Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
Penger er et ord jeg missliker mer og mer!
I den grad av hvordan penger oppfattes. Hver bidige dag leser
jeg noe på nett, i en avis eller hører på TVèn...
*Vi må tenke fremtid, må tenke økonomisk, tenke penger*
Jesus ble sint...der han så handel med penger ble tatt i bruk,
så sint at han rev bordet over ende så pengene skvatt.
(Ikke ordrett fra bibel, for den kan jeg ikke)...så rett meg noen hvis nødvendig.
Men....Jesus forutså at penger ville ødelegge mer enn de ville gjøre nytte!
Jesus...var en vis mann! I mine øyne...en stor sjaman!
I dag leser jeg om oljeutvinning i Canada. StatoilHydro prosjektet som
har fått naturvernere, urbefolkning og forskere til å protestere høylydt.
Fordi denne type utvinning av oljesand i villmarka i Alberta...ansees å være
den verste. Fordi dette forurenser dyrelivet, naturområder og drikkevannet.
Dersom det i tillegg blir bygget atomkraftverk som skal skaffe damp til utvinningsprosesser...
ville det i følge et planlagt prosjekt slippe ut CO2 tilsvarende 7 millioner tonn årlig. Noe som er
mer enn hva alle norske privatbiler tilsammen slipper ut. Samt at mye skoghogst vil gjøre det vanskelig
å binde opp co2-utslippene.
Alt dette dreier seg KUN om penger!!
Hvor er den langsiktige tenkingen i form av natur hen? Hva skal vi mennesker med
billioner på kontoen til...hvis vi fortsetter å ødelegge slik vi gjør? Tilslutt har vi ikke mer
natur...eller sunn natur. Å vi trenger naturen for å overleve.
Penger...jeg tror at enkelte mennesker mener at PENGER er til for bare noen få utvalgte.
Resten klarer seg fint med lite. Forresten....det spiller ingen rolle. For det er bare enkelte mennesker
som mener seg rett på at de skal ha så mye mer enn andre.
Se bare på stortinget...hvor de har kjempefordeler innen pansjonsordningen fordi de har brukt
12 år av sine liv på stortinget. Mens en vanlig dødelig bruker over halve livet og får minstepansjon!
Ikke missforstå...jeg ser ikke penger i seg selv som noe ondt. Men jeg ser hva penger
kan få frem i folk. Gjerrighet, grådighet, makt...osv.
Vi kan jo i dagens samfunn ikke overleve uten penger. Men jeg spør!
Hva er vitsen med å ha så mye? Hvordan klarer man å ha så mye...ALENE
når man ser på alle tiggerne på Karl Johan. Forresten...uteliggere og tiggere
blir jo ansett som plagsomt og utskudd...som turistene klager over å
måtte møte face to face. Det får jo Norge til å se fattig ut!
Alt dreier seg om penger! Makt og penger. Man suger penger ut
av minstepensjonister...i form av skyhøye priser på medisiner.
Medisiner ja...som vi kanskje ikke hadde trengt en gang, fordi...
en link her inne fortalte meg at enkelte sykdommer er påfunnet av mennesker...
innen legebransjen....for å selge piller! Lettvint måte å tjene PENGER på!
Penger kan bidra med noe bra...så lenge de blir brukt eller gitt av
mennesker som har kontakt med sitt eget hjerte og empati!
Men desverre....de er det ikke mange av!
Å da tenker jeg....hvordan ser andre sjamanspirer/sjamaner på dette?
Hvilke tanker har dere rundt dette med makt og penger?
Har vi mennesker satt oss selv i en så vanskelig situasjon...som vi ikke klarer å komme ut av...når det gjelder fremtid og økonomi?
GjenopprettetMedlem
Penger er til bekymring om man ikke har dem, i hvertfall når man ikke har til det som blir forventet.
Fokuset på pengene er fullstendig feil, og vi deler ikke på godene vi har..
Det som bekymrer meg er oljeutvinningen som skjer på alle plan, eller økonomiske planet i hvertfall.
Det er ikke å vente at Moder Jord begynner å rasle med sine krigere.
Tunneler blir bygget for å skape bedre veier, og for at vi skal bruke mindre tid, dermed også spare penger, eller bruke dem?
Kommer ann på vinklingen her.
Du setter fokus på ett viktig tema.
Takk, Silva

