Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Sensis [Crawler]
Om du skal på Fulmayas rituale i Oslo kan det være lurt å komme i god tid.
Jeg har en fornemmelse av at det kan bli trangt der.
Vi har vært sammen på en konferanse i Tyskland/Østerrike.
Det var den beste konferansen jeg har vært på i det hele tatt.
Kanskje 1500 mennesker innom, og sjamaner fra alle verdensdeler.
Nå kommer altså de fra Nepal hit.
mvh ailo
GjenopprettetMedlem
Hadde tenkt å dra, men det kokte bort i kålen....
Var det noen som var der og vil fortelle om opplevelsen?
AdsBot [Google]
Jeg var der

sammen med maaange andre sone/saivofolk.
Opplevde ei varm, spennende dame - og en meget sjarmerende oversetter..
Hun trommet, sang, snakket til det var lyd over alt i rommet.
Tenkte jeg skulle følge med på hva det var hun foretok seg,
men havnet umerkelig i en slags transe.. og kroppen begynte å riste.
Litt merkelig, og vips, så var det hele over. Så pass interessant for meg at jeg
vurderer å bruke kronene på Mesnabakken neste helg, faktisk.
GjenopprettetMedlem
For min del ble jeg mest overrasket over hvor pinlig
normale alle som var der så ut. Fulmaya kan imidlertid ikke klandres, men er du sjaman skal du ikke se ut som om du jobber på børsen på aker brygge. Da er du ikke stolt over å være sjaman.
Jeg fikk litt følelesen av at publikum ikke hang helt med i svingene, men betraktet Fulmaya som en slags kuriositet som sikkert hadde passet fint på et sirkus i gamle dager.. hvis dere ikke kjenner dere igjen i denne beskrivelsen får dere unskylde meg, men jeg håper i hvert fall at folk generelt slutter å være så pissredde for å være seg selv og uttrykke seg deretter.
Vet ikke helt hva jeg hadde forventet, men. Eksentriske hippier i transe som blir grepet av Ånden, som faller om og begynner å riste og tale i tunger? Er det rett og slett jeg som må bli kvitt fordommene mine? (og innse at alle har en liten sjamanspire i seg, selv de gråeste og mest gjennomsnittlige A4-menneskene..)
GjenopprettetMedlem
Hei
For min del ble jeg mest overrasket over hvor pinlig normale alle som var der så ut. Fulmaya kan imidlertid ikke klandres, men er du sjaman skal du ikke se ut som om du jobber på børsen på aker brygge. Da er du ikke stolt over å være sjaman.
Merkelig formulering - viste ikke at det finnes "en norm" for hvordan en sjaman skal se ut! Vel - jeg tilhører nok den gruppen som er da "pinlig normal" - men har faktisk ingen problemer med det. Og at en trenger å passe inn i en mal til å være noet er stor påstand - det er mange som bruker hele livet på at bryte ut av en mal til å kunne være seg selv.
(og innse at alle har en liten sjamanspire i seg, selv de gråeste og mest gjennomsnittlige A4-menneskene..)
Igjen er jeg nok en av de som får som hatten passer - men igjen - har ikke problem med å bli definert som A4-menneske

