Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Jeg kunne tenkt meg og laget en liten versjon av medisinhjulet av småstein på et bord, som jeg kan bruke i forbindelse med healing osv. Jeg har sett det flere ganger, men jeg husker ikke hvordan det ser ut..
Kan noen vise meg en link med tegningen/bilde av et eller noe lignende. vær så snill..
Det ville jeg blitt takknemlig for.
På forhånd takk..
varme og kjærlighet til dere alle

GjenopprettetMedlem
Nå skjønner jeg at dette er vel noe som skal komme til meg personlig.. så alle sitt medisinhjul er sitt personlige..
Jeg vet ikke.
Men siden ingen har noe svar så er det vel noe sånt...
varme og kjærlighet fra hans
Anonymous
Klikk deg inn på denne linken til Whitecouger sine hjemmesider, og videre inn på linken medisinhjulet på venstre side. Der finner du nok noe inspirasjon

GjenopprettetMedlem
Hej Hans
En hurtig søgning med google kom op med dette link om medicinhjulet:
http://www.netspirit.dk/new/?page=858
Og en søgning i Sjamansonens indlæg gav dette (af whitecougar):
http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,1160.0
Jeg ville gerne have delt personlig viden med dig om medicinhjulet, men jeg har ingen erfaring med det selv. Det håber jeg, at få, det er ret spændende.
Held og lykke med ritualet.
PS: Det kunne også være spændende at lave en rejse til åndeverdenen og bede ånderne om en lektion i medicinhjulet, hvis de vil være med på det

GjenopprettetMedlem
Du fant en flott side der, tjørn

En av mine favoritter!
Og med en flott oversikt over medisinhjulet... og masse info om indiansk kultur... på nesten norsk...
se også
http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,4945.0GjenopprettetMedlem
Etter en kjapp gjennomgang kom en fin fyr frem til dette i helgen...
Om samisk medisinhjul
Nord- hvitog svart
øst- grønn
sør- rød
vest- gul
Nord er drømmen
øst er fødselen
sør er livet
vest er døden
GjenopprettetMedlem
"Bjørnebloddanser":
Etter en kjapp gjennomgang kom en fin fyr frem til dette i helgen...
Om samisk medisinhjul
Noe sånt har jeg aldri noensinne hørt om. Hva i all verden er kilden på dette??
GjenopprettetMedlem
"Aventura":
Du fant en flott side der, tjørn
En av mine favoritter!
Og med en flott oversikt over medisinhjulet... og masse info om indiansk kultur... på nesten norsk... 
se også http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,4945.0
Netspirit har meget fint

. Jeg sætter lige dit link til siden på Netspirit ind her:
http://www.netspirit.dk/new/?page=895. Den rummer jo en meget grundigere beskrivelse af hjulet end mit første link i tråden her

.
GjenopprettetMedlem
Skal sjekke opp med min kilde jeg...
GjenopprettetMedlem
tusen takk til dere alle
Og tjørn
PS: Det kunne også være spændende at lave en rejse til åndeverdenen og bede ånderne om en lektion i medicinhjulet, hvis de vil være med på det
Dette skal jeg meditere på. Og ta en reise får og få viten. Det er nok ånderne med på

Og takk. jeg skal sjekke ut linkene
Jeg mistet morfaren

min i går. Som jeg har sterke bånd og kjærlighet til.
Jeg skal meditere å ta trommereiser nå, og håper han kanskje kan guide meg fra der han er nå.
Har noe erfaringer med å få avdøde slektninger som hjelpere/ guider??
Det er begravelse fredag, og jeg vil gjerne brenne salvie og lage meg et lite rituale, vet ikke helt hvordan ennå. (noe tips?) men spørs om det er så populært for presten osv.
Før finne meg en ledig stund alene med han.
Finnes det spesielle ritualer for dette. er ikke så kjent med det.
lys, varme og kjærlighet til dere alle lysvesen, brødre og søstre

Og kjære moder jord
klem hans
GjenopprettetMedlem
Veldig fin link den netspirit.... tusen takk

