Sjaman.com – Forumarkiv

🔍 Søk
Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
GjenopprettetMedlem
På jobb på sykehuset kan jeg av og til bruke mine "tilleggsantenner" og av og til litt mer. Jeg vil fortelle om en opplevelse som gav et sterkt inntrykk.

Jeg skulle sitte "fastvakt"
(dvs. bare være til stede i samme rom, evt. elementært stell og/eller snuing av pasienten for å unngå liggesår)
for en mann der alle de indre organer var pereforert av kreft.
Han hadde i sine våkne øyeblikk smerter som vel var hinsides vår fatteevne.

Han sov da jeg kom inn på rommet hans.
Jeg kjente ham med en gang igjen fra en drøm jeg hadde natten før,
jeg hadde da vært i hans sinn og sett hans sykdom, derfor "kjente" jeg ham allerede på et vis og jeg forsto at noe spesielt var mellom oss.

Pga de sterke smertene fikk han, blant annet..., så mye morfin som kroppen hans tålte, en av bivirkningene med morfin er at det er "respirasjonshemmende" og der ligger som regel grensen for hvor mye det er forsvarlig å gi.
Dette var den sannsynligste årsaken til de 15-25 sek lange pustestopp han hadde.

Jeg stillte meg i fotenden av senga,
påkalte vokterne av retningene/elementene,
følte at de kom,
erklærte "et hellig rom" der vi sto rundt pasienten,
lot den store kraften fra universet strømme som om han hadde en stor trakt over seg som sugde alt inn.

Så ba jeg om
at han måtte få slippe smertene,
at han måtte få tillatelse til å gå videre,
at ingen av hans kjære måtte holde ham igjen i hans fysiske liv,
at jeg kunne være et mellomledd for den energi som måtte til for dette
-om det var riktig.

Rett etter dette begynte han å puste uanstrengt og uten pustestopp.
En erfaren sykepleierske som kjente mannen registrerte dette da hun få minutter etter var innom rommet. Hun var meeget overrasket for å si det mildt.

En halv time senere døde mannen uten så mye som et sukk.
Døden kom nok som en barmhjertig befrier til en pint sjel i en utslitt kropp.
Men at han skulle vandre videre denne kvelden var uventet forsto jeg.

Han sto ved min side da vi gav ham det siste stell,
jeg følte hans nærvær veldig sterkt,
han var kritisk... og det var litt ubehagelig der og da.
Men i ettertid skjønte jeg hvorfor,
det var fordi hans kjære fru og hans barn strax skulle få se ham en siste gang.

Jeg takket ham for å ha fått lov til å være der i hans siste stund, takket for den hjelp som ble gitt fra "den andre siden" og lukket det hellige rom.

Jeg fordøyer fremdeles opplevelsen...
forsøker å ta til meg all den lærdom jeg kan av det jeg fikk være med på..
mens jeg vandrer videre på det jeg gjør til "Min vei".
Anonymous
Dette er sterke saker og ære være deg, Biernna, som ga den hjelp du gjorde.
Har selv opplevd dette på et syke/gamlehjem, hvor det da dreide seg om en gammel dame som jeg satt fastvakt hos og hadde utrolig vondt av . Hun hadde også pustevansker (kols) og det var utrolig vondt å sitte og høre på hvordan hun slet. Her var det og bare et tidsspørsmål om når hun skulle dø, så jeg ba om hjelp for henne slik at hun fikk slippe. Dette var i 03-tida om natta og om morgenen sovnet hun inn, like etter at hennes nærmeste var kommet.
Et privilegium å få lov å hjelpe slik at overgangen blir lettere! :wub:
Anonymous
Veldig sterkt dette  :wub:
GjenopprettetMedlem
:respect:Flott du forteller oss dette Biernna,
og ja jeg vil tro det var en god dose lærdom du fikk med deg
GjenopprettetMedlem
Det er mulig at jeg er en pyse, men jeg syns at vi ikke har noe med når et menneske skal dø! Jeg blir svært opprørt over å lese disse historiene. Jeg stoler på at Gud bestemmer dagen og timen. Og hva med den mannen som ikke fikk sagt hadet til familien sin.
Det er ikke vår jobb å manipulere med liv og død.

Jeg tror dessuten at sjelen bestemmer selv når den er klar til å forlate, og at det er en del av ens prosess.
Anonymous
Jeg tror ikke det handler om manipulering, men om å bistå i prosessen. Så også Biernnas bistand, og Kiras, var en del av den prosessen, el. timingen. Det er vel ikke dermed sagt at det ble framskyndet noe som ikke skulle skje.
Tror heller det er slik at pårørende (ubevisst) kan holde sine kjære igjen med sine bånd, slik at de syke blir her lengre enn de ellers ville.
Alt skjer for en grunn, og jeg tror de riktige personer blir "plassert" der de skal være, i avgjørende øyeblikk.
Kanskje jeg er naiv, men det er slik jeg liker å forstå dette.
GjenopprettetMedlem
Tror nok ikke det var Biernna som hadde denne kraften…. Han var bare et mellomledd… ; om dette var riktig..
I og med at dette skjedde….var det det riktige….. ellers hadde det blitt et annet utfall.
Jeg mener det er en egoistisk handling av den nærmeste familie, å la et menneske lide så umennesklig, bare for å utsette deres egen sorg…
GjenopprettetMedlem
Ja, det kan være en sterk opplevelse...
Ofte er det eksistensen som plasserer personer på rett plass slik som Biernna ble her,
fordi det er noen som trenger hjelp over til den andre siden..
Stridshjelpen nevner pårørende som ikke fikk ta farvel... De har helt sikkert sittet ved hans
side i lang tid og tatt et slags farvel med mannen. Og det de gjør i tillegg er å holde personen
her på jorden, fordi de er glad i denne personen og vil savne han.
Dermed holder de han ubevisst i en tilstand han selv ikke vil være i.