GjenopprettetMedlem
Penger er til bekymring om man ikke har dem, i hvertfall når man ikke har til det som blir forventet.
Ja...det er jeg helt enig i! :-)
Jeg mener ikke at vi skal klare oss uten penger...eller med så lite penger som mulig! Man skal jo klare seg....leve så normalt liv som mulig. Men spørsmålet er jo hvordan prioritere pengene. Ønsker man seg mer penger for å kjøpe mer ting og dyrere ting? Er det nødvendig med store og flotte ting? Eller ønsker man seg penger for å kunne leve et normalt liv, ha penger til å kunne kjøpe det en trenger...i mindre format og rimligere.
Jeg tror mer på dette med å ønske seg penger til seg selv...når man har god intensjon bak det ønsket. Som f.eks kurser innen å lære seg mer om det man trenger innen f.eks sjamanisme....som igjen kan føre til at man trenger å reise til andre steder for å gå i lære. Og at man bruker disse erfaringene til å hjelpe andre videre på veien.
Mitt ønske dersom jeg skulle tjene bra med penger en dag, er å kunne kjøpt et lite småbruk...der jeg kunne hatt eget hus for behandlingsrom og meditasjon...hvor jeg kunne hatt folk på besøk som er utbrent og trenger hvile og rekresjon i nærheten av skogen eller vannet. Hatt noen dyr på gården og invitert f.eks barnehager...med muligheter for å utfolde seg på en gård og lære mer om natur og dyr! Gitt støtte til fond som dyrevern, naturvern osv....til gode formål.
Bare ett eksempel.
Er det f.eks en feil måte å ønske seg mer penger på?
GjenopprettetMedlem
Jeg tror at det ligger mye potensial i penger. Penger er en kraft man ikke kan komme utenom i dagens samfunn. Slik jeg ser på det så kan man skape mye positivt med penger, men på den annen side så kan man også mis-bruke denne kraften som pengene medfører. Det er vel det som skjer nå om dagen. Men jeg tror det ikke nytter å demonisere penger, bedre heller å anvende dem til "Det Godes Formål". Om kapitalistene har skapt denne kraften, så snu det til noe bra. Bruk de til å sponse Regnskogsfondet, Urfolks rettigheter(ikke minst Samene, som er oss ganske nære og som er blitt undertrykt av våre forfedre i lang tid), plante trær etc. På den måten ser man at penger er et middel til å skape noe positivt med. Det er et byttemiddel som kan brukes til masse kreativt!!!
GjenopprettetMedlem
White Flame Woman! Helt enig at det er ganske mye dobbeltmoral ute å går!

Men forhåpentligvis vil flere våkne etterhvert...å kanskje bidra annerledes med pengene!
Berserk! Utrolig bra innlegg! Selvsagt kan penger være drivkraft til noe bra! Helt enig at penger ikke skal demoniseres...som jeg skrev:
Ikke missforstå...jeg ser ikke penger i seg selv som noe ondt. Men jeg ser hva penger
kan få frem i folk. Gjerrighet, grådighet, makt...osv.
Med dette mente jeg at man lett kan falle i egoets klør...å havne til gangs i uttrykket *mye vil ha mer som faen vil ha fler* Og som du sier...det er vel der vi er nå!
Derfor syns jeg det er viktig å sette fokus...spørsmålstegn ved folks trang til å tjene masse penger...å hvorfor! Til eget formål eller til et felles formål?
Takk for fine innlegg fra dere begge!

GjenopprettetMedlem
Uansett hvor mye penger det er ute å går, så er det og vil alltid være "misbruk" av og med pengesterke millonærer, av folk som låner til langt over pipen de ikke eier...
Bevisstgjøring av våre barn er det som kanskje er det beste virkemiddel vi har?
Men det hjelper ikke å begynne når de er 15, det må begynne mens de er små..
Nok skrevet fra meg i denne saken, men det er ett uendelig stort og bredt tema som har uendelig mange vinklinger...

GjenopprettetMedlem
Penger er kun energi...så kan man velge hvordan man vil forholde seg til den energien