GjenopprettetMedlem
"Hans og Monica":
[…]
Jeg mistet morfaren
min i går. Som jeg har sterke bånd og kjærlighet til.
Jeg skal meditere å ta trommereiser nå, og håper han kanskje kan guide meg fra der han er nå.
Har noe erfaringer med å få avdøde slektninger som hjelpere/ guider??
Det er begravelse fredag, og jeg vil gjerne brenne salvie og lage meg et lite rituale, vet ikke helt hvordan ennå. (noe tips?) men spørs om det er så populært for presten osv.
Før finne meg en ledig stund alene med han.
Finnes det spesielle ritualer for dette. er ikke så kjent med det.
[…]
Kondolerer, Hans.
– Jeg har ingen bud på et begravelsesritual, andet end at du må følge dit hjerte? Og måske er der noget, der er faldet på plads under din rejse for at møde Morfar, som kan give dig svar? – Men måske der er andre sonemedlemmer, som har mere erfaring i dette, som de har lyst til at dele af.
Med hensyn til Salvie: Hvis ikke du får til at brænde noget, kunne hun måske være en del af bårebukketten i stedet …
Til dit spørgsmål om erfaring med afdøde slægtninge som hjælpere, så har Mormor har fra tid til anden vist sig i drømme og trommerejser, hvor hun har givet mig nogle krasse (skrappe) lektioner om liv og død. Jeg tror, det har været emnet i drømmen/trommerejsen, der har gjort, at hun viste sig for mig. Jeg har aldrig påkaldt Mormor direkte, men det må vel gå an at prøve, og se hvad der sker – og se om din Morfar ønsker det sådan, mener jeg.
Gode tanker til dig og din familie i en tung tid.
Knus

GjenopprettetMedlem
Tusen takk tjørn
Salvie i bårebuketten var smart

takk for den, hadde jeg ikke tenkt på
Og du har rett i det at jeg bør ta en reise, så kommer nok rituale, eller hva jeg kan gjøre helt sikkert til meg der.
Og kjenner jeg morfar

rett, så kommer han nok på en reise en eller flere ganger og gir meg noen oppvekkere

Han (var)er alltid godt humør, og har sagt så lenge jeg kan huske, at når det var noe galt eller kjipt(dumt) så sa han
Slapp av, Alt ordner seg.. Og det gjørde det som regel alltid og
Tusen takk for mye gode linker og råd tjørn

og

fra meg. Det er godt når andre bryr seg

takk..
lys,varme og kjærlighet fra hans
GjenopprettetMedlem
I følge Cree indianerne er det den snøhvite hegren i sør som hjelper oss slik at vi ikke skal snuble når tiden er kommet for å gå over på den andre siden.
GjenopprettetMedlem
tusen takk whitecougar.. Jeg kjøpte meg en cd med ulf dormann"sorte sol" på messen nettopp. Der bear heart guider igjennom en meditasjon, og synger chanter formel sanger, og har en bønn på både sitt eget språk og på engelsk på slutten. en veldig fin cd..
Det er veldig godt og høre stemmen hans, så mektig, den gode manne på over 90. Jeg gråt meg igjennom hele boka hans.
Jeg er veldig fasinert over de indianske ritualene, og levemåtene. Og prøver og leve litt sånn så godt det lar seg gjøre..
Morfaren min,han som døde nettopp,han var bonde. Han var litt sånn, eller han hadde en utrolig respekt for naturen, når han kjørte langs grusveiene, å det lå en mark eller snegle i veien. Så stoppet han midt på veien, gikk ut og flyttet den over veien, til den siden den var på vei..
lys og varme fra hans
GjenopprettetMedlem
JA den er fin den Cden. Da vet du hva jeg mener.
GjenopprettetMedlem
Det gjør jeg

GjenopprettetMedlem
På Scandinavian Center for Shamanic Studies ligger en fin artikel af Annette Høst: »Den sidste rejse – Shamanens arbejde med døden og den døende«,
http://www.shamanism.dk/Artikel%20-%20d ... 0rejse.htm.

GjenopprettetMedlem
tusen takk tjørn

den var fin.. du hadde mange fine linker på lager. den om medisinhjulet og, sto det mye anna interessant også. og hjemme siden til whitecougar er jo fantastisk
så tusen takk
klem hans
GjenopprettetMedlem
Hej Hans
Hvis du ikke allerede har set det, så er der et kursus, der tager udgangspunkt i medicinhjulet her:
http://sjaman.com/component/option,com_ ... pic,8238.0