg foretar meg...

og jeg vasker faktisk ikke veldig hyppig, er ikke slik som må ha det perfekt, litt "kaniner" og annet skrot er strødd rundt omkring her

men di fluene irriterer meg, de er små og flyr rundt i kjøkkenet, ( noen har jo drukna i konjakken, noen i eddikkblandingen (håper det ikke gjorde vondt)
må jeg flytte å la fluene overta kåken??

Anonymous
det er ikke blomsterfluer, og har fyrstikker i alle krukkene (svovelside ned)
GjenopprettetMedlem
må jeg flytte å la fluene overta kåken?? Roll Eyes shyone
kan ikke dere leve sammen?
GjenopprettetMedlem
Har du sagt til fluene at du ikke ønsker dem der, og bedt dem om å holde seg borte. Hvis du gjør det, og har tillitt i ditt hjerte til at de hører på deg og respekterer deg, da er du kvitt dem.
Anonymous
kjære marihøna, det er jo et slags paradoks at du som marihøne blir innvadert av fluer da.

Rent praktisk så kan jeg gi deg tips om en serie som i alle fall fantes i butikkene for en stund siden( man vet liksom aldri når produkter forsvinner) den heter "grønn linje, insektstopp" (envicon as) og finnes i alle dagligvareforretninger, er plantebasert og miljøvennlig (kanskje noen vet stygge ting om dette produktet som jeg ikke vet?)
På den andre upraktiske siden så har jeg selv flyttet fra byen til landet og forstått at insektene bodde her før meg. Jeg trodde jeg skulle bli "venner" med maurene, men det var før de flyttet inn i huset og jeg forsto jeg måtte gå til krig mot dem før de innvaderte meg fullstendig. da var det slutt med det søte livet på landet og vennskapet med insektene. jeg har siden forstått at det har vært ekstremt mye maur overalt i år, gudene vet hvorfor. det bor også noen ekstremt store edderkopper i huset her, men de er jeg venner med for de spiser jo andre insekter også. men jeg visste virkelig ikke at edderkopper kunne bli så store. Jeg har også hatt noen bananfluer, men de "bodde" på skrivebordet mitt og på pcen.jeg tror ikke de lever mange ukene hver, så jeg må ha hatt mange generasjoner bananfluer på skrivebordet mitt, de kan nemlog livnære seg i ukesvis av kun et fingeravtrykk på bordplaten. Men jeg var liksom venner med dem, og savner dem nesten. De er jo ikke farlige og jeg tror ikke de bringer smitte med seg heller, kankskje de har en berusende og lykkelig død i cognacen din?

GjenopprettetMedlem
Hei Marihøna.
Eg trur eg har samme dilemmaet gåande her med mine vindu-planter.
Bittesmå fluer som driver å nærer seg av bladverket.(influensa)
Dette ser ut til å forverra seg når eg har lufta lenge.
Slik var det ikkje i sommar,dette må vere noko med det råe klimaet anar eg.
Veggene på utsida av mange hus her,pleier å råtne å bli fulle av gråmugg,om høsten og vinteren.
Desse fluene anar eg er eit av fenomena som oppstår når nok gift blir pressa inn jorda vår
i form av surt nedbør.
Turr å varm luft trur eg killar desse bevinga blad-kannibalane.
Og noko sterkt luktande ved sida av plantene,kanskje kvitelauken,den er kjend for å skremma utøy vekk frå planter.
(skal prøva det sjølv forresten)
Fluepapir har eg tenkt,det får være siste instans.
Lykke til.
GjenopprettetMedlem
"Nebula":
... det bor også noen ekstremt store edderkopper i huset her, men de er jeg venner med for de spiser jo andre insekter også.
Ja, edderkopper er huseiernes beste venner, de tar seg effektivt av skadeinsekter. Men edderkopper er ikke sjøl insekter! Insekter er seksfotinger, de har altså tre par bein, og det er deres hovedkjennetegn når man skal avgjøre hva man har for seg. Edderkopper derimot er åttefotinger; de kjennetegnes ved fire par bein.
http://no.wikipedia.org/wiki/Insekter
http://no.wikipedia.org/wiki/Edderkopper
Et annet edderkoppdyr er bokskorpionene som jeg har i biblioteket mitt, de er rovdyr og skader ikke bøkene, men tar seg effektivt av diverse bokspisende insekter. De hilser på meg av og til, og gjør meg glad. En bokskorpion ser omtrent slik ut:
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... orpion.jpg[/img]
(Bildet hentet fra:
http://no.wikipedia.org/wiki/Edderkoppdyr)
(
http://no.wikipedia.org/wiki/Bilde:Pseudoscorpion.jpg)
Anbefaler Marihøna å skaffe seg en passende edderkopp eller ti, som på en naturlig og økologisk måte vil ta seg av alle flueproblemer. (For at edderkoppene skal ha noe å leve av, bør du alltid ha litt råtten frukt gjømt bort på kjøkkenet et sted ... sånn at edderkoppmaten har noe å leve sånn i mellomtida ... )
Anonymous
hmmmmmmmmmmm og iiiiiiiiiiikkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkkk,

