Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
psbot [Picsearch]
Æ hadde den glede av å være tilstede  i går, da det var premiere på filmen.
For noen følelser den satte i gang. Man får kjenne på hele spektert.
Æ begynte å gråte allerede før filmen startet, for musikken va så vakker.
Mari Boine har virkelig fanget stemningen i filmen, og ikke minst funnet "stemmen".

Det gjorde også noe med meg, at historien e sann.  Mener  at fornorskningen  allerede hadde startet da.
Kossen "overmakta" behandlet folk, skapte sinne og frustrasjoner.
Man får bli kjent med sterke kvinner, og ikke minst deres sjamanistiske evner.

Æ skal se den filmen minst en gang til.
Gled dokker.
GjenopprettetMedlem
Da har jeg visst noe å glede meg til. Jeg går sjelden på kino, men den skal jeg se.
GjenopprettetMedlem
Ja, den anbefales på det varmeste. :eusa_clap: :respect: :eusa_clap: Det var vakre bilder, gode skuespillere, og en rørende og lærerik film. Og som Ædni sier så er det en sann historie, og den berører våre forfedre, ikke bare her nord, men også i sør, og i nordsverige. Det var artig å "se" Læstadius!

Nå kan det i filmen se ut som Kautokeinoopprøret dreide seg om bare en liten familie. Men dette var noe som spredde seg over et stort område, også til troms. Og dette har jo sammenheng med reinflytting. Det hører med til historien at opprøret startet i Skjervøy kirke i Troms.
Jeg syns de har fått godt frem årsaken til opprøret, både dette med sprithandel og at kirka ikke tålte andre religiøse bevegelser som kom i ekstase.

Mikkel Gaup gjorde en utrolig sterk sluttscene, bra skuespill! (Håper jeg ikke har sagt for mye for dere som ikke har sett filmen enda)

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Åh...gleder meg til å se den!  :biggrin:
GjenopprettetMedlem
Som med alt annet når man bor i utkanten, må nok vente en stund før filmen kommer hit.  :razz: Men det er så absolutt en film jeg har lyst til å se  :)
Anonymous
Jag vill också se den... men det verkar som man får vänta, om man inte bor i Norge?  :(
Jag tyckte om Veiviseren... Kanske jag måste åka över gränsen en sväng... 
Bing [Bot]
Må få lov å fortelle: Under innspillingen av filmen underviste jeg i Krl i en 9.klasse. De ble svært engasjerte i historien bak filmen, og det endte med et omfattende prosjektarbeid der flere grupper valgte enten Kautokeino-opprøret, Læstadius eller Sjamanisme og samiske fortellinger. Til og med de urolige gutta i klassen ble engasjert, de tegnet symboler fra sjamantromma og holdt foredrag for resten av klassen om hva de betydde.Så det finnes en gjeng ungdommer i distriktet her som kommer til å gå på kino nå. Vi kommer også til å bruke filmen som inspirasjon i religion med 3. på den videregående skolen jeg jobber på nå. Nok en film for meg og mine sønner! Gleder meg!    :respect:
GjenopprettetMedlem
I dag så jeg filmen. En sterk film - som resulterte i noen store tårer som rant i strie strømmer. Hodet er fylt av mange tanker og jeg vet jeg må se den en gang til.

Den ga sterkt inntrykk på meg.

RITA
Anonymous
Sterk film med mange bra skuespillere. Fint å leve seg inn i flere arketyper her som dommer og offer blant annet. En får jo mye medfølelse for de som var i offer-rollene. Mye tøff læring i det å være offer. Men også i dommer-rollene. Fint å kjenne på alle arketyper av ens lyse og mørke sider. Maktmisbruk og undertrykkelse.
GjenopprettetMedlem
Skikkelig bra film!  :biggrin:

http://www.abcnyheter.no/node/59502
GjenopprettetMedlem
Var i dag og så filmen: Sterke inntrykk
flott film og flotte skuespillerpresasjoner. :eusa_clap: :respect:
En del av vår mørke historie kommer frem i lyset...

sabla bra :wub: