Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
AdsBot [Google]
Noe presser seg på, det innvaderer tankene og drømmene, uten at jeg får tak i hva det er. I flere dager kjenner jeg kroppen skrike etter hjelp, og skjønner at jeg må søke i det underbevisste for å få svar.
Jeg trommes innover i tåkelandskapet, suges nedover i bergknausene og kastes ut i et havlandskap. Disen ligger over vannet og jeg merker en skikkelse som trer fram fra disen. Et skrekkelig syn, en demon som så svart som det innerste mørke. Han er et skrik som flerrer havet, en indre Stallo som lenge har levd av meg. En sjelebit-eter, som jeg trodde jeg var kvitt. Og nå forstår jeg hva jeg må kjempe mot. Redselen tar kveletak og jeg får ikke puste. Jeg hyler mens Stallo siger leende mot meg, vil danse med meg. Suger seg på, holder meg fast, drar meg ned. Nei, denne gamle dansen skal ikke danses, og jeg skriker etter hjelp..
Inn fra venstre skrider hun inn, Esi - min krigergudinne. Rank og flott, skremmende hvit står hun fremst i båten av glitrende krystall. Jeg kjenner kraften vende tilbake, og henter den store sabelkniven fram fra hjertet. Min Stallo-killer, mitt hjelpemiddel mot det svarteste ødelandet.
Jeg setter kniven i pannen, og fokuserer på Stallo. Han skvetter til, og kler seg om i det blankeste sølv. Gjør seg lekker for meg, og sier med sin mykeste røst at jeg trenger jo ham, at jeg må tenke på alle de gangene han har hjulpet meg.. Brutalt sender jeg kniven mot ham, flerrer av ham sølvdrakten, skjærer og hakker i vilt raseri. Han snerrer og angriper mitt mykeste sted - hjertet. Jeg kjenner at en bit av sjelen dras ut av kroppen, han dukker ned i havet med min halve sjel. Jeg stuper etter til den dypeste bunnen. Nede i gjørmen kjemper vi en kamp for friheten - som jeg vinner! Mens Stallo dør, vender sjelebiten tilbake. Og kniven legger jeg tilbake i hjertet.
Jeg finner fire nydelige skjell. Det første fyller jeg med Stallos blod. I det andre legger jeg skinnet hans. I det tredje får kjøttet hans plass. Tilbake ligger et skjelett, dette kapper jeg opp i små biter. Jeg tar ingen risk på at denne Stalloen skal kunne gjenfødes, derfor må beina skilles fra hverandre. Beina får plass i det siste skjellet.
Opp fra gjørmen kommer en pistrete grå tispe, hun angriper så jeg skjønner det er Stallos hjelper. Hun er svak, så jeg slenger henne inn i tangen, vikler det rundt til hun kveles. Jeg tramper henne ned i gjørma til hun ikke lenger er synlig.
Jeg tar skjellet med blodet og svømmer opp til vannflaten. Der overbringer jeg det til Esi, som smiler og klapper. Jeg dukker ned for å hente resten. Da jeg kommer med skinnet, har Esi fått besøk, av skikkelser som jeg ikke kjenner. De klapper for meg, og jeg kjenner at gleden vokse mens jeg henter neste skjell med kjøttet. I båten er det full fest da jeg kommer tilbake med det matrakterte skjellettet. Mange nye ansikter hilser meg velkommen, og Esi danser sin gudommelige dans for meg mens jeg reiser tilbake i dagsbevissthet og frihet.
GjenopprettetMedlem
Gratulerer Liljee. Jeg har selv vært i Stallo-kamp og vet hvilken prestasjon
du har gjort. Hill deg, Gudinne

GjenopprettetMedlem

Wow sier jeg bare....så for meg hele senaroet, hehe....nesten som jeg var tilskuer. Dette var utrolig å lese. Gratulerer så mye med seieren, å dæven døtte, å modig du var.....

Anonymous
Du møtte motstanderen og snudde angsten,tok opp kampen, lot deg ikke forføre, fullførte oppgaven:
trampeklapp!
Anonymous
Du verden, sier jeg bare!

GjenopprettetMedlem
En dame med muskler under panseret!
Denne historien minner meg om en eller flere vampyrer jeg har ubevisst lokket på meg i fortidens flørt med "de døde",
Og den kampen kroppen og psyken har hatt for å kvitte seg med lammende sjele-stjelende frykt.

Anonymous
Jeg har ikke lest om Stallokampen din før i dag, Liljee. Utrolig arbeid du gjorde, og lærerikt å lese for en som ikke har vært i denne type kamp før. Jeg synes også du "begravde" Stallo estetisk vakkert (gjennom å velge fire nydelige skjell til å "begrave" ham i).
Stallokampen er for meg ganske nytt. Har så vidt lest om det i en bok, og det er derfor mye jeg lurer på. For eksempel lurer jeg på om du/dere får opplæring i hvordan møte og bekjempe Stallo gjennom kurs? Og er Stallokampen noe alle sjamaner og sjamanspirer skal gjennom? I såfall får man slike kamper først når man er rede? Hva skjer dersom man ikke klarer å stå i kampen - blir man da i en verre tilstand enn tidligere?
Anonymous
Gratulerer med stallokampen Liljee

Jeg tok en kamp nylig, og den følelsen jeg har i ettertid er "tomhet". Merkelig følelse.
Det jeg lurer på Liljee er om du har merket forandringer i deg selv etter denne kampen?
AdsBot [Google]
"NNy":
Stallokampen er for meg ganske nytt. Har så vidt lest om det i en bok, og det er derfor mye jeg lurer på. For eksempel lurer jeg på om du/dere får opplæring i hvordan møte og bekjempe Stallo gjennom kurs? Og er Stallokampen noe alle sjamaner og sjamanspirer skal gjennom? I såfall får man slike kamper først når man er rede? Hva skjer dersom man ikke klarer å stå i kampen - blir man da i en verre tilstand enn tidligere?
Ja, jeg lærte å drepe av en sjaman

, dvs. jeg fikk en "oppskrift" på hvordan man kan kvitte seg med en Stallo for evig og alltid. I min reise ble det ikke naturlig å følge "oppskriften" slavisk, men å bruke de hjelpemidlene som jeg hadde tilgjengelig der jeg havnet. Det jeg tror er det aller viktigste når en bekjemper en Stallo, er ritualet ved "begravelsen". Sjelettet MÅ brytes fra hverandre og Stallos hjelper MÅ tilintetgjøres, for at Stalloen ikke skal gjenfødes. Jeg tror vi kan kjempe de samme Stallokampene om igjen og om igjen gjennom hele livet, hvis vi ikke kvitter oss med "sjelettet i skapet". Og jeg er sikker på at
denne gamle Stallodjevelen aldri våger seg inn hos meg lenger

Men nye Stalloer kan selvsagt dukke opp..
Stallokamper kan jo være så mangt, alt etter som hvem som snakker. Jeg har lest om
troll-Stalloer til bruk for å skremme barn med.. Utenforstående Stalloer som kan representere alt fra dårlige naboer, skatteoppkrevere, fiender etc.. Selv har jeg mest tro på å kjempe Stallo-kampen i sitt eget indre.
GjenopprettetMedlem
Du Liljee....
Vil du forklare hva en Stallo er...?
Er det det samme som den "indre kritiker"...?
Eller er jeg helt på jordet..?

AdsBot [Google]
Heia Sjelevenn

Jeg tror godt at for noen kan en Stallo være en "indre kritiker". Slik jeg ser på Stalloer (de som er hensiktsmessig å bekjempe), kan de representere alt vi har inni oss, som vi ikke har bruk for. Gamle "laster", gjentatte mønster, som vi en gang tok i bruk for at de
da kunne hjelpe oss, kan være vanskelig å kvitte seg med. Får de "leve" lenge nok, kan de utvikle seg til en sjele-eter/Stallo.
SEO Crawler
En sterk og inspirerende skildring av Tiger-Liljee! :respect: :beer: :wub:
Modig og oppskriftsmessig håndtering av indre demoner (nå ser man klarere hva man kan fylle helgene med

)