Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
;) Jeg har latt meg trigge av deg nå Ofela ;)

din uttalelse om at alle så så pinlig normale ut på Unity sist onsdag.

Jeg for min del ble overrasket over at du forventet deg eksentriske hippier i transe...
Tror kanskje at sjamaner noen ganger må kle seg som om de jobbet på Aker Brygge -
det er en form for usynliggjøring - man kan lettere observere uten å bli sett.
Et triks folk flest kan lære noe av. Tror det er nødvendig å ha evnen til å gjøre seg usynlig.

Noen ganger - fordijegharlystogdetpassersånnfordidejegskalmøteerengjengmedindianereegentlig -
da kan jeg kle meg som en indianer, med mokasiner & fjær i håret & flagrende gevanter & smykker
& symboler...

andre ganger olabukser & noenganger DAME  :eusa_dance:

Enkelte lar seg skremme de gangene jeg velger å komme som hex - de er uforberedte  :w00t:
da låser jeg dører istedenfor å åpne.. Jeg kan også være så opptatt av det jeg driver
med at jeg glemmer hvordan jeg ser ut ;)

og noen ganger er det målet som helliger middelet.
Klær skaper folk er et godt gammelt ordtak med mye sannhet.

Viktigst tror jeg - når det kommer til stykket - uansett situasjon & antrekk -
er hva du gjør med det du er gitt - i dette tilfelle kroppen din & klærne dine.
Tar du vare på det du er gitt?

I siste instans handler dette igjen om respekt & integritet  :P

En person kan faktisk være i kontakt med seg selv uten at det vises et stempel i panna  :razz:

Loooove  :wub:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Stort sett er jeg ikke så veldig opptatt av hva jeg har på meg. Trodde ikke det var så jævlig nøye heller. Er vel det som er inni som teller. Ikke ønsker jeg å bruke masse penger på å skille meg ut eller blande meg med bermen. men det er jo interessant at man gjerne ofte blir satt i bås pga de klærne man går med. De er jo et speil på den rollen man vil innta. Derfor gjorde jeg i en del år ett stort nummer ut av å kle meg i så nøytrale klær som mulig og så freake folk ut ved å vise en helt annen side enn det de trodde de skulle se, gjerne veldig av lsd og hasj. Hadde en filosofi rundt det der. Røske litt opp i vanlig-manns fundament om hva som er forventet av en.

Jeg veit egentlig ikke helt hva jeg prøver å si, men jeg kjenner jeg blei litt trigga av å høre at det er visse forventninger til hvrodan man skal se ut...
GjenopprettetMedlem
http://www.toyen.uio.no/ekspedisjoner/B ... ndrakt.jpg[/img]

Kunne denne vært et passende antrekk???  :biggrin: :wub:

-den er jo faktisk veldig flott!

hadde sikkert kommet litt i steming av den!  :eusa_dance:

Jeg har tenkt meg litt om,  og er litt enig med Ofela,

Jeg var ikke på Unitysenteret, men hvis for eksempel alle hadde kommet
i dress og aftenkjoler,  så ville jo ikke det virket så veldig mystisk,

og hvis alle for eksempel hadde kommet i Vålerenga supporter utstyr ,
så ville jo det også vært litt lite inspirerende.

Alt man har på seg uttrykker jo noe, enten man vil utrykke det ene eller det andre
og enten det er bevisst eller ikke.

Jeg syntes det bildet over var skikkelig inspirerende,
så nå har jeg funnet fram lærfrynser, fjær og turkiser
og beinkjede( imi) og stasher meg opp litt til jeg skal
til Fulmaya på Helgøya!    :eusa_dance:
Anonymous
ikke meg imot et slik antrekk  :eusa_dance: det ønsker jeg meg ulvid selvsagt har klær energi hey hey hey hey
da hadde jeg tatt tromma i 17 mai toget å slått ut håret.
en ting er sikkert skal jeg stå som brud for 3 gang må det bli i et lignende antekk  :wub:
hva skal jeg si i mitt forsvar av ekteskapet, jo selvsagt vi har mange liv i dette livet  :lol:
GjenopprettetMedlem
ja, det hadde vært skikkelig flott,

sjamandans i slikt antrekk med utslått hår

og tromme i 17. mai toget

eller et bryllup ute med tromme og bål....