edderkopper, ehhh.. tror jeg leter opp teltet mitt og pakker sekken

og overlatet kåken til udyran
Anonymous
Ja, det er riktig det Passopp, edderkopper er strengt tatt ikke insekter, de er i samme slekt som krabber, krebs og skorpioner og (tror jeg?) kanskje hummer, alle disse dyr med gudene vet hvor mange bein, var det åtte? Jeg er selv krebs som stjernetegn så kanskje det er derfor jeg føler et slags samarbeide med disse dyrene, hva er de egentlig hvis de ikke er insekter? de er ikke pattedyr i alle fall, og de er jo ikke heller amfibier som slanger, padder og frosker?
jeg vet at det finnes to slags edderkopper: de som spinner nett hvor maten blir sittende fast så de kan hente den, og ulve-eddekopper som jakter på bytte, de sitter helt stille til bytte kommer så nært at de kan hoppe frem og ta dem.jeg har sett det, det er et skremmende syn på et mikronivå.
Bananfluer er snille, de jakter ikke, de drikker bare cognac og spiser grønnsaker, helst bananer....jeg vil heller være som dem....
Anonymous
Skal love deg jeg har udyr i teltet mitt-.---- korrigering: dyr
Mus rotter ederkopper grevling rådyr og lignende er det jeg har opplevd...
Anonymous
uffda, (u)dyr i teltet og, nei og nei, må visst bygge et torn å ha teltet oppe på det da

, fluene er fremdeles i mit kjøkken, noen av de har forhåpentligvis dødd lykkelig i konjakkskålen... få se hva som skjer vider nå da...har prøvd å snakke høflig til dem å bedt dem å flytte ut, kanskje de gjør det når de nå får litt tid på seg og tenke over saken

GjenopprettetMedlem
Kanskje vil de lære deg noe....?
http://www.youtube.com/watch?v=d-5EFO8LQrwGjenopprettetMedlem
Har du potteplanter, så vann disse kun en gang i uken, slik at jorden tørker mellom hver gang. Disse småfluene legger egg i vår jord. Gjerne der hvor det er antydning til mugg.
Som nevnt over lever de også av frukt, så legg alt i kjøleskapet til fluene er borte.
GjenopprettetMedlem
det var sant lailande.
jeg har selv hatt slike fluer, og har god erfaring med akkurat det som du skriver her
da jeg hadde fluer var det forresten fordi jeg komposterte matavfallet i potteplantene inne. Slik gjør en urban dypøkolog. Da fluene hadde fortært det som var, og jeg kuttet ut innekomposteringen, forsvant de.

Anonymous
Bananflugor (fruktflugor) är inte detsamma som blomflugor.
Bananflugor är brun-röda och blomflugor är grå-svarta.
Jag loggade bara in för att hålla mitt konto aktivt...
Jag har ju som sagt tagit paus från sonen...
Men vad ser jag? En kvinna med bananflugeproblem?!
Och jag har lösningen!
Här kommer fru riddare:
Tag 2 del äppelcidervinäger + 1 del sirup och blanda i tex en kaffekopp eller skål.
Droppa sedan ner 2-3 droppar diskmedel och rör om.
Jag lovar...de börjar svärma runt koppen innan du knappt har hunnit ställa ner den...!
När man tittar efter en timme så tror man inte att det är sant!! Och de väljer själva att hoppa ner i koppen
Om bananflugor (fruktflugor) ska lära oss något, är det nog att denna årstid aldrig lämna fruktsktrutt eller skal tillgänkglig för flugorna
Anonymous
Dammsugare är också bra
De förökar sig i enorm takt, dessa småfän!
Hej då på ett tag!

GjenopprettetMedlem
da var det nok blomsterfluer jeg hadde
og de var ganske søte
de var små og sorte og gjorde ingen fortred
noen av dem har blitt boende
andre har dratt videre
slik er det her
Anonymous
ahaa, sirup, det har ikke jeg prøvd. men vi har støvsuget som gale, skikkelig krigsføring, hehe, og det har faktisk minket en del..men nå skal jeg også prøve med en dasj sirup også så få vi se...

fluene er sikkert harmløse, men når det begynner å bli for mange av dem så er det ikke så greit lenger...
takk for alle rådene ( har ikke ennå "skaffet" meg monsteredderkopper, men vurderer saken fortløpende

GjenopprettetMedlem
Jeg har periodevis slitt med småfluer her. Glemmes noe frukt eller fruktskall, aner det meg at de kanskje kommer susende hit gjennom bygningens ventilasjonsanlegg.
Fikk høre en litt grotesk historie, en gang jeg fortalte en venn at jeg strevde med et flueproblem som lett dukket opp igjen. En tid strevde denne damen ille med småfluer. De virket ikke å være bare av fruktetende type. Hun bodde også i en bygård. Hun tømta søpla hyppig, rundvasket etter alle regler og vendte seg til å bli grenseløs ryddig og lot aldri minste matbit eller noe vått være tilgjengelig. Da forsvant de. Men det skulle så lite til før de kom tilbake. Så. En dag brøt slektninger seg inn i leiligheten til en nabo, som ingen hadde sett på lenge. Det ble oppdaget og fjernet et lik som ingen visste om at hadde ligget lenge, bare noen etasjer unna. Øh, hm, flueproblemet forsvant hos naboene...
Jeg tror IKKE at flueproblemmet her hos meg skyldes dette. Naboer kan ses der de går i to sko både inn og ut. Men det aner meg at fruktfluene også går mellom etasjene, og kan finne veien mellom litt småmorkne ventlasjonsrør, og velger seg den leilighet hvor det for tiden finnes egnet mat og formeringsmuligheter. Kanskje neste uke har du glemt deg og latt en halvt melon stå litt, og vil stille som vertskap for dem!
Takk for råd. En del butikker selger insektsfientlige små rammer som effektivt holder insekter på avstand. Men de dekker ikke mange kvm og blir dyre og har en kjemisk lukt som også virker nokså menneskefientlig. Når det finnes sunnere og billigere alternativ, skal nok det brukes!
Aha, Lie. Eplecideredikk, vanlig nordisk sirup og oppvaskmiddel..
Evt monsteredderkopper.