GjenopprettetMedlem
"hannes":
Merkelig formulering - viste ikke at det finnes "en norm" for hvordan en sjaman skal se ut! Vel - jeg tilhører nok den gruppen som er da "pinlig normal" - men har faktisk ingen problemer med det. Og at en trenger å passe inn i en mal til å være noet er stor påstand - det er mange som bruker hele livet på at bryte ut av en mal til å kunne være seg selv.
Jeg så for meg en sjaman som en person som er i kontakt med seg selv. Dette kan komme til uttrykk gjennom spesielle evner, personlig stil, sterk personlighet, etc.. Normen for hvordan en sjaman skal se ut er at man ikke lenger bryr seg om normen -man lar kreativiteten og det indre barnet komme til overflaten.
Men dette var altså bare mine egne tåpelige forventninger. Ingenting å bry seg om.
GjenopprettetMedlem
Jeg var der i ånden, i form av en A4 flue på veggen.
GjenopprettetMedlem
For min del opplever jeg det som fokus på klær og fasade, blir mindre, jo mer fokusert man blir på disse greiene her, sjamangreiene. Har for min del stort sett gått i turklær/slaskeklær, siden jeg var i barnebursdag i forrige uke. Tror at når en bruker mye oppmerksomhet innover i seg selv, så glemmer man det ytre. Det er ihvertfall sånn for meg.
Lurer nesten på om jeg må ta en tur til Mesnabakken også, ble nysgjerrig og interessert. Men det er mulig reisa blir litt vel lang, vet ikke enda (Det er vel ikke bare for saivo-elever?)
GjenopprettetMedlem
"Shapeshifter":
Jeg var der i ånden, i form av en A4 flue på veggen.
Pøh, du er da ikke A4, men en slesk kjekkas
"Sommersky":
Tror at når en bruker mye oppmerksomhet innover i seg selv, så glemmer man det ytre.
Jeg tror ikke at ånd og materie er to forskjellige ting. Ånden uttrykker seg gjennom materien. Bare se på naturen, den ser da ikke ut som et forurenset fabrikkområde? Jeg er like engasjert i å utvikle samfunnet som å utvikle meg selv, fordi jeg ser på alt som en helhet.
GjenopprettetMedlem
Da kan jeg svare jeg.
De som ser kanskje mest normale ut på min Saivogruppe er mine to lærere der de går rundt i dongeri og t-skjorter.
Men når de åpner munnen er det som regel lurt å lytte, av og til kommer det gode vitser, og jeg tror de også fiser.
Ofelia, forvent intet, opplev alt.
hvorfor et behov for å være så frika?
GjenopprettetMedlem
"Hjortedanser":
og jeg tror de også fiser.
Hva behager!!
Heheh...
Det er bedre å slippe en fis enn å sprenge en tarm
Uff så klossett sagt

GjenopprettetMedlem
Sommersky:
Mesnabakken den 24. er kun for inviterte, desverre.
Men Fulmaya er bl a på Helgøya og gir healinger 20.- 22. mai.
Der må en bestille time, og jeg aner ikke om det er noe ledig igjen.
Men er du interessert kan jeg få sjekket det

GjenopprettetMedlem
Opplever de fleste her som ganske fargerike personligheter, selv om ikke alle lar det farge av på utsida!
Har til gode å se noen av dem i dress og slips. ( Kanskje idag,,,? )
Er det da kun Saivogruppene som er invitert til å delta på Mesnabakken?
GjenopprettetMedlem
"Hjortedanser":
Da kan jeg svare jeg.
De som ser kanskje mest normale ut på min Saivogruppe er mine to lærere der de går rundt i dongeri og t-skjorter.
Men når de åpner munnen er det som regel lurt å lytte, av og til kommer det gode vitser, og jeg tror de også fiser.
Ofelia, forvent intet, opplev alt.
hvorfor et behov for å være så frika?
Jepp, de fiser. Til og med sjefen har jeg hørt.
Derfor trommereiser kan oppleves som sterkere og mer dyptgående i lærernes "nærvær"
Driver å øver meg på denne gamle sjamanteknikken -som jeg visstnok har talent for...

GjenopprettetMedlem
"Sjelevenn":
Opplever de fleste her som ganske fargerike personligheter, selv om ikke alle lar det farge av på utsida!
Har til gode å se noen av dem i dress og slips. ( Kanskje idag,,,? )
Er det da kun Saivogruppene som er invitert til å delta på Mesnabakken?
Nope...det er nok ingen som får se meg i dress og slips i dag heller
Såvidt jeg vet er Mesnabakken for Saivo-deltakere only....
Hun er jo her på invitasjon av Saivo Sjamanskole.
GjenopprettetMedlem
Inger Lise: Tror det blir litt lang reisevei for meg akkurat nå. Men takk for informasjonen.
Anonymous
Fint det var et lukket selskap, så slapp jeg å ta hele oppmerksomheten
håper dere hadde et fint treff klære saivo gruppen

