Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Egentlig vet jeg ikke hvordan det gikk til, men for en stund siden ble jeg kontaktet av produsentene for programmet "Åndenes makt", for de hadde hørt om merkelige hendelser på arbeidsplassen min. Den første av disse hendelsene skjedde på mitt kontor, for mange år siden, da min skrivemaskin (så lenge siden altså) begynte å skrive av seg selv. En kollega var også tilstede. Dessverre var det intet papirark i maskinene, så budskapet kunne ikke tas imot helt bokstavelig. Denne anekdoten har da forfulgt meg i mange år, for den dukker jevnlig opp ved lunsjborder og andre sosiale samkvem.

En tidligere vaskedame har også hatt opplevelser, og flere nyere kolleger har hørt og fornemmet noe , stortsett i gangen som også fører forbi mitt lille kontor.
Jeg har i mange år følt noe tungt over bygget, men har renset luften for midt vedkommende i de siste par år. Nu er jeg fullstendig "at ease" og synes ikke det er det minste ubehagelig å være der oppe (kontoret mitt er under taket) alene sent på ettermiddagen, eller å foreta låserunden, som vi bytter på.
Selve bygningen er eldre og blitt brukt til forskjellige formål. Bakgrunnshistorien er avgjort spennende og lite dokumentert, og derfor kunne en lage en fin dramatisk episode til det nevnte programmet. Men noen av kollegene mine og jeg er blitt motiverte til å utforske saken nærmere på egen hånd uansett. Dere kommer til å høre mer om det senere en gang.
Men TV-opplegget har jeg lite lyst på. En ting er bygningens historie, en annen ting er de spredte opplevelsene som blir dramatiserte til å passe et serieopplegg. Mine 15-minutters "fame", som Andy Warhol uttrykte seg, har jeg dessuten hatt for lenge siden.
Flere rundt meg vil meget gjerne stille opp, andre ikke. Ledelsens holdning er ganske lik min. Det er ikke egentlig fristende å invitere et TV kamera inn i huset på denne måten.
Tv-personalet på sin side er veldig interessert i prosjektet og greie å kommunisere med. Jeg sa nemlig allerede nei for noen uker siden, men nå er de kommet tilbake med sitt forespørsel. Er det noen som ønsker å kommentere? Hva ville dere gjøre?
GjenopprettetMedlem
Ikke godt å si Sandel. ;)

Hvor PR-kåt er arbeidsplassen din?

Du sitter jo på kunnskapen til å gjøre noe med dette uten kamerafolk tilstede. ;)

Mangler de spøkelseshus siden de ikke gir seg?

;)

Hexedoktor'n
GjenopprettetMedlem
Det kommer så an på hvordan produsenten har tenkt å vinkle det hele. Som du sier vil dette bli dramatisert for å passe inn i deres program-konsept.
Jeg tror jeg ville sagt nei. Særlig siden det er dissens blandt de ansatte.
GjenopprettetMedlem
Ja... jag vet inte jag... Jag ser ofta på den svenska versionen av programmet och har haft god behållning av vad jag sett, men att vara med själv? Njaääe... jag tror inte det. Men det beror mest på att jag som person, inte har någon längtan till uppmärksamhet längre. Jag vill jobba i "det lilla" numer...
Så vad ni på din arbetsplats ska göra... det har jag ingen mening om.
De personer som är intresserade och vill, kan väl ställa upp? Och resten slippa?
GjenopprettetMedlem
"Orre":

De personer som är intresserade och vill, kan väl ställa upp? Och resten slippa?

Ja, sånn tenkte vi. Et par stykker har sagt at jeg måtte gjerne fortelle om deres opplevelser på deres vegne, sålenge de selv unnslapp kameraet.

Takk for innsiktsfulle tilbakemeldinger.
Det skjedde et par små ting i går som gjorde at det ble et klart nei, nå er saken ute av verden ...

Jeg har blant annet heller ikke nok motivasjon til å bruke mye tid på dette, rett og slett, og det kunne lett bli tidkrevende å organisere logistikken, samkjøre sendetermin med travle kollegers tidsplan etc.
Og ikke vil vi ha PR for enhver pris ...

Men historien rundt bygningen skal utforskes mer på egenhånd, i eget tempo, det gleder jeg meg til.