Dette er et lesearkiv av det gamle sjaman.com-forumet. Det er ikke mulig å logge inn eller poste nye innlegg her.
Anonymous
Jeg setter på tromme cd og legger meg på sofaen.
Trommingen tar til og jeg lytter. En varm vind kommer feiende, og jeg blir dratt med.
Så er jeg i skogen, snøen knaser under mine føtter mens jeg går. Jeg går nølende rundt, helt til jeg kommer til en bred sti. Der ser jeg bjørnespor, har bjørnen vært og vandret her i snøen. Skal ikke den ligge i dvale nå?
Jeg kjenner en søt blomsterduft komme sivende. Blomsterduft nå som det er vinter?
Nei, dette går ikke, jeg må legge bort min logiske sans og heller bare ta i mot det som kommer.
Jeg bestemmer meg for å følge bjørnesporene som går i en bue langt der fremme.
Mens jeg går kjenner jeg en ram lukt, det er nok bjørnens duft jeg kjenner. Det er også som om jeg hører prustingen til bjørnen, her den har gått. Jeg ser ikke særlig klart, aner bare så vidt skogen rundt meg, men luktesansen er av ypperste kvalitet. I det virkelige liv, er det dårlig stelt med det, så her jeg går i bjørnesporene er jeg fascinert over denne sansen.
Brått titter et ulveøye rett inn i mitt venstre øye, så en stund blir jeg litt satt ut av dette.
Til slutt får jeg øye på hulen, nå er synet blitt bedre for jeg ser hulen veldig godt. Den er større enn jeg hadde forestilt meg. Den er såpass stor at jeg kan gå inn, uten å bøye meg noe særlig.
Inne i hulen blir jeg stående i stummende mørke. Jeg ser ingenting. Det gjør meg engstelig, og jeg nekter å gå videre innover. Jeg akter å stå her på stedet hvil.
En varm glød begynner å lyse opp veggene i hulen, og jeg ser et bål bak meg til venstre. En kvinne sitter der ved bålet.
Nei, tenk der dukker den joikende mannen opp fremfor meg. Han smiler blidt til meg. Ansiktet hans er virkelig som solen selv, det skinner med en egen glød. Jeg blir glad, da er jeg ikke alene. Mannen tar til å joike, han joiker i samme rytme som trommingen.
Jeg hører en prusting og aner en stor skygge i hulen. Jeg snur meg sakte og ser rett inn i gapet til en bjørn. Den står på to ben. Jeg må ærlig innrømme at bjørnen ikke ser noe særlig glad ut over mitt besøk.
Jeg antok at bjørnen ville gi meg en skikkelig bjørneklem når jeg kom på besøk og aldri slippe taket i meg. Det var det jeg innbilte meg.
Denne bjørnen eier ikke manerer. Man står ikke og brøler truende til ei dame. Nå er bjørnen skikkelig rasende, og dytter meg ned på bakken. Den tramper på meg med sine svære labber. Brystkassen tåler ikke trampingen, for nå knuses knoklene, huff for en lyd. Jeg må ha vært borte en stund, for jeg våkner med at bjørnen snuser på brystet mitt. Den virker vennlig nå, ser i grunnen veldig fornøyd ut.
Plutselig virker jeg annerledes i kroppen, jeg virker liten. Jeg ligger i en komse, mens bjørnen tusler rundt. Kvinnen kommer og tar til å nynne, mens hun ser smilende ned på meg. Bålet knitrer og skinner med en sterk oransje farge. Mannen titter opp i komsen, mens han holder frem en tromme. Midt på trommen kan jeg se et bjørnehode, selve skinnet er rødlig farget.
De pusler rundt meg, og jeg blir døsig. Bjørnen løfter opp komsa og begynner å bysse på den.
Det er beroligende. Jeg har helt til nå kjent en iskulde i brystkassa, som har strålt ned til magen. Den begynner å avta, jeg sovner nesten.
Så er jeg utenfor hulen i min normale kroppstørrelse. Men mine føtter er totalt forandret.
På den ene foten har jeg en bjørnelabb og på den andre en ulvefot. Jeg prøver forsiktig å gå, mens jeg ser undrende på føttene mine.
Trommen svever fremfor meg i løse luften, med bjørnemotivet veldig klart.
Jeg tar til og følge trommen, der den flyr sakte gjennom luften. Vi passerer en hvit rein som står i skog kanten og ser på oss.
Jeg ser en mørk skygge over meg, og hører bjørnens prusting i ryggen. Det gjør meg trygg.
Trommen tar meg med til ei elv, jeg løper langs elven til jeg ser en elvebåt. Jeg går opp i båten, og har fått den joikende mannen som passasjer.
Det er sommer der vi nå sitter i båten. Jeg ser bjørnen på andre siden av elven, med trommen ved sin side.
Nå hører jeg trommen kaller, det er tid for å reise tilbake.
GjenopprettetMedlem
Silva <----------------- sitter med skikkelig hønepysj her nå...
seeeee, du gikk inn jo...tullsjura
For en fantastisk reise, for en vidunderlig opplevelse. Denne knusende bjørneklemmen er deg alt forunt.
Du skrivcer det så vakkert, at jeg faktisk var der, i en stakket stund..

Vel, takk for at du deler...å *keep on going*
Iiiihaaaaaaaa......

Anonymous
En flott opplevelse du hadde der, Fønix!

Ser at bjørnen ville ha fram barnet i deg og det gjorde den og,
om enn på en litt voldsom måte. Måtte vel bruke litt makt for
å nå fram.
Fikk noen tanker rundt alt det andre som du beskrev, men fikk
ikke helt grepet på det i sammenheng.
Spennende å høre om noen andre kan tolke dette!

