Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Dette bilde gjorde et sterkt inntrykk... og det var vel det som var meningen...

"Her er resten av din pels".
📎 2429519.jpg
GjenopprettetMedlem
Klart det ser sånn ut! Jeg har vokst opp på gård og sett mange slike "rester". That's life. Klart vi kan velge å ikke bruke pels,men de som velger det: går de med plastsko og plastbelter også???? Eller vanlige skinnsko/støvler og belter,sekker osv?
GjenopprettetMedlem
Jeg mener at det er en klar forskjell på skinnet fra produksjonsdyr som ku og sau, framfor skinnet av dyr som blir fostret opp kún pga pelsen sin. Hadde det vært sauepels bildet skulle illustrere så hadde det vel bare vært klovene igjen å holde opp? Med f.eks kyr og sauer så brukes hele dyret til mat, skinnet er et "restprodukt". Med rev og andre pelsdyr er hele dyret et restprodukt uten nytteverdi. Forskjellen burde være innlysende.
GjenopprettetMedlem
Helt enig med vind!

Jeg er fullstendig i mot oppdrett av *pelsdyr*...som mink, rev o.l. De lever i forferdelige omgivelser, som f.eks i bitte små nettingbur hele livet. Og blir avlivet på måter som ikke skader pelsen.

Mens *husdyr* som kuer, okser og sauer blir brukt som et nyttedyr, der man bruker stor sett hele dyret.

Nei, jeg fatter ikke at noen går med pels fra dyr som lever et helt liv i et bur for at folk skal føle seg fine og forfengelige. De bærer mye smerter og lidelser på sine skuldre.  :'(

Takk Aventura for at du tar opp en av mine hjertesaker.
GjenopprettetMedlem
Hei: Aventura det er kjempebra at du tar opp dette tema.
Selvsagt  det er horribelt å se hvordan de oppdrettede pelsdyr leve. Det er enda mer horribelt
å tenke på hvor egoistiske mennesket kan være, uten å ta hensyn til dyras lidelse  fra fødselen til døden, det vil si hva slags forhold disse dyra lever under, hvor lagt tid og til slutt hvordan de blir drept og hvor mye lidelse det skal til for at noen mennesker skal tjener penger på dette ved drive pelsoppdrett, og de andre som bruker pelsen  som pynt for status .. o.v.s.
Men kanskje det er på tida å begynne tenke seg seg om hvordan husdyra har det også. Kanskje vi kunne ha mindre mindre husdyr, gi bedre leverforhold til de vi har og benytte oss av de på en mer human måte som produkjon av ull , melk, etc.Hvorfor ikke bruke vesker, støvler og belter av skinnimitasjon, hvis vi kan spare på liv, lidelse og energi.
:exclaim: :exclaim: :exclaim: :eusa_pray: :eusa_pray: :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Har ni plast på trummorna med?
GjenopprettetMedlem
Hmmm... Her var det god respons... om enn litt forskjellige meninger...

Svar til vejla; Jo, min tromme er av reinsdyrskinn, og jeg er ganske så sikker på at resten av dyret ble brukt til mat!

Å ta livet av et dyr bare for å flå det, for så å forkaste kroppen, bare for at vi skal se "vakre" ut i pels, er horribelt! Det var mitt poeng ved å legge inn bildet!

Det var ikke min hensikt å "frelse" sonens medlemmer til å bli vegetarianere... :w00t:

P.S. En tromme med "plast" av type Remo er faktisk et supert alternativ! Dyp, herlig lyd, og holder seg i alle værtyper!  :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Aventura, jag förstår vad du menar. Två av mina barn är vegetarianer och den yngsta har varit det sedan hon var 5 år, alltså i 10 år.
Själv äter jag kött ibland och jag har både ren och getskinn på mina trummor.
Det viktigaste är att visa respekt. För djur, natur och varandra!

:) Trevlig helg!
GjenopprettetMedlem
Å ta livet av et dyr bare for å flå det, for så å forkaste kroppen, bare for at vi skal se "vakre" ut i pels, er horribelt! Det var mitt poeng ved å legge inn bildet!

Det var ikke min hensikt å "frelse" sonens medlemmer til å bli vegetarianere...

ja jeg fortår poenget ditt, men jeg ville ikke overse de andre dyra sin sak heller :badgrin: :eusa_dance: :respect:
'