GjenopprettetMedlem
Kunne ikke dy meg altså...
Så når man har lite penger har man lite energi?
Og hvordan forholder man seg til lite energi?
GjenopprettetMedlem
"white flame woman":
Og hvordan forholder man seg til lite energi?
Da sørger man for at man får nok!!!
Neida, noen av de mest kraftfulle personene jeg har møtt kan ikke akkurat skryte av at de har flust med kroner på bok. Men at penger er en form for energi synes ikke jeg det er noe å si på. Jeg skjønner ikke helt den der greia med at man har lite energi pga at man har lite penger. Har hørt andre nevne det her før, men jeg skjønner ikke helt hva som blir lagt i det. Om det hadde vært sånn, da burde jeg liggi kraftløs på gølvet nå... Skjønner at du stiller spørsmåls tegn ved at penger er energi, men jeg klarer ikke helt å se resonnementet
GjenopprettetMedlem
"Geronimo":
Penger er kun energi...så kan man velge hvordan man vil forholde seg til den energien 
Tenk seg for ein energiutladning det må ha vore under børskrakket i 1929...
Mange flinke,nøysomme folk med energirike "pengebingar" gjekk i spinn dengong,med diverse typar eskapisme som følgje..
GjenopprettetMedlem
Jepp, enig i det er hvordan de brukes som er problemet. Problemene som er med penger (ujevn for deling, grådighet osv.),
er et materielt uttrykk for hvordan menneskene "samarbeider". Grådigheten kom før pengene, er jeg ganske
sikker på. Makthierarkiet og kapitalismen kom før pengene.
Vi fjernet oss mer og mer fra naturen. Da meneskene bosatte seg fast, og startet med jordbruk, måtte de
ha sterke ledere på toppen og organisere det på en spesiell måte for å få det til å fungere.
Så måtte menneskene bli flere for å få det til, samfunn ble større og større, til det ble altfor stort, og
menneskene begynte å konkurrere. Noen måtte slåss for å få nok, og noen kjempet for å få mye de ikke trengte.
Men som forbruker føler jeg at jeg også kan ha mye makt. De som sitter på toppen og skal bli rike, er
avhengige av meg. De er egentlig lette å få hasen på. det er bare å la være å kjøpe
Har blitt bedre på å kjøpe brukte klær og ting. Da får jeg litt ekstra igjen til å betale litt ekstra for å
handle hos de som ikke så store, altså små nisjebutikker. Synes det er kvalmt å høre at folk snakker om
billige ting de har kjøpt med tanke på hvor mye av det kommer fra fra.
Da frister det av til å svare noe sånt som: "Du kan være
billig du".

GjenopprettetMedlem
Berserk, det var ett ironisk svar, og var ikke ment som at når man har lite penger så har man lite energi.
Kun en kveld med litt fandenivolskhet, så det var nok bare det.
Egentlig så er jeg ikke helt sikker på om jeg er enig i at penger er energi, men det er en diskusjon som sikkert er best å la ligge..

Byttehandel, ja, men...
GjenopprettetMedlem
...det er mye energi i penger. Tenk all fokusen vi mennesker, over hele verden, legger i penger

GjenopprettetMedlem
Hmmm, Jeg er enig i at fokuset på penger er energi, men det er ikke pengene som er energien, det er fokuset( men det er min mening)
GjenopprettetMedlem
http://www.youtube.com/watch?v=9L-gxPIEEYU
http://www.youtube.com/watch?v=Cz2YlNXKtxc
Du har så rett, Geronimo.
Alt som er har energi. Men det som vi legger ekstra energi til med vårt fokus, øker sin energi. Penger har makt på grunn av den økte energien. En rik mann har mer makt enn en fattig. Tror ikke det bare er mannen bakom som bestemmer hvilken makt han har. Jeg har møtt mange mennesker som har stor autoritet, men som ikke eier mer enn det de trenger.
Og å ikke ha penger...ja det suger, som ungdommen sier. Og det er reelt, man blir helt matt av det...
Kanskje det er en kombinasjon? At pengene har energi som blir tilført oss når vi har dem, men at vi også skaper endel energi selv gjennom vårt fokus er jo også sant.
GjenopprettetMedlem
Takker for alle flotte bodrag i diskusjonen!

'
Enig i at penger er en energi som alt annet.
Å som det har blitt tatt opp....fokuset på penger samt pengenes egen energi....blir til kraftig energi!
Det er vel her utfordringen ligger også. Å kunne vinne over egoet som vil ha materielle ting som
vi overhode ikke trenger annet en for status og falsk lykke....
fremfor det man faktisk trenger for å leve samt evnen til å dele med seg.
GjenopprettetMedlem
e for min del er også ganske lei av alt pengesnakket, eller rettelse... all kjøpe snakket, hver dag e ser på tv er det alltid reklame for noe, kjøp ditt, kjøp datt, livet blir bedre med dette. blir litt kvalm av det.
alle vil ha penger og det er ikke så greit,( selv om penger er noe e sjøl skulle hatt:P)hehe
håper verden forandrer seg, savner tiden der gulerøtter ble byttet mot kål:P det enkle liv
GjenopprettetMedlem
Pengene lar oss kanskje bruke energi på handel,stort og smått og andre div handlinger,penger tar liv,penger kan gi økt arb.kraft med energi på kjøpet,også nedsatt arb. kraft i nedgangstidene.Nei dette er så stort å alvorlig tema at jeg slutter av nå, kunne fortsatt men i det uendelige.
Takke seg til ei lita hytte,med et fruktbart vann og en elv i nærheten,og en skole for barna et stykke unna ,det hadde jeg ikke hatt noe imot.