....ooohooohooo......  :eusa_dance: :eusa_dance:
Anonymous
øbs det hadde jeg glemt jeg har en semsket drakt som jeg kjøpte meg for 23 år siden med frønser å pærler, mangler bare nye mokasiner og litt fjærer å gå ned noen kilo så er jeg igang takk for hintet,
det er en som har fridd å ønsker meg til sin fru, så nå har jeg skjønt det, kun kilone må av først så blir jeg en flott brud igjend  :w00t:
GjenopprettetMedlem
men er det ikke slik at sjamanene har rituelle drakter som de tar på seg under ritualer og seremonier? Jeg er rimelig sikker på at de ellers går i "vanlige" klær. Ritual klærne er, som med alt mulig annet, med på å skape et større fokus under seremoniene. Jeg må bare meddele at hvis jeg bare skal ta på meg klær for å virke mer mystisk eller spennende, men samtidig så er jeg den samme, så har det liten hensikt.
GjenopprettetMedlem
"Berserk Blekksprut":

men er det ikke slik at sjamanene har rituelle drakter som de tar på seg under ritualer og seremonier? Jeg er rimelig sikker på at de ellers går i "vanlige" klær. Ritual klærne er, som med alt mulig annet, med på å skape et større fokus under seremoniene. Jeg må bare meddele at hvis jeg bare skal ta på meg klær for å virke mer mystisk eller spennende, men samtidig så er jeg den samme, så har det liten hensikt.

Enig med Berserk Blekksprut her, men, i enkelte settinger er det kanskje noen som man lettere vil "nå" ved å forandre kleskoden litt..
Dagens sjamaner bærer vel heller div mer diskre symbolikk i forma av smykker, ringer, tattoos.

Likevel, selve tanken på å bære en rituell drakt i en rituell setting gjør at det bobler litt i magen av en eller annen grunn.. :P
GjenopprettetMedlem
Godt sagt, Berserk og Katonka.

Ulvild, det var en sabla fin drakt, som inspirerte meg også. ;D
Noe slikt vil jeg ha på meg når jeg skal gifte meg hos indianerne i Montana.
Ja, nå fikk jeg sagt det også. mmmmmm :wub:
psbot [Picsearch]
æ syns det e noe stort tull
at man se "sånn eller sånn" ut når man e sjaman
eller har alternative interesser

e det ikke sjamanen i seg sjøl
som e det viktige her,
å alt det man kan
Det nytter ikke å kle på seg alskens drakter
hvis man ikke har noe annet å fare med.
GjenopprettetMedlem
"heididi":

æ syns det e noe stort tull
at man se "sånn eller sånn" ut når man e sjaman
eller har alternative interesser

e det ikke sjamanen i seg sjøl
som e det viktige her,
å alt det man kan
Det nytter ikke å kle på seg alskens drakter
hvis man ikke har noe annet å fare med.

Jeg er veldig enig med deg heididi

Jeg er meg
uansett om jeg har
bunad, kler meg damete,
går med olabukse,
fjellutstyr eller
går naken

RITA som ønsker god 17mai fra Ulvik i Hardanger :wub:
GjenopprettetMedlem
:respect:
psbot [Picsearch]
hvis vi alle var nakne
da ser vi ikke kem som e sjaman
eller prest eller moteløve

hilsen den nakne sjaman
GjenopprettetMedlem
Har faktisk vurdert å la håret gro, få sånt fint indianerhår og kanskje en flette eller to.
Ombestemte meg da jeg forsto at midtskillet ville se ut som et mislykket skalperingsforsøk...
finner derfor stor trøst i nakne heidis innlegg.
GjenopprettetMedlem
Har latt håret gro, og farget det køl svart. Med den reaksjonen fra omgivelsene at "Jøss, det der kledde du" :wub: Mener folk må få kle seg som de vil, om de er alternative eller ikke. Om de bruker klærne som et signal utad spiller da ingen rolle for meg, det er kraften som teller  :wub:
GjenopprettetMedlem
Godmorgen.. ;)