Anonymous
hm, for meg var Fulmaya den fjortende en dyp reise inn i ekstasen. En reise inn mellom verdener der jeg fikk mange svar. Dype svar og forløsende kraft. En dyp feminin urkraft sang trommene, ledet av hennes tromme, trommer fra åndene. Det var kvinneånder fra Nepal. Det var kvinneånder fra Norge. Det var forening av kraft. Det var urkraft. Det var rene ritualer. Det var trommer som sang. Det var forløsning av tung offerenergi. Det var tyngde i forløsningen. Tyngden i sorgen fra gammel offerkraft som ble transformert til glede og hellig sang i mitt indre skattkammer av gyllen energi. Det var gaver. Det var reiser mellom sterke dimensjoner. Og hun er ren, dypt ren og sterk og hun kjenner veiene og hun kan lede på veiene og hennes åndevenner er dype lys som våket over oss og sørget for at foreningen mellom Nepal og Norge, den dype sjamanistiske foreningen ble en ekstatisk våkenatt for meg fordi energien var så sterk. Hun hadde noe, en glans i seg, en våkenhet og i øynene hennes var det bare kjærlighet. Og de som lyttet så, og de som reiste kjente og lyset hennes var himmel og innsikt i ett og trommen lekte og vi lekte og alt er fullbyrdet.
Det var min erfaring. Måtte dere som får møte henne igjen bli like rørt og berørt som jeg ble. Det er lett å være glad i slike energier.
GjenopprettetMedlem
Takk Lykke, nå gleder jeg meg, om mulig, enda mer til Saivo

GjenopprettetMedlem
Flott innlegg, Lykke. Jeg ble og veldig betatt, og fikk sterke og fysiske åndeopplevelser. Tenk at også Osloåndene er så aktive. Desto sterkere ble det etterpå da Fullmaya etter eget påfunn kom bort til meg, med inderlige klemmer og strålte glede -- og meddelte meg et budskap uten felles språk. Hun vet hva hun gjør. Den korte stunden gjorde at en kronisk hoftelidelse føltes som helt vekk. Sjokkert hadde jeg full førlighet (..men ikke varig, ca 5 timer senere kom smertene som et skudd igjen. Mon tro hva hun ikke kan når hun healer?). Det er få mennesker jeg har møtt som har lyst av lignende type kjærlighet.
Jeg har lett litt på nettet etter mer om Fullmayas nepalsjamantradisjoner. Om andre også har dette, ville det glede å få flere kilder. Mest står vel i bøker. Men--selvsagt må Fullmaya oppleves. Ytre form og uttrykk er neppe det primære for slike folk.
Denne nepalesiske sjamanen, trad. jhankrisme,
http://www.khandro.net/images/peaJhank3.gif[/img]
har utstyr som ligner mye på Fullmayas fra 14/05. Dette er etter tradisjon. Jeg leser at jhankrisme er den urgamle form for sjamanisme som har vært i sør-Himmalaia og nord-India også før buddhisme og hinduisme. Bilde og info er fra
http://www.khandro.net/. (Her finnes og info om ulike dyr/kraftdyr:
http://www.khandro.net/animal_toc.htm, heriblant
påfugl, som er innslag i sjamanenes hodeband). Noen sjamanprester (bonpo) innen jhankrisme regner seg også som buddhister eller hinduer, der disse religioner har i høy grad tatt til seg sitt områdes eldre animistiske sjamanisme.
http://www.tribalarts.com/feature/himalayas/ gir en gjennomgang av et helt drøss utstyr som brukes av sjamaner av jhankristisk tradisjon. Her kjenner jeg igjen mye som vi fikk oppleve også på ritualaftenen med Fullmaya.
Sjamandrakter er et fengende tema. Mange ulike steder på kloden har brukt effekter som frynser eller fjær (eller annet på hodet), der disse sikkert vil gi økt antenneeffekt.

Hm ja,
såvisst kunne jeg også ha nytte av å få forsterket egen evne til utveksling med åndeenergiene. Og,
særlig hvis disse er av typen Fullmaya viste vei til.
Fjær..er det noen her som har 5-15 påfuglfjær liggende ubrukt? Eller andre typer store fjær? Send i så fall PM. Eller, kanskje noen vet hvor man kjøper ulike større fjær i Oslo(?) Eller på nett i Skandinavia eller Europa?