Anonymous
Takk dere

hehe trodde ikke at den ble lagt inn her, hadde jo problemer med å komme meg inn på sonen.
Jeg ble nysgjerrig kira på de tankene du fikk omkring dette. jeg er åpen for tolkninger, da jeg selv ikke har fått helt taket på dette ennå.
Sensis [Crawler]
Takk for denne historien.
Har ikke historien sitt eget budskap, sin egen mening og logikk, som snakker til en høyere intelligens enn "ordinær logikk"?
For meg har den det. Den er godt skrevet, denne reisen gjennom liv-død-nytt liv har sin egen kraft.
Jeg lurer på siste setningen ... hva menes med den?
ailo
Anonymous
Ja han bamsefar ække snau

I det ene øyeblikket knuser han kroppen din og i det neste tar han vare på deg som om du skulle vært en bamse unge. jeg hadde en lignende opplevelse for litt siden når jeg reiste. Under en reise så skulle jeg gjøre ett rituale for å prøve å bli kvitt en besettelse. Jeg var sammen med kraftdyret mitt og vi var ved ett lite åpent område rundt ett bål. Rundt oss er skog med bjørke trær som står lent over oss. de danner en sirkel rundt oss og man kan alltid kan se himmelen. Det er alltid natt på dette stedet. Stedet har jeg fått vite er åndenes skog, som jeg kan gjøre ritualer i. Back to the story

Jeg skjønte ikke helt hva jeg skulle gjøre, så kraftdyret mitt hopper opp, begynner å skrike ett kraftskrik og hamrer løs på brystkassen min. Han slår meg åpen og river ut ett ribbein. Jeg blei ganske paff der jeg satt, men kom meg raskt over det. Han ba meg bryte beinet for å bryte fortryllelsen besettelsen har over meg og kaste resten på bålet. Etter dette sa han at en del av kroppen min trengs å byttes ut, så det skal vi gjøre bit for bit. Min tolkning av dette er at jeg har blitt sterkt påvirket av vår tids levemåte, dvs materialisme. Jeg trenger da å bytte ut det gamle, med noe nytt.
Kanskje hjalp dette eller kanskje ikke, er det som er så fint. Er ikke alt som trengs fortolkning. Noen ting er bare. Kraftdyrene og åndehjelperne hjelper oss hele tiden og det er ikke alt som vi kan forstå eller trenger forstå for den saks skyld. En kompis av meg fortalte meg om en annen kompis som ville så gjerne forstå hvordan Gud virket. Han følte det var nødvendig for å komme i kontakt. Kompisen min spurte da om han andre hadde mobil. Ja det hadde han. Han spurte da om han skjønte hvordan den virket, hvordan den var bygd opp etc. Nei det kunne han ikke si at han kunne. Til slutt spør han om han klarer å bruke den til å ringe med, selv om han ikke vet hvordan den er bygd opp. Synes denne historien er god. Den forteller oss at i dagliglivet handler vi ubevisst på blind tillit til slike duppeditter, mens med engang det er snakk om ting som ikke selges i butikk eller er godkjent av ett eller annet dept. Så er vi uhyre skeptiske.
Plutselig slår det meg at jeg sitter her og babler i vei på en eller annen tanke som kanskje ikke har med tråden å gjøre i det hele tatt. Hehe. Dere får ta det som dere vil og resten får dere bare bli liggende. Hugs & love

GjenopprettetMedlem
For en vakker historie.
takk for at du delte den...
Når jeg leste den , tenkte jeg på ny begynnelse med en gang.
Elven og båten - ja er ikke det
selve veien ? livet ditt .
Bjørnen er med deg , det er sommer - kanskje ting blir lettere ?
Uansett , jeg synes ikke jeg skal tolke det.... men jeg deler mine tanker - så kan du spinne videre på det.
Kall det gjerne "brainstorming "
heldige deg som har med bamsefar....
varm hilsen

Anonymous
Fønix, når jeg leste denne beretningen idag tidlig følte jeg klart og tydelig: Her skal ikke jeg tolke. Opplevelsen er så rik og full av mytologi som veves sammen i sterke bilder - du har alt du trenger for å gå videre på din vei. Men spent på fortsettelsen er jeg...
Anonymous
Helt fantastiskt - vilken resa...
Tack för att du delar med dig!

Anonymous
En flott reise Fønix!
Vil heller ikke tolke, men jeg følte klart død-nytt-liv som tema. Nytt hjerte, nytt liv i følelsene?
Takk for at du deler så åpent.

Anonymous
"ailo":
Jeg lurer på siste setningen ... hva menes med den?
ailo
Jeg ser det nå, den kan tolkes på en annen måte enn det jeg mente.
Jeg mener at det er tid for å reise tilbake, trommen kalte tilbake.
Jeg er i grunnen enig med dere om at dere ikke skal tolke. jeg forstår noe nå, men det viktigste er nok healingen som jeg fikk på denne reisen.
GjenopprettetMedlem
Og hva kalles en klem på dansk? En Knus!
Det var flott å lese om din reise.
Mvh Stridshjelp
AdsBot [Google]
Gullfuglen har bekjempet Gullbjørnen

Nutch/CVS [Bot]
Jeg så ikke ditt innlegg før nå. Takk for beretningen. Den vekket mange bilder i meg selv og jeg lengter litt etter den elven om sommeren . . . .
Hilsen
Gåååja
Anonymous
Ja, det er noe eget å sitte ved elven