Takk for mange fine tilbakemeldninger - tror vi er enige egentlig - at det er det innvendige og kraften som teller - ikke antrekket. ;)

Samfunnet er bygd opp av alles og hverandres forventninger til hvordan vi skal se ut og hva vi skal si.
Vi blir alle satt i bås i.f.t. hvordan vi velger å fremstå. Det provoserer meg at noen kan dømme meg utifra hvilken kjole jeg velger å ha på meg, det provoserer meg at folk dømmer og setter i bås rett og slett. Samtidig ser jeg forventningene - og jeg har dem selv til tider.. ;)
-forventninger i.f.t. at skal man på ball så forventer man festkledde mennesker - skal man på sjamantreff så forventer man hexer & trollmenn - ikke en gjeng med vanlige A4 mennesker i olabukser og t-skjorte.  :P

Det som er godt da er at alle disse vanlige menneskene - som kanskje kan virke A4 på overflaten, men som etter all sannsynlighet er A12 eller no'... alle er de aparte sjeler som også kan være & virke spennende & mystiske der de danser avgårde i sine rituelle drakter. :eusa_dance:

Forventninger... ;) alle forventninger vi alle har til mye, men som det er helt umulig å innfri fordi vi ikke kjenner andres forventninger til oss - så da blir det skuffelse isteden - eller??  :exclaim:

Kjolen var dritlekker Ulvild  :eusa_clap: et passe antrekk spør du meg  :eusa_clap:

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Jeg forstår heller ikke at man må kle seg for å understreke at man går på den sjamanistiske veien!

Jeg er en helt vanlig jente....(dame er kanskje et mer korrekt ord)  :P som kler seg etter humøret.
Ikke etter hva jeg tror på! For det er personen inni som viser omverden hvem den personen er!

Jeg er nå sånn en gang...at jeg kan ikke fordra at folk dømmer meg etter utseende.
Jeg vil de skal heller våge å bli kjent meg meg som person. Den jeg er inni meg.

Å mine klær kan ikke forandre på den jeg er.

Jeg liker heller å kle meg normalt...for det er ikke viktig for meg å understreke
hva jeg tror på, hvem jeg er som åndelig person...for jeg tror at folk skjønner
det likevel. Noen ser det på hverandre, hvem som er *på veien*...

mens andre skjønner at det er noe *spesielt* med en person.

Så...jeg vil nok ikke skille meg ut på noen som helst måte under slike samlinger.
Jeg liker å være anonym...da får jeg også med meg mye mer!

:wub:
GjenopprettetMedlem
De som virkelig er sjamaner eller har stor kraft, de skiller seg ut med en gang man ser dem. Man legger ikke lengre merke til om de er vanlig kledt eller ikke. Men likefullt er de utrolig spesielle.
Så har vi folk med indianerstæsj og hekseting som er fullstendig uten kraft.

Det er det indre som teller. Og det viser seg på utsida.

Mvh Stridshjelp
GjenopprettetMedlem
Ja, hvor ligger egentlig kraften?
Mange trenger  ytre ting for å føle de er i kontakt med kraften.
Om det er ritualer , klær eller annet stæsj.Fint det. MEN
jeg synes det er mer enn urimelig å pådytte andre ,sine egne  forventinger til hvordan ting skal være.
Er du i kontakt med kraften, så er du i kontakt med kraften. Ferdig med det.