Dette fikk jo Biernna beskjed igjennom drømmen han hadde om mannen før han kom til han på
sykehuset. Det er utrolig hvordan Gud / Eksistensen ordner opp...

Takk Biernna for at du hjalp han til å gå videre inn i sin neste fase :respect:

Samin ;)

Ps: Og velkommen tilbake til forumet du har vært savnet en lang stund...
GjenopprettetMedlem
Velkommen tilbake!  :biggrin: Jeg har også savnet deg, din trygge BAMSE!  :wub:
AdsBot [Google]
Takk for en fin skildring Biernna. Jeg tror ikke sjamanen alene har kraft nok til å la noen dø, uten hjelp fra De høye makter. Jeg tror heller man blir plassert ved den syke, for å bistå i dødsøyeblikket. Og det gjorde du. All ære til deg - og De høye makter :innocent2:
GjenopprettetMedlem
:respect:
📎 04.jpg
Anonymous
"Stridshjelp":

Det er mulig at jeg er en pyse, men jeg syns at vi ikke har noe med når et menneske skal dø! Jeg blir svært opprørt over å lese disse historiene. Jeg stoler på at Gud bestemmer dagen og timen. Og hva med den mannen som ikke fikk sagt hadet til familien sin.
Det er ikke vår jobb å manipulere med liv og død.

Jeg tror dessuten at sjelen bestemmer selv når den er klar til å forlate, og at det er en del av ens prosess.

Jeg er uenig med deg Stridshjelp. Sjelen til denne mannen visste at han skulle få hjelp av Biernna for å komme seg over til den andre siden. Jeg har tro på at ting er forutbestemt før man blir født, også når og hvordan man skal dø. Biernna hadde som oppgave å være med på å avslutte denne mannens lidelser, og all respekt til Biernna for dette. Er likedan som jeg ga min mormor tillatelse til å dø fra meg, enda jeg heller ville ha hatt henne hos meg. Men hun hadde mye vondt og det beste var at hun fikk slippe. Jeg har ingen dårlig samvittighet for at jeg ga henne tillatelse, for jeg vet at hun har det mye bedre nå enn hva hun hadde. Og jeg er glad over å ha hjulpet henne slik hun alltid hjalp meg gjennom livet.

:innocent2:

:innocent2:
GjenopprettetMedlem
Det kunne ALDRI falle meg inn å manipulere med andres liv,
men av og til kan vi være til hverandres hjelp...
gi styrke og mot slik at vi kan gå med rakere rygg inn i fremtiden og møte utfordringer på en best mulig måte.
Denne gangen "gav" jeg jo også med et helt klart forbehold.
Det som siden skjedde kunne jo også være tilfeldigheter...
og min historie kunne vært et produkt av min fantasi
-men det er ikke MIN sannhet,
fordi jeg "leker" ikke når det handler om så eksistensielle ting som her.

Jeg gir det jeg kan av mitt innerste når det føles rett for meg.
Fordi
Vi er alle brødre og søstre,
vi er alle ET.
GjenopprettetMedlem
Jeg gir det jeg kan av mitt innerste når det føles rett for meg.
Fordi
Vi er alle brødre og søstre,
vi er alle ET

Fine og sanne ord Biernna :eusa_clap:

La oss alle prøve å etterleve dem som best vi kan  :wub:

Tina
GjenopprettetMedlem
:respect:

Stor respekt for deg, Biernna  :wub:
Anonymous
Sånn jeg forstår dette så lukta Bierrna lunta og var der i det rette øyeblikket med en utstrakt hånd.
Husk at dette var en påkjennelse for Bierrna og at spørsmål om rett og galt kanskje ikke faller i god jord så tett på en slik prosess.  ;) Dessuten så er det mye rett i galskapen og vrangt i rettskapen.

Jeg ønsker denne gamle karen en god reise

Koko
Anonymous
Jeg ser slik på det at det er de på "den andre siden" som gjør jobben her. De blir bedt om hjelp fra oss og hvis de mener det blir rett, gir de denne hjelpen. Og når det blir bedt om hjelp for noen på et slikt grunnlag som dette, mener de vel at det er på sin plass å bønnhøre oss, slik at unødvendige lidelser kan unngås. Er ikke det flott da? :eusa_pray:
GjenopprettetMedlem
Min reaksjon kommer selvsagt fra mine egne fryktmønstre. Det var jo ikke min intensjon å såre verken Biernna eller andre.Så det beklager jeg. Man er jo også på ulike utviklingstrinn, og har ulike erfaringer. Dette har ikke jeg vært borti i det hele tatt, og kan jo egentlig ikke forestille meg hvordan det er.

Mvh Stridshjelp
Anonymous
Spesielt sjamanarbeid det der,Biernna ang å hjelpe en over trygt på den andre siden. Flott at du delte det med oss  :respect: 8)
GjenopprettetMedlem
fANTASTISK :eusa_clap: :eusa_clap:
GjenopprettetMedlem
Takk for at du deler, Biernna.

Dette du forteller om er jo en av de viktigeste jobbene en sjaman gjør, å føre sjeler hjem.

Flott og riktig gjort.