Hvor er fokus folkens?!
GjenopprettetMedlem
.

hei

jeg blei så lei meg i dag

fordi noen mener noe som er litt annerledes,
så er det så tøffe utfall imot.

jeg har gjort navnet mitt bittelite
bare som en liten prikk

siden det ikke er utseende som teller
Anonymous
jeg har tenkt litt på dette med klesvalg, livet er som et skuespill
som vi velger å spille med eller legge på seg den masken man ønsker selv
for sånn ønsker vi andre skal se oss. hvorfor er det så viktig.

skulle jeg på en shaman camp som eks:
klær skaper energi, så vis jeg følte for å møte opp med musefletter og litt stass
for å dra litt ekstra energi,utifra det nuet jeg var i så hadde jeg gjort det uten
å tenke på hva de andre trodde om meg på dette området er jeg fri.
mitt fokus er å følge sin intensjon å ikke tenke over hva andre mennesker har på seg.

klem bast.
GjenopprettetMedlem
Vis meg din garderobe.... og jeg skal fortelle deg hvem du er...

Sukk....  Nå provoserer jeg nok litt.... men alikevel...
Nå kjenner jeg på litt for mye av "de grå massens tilbakeholdenhet" og janteloven her...

Hva er det som er galt med å framheve vår vakre unike personlighet?
Vi er alle unike, så hvorfor ikke leve det ut også i måten vi kler oss?

Og om dere visste hvor mye fargene virker inn på følelser og adferd.... Hadde nok ventet noe mer fargerikt her...  :w00t:
Tror nok ikke det holder "kraften " tilbake... snarere forsterker den....

Syns denne passet her: "In your wardrobe" med en som våget å være annerledes.

http://www.youtube.com/watch?v=p_EYU75u ... re=related

Ulvild: Den drakten fallt i smak!  :eusa_dance:
GjenopprettetMedlem
Jeg har ikke noe imot at folk kler seg som de vil. Jeg vet også at farger påvirker oss og våre omgivelser. Min reaksjon bunner i den forventningen om at en sjaman skal gå kledd som en eller annen kurisositet bare fordi h*n er sjaman. Jeg liker å gå med forskjellige farger, men det er gjerne i form av en helt vanlig t-skjort med f.eks rødfarge. JEG har ikke noe behov for å se annerledes ut eller vise at jeg går på denne veien gjennom å kle meg ut. I alt for lang tid prøvde jeg frenetisk å ikke være en del av denne verden og nå prøver jeg å være med og mitt klesvalg representerer dette. Ikke har jeg råd til så spesielle klær heller, da disse gjerne koster litt eller at de blir kjøpt i utlandet(tar jeg feil, vennligst opplys meg ;D). For all del, jeg har noen "alvegensere" som henger i skapet som jeg liker å gå med inni mellom, men jeg føler ikke noe behov for å gå med dem for å skille meg ut. Jeg går med dem fordi jeg liker det!

Dessuten så tror jeg heller ikke at verden forandres så mye ved hjelp av utvendig stimuli(hvis det ikke rettes innover da), men gjennom den indre kampen som kjempes. Vår jobb består vel i å tenne denne flammen i andre. Det kan gjøres på så mange måter, kanskje ved hjelp av fargerike freake klær. Ikke vet jeg. Men jeg tror nå at å prøve å være ett godt menneske, og eksempel, vise kjærlighet og medfølelse fører bra fram.
GjenopprettetMedlem
Sjamaner bruker tradisjonelt sjamandrakter, slik som den fra Sibir som Ulvild har lagt inn bilde av.

Disse brukes når sjamanen jobber, det være seg healinger eller andre ting.

Privat kler de seg som "vanlig" folk.

På Unity var det Fulmaya som var sjamanen som var på jobb. Jeg var ikke der så jeg vet ikke, men regner med at hun hadde på seg sine sjamanklær. De andre sjamanene som var der kom som elever, som observatører, eller hvorfor de nå var der.

Jeg vil også påpeke at en av triksene til en sjaman kan være å gli inn i mengden, eller å gjøre seg usynlig. Da kler man seg helst litt nøytralt, i hvertfall til man er blitt dyktig til å skjule seg  ;D
Anonymous
Når man har det indre, da kan man gjøre hva man vill med det ytre  :eusa_clap:
vis meg din garderobe så skal jeg si deg hvem du er  :eusa_clap:
min mor sa altid si meg hvem du omgås - så skal jeg si deg hvem du er, kjære mamma jeg kan omgås de fleste mennesker hvem er jeg   :wub:
meg selv